Evrim Teorisi Hakkında Sıkça Sorulan Sorular
Evrim Ağacı'nın kurucularından Dr. Çağrı Mert Bakırcı ile evrim ve evrim teorisi üzerine sohbet ettik.
00:47 – Evrim teorisi çöktü mü?
04:56 – Teori, yasa, hipotez nedir?
12:05 – Evrim nedir?
17:38 – Evrim nasıl bilim olabiliyor?
20:27 – Tür nedir?
26:08 – Gözlemlenmiş bir tür değişimi var mı?
33:28 – Fosil kayıtlarındaki boşluklar bir dezavantaj mı?
36:47 – Ara geçiş formu bulunmadı mı?
43:46 – Evrim tamamen rastgele bir şeyin sonucu mu?
50:18 – Göz gibi karmaşık bir organ nasıl evrimleşebiliyor?
55:38 – Evrim bizi daha karmaşık canlılara doğru mu götürüyor?
58:16 – “İlk canlılık nasıl oluştu” sorusunun cevabı evrimin içine giriyor mu?
1:04:32 – Tek hücrelilerden çok hücrelilere geçişte bir basamak var mı?
1:07:54 – Moleküller nasıl doğru yeri bilip oraya gidebiliyor?
Vimeo'da sorun yaşanınca videonun işlenmesi normalden fazla zaman aldı. Neyse geç olsun güç olmasın. Güzel video oldu, kaçırmayın.
@sadas1453 Bir bu kadar daha ikinci bölümü de var. O da haftaya yayına girer. 👍
Sanırım geçen yıldı Suudi Arabistan Krallığı Mekke Ümmet üniversitesi yaptığı değerli araştırmalar ile insanın 8000 sene evvel Adem'den yaratıldığını Havva'nın ise Adem'in kaburga kemiğinden var edildiğini ispat etmişti.
@ardadumanlidaglar 😅
Hem de 1 saat 15 dakika!
Your inner fish çok popüler olmayan bir belgesel ama evrime dair çoğu şeyi ben oradan öğrendim ve beni daha çok araştırmaya itmişti.
Kesinlikle! Neil Shubin'in kitabı da, belgeseli de birçok evrim kitabı/belgeselinden başarılıdır. Değeri az bilinen kitaplardan/belgesellerden birisi. Mutlaka izlenmeli. Ama dikkatlice. Çünkü evrimin temel kavramlarının bilindiğini ve üzerine bir şeyler katmak istendiğini varsayar Shubin. Boş tartışmalarla çok zaman kaybetmez.
@bestami Zamanında düz dünyayı savunanlar Galileo'a "Dünya gibi yuvarlaksın" dese, Galileo'nun ne kadar umurunda olur?
evrim reyiz gelmiş
Ne video be, gündeme oturur.
Vay vay vayy
Oha! Gerçek mi bu?!
Umarım farklı fikirlere sahip insanlara tahammül edemeyenler, farklı fikirlere saldıranlar bu videonun da altında arıza çıkarmaz. Youtube'daki Video Eğitim adlı kanalda da bu konuda video yapmışlardı. Tahammülsüz insanlar nedeniyle videoyu daha izlemeden 24 saat içinde kaldırmak zorunda kaldılar.
O onların omurgasızlığı youtubeda like dislike ve yorum kapama özelliği var sonuçta.
@nasreddin-hoca Evrim karşıtı biri değilim fakat herhangi bir bilimsel veriye kesin diyemeyeceğimizi ifade etmek isterim. Bilim felsefesinde özellikle Hume bu konuda okunabilir. Einstein'dan önce Newton fiziği de 'farklı bir fikir' değildi. 🙂
@nasreddin-hoca Evrime farklı fikir demedim ki. Farklı fikirlere tahammül edemeyen insanlar saldırgan şekilde davranıyor dedim. Bu tür videolara saldıranlar farklı fikirlere tahammül edemeyen insanları olduğu için dedim. Ama tabi bir kişi Evrim'in olmadığını düşündüğünü çeşitli ergümanlar sunarak ya da sunmadan söyleyebilir. Bu şekilde düşünen birine saldırgan davrananlar da evrimin olduğunu savunanlara saldıranlarla aynı sınıftalar.
Eyvah yine tartışmalar tartışmalar.
Evrim tanrısızlığı zorunlu kılmaz.
Tanrıya inanmak da evrim karşıtlığını zorunlu kılmaz.
Ve evet doğayı incelerseniz evrimin güzelliğine tanık olursunuz. İster evreni incelemeyin, ister evrimi görmeyi inkar edin, evrim apaçık bir gerçektir. Evrim teorisi ise evrimi açıklamaya çalışan bir teoridir. Big bang nasıl yıldızların ve gezengenlerin dağılma sürecini açıklıyorsa evrim teorisi de canlıların evrilme sürecini açıklıyor.
@nasreddin-hoca https://twitter.com/BilgeDemirkoz/status/1051955404366905345 Burada bigbang konusuna değnilmiş. Gayet açıklayıcı oldu benim için.
Keyifli bir bölüm olmuş.
ooo kimler var 😀
Herkese selam arkadaşlar, ben Çağrı. Eğer bu sohbette işlemediğimiz sorular gelirse, elimden geldiğince ve vakit buldukça onlara yanıt vereceğim. Ola ki işlediysek ama haftaya yayınlanacak olan ikinci bölümde değineceksek, o bölümü beklemenizi rica edeceğim. 🙂 Ama her halükarda, çekinmeden sorun lütfen. Böylesine kaliteli bir oluşumdan eminim oldukça kaliteli ve öğretici sorular çıkacaktır. Fakat ricam, öncelikle en azından bu bölümü baştan sona izlemeniz. İyi seyirler! ♥
Konuk gelip burayı renklendirdiğiniz için asıl biz teşekkür ederiz.İzleyiciler olarak her zaman bekleriz 🙂 ❤
Bölümü izlemeden ben bi hoş geldinizi diyeyim🙂
@yunusemre @ozanoz Çok teşekkürler dostlar! Hoş buldum. ♥
is this the real life? is this just fantasy?
@gio Caught in a landslide, no escape from reality
Open your eyes, look up to the skies and see
I'm just a poor boy, I need no sympathy
Because I'm easy come, easy go, little high, little low
Any way the wind blows doesn't really matter to me, to me
Sorum var, ancak insanla ilgili olduğu için 2. videoyu bekleyeceğim belki orada konuşulmuştur gereksiz yere yormak istemem sizi. Bu bölüm özelinde harika bir iş çıkarmışsınız ağzınıza sağlık, teşekkürler.
Ben bu gündemleri dinlerken konu altına ayetlerden alıntı yapanları bulup bloklamak için giriyorum aynı zamanda. Ancak bu gündem av açısından verimsiz oldu.
@nasreddin-hoca Bakteri boyutunda haftalık bile gözlemleniyor. Grip mikrobunun kılıktan kılığa girmesi antibiyotik direncii... Avustralya'lı iki bilim insanı Galapagos Adaları'nda Sığırcık kuşlarını 4 yıl gözlemlediler ve kuşların gaga boyunun kısalmasını saptadılar. Büyük fırtınalar yüzünden büyük yemişli ağaçların meyveleri dallarından kopunca bunlar küçük yemişlerin peşine düşmek zorunda kalıyor ve nispeten küçük gagaya sahip olanlar üreme şansı yakalayınca gibi gibi...
yav videoya hevesli bi sekilde basiyorum sonra plus icerik oldugunu goruyorum 🙁
mail adresini verirsen 1 aylık hediye etmek isterim.
@cglrozgn [email protected] cok teşekkür ederim ya çok sevinirim
@cicikus Gönderdim mailini kontrol eder misin? Nasıl kullanacağını biliyorsundur diye tahmin ediyorum.
@cglrozgn biliyorum çok teşekkür ederim gelmiş
Podcast I olsa keşke
kesinlikle büyük eksik podcast olmaması.
işyerinde video siteleri engelli olabiliyor
Bitmesin diye azar azar izlemek lazım.
Sabah spora gidecem isten once. 1,5 saat kardiyo sirasinda mis gibi gider valla.
Evrim ağacı ooo 🙂
Böyle uzun videolar için podcast hazırlasanız dinlemek için şahane olur. Bilimin göbeğinden konu yapmışsınız tebrikler...
birisi nolur plus üyelik hediye etsin bana önümüzde ki ayda ben aynı kişiye iade yaparım 🙂
@distance [email protected]
@fatih-akis bir tane insan da dememiş ki helal olsun dostumuza adam bana daha doğrusu sözüme güvenip plus üyelik hediye etti
Ben evrim demedim gardaş devrim dedim, yanlış anladılar. 😀 😀
Tebrikler, koca koca tv kanallarındaki kof evrim tartışmalarına bakınca bu içeriğin seviyesi gerçekten çok yukarıda.
akşam akşam tam yatıyordum yahu sabah bakarız artık.
Yaşayan her canlı yaşadığı ortama uyum sağlamak için kendini geliştirmek zorundadır bilinçli ve bilinçsiz olarak. aksini söyleyen gitsin kendini kuma gömsün.
Küççüğünen okulda bizi kum havuzunda oynatırlardı hemi, gelişemedik...:=)))
@kadirg1976 bizim oynayacak alanımız bile yoktu sınıfta bozuk para ile parmaklarımızdan yaptığımız kaleler ile masa üzerinde maç yapardık. 😀
Uyum sağlamak meselesi uzun vadeli bir konu ve, uyum sağlamak için çaba göstermekten ziyade,çevre koşullarının anlık değişimine daha fazla uyum sağlayacak özellikte olanların sağ kalma şansının yükselmesi burada temel dinamik. Tesadüf veya rastlantı denip fakir muamelesi gören konu ise gerçekte aklın fakirliği.
Podcast de olsaydı tadından yenmezdi. 👍
https://youtu.be/XRPW5bB3GCI?t=30
Bir an şaşırdım @cagrimertbakirci hocayı görünce 😄. Çok iyi olmuş bu sohbet. Teknoloji ve bilim alanında kaliteli isimleri bir arada görmek sevindirici.
- Şimdi ben ceketimi şu askıya assam, 1 milyon yıl sonr..
- Next question please.
Çağrı hoş geldin , seni burada gördüğümüze çok sevindik yaptığın şeyleri destekliyoruz , sen bu vatanın incilerinden birisin. Umarım ileride patreon dan destek de verebilirim size. Teşekkür ederim milletimize bilimi sevdirdiğin için.
Haberleri olmayanlar için TS Plus gibi evrim ağacının da patreon hesabı üzerinden destekleri kabul ediyorlar çok değil bir türk kahvesi kadar destek istiyorlar 🙂
Videoyu izlemeyi biraz önce bitirdim ve şunu altını çizerek söylemek istiyorum; açık ara Tekno Seyir'in bu güne kadar yaptığı EN İYİ işlerden birisi! Çağrı'yı bu sohbette tanıdım ve hem dinlemekten keyif aldım hem de böyle bir değere sahip olduğumuz için gurur duydum. Çok yalın ve anlaşılır bir üslubu var. Umarım kendisini Tekno Seyir videolarında daha sık görürüz.
her bütçeye uygun 2018 ekim ayı, evrim önerileri. 2. bölüm ne zaman gelir?
:)))))
Bu nasıl sürpriz! Doğum günüm mü?
Teknoseyir hattrick yapmış 😀
Buralar karışır. Veya balta çıkar.
Çok kınamalık bir Adamsın...:=))) Gereksiz çocukluk yapmayalım...
@kadirg1976 Dinleyim yorum yapcam sonra çok kınar ve engellerler 😀
@hamitozlu Bir Müslüman olarak kanalı takip ediyorum, bir şey çıkmaz... Fedailer ve Fanatikler zaten hır çıkartacak sebep arar ki VAR olsunlar...:=)))
@kadirg1976 https://www.youtube.com/watch?v=pHVVReov0ZY
@gerginix Hocam tuz biber ek iyidir, tadı gelir...:=)))
Bunun gibi videolar artarak gelsin, birer Plus aboneliği daha alalım; ağzınıza sağlık.
Plus mıyım diye bir bakayım
Evet plusmışım!
aaa bu plusta kim
senmişsin 🙂
OHA 😀 güne başlangıca bak: 10/10
Müthiş video, çok teşekkürler 🙂
Benim anlamadığım millet elinde balta, olay çıksın diye beklemiş... Kavga çıksada elde çekirdek izleyelim modunda... Arkadaşlar ceza alınca ben sevinemiyorum sizi bilmem... Bu güne kadar sosyalden de kimseyi engellemedim... Ha Şikayet ettim mi ettim... Toplumsal yaşamda kimseye sırtımı dönmem amma suç işleyen cezasını çeksin, ben buna inanırım... Yaw bir fikir veya inanç varsa saygıyla dinlemeyi öğrenmek lazım... Sana inan diye zorlayan birisi mi var...
İslamda gönüllülük esastır... Peki bu Zorbalar kim dersen bilmem Müslüman olmasa gerek... Allah, kelamını ezen, kafasına göre hurafelerden inanç oluşturan bir kitle... Geçmişte bunu Musevi hahamlar yaptı... Eldeki kitap çelişkilerle Müslüman en çok okuyan ve dinleyen, bunun üzerine en çok düşünen ve sorgulayandır... Ben onlarla tanıştım... Pek çarşıda pazarda bulamazsınız... ( Gerçek Tarikat ehli ise başka bir alemdedir. Onların gemi gibi cipleri yoktur, dertleri insan gönül. Cüzdanıyla işleri olmaz. )
Ben rakı, ahbabım ayran içerken sohbet edebileceğim bir gezegen, benim cennetimdir. Tabii sohbet sonunda beni taşımak zorunda bırakmam onu.
@gerginix #AdanaGetto da Abime 3 bira içirmiş adiler, Münibüsle tek teker evlere dağılıyorduk yaw...:=))) Emniyetin köşesinide öyle dönmeyeydi iyiydi... İnsan 3 bira ile sarhoş oluyorsa 2 de bırakacak!
#AdanaGetto mu? Merkez Caminin arkasında nehrin kıyısında, ayağını çemreyip nehre sokup, mevlüt dinleyip, birasını içip Amin diyen tipleriz... Sonrada 5 vakit namazımı geciktirmiyorum bu maddi darlık neden dağılmadı deyüp Allah'a sövüp Meyhaneye giden tipleriz...
Walla resmi eş ve 18- çocukların olduğu ortamda içilmesine karşıyım... Ha bide Arabanın içine kusma yeter... Boş mideye mezesiz içmeye kalktı görgüsüzler ortam çok karıştı... Erkek Kına evi Kusmuk evi oldu... Adana 100 Evler kebaba gidersen damsız gitme masaya rakı getirmezler bilesin... Gelecek hafta geldiğinde merhaba dersen görüşelim...
@kadirg1976 22 Kasım
@gerginix Daha 1 ay var yaw...:=))) O zamana üşür buralar...
gercekten harika bir bolum olmus. lutfen daha cok icerik yapin, hatta bir bolume levent abi gelsin 🙂
İnanmadığım teoridir. Hoş dinlerin söylediğine de inanmıyorum. İnsanoğlunun burada "tohumlandırıldığı"na inananlardanım. Galaktik müdahale söz konusu kanımca.
İnsanlığın gözlemlediği evrimsel değişiklikler? (Köpek en belirgin örnek)
@arandur Galaktik müdahale de çözüm değil.Onlar nasıl oldu diye uzar
@arandur Konu uzun burada tartışmaya kalkarsak bitmez 🙂 lakin bazı şeyleri dünya bilimi ile çözemiyoruz. ABD Temple üniversitesinden Prof. John Meck'in araştırmaları var alıkonma vakaları ile alakalı. İncelediği 1000'in üzerindeki vakanın fiziksel kanıtları ile birlikte gerçek olduğu biliniyor. İnsan ırkına galaktik müdahaleler söz konusu. Dünya dışı yaşam olgusu ifşa edilmeden bu işin çözülmesi zor.
@culas Galaktik müdahale varsa bile zamanın başlangıcından bu yana olup bitenleri açıklamaya yetmez.
videoyu gördüm plus'ı yapıştırdım 🙂 sanki hemen şimdi oturup izleyebilecekmişim gibi 😀
Başarılı işlenmiş hassas bir konu...
2.video ne zaman gelir @hkellecioglu çok keyifliydi gerçekten.
Önümüzdeki hafta aynı gün.
şu videoluk bir plus hediyesi alabilirim 🙂
@erolemre mail adresinizi buraya yazarsanız belki kod gelir
Çok doyurucu bir videoydu. Bitince hem bir üzüntü, hem de güzel bir yemek yemiş hissi oluştu. Bu ikili bir arada görmeyi istiyordum. Çok teşekkürler. @hkellecioglu @cagrimertbakirci
@cagrimertbakirci Selam! Geçenlerde okuduğum John Taylor Gatto'nun Eğitim Bir Kitle İmha Silahı adlı kitapta sf183'de şöyle bir mektup var. (Uzunca bir alıntı ekleyeceğim gerekirse kitabın pdf'ini de gönderebilirim.) Kısaca Darwin ile Wallace arasındaki aynı konuya farklı yaklaşımı anlatıyor. Sizin bu konudaki görüşlerinizi merak ediyorum. Ayrıca bu konuda benimde okuyabileceğim kaynaklar önerirseniz sevinirim.
Not2: Kopyala yapıştır yaparken Türkçe karakterler sorun yaratmış ama metin okunabiliyor.
istediğini Dışarıda Bırakarak Yalan Söyleme
ı7 Mayıs 2008'de, Portekiz'de bir üniversite öğrencisi olan
Bruno'dan bir mesaj aldım. Bruno mesajında kendi okulunun
resmi birtakım görüşlere sahip olduğu ve çeşitli sınavlar yoluyla
başkalarının da bu görüşleri benimsemesini zorunlu kıldığı
Eğitim: Bir Kitle imha Silah, � 183
bazı konular hakkında benim ne düşündüğümü soruyordu.
Aslına bakılırsa bu, dünyanın her yerinde görülen bir durumdu.
İlahi bir gerçeklik gibi savunulan ve hiçbir zaman açıkça ifade
edilmeyen bu tür ön yargılar, resmi eğitimi tehlikeli bir biçimde
eğitim idealinin karşısında bir yerde konumlandırıyor. Fakat
bu ön yargıları tespit etmek son derece güç, hele de gençler söz
konusuysa neredeyse imkansız.
Bazen bu kötücül ön yargılar, basit bir şekilde, temel öneme sahip
bazı bilgilerin gizli tutulması yoluyla idare ediliyor. Bruno'nun
canını sıkan da böyle bir durumdu: Katıldığı lisansüstü
programın amacı evrim sürecinin nasıl işlediğinin ortaya
konmasıydI. Aşağıda görmüş olduğunuz mektup, Bruno'yu
toplu eğitimin en iyi gizlenmiş silahlarından biriyle tanıştırmaya
dönük girişimlerimi temsil etmektedir: yani istediğini dışarıda
bırakarak yalan söyleme.
Sevgii Bruno,
[Bana yollamış olduğun mektupta] Darwin'in görüşleri ile
Walace'ın görüşler hakndaki fikirlerimi soruyorsun. Buna göre
Darwin, biyolojik ilerlemenin, türün üyeleri arasında zayıfların
üreme sürecinin dışına itilmeleri amacıyla yürütülen ölümcül bir
mücadele ile mümkün olduğunu söylerken Wallace adaptasyon ve
iş birliğinin asıl önemli fatörler olduğunu söylüyor.
Bu görüşlern iksi hakında da yorum yapabilecek durumda
değilim ama bana kalırsa senin burada asıl mera ettiğin şey şu:
Nasıl olur da Darwin büyk bir tarihsel figüre dönüşürken Wallace
unutulup gider? İşte bu konuda sana pek çok şey anlatabilirm.
Bilimin politikası, sıradan öğrencilere yönelik fen derslerinde
nadiren ele aınan bir konudur. Fakat Darwin'in bulunduğu
konuma yükselmesi ile Darwin'in kşiliği ve neler bildiği arasında
çok önemli bir bağ vardır. Wallace ise -hayat hikayesini okuyan
herkesin tahmin edeceği üzere- kaybolmaya mahkum biridir. İzin
verrsen sormuş olduğun soruya "büyük bilim" çatısı altında
bir konu çerçevesinde cevap vereyim çünkü bu konu her zaman
gündemdedir ve her zaman büyk bir önem arz etmektedr. Bu
konuyla ilgii i mükemmeleleştirel kitap Thomas Kuhn'un Bilimsel
1 84 � Eğitim: Bir Kitle imha Silahı
Devrmlern Yapısı ve Robert Scott Root-Bernstein'ın Discovery
[Keşfetmek} başlıklı kitaplarıdır.
Darwin'in teorisine geri dönelim. Eminim okulda kimse sana
Darwin'in çok zengin bir adam olduğunu, vaktini pek çok üede
hatırı sayılır nüfuzu bulunan çevelerde geçirdiğini anlatmamıştır.
Aynı şeklde, eminim, Darwn'in bir bilim adamı olarak değil,
rahip olmak üzere eğitim aldığını da bilmiyorsundur. Birazdan bu
detayın niçin bu kadar önemli olduğunu ifade edeceğim fakat şu
an senden istediğim, öğretmenlernin niçin bu detayı sakladkları
üzerne biraz kafa yorman.
Okular ve üniversiteler, Walace'ın yoksul bir aileden gelme
olduğunu da anlatmayacaktır, kendisinin en candan yaklaştığı
kişilern boğaz tokluğuna çalışan emekçiler olduğunu da. Belki
bu candan yaaşımı eksantrik bir biim adamının halleri gibi
görebilirdik fakat Walace bu düşüncelerini siyaset sahnesine de
taşımış, Darwin'in üyesi olmaktan büyük keyf aldığı sınıfların
canını çok sıkmıştır.
Söz gelimi Wallace toprak mülkiyetinin toprağı işleyen kişiye
devredimesini talep eden toprak reformu hareketinin önemli
yüzlerinden biridir. İngiltere'deki bilim çevrelernden nefret etmiş,
buraları bir bilim yuvası değil Darwn gibi züppelerin fink attığı
kulüpler olarak görmüştür. Bu biyografik bilgilern bazıarının
burada adını andığımız kişilerin nası tanındığı üzerinde bir etkisi
olmuş olabilir mi?
Bir adım daha iler gidelim. On dokuzuncu yüzylda, libera ikna
sanatının ustaları diye bilinen kişiler arasında serbest ticaret çok
fazla savnucusu olan bir meseleydi. Faat Wallace serbest tcareti
açık bir dlle eleştirdi ve serbest ticaretin çalışanların canına
okuyan bir sistem olduğunu söyledi. Denebilir ki Walace, çağının
Ralph Nader'iydi ama çıkarıldığı mahkemede kendsini sorgayan
yargıçlar da Walace'ın kyasıya eleştirdiği sınıfa mensuptu.
İlk başta sorduğun soruyu cevaplandırabilmek için tüm bu
detayları bilmek gerekiyor. Eğitim aman için sana yardımcı olmak
üzere oluşturulmuş görünmez komiteler ise bunun aksine kararlar
aıyor. Henüz dile getirmediğim bir başka konu ise Wallace'ın
teorisinin İngiliz İmparatorluğu'nun başka ulusları kontrol atında
tutmak gibi çıkarlar bakımından büyük sıkıntıarı beraberinde
getirdiğidir. Darwn'in teorsi ise hükfmetin tüm planlarıyla birebir
örtüşmekte, dahası hükfmetin faaiyetlerini meşrulaştırmaktadır.
Acı gerçekse şu: Wallace, İngiliz yönetici sınıfnın fena hade nefret
ettği biriydi. Türlerin gelişimini açıklamak üzere ortaya attğı "barış-
Eğitim: Bi, Kitle imha Silahı
çı adaptasyon" fr, İngiz İmpaatorluğu'nun kuruluşu ve bekası
için gerekli olan şiddete dayal araçlarla taban tabana zıttı. Öte yadan Darwn'in açıaması, yaşam boyu süren bir ölüm kalm mücadelesinin doğanın temel kuralı olduğu yönündeydi. Bu teori, On dokuzuncu yüzyı İngiltere'sinde bilmi emperyazmin, küreselleşmenin,
ırkçılığın, sömürgeciliğin, serbest piyasa ekonomisinin ve daha pek
çok alanda güçlünün yanında konumlandırıştır. Fakat eğer Walace'ın dediği gibi hayat iş birliğinin olduğu yerde özü itibanyla daa
iyiyse aycalklar üzerne kurlu bu dünya baş aşağı döner.
Darwin'in yaşadığı dönemde Hristiyanlık eski gücünü kaybetmiş,
ritüelerden ibaret hae gelmişti. Anglikan düzeninde olduğu
gibi burada da geçmişin tehlikeli bir kalıntısı olan din, devletin
kontrolü atında tutulmalıyd!. Fakat her ne kadar Wallace
düşüncelerini dini bir çerçevede ortaya koymamışsa da teorisini
oluşturma biçimi itibarıyla yolu yüzyıllardır süregelen Hristiyan
geleneğinin temel öğretisine çıkıyordu: Hepimiz kardeşiz ve
kardeşlerimizi gözetmeliyz. Kaçınıma olanla karşı kaşıya
kaldığımızda yapmamız gereken şey, şiddete başvurmak değil,
sabırla beklemektir.
Hristiyanlıköğretisininkitleleri harekete geçirmeveboynduruktan
kurtarma kabiliyetine sahip devrmci mesajı, İngiltere'de yüksek
sınıfar için büyük bir korku kaynağıyd!. İnsanlar hayatın anlamını
ilişkilerinde, sevgide, inançta, sadakatte ve aza kanaat getirip
kendi kendine yetmekte bulduğunda, bir mutluluk formülü olarak
hep daha fazlasına sahip olmak geçersiz hae gelir. Peki, bu ticaret
uygarlığı için bu durumun ne gibi anlamları vard? Öte yandan
rekabet iyi bir yaşamın en temel unsuru olarak görüldüğünde,
komşunuzdan daha üstün olmak toplumun tam kabinde yatan bir
kurala dönüştüğünde bundan karlı çıkan iş yaşamıdır. Kazanmak
için başkalarının kaybetmesi gerekir. Kaybedenlerin sayısı ne kadar
çoksa zafer o kadar büyüktür.
Sevgili Bruno, Darwin ile kuzeni Francis Gaton'un ortaya koyduğu
tartışmalı teorilerin ve biyolojik faraziyelerin politik arenaya
taşınması sonucunda hayatını kaybeden insanların bedenlerinden
bir köprü yapsak Dünya'dan Ay'a gidip gelebiliriz. Geniş insan
kitlelerini "insan kaynakları" diye görme eğilimine sahip olan
politika yapıcılar, Darwn sayesinde insan hakları denen o saçma
idealere tecavüz etmek için bir nedene sahip olmuş oldular.
Darwin pek çok insanın evrimin son halkasını temsil ettiğini
söylüyordu. Tıpk Fichte, Spinoza, Calvn ve Platon'un kendinden
önce söylediği gibi. Doğrusu Anglikanlan "kutsal düzen" adını
� 185� Eğıtım: Bır Kitle Imha Silahı
verdikler şey de Darwin'in söylediklerinden çok farklı değildir.
Bugün apolojistler suçu "sosyal Darwnistler"e atar ve bu kişiern
Darwin'in fikrlerni toplumu yönetmeye dönü pratik talimatlara
çevirdiklerini söylerler. Bu kişilere kanma. Bitkilere ve hayvanlara
sunulan tercihi toplumun yöneticiler olmak isteyen insanlara da
sunmak üzere "soy ıslaı-eugenics" denen yeni bilim dalını bulan
kişi Darwn'in kuzeniyse de Darwin'in en büyük sosya Darwinist
olduğunu görmek için İnsanın Türeyişi'ni okumak yeter.
Umarım bu anlattıklarım Wallace'ın nasıl silinip gittiği ile ilgili
biraz fikr vermiştir. Walace'ın askeri harcamaları kamusal alanda
yermesi bile tek başına onu tarhten silmeye yetecek bir fiildir.
Bilim tarihi kitaplarında dipnotlarda adını gördüğümde halen
şaşırıyorum ama sanırım çok uzak olmayan bir gelecekte Wallace'ın
adını dipnotlarda da görmeyeceğiz. Burada anlattıklarım kamusal
muhayyileyi kontrol altında tutan saysız illüzyona tek bir örnek.
Bu kitabın pdf'ini ben alabilir miyim mümkünse?
@lincoln_171 nasıl gönderebilirim?
Evrim teorisine karşı görüşte olup da işin içine din katmadan sadece bilimsel bir şekilde evrimi yalanlayabilen biri var mı ki? 🙂 Böyle biri olmadığına göre gelse gelse Caner Taslaman gelebilir anca, o da buralara uygun biri değil zaten.
Karşı görüşte bu donanımda birini bulamazsın. Bulursan da uzmanlığı heralde ilahiyat olur ve din vs bilim gibi saçma bir tartışma olur.
Bu tur icerikler sizi populer bir teknoloji sitesinden bir kademe daha yukari tasir. Ki olmaniz gereken yer de burasidir zaten. Tebrikler.
Güzel video olmuş , ileri bir tarihte bu video da mutlaka Youtube'a eklenir ama bence oraya eklediğnizde yorumları kapatmanız çok iyi olur , kanser kitle ile uğraşmasın kimse
Seviyeli bir tartışma ortamı bende görmek isterdim, kavgacı bir üslup olmadan güzel olurdu.
@yunusnecdet Evrime karşı çıkan bir tek dincilerin olduğunu düşündüğümüz zaman, demagoji ve kavga-gürültü olmadan böyle bir şeyin olması pek mümkün değil.
Hamdi Bey konuğa iyi hazırlanmış dün gece uykumdan kısıp izledim. Harika bir içerik. Çağrı Mert Bey' e de teşekkürler.
Sanırım geçen yıldı Suudi Arabistan Krallığı Mekke Ümmet üniversitesi yaptığı değerli araştırmalar ile insanın 8000 sene evvel Adem'den yaratıldığını Havva'nın ise Adem'in kaburga kemiğinden var edildiğini ispat etmişti.
Araştırmanın alanı İslam bilimi ise ispat doğru olabilir. Biyoloji ise büyük sorun 🙂
Eminim etmislersir
Zar atma olayı şanstır ama nihayetinde 1/6 olasılığıdır. 🙂 Bu adamı sevdim cidden. 45 dakikasını izledim devamını akşam getireceğim artık. Umarım devamında antropoloji,arkeoloji gibi bilim dalları ile eş zamanlı çalışma muhabbetler de vardır.
https://www.youtube.com/watch?v=3aYXW1UBWFI
Ah bide bize plus hediye eden çıksa.
2. bölümü bekliyoruz. gerçekten çok güzel olmuş.
Merak ettiğim bir bölüm olmuşa benziyor bekleyeceğim 🙂
Soru başlıklarının zamanlarını belirlemeye çalıştım.
00:47 - Evrim teorisi çöktü mü?
04:56 - Teori, yasa, hipotez nedir?
12:05 - Evrim nedir?
17:38 - Evrim nasıl bilim olabiliyor?
20:27 - Tür nedir?
26:08 - Gözlemlenmiş bir tür değişimi var mı?
33:28 - Fosil kayıtlarındaki boşluklar bir dezavantaj mı?
36:47 - Ara geçiş formu bulunmadı mı?
43:46 - Evrim tamamen rastgele bir şeyin sonucu mu?
50:18 - Göz gibi karmaşık bir organ nasıl evrimleşebiliyor?
55:38 - Evrim bizi daha karmaşık canlılara doğru mu götürüyor?
58:16 - "İlk canlılık nasıl oluştu?" sorusunun cevabı evrimin içine giriyor mu?
1:04:32 - Tek hücrelilerden çok hücrelilere geçişte bir basamak var mı?
1:07:54 - Moleküller nasıl doğru yeri bilip oraya gidebiliyor?
Harikasınız! ♥
Evrim teorisi hakkında çözemediğim önemli çıkmazlar var.
Üniversitede bitirme tezimi optimizasyon üzerine yapmıştım. Kısaca bilmeyenler için optimizasyon, en uygun olanı tespit etmek demektir. Örneğin 4 kişilik bir asansörü düşünürsek, insanların eylemsizlik konforunu, bina kat sayısını ve benzeri faktörleri dikkate alırsak optimum bir motor gücü hesaplanır, örneğin 5.85kw gibi sonra mühendis düz hesap 6 kw motor ile asansörü yapar.
Canlıları sınıflandırıp incelediğimizde türlerin optimum olduklarını gözlüyoruz, sanki tasarlanmış ve imal edilmiş gibi. Örneğin telefonları düşünürsek kameralarının tam yerine bir türlü tam karar veremediler her yeni modelde farklı bir yere alıyorlar insanın gözünü kafada başka bir yere alsak örneğin iki kaşımınızın ortasında tek göz olsa belki 3 boyutun ne demek olduğunu bilmeden yaşardık ama yaşardık. Optimum olmayan canlılar doğal seçilim ile eleniyor olması için bile optimum olmayan canlılara ihtiyaç var. Örneğin kalbinin vücuduna oranla çok büyük olan ve yaşayabilen canlılar olmalı, veya eskiden olmalıydı. Belki vardır ama ben bulamadım bilen, duyan varsa paylaşırsa da sevinirim.
Aslına bakarsanız bütün canlılarda optimum olmayan özellikler bulmak mümkün. Genelde yeterince ayrıntılı bilmemekten kaynaklanıyor. Yorumunuzu okuyunca aklıma doğrudan şu videodaki verimli olmama örneği geldi mesela. https://www.youtube.com/watch?v=ohBn4qussmc
@hkellecioglu Cevabınız için çok teşekkür ederim dikkatlice izledim oldukça faydalı bir deney olmuş. Evrim teorisi herhalde canlılardaki kusurları buldukça daha da güç kazanıyor, ama bahsi geçen kusurların bir amacı olduğu çözülürse veya işe yaramadığını düşündüğümüz organların insan vücudunda da var olduğunu biliyorum önemli bir işe yaradığı tespit edilirse. Bu durumlar ileride evrim teorisi açısından güç bir durum oluşturabilir herhalde.
@ermanyurdakann verdiğiniz örnekteki avcıya hiç yakalanmayan bir türe kusursuzdur diyemiyorum çünkü avcıya yakalanmazsa avcının da avın da nesli tükenebilir. Dünyada tüm canlıların genel bir amacı var nesillerini devam ettirmek. Bu durumda evrimin amacı daha hızlı bireyler oluşturmaya çalışmak olamaz. Evrim neslin devamını sağlamak için türün içindeki bazı bireyleri bilerek feda etmeli. Evrimden bahsedilirken genelde bilinçli bir varlık gibi de bahsediliyor. Evrimin sonuçlarını inceleyince bir bilinç görülüyor. Belkide problem (tüm bu tartışmalar) bu bilinç mekanizmasının nasıl var olduğunu anlayamamaktan kaynaklanıyordur.
@ermanyurdakann "tamamen dilin sınırlamaları" ifadenizden evrimin bilincinin olmadığını söylüyorsunuz o zaman aynı fikirdeyiz. Sonuca baktığımızda Milyon yıl öncesinden günümüze evrimin bilinci olmasa da bilinç sahibi bir varlığı yarattığını söyleyebiliriz. Eğer insanın bilinç sahibi olduğunu kabul edersek.
İnsan dışında hayvanlara baktığımızda mantıklı hareketler ettiklerini görebiliyoruz ama bilinçli hareket ettikleri düşünmüyorum. Bir koyunun sürüden ayrılmaya karar vermesi veya bir leyleğin bu yıl göçe gitmekten vaz geçmesi veya farklı yerler keşfetmek için farklı coğrafyalara uçmaya karar vermesi gibi bilinç içeren hareketler yerine mantıksal robotlaşmış hareketlerde bulunurlar. İnsan belkide dünyadaki en gereksiz canlı, kendi kendine ne işim var burada, nasıl oluştum ben, burası neresi evren nasıl bir yer kendini ve çevresini anlamaya çalışırken, diğer canlılar süregelen şekilde yaşamaya devam ediyorlar.
Evrim teorisi insanın kendi varlığını anlamlandırması için gerçekten önemli bir teori eğer bir bilincimiz olmasaydı karnımız doyduğu sürece mutlu olurduk gerisi pekte işimiz olmazdı. Ben hala bilinçsiz bir evrimin nasıl bilinçli ve mantıklı bir varlığı yaratabildiğini anlayamıyorum. "Evrim hakkında sıkça sorulanlar" 2.bölümünü merakla bekliyorum belki bu konuyu da ele alırlar.
@ermanyurdakann Biraz araya gireceğim ama doğadaki "suboptimum" özellikler, tam da sizin beklediğiniz gibi, evrimin doğrudan doğruya kanıtı olarak görülüyor: https://evrimagaci.org/evrimin-kanitlari-nerede-kisa-bir-ozet-3180
Şurada uzunca bir liste bulmak mümkün: https://rationalwiki.org/wiki/Suboptimal_design (ki bu epey kısaltılmış bir liste).
Umarım yardımcı olur. 🙂
@yunusnecdet Bunun karşısında avcılar içinde de avı yakalayabilecek denli hızlı koşanlar aç kalmayıp hayatta kalacağı için avcılar da nesilden nesile hızını artıracaktır. Yani aynı mekanizma avcı tür için de geçerlidir.
İŞTE PLAS İÇERİĞİ HAK EDEN BİR İÇERİK HELAL OLSUN İZLEYEMİYORUM AMA TEBRİKLER.
Yine tekrar ediyor gibi olacağım ama arkadaşlar kusura bakmayın şimdiden özür dilerim. İşte bu tarz içerikler görmek çok daha güzel. Hele hele TS kalitesi ile olunca ayrı bir lezzetli oluyor.
Sevgili @hkellecioglu; artık telefon incelemelerinden, telefonlardaki arka kamera sayısı ön kamera bookeh efekti anlatımlarından cidden gına geldi. Zaten alacak durumda da değiliz. Tabiki bunu isteyen arkadaşlarımız olacak ama bu kadar ağırlıklı olması hiç hoş değil.
Telefon ve oyuncu bilgisayarı, anakart, ekran kartı vs. vs. incelemeleri bence aylık olarak biriktirip, bir inceleme programında genel olarak özet anlatım olarak verilse bence daha iyi olur. Zaten tüketici manyağı bir toplum olduk. Bu tarz programların bizleri daha da manyaklaştırdığına inanıyorum. Neyse konu dağılmadan.
İginç incelemeler (mesela: elektirkli süpürge ve çorba makinesi incelemesi yapmıştınız onun gibi) olsa hem daha eğlenceli hemde daha işe yarar inancındayım.
Bunun yanı sıra; mesela Teknoloji ve Bilim Notlarına resmen tapıyorum ben. Ordaki konularla ilgili oturumlar düzenlenebilse, ufkumuz genişlese daha iyi olamz mı?
Şimdilik aklıma gelen bunlar. Umarım beklentimi aktarabilmişimdir sizlere.
Evrim dediğimiz şey zaten var olan bir şey. Buna inanmıyorum diyen arkadaşlar yerçekimine inanmıyorum gibi bir şey demiş oluyor tabi yine de kendi bilecekleri iş. Evrim teorisine inanmama olabilir. Bu canlıların nasıl değiştiğine herkes farklı yorumlar getirebilir. Evriminde dinle o kadar da çeliştiğini düşünmüyorum. İnsanlar maymundan geldi demiyoruz ki sadece bir değişim olduğundan bundan 10000 sene sonraki insanların şimdiki insanlarla tıpatıp aynı olMAyacağından bahsediyoruz.
Asıl sormaları gereken ama ve cevabı olmayan ilk insan ne zaman oluştu ve yaşadı. İnsanlar maymundan gelmiyor evet ama ortak atalardan geliyor. Ama evrim süreci dendiği zaman hemen karşıt görüşlü olanlar "ne yani maymunlardan mı geldik" diye en basit cevabı yapıştırıyorlar. Ataları ortak olduğu için insana çok benzerlik gösteriyor diyorsun, olmaz öyle iş diyorlar. Çünkü demek kolay biraz okumak araştırmak zor geliyor. Doğal seçilim hayatta kalma en büyük basit örnek Afrika'da yaşayan açlıktan ölen insanlardır.
kesinlikle gelmiş geçmiş en iyi ts videolarından biri. hamdi kellecioğlu'ndan ayrı bir bilimseyir kanalı evrimleşirse hiç şaşırmam!
Teşekkürler.
tadında güzel bir içerik olmuş devamı da gelir inş.
sırf bunun için üyelik aldım, tebrik ederim çok güzel bir iş yapmışsınız.Hamdi abinin benim gözümdeki konumu 180 derece değişti.çok güzel olmuş.
Bu tür yayınlar geldikten sonra üye olmak bizim sorumluluğumuz.
Yeni uye olmussunuz, mail adresinizi verirseniz plus ile devam etmeniz icin kod gonderebilirim.
Sanki Hamdi abi biraz daha karşıt fikirmiş gibi soru sorsa daha iyi olabilirmiş, iki aynı fikirde olan insan böyle tartışmalı bir konuda (ben ne evrimi ne de başka bir şeyi savunmuyorum) karşılıklı konuşunca TV'de siyasilerin önceden belirlenmiş soruları cevaplaması gibi tatsız geldi bana.
İkinci olarak da evrime inanan/savunan kişilerde dine inanan insanlarda olan tavır olduğunu görüyorum, evrime karşı çıkılmaz, tek gerçektir, ha ha ha cahil biraz okusan sen de inanırsın bir tek evrim hakkında öyle konuşma yoksa çarpılırsın denilmiyor gibi. Yani demek istediğim evrime inanıyor olmak da bir inanç, dini inanç gibi olduğunu görüyorum. Bunu evrimciler hayır canım ne alakası var diyebilir lakin ben öyle hissediyorum, dini savunan kişinin tavırları neyse evrimi savunan kişinin tavırları ayn.
Üçüncü olarak, evrime inanan bir insan aynı zamanda Hristiyan, Müslüman olabilir mi? Araştırma olmadan kesin cevap verilmez lakin kişisel görüşünüzü merak ediyorum, Türkiye'de evrime inanan kişilerin yüzde kaçı bir dini inanca sahiptir?
Evrim dediğimiz şey bilimsel bir olgudur. "İnanıyorum, inanmıyorum" gibi şeyler söylenemez. Yerçekimine inanmıyorum demek gibi birşey bu. Ha dünya düzcüler söyleyebilir o ayrı. Onlara diyecek lafım yok zaten.
Diğer sorun için, Türkiye'de halkı, özellikle bilimle hiç alakası olmayan kişileri bilime yaklaştırmak için "evrim dinle çelişmez" diyen insanlar var. Aslında işe yarayabilecek bir yöntem ancak cahilliği artırıyor bana göre. Tamam adam evrim var diyor belki ama evrim ve din aynı anda var olamaz. Konuyu günlerce tartışırız ancak tek örnek bunu anlamak için yeterli, dine göre insanlar Adem ve Havva'dan gelmiş. Onlar da gökten zembille inmişler tabiri caizse. Ancak binlerce fosil kaydıyla binlerce kez kanıtlandığı üzere insanlar ve maymunlar ortak ataya sahip ve o atadan oluşan bir türüz. En başta ise tüm canlıların atası tek hücreli suda yaşayan bir canlı. Bunlar defalarca kez kanıtlanmışken dinle evrimin bir arada olma imkanı yok.
Çok çok büyük yanlış bu videonun plus video olması. Sosyal medyada önemli etki olabilecek bir içerik belli bir süre gizli olmamalıydı, biz bize anlatırız ama eşe dosta linki atıp da twitterda paylaşınca anlatamayız ne olduğunu. Mesela ben siyasi bir çevrede paylaşacaktım herkese açılana kadar bekleyeceğim basit rt dışında. Yazık olmuş.
Süper.
Eveeet, ilk defa bir teknoseyir videosuna tıkladığımda muratcığımın para istediğine tanık oldum :)) enteresan bi deneyimdi.
Yeni sistemin teknoseyir'e fayda sağlamasını umuyorum. Bu aralar durumum iyi değil ama iş bulup ev mev kiralayabilirsem plus üyeliğe geçeceğim.
Konu iyi görünüyor bu arada. Eminim video da oldukça başarılıdır. İyi çalışmalar.
teşekkürler, işte teknoseyiri bu yüzden seviyorum.
Video yuklenince sonra izlerim dedim isim vardi plus uyelik bitti sansima 🙁 cok uzun surmez umarim normal uyelere gelmesi, çağrı beyi daha çok videoda gormek isteri hatta sadece soru ve cevaplar icin ayri bir videoda olabilir
Çağrı, bir dahaki gelişinde Mete Atatüre'yi de getir. 🙁
Süper olur! Müsait olursa neden olmasın? ♥
Beğenmediğini izlemiyorsun bitiyor. Mesela ben A Haber izlemiyorum, problem kalmıyor. Tavsiye ederim, insanlar evrimleşirken bu özellikle de gelmiş. DLC filan değil, doğuştan beğenmediğimizi görmezden gelebiliyoruz.
Bunlardan kaçacağınıza,ön yargılarınızı bir kenera bırakıp,biraz olsun objektif bakarsanız gerceği göreceksiniz.
Nasıl olsa podcast olarak link vermişlerdir diyerek evde izlemedim. Çalışırken dinleyememek kötü oldu. @hkellecioglu böyle yayınlar için podcast ekleme imkanınız varsa müteşekkir oluruz.
ooo @cagrimertbakirci üstad teşrif etmiş, video'yu da en kısa zamanda izleyeceğim, TS'nin en kaliteli işlerinden biri olduğu yukarıda defalarca belirtilmiş, öyle olduğuna şüphem de yok zaten 🙂
Plus olmayanlara ne zaman gelecek acaba? Bu sıralar Plus olamıyorum da. 😀
Gelir yakında 🤟
Bilime verdiği önemden dolayı teknoseyiri taktir ve teşekkürle karşılıyoruz.
umarım arada bir gündeme de konuk alırsınız. Vakitleriniz uyuşursa tabi.
Soruya yanıt vereyim: canlıların canlı kalma isteği düşük olan bireyleri yüksek olan bireylere göre daha erken hayatını kaybedeceğinden üreme ve bu özelliği gelecek nesillere aktarma ihtimalleri daha düşüktür. Bu sebeple günümüze kadar gelebilmiş her türün canlı kalma isteği yüksektir.
Aradan kac gun gectinneden plus olmayanlar icin yayimlanmiyor hala?
İlk kez plus olmamanın eksikliğini hissettim.
Tebrikler👍 Bu ülkede bu konuyu konuşmak cesaret ister... ✌️✌️✌️
Olay bu mudur ? Budur. Emeğinize, fikrinize, yüreğinize sağlık.
Youtube'a ne zaman gelir acaba, KYK'da vimeo izlemek işkence.
Evrimdeki kritik eşik 🙂
Öncelikle merhaba hoşgeldiniz @cagrimertbakirci benim merak ettiğim İnsan soyu oluşuma başlarken primat'lardan başka bir kola ayrılması ama geriye gittiğimiz zaman bu ortak atalardan bahsediliyor. Benim meraak ettiğim geriye gittiğimiz zaman bu ortak atalar primatlara morfolojik olarak yani fiziksel olarak benzediği için mi ortak olarak tanımlanmış yoksa primatlardan mı evrilmişiz.Yani benzerlik olduğu için mi ortak ata deniliyor? Şimdiden teşekkürler :))
@erginbilgin ben atamız Primat demiyorum orda biraz salağa yatma taktiği uyguladım diyelim. :)) Neden kollara ayrılmışlar, benim hipotezim teorim değil tabii :)) Bulunan fosiller incelendiğinde tahminen geçmiş yıllarda o fosillerin başka bir tür olduğunu ve bu yüzden kollara ayrıldığı ama diğer türler ile benzerlik gösterdiği ve şuan günümüzde yaşayan bir tür olmadığı için geriye gittiğimizde ortak ata benzerliklik olarak şempanzelerin kabul edildiği. Dediğim gibi benim hipotezim bu. Çağrı bey yanıt verirse çok çabuk yanlışlamasını yapar uzmanından en yakın bilgileri alırız diyorum. Bu arada dönüş için sağol.
Hmm sorunuzu tam olarak anladım mı emin değilim ama anladığım kadarıyla yanıtlama çalışaım: Primatlar, "Primata" adı verilen bir taksonomik takımın adı. Yani "memeli" veya "omurgalı" gibi çok geniş bir taksonomik seviyeden söz ediyoruz. Bizim doğrudan atamız olan canlılar da, biz de, primatız. Tıpkı omurgalı veya memeli olmamız gibi... Dolayısıyla "Doğrudan doğruya primatlardan evrimleştik". cümlesi doğru bir cümle. Tıpkı "Doğrudan doğruya memelilerden evrimleştik." demek gibi. Ve hala memeliyiz (ve hala primatız).
Sanırım sormaya çalıştığınız, "primat"tan ziyade "kuyruksuz maymun" meselesi. Biz maymunlardan mı evrimleştik, yoksa maymunlarla ortak bir ataya sahip olduğumuz için mi böyle soruluyor? Sanıyorum bunu soruyorsunuz. Onu ikinci kısımda konuştuk aslında; ancak şu video yardımcı olabilir: https://www.youtube.com/watch?v=k-osmXPuT8A
Cevap eksik kaldıysa ya da atladığım bir yer olduysa haber edin, ilk fırsatta yanıt vermeye çalışayım. 🙂
Müthiş bir bölüm olmuş, daha sık görmek isterdim Dr. Bakırcı 'yı bu kanalda 🙂
Tam da Evrim Ağacı kanalını takip etmeye başlamıştım. Çok bilgili, akıcı ve anlaşılır bir tarzı var Çağrı Bey'in. Zevkle izledim güzel bir iş çıkarmışsınız.
bilim adı altında sığ ve artık geçerliliği kalmamış teorileri din karşıtlığı için savunmaya kalkmanın bilimle alakası yok.
Geçerliliğini yitirmesinin sebebini bilimsel olarak açıkla, nobel ödülünü kap.
@player-1 'Live Science' Darvinci evrim hakkında şöyle diyor: 'Dinozorları kuşlara, maymunları insanlara, karada ve denizde yaşayan memelileri balinalara dönüştürebilir.' Darvin'in evrim hakkındaki çalışmalarında, doğal seçilim ile ilgili söylediklerine göre, Dünya'da canlılığın oluşumu sürecinde bizlerin herhangi doğa üstü kuvvet veya güce başvurmamız gerekmiyor. Devam eden sürece göre bugünün dünyasında bunlar gözlenebilir.
Bilimsel metot gözlem ve deneyle elde edilen bilgilerin toplamına dayanır. Science Daily
Evrimin doğru olduğuna dair inançla elde edemeyeceğim, gözlemlenebilir bir kanıt verebilir misiniz? Gözlemlenebilir bir kanıt? İlk cevap>> 65 milyon yıl önce neler olduğuna bir bakın. Bekle, 65 milyon yıl öncesine bakamam. Evet milyonlarca yıl önce... O halde gözlemlenemez. Fosil kayıtlarına bakarak evrimin izini sürebiliriz Biraz daha açık olabilir misiniz? Bir örnek verin. 6-7 milyon yıl önce. Yüzbinlerden milyonlarca yıla... Bu oldukça uzun bir zaman? -Evet Milyonlarca yıl? -Evet O halde gözlemlenemez. Evrim zamanla test edilemez.
Bizler sadece birkaç on yıl yaşamaya mahkumuz, ve bu evrimin devam etmekte olduğunu görebilmemiz için çok yavaş, çok küçük bir zaman dilimi.
Richard Dawkins
Bizler süreçte bu yavaş değişimlerin hiçbirini göremeyiz ta ki zamanın eli geçen asırları işaretleyene kadar. Charles Darwin
Baştan söyleyeyim, bakterilerden ve kuşlardan bahsetmeden "gözlemlenebilir bir adet türlerin değişimine" kanıt veriniz biz inanalım....
@thec0nquer0r Öncelikle siz evrimi anlamak için yanlış kanıtları arıyorsunuz. Gözlemleyemediğim birşeye de ikna olmam diyorsunuz. Peki, şöyle düşünün. Fatih Sultan Mehmet'in İstanbul'u fethetiğini nereden biliyorsunuz? Gözlemlediniz mi? Ya da Türklerin orta asyadan geldiğini? Bunları gözlemlemediğiniz ama gözlemleyenlerin tanıklığına güveniyorsunuz (yazılı tarih). Biyolojinin de böyle tanıkları mevcut. DNA benzerlikleri, embiriyolojik özelllikler, fosil kayıtları. Bunlar evrimin tanıkları. Hepsi de aynı yönü gösteriyor. Evrimin "çürüdüğünü" göstermek için ilk önce bu tanıkları yalancı çıkarmanız lazım.
Ayrıca türlerin değişimini gözlemlemeye çalışıyorsunuz anladığım kadarıyla. Evrim bu şekilde çalışmıyor. İstediğiniz kadar gözlemleyin, bir kuşun insan olduğunu; kedinin sürüngen olduğunu gözlemleyemezsiniz. Kuştan evrilen yine bir kuş, maymundan evrilen yine bir maymun olacaktır.
Örneğin, insanlar marsa koloni yolladı. Ama yolladıktan sonra marsla ürolojik bağ tamamen kesildi. Aradan 100 000 yıl geçtiğinde, oradaki insanlar yine insan kalmaya devam edecek ancak belki de dünya insanları ile mars insanları verimli döl oluşturamaz hale gelecek. Bilim bunlara marslı hayvanlar demeyecektir, mars insanı diyecektir ve yeni bir "tür" oluşacaktır.
Sizin verdiğiniz örnekten gidersek de, balinalar bilimde "balık" olarak geçmez. Onlar zaten memeli sınıfına aitlerdir. Bugün insanlar diye bilimde ayrı bir SINIF yoktur, onlar da memeli diye geçer.
Adamlar siz bilgi eksikliginden dolayi bunu soylemeyin diye video cekmis, sizin bu "soyleminize" daha videonun en basinda cevap veriyorlar; siz videoyu bile izlemeden gelip burada yorum yapiyorsunuz "gecerliligi yok" diye.
Gercekten inanilmaz!
@onurtirpan En büyük sorun da bu ya zaten. Kalıpları savunmak... Aşağıda bir diğer yorumcu demiş, "O iş sizin bildiğiniz gibi değil deyip duruyorsunuz." diye. 😀 Buradaki yorumcunun durumu da aynen o işte. Bilmiyorlar. Bilmedikleri şeyi çürütmeye çalışıyorlar. Böyle ucube durumlar ortaya çıkıyor. Halbuki videoda her birinden söz ediliyor.
Bir suç örgütünün ortaya attığı deli saçma iddialar Google'dan 2 saniyelik aramayla çıkarılıp "bilimsel cevab" diye sunuluyor. Akademik kanıt isteyince "Vooov kanıtlamak size düşmüş." deniyor. İzah edilince de "Tövbe estağfirullah" deyip geçiliyor.
Kısaca, bilim düşmanlarına karşı kazanmanın yolu yok. 🙂 O nedenle bu zırvalarla mücadele etmek yerine, öğrenme potansiyeli olan gençlere, aydın zihinlilere, meraklılara yönelmek lazım. Yoksa yel değirmenlerine kılıç çekmekten öteye gidilmemiş oluyor.
Not: Cehaleti göstermek adına... Şu kısmı direkt kopyala/yapıştır:
"Evrimin doğru olduğuna dair inançla elde edemeyeceğim, gözlemlenebilir bir kanıt verebilir misiniz? Gözlemlenebilir bir kanıt? İlk cevap>> 65 milyon yıl önce neler olduğuna bir bakın. Bekle, 65 milyon yıl öncesine bakamam. Evet milyonlarca yıl önce… O halde gözlemlenemez. Fosil kayıtlarına bakarak evrimin izini sürebiliriz Biraz daha açık olabilir misiniz? Bir örnek verin. 6-7 milyon yıl önce. Yüzbinlerden milyonlarca yıla… Bu oldukça uzun bir zaman? -Evet Milyonlarca yıl? -Evet O halde gözlemlenemez. Evrim zamanla test edilemez."
Bunun ne kadar saçma, ne kadar gerici, ne kadar anlamsız bir yorum olduğunu şuradaki videomda anlatmıştım: https://www.youtube.com/watch?v=vx1SLKZL5Ls
O videoyu izlerseniz, alıntıyı nereden çaldıklarını da görebilirsiniz. 🙂
@cagrimertbakirci Isiniz oldukca zor. Inanclari sebebiyle sizin uzman oldugunuz alana karsi dusmanlik gelistirmis bir toplumda bu alanda uzmanlasip insanlari egitmeye calismak ne kadar zor, ancak hayal edebiliyorum. Ben evrim konusunda diyalog kurdugum bir kac dindar insanin 'tartisilamaz reddine' karsi soyle bir soylemde bulunmustum, az biraz ise yaramisti.
"Abi, zaten evrim dedigin sey inandigin yaraticinin bir marifeti. O, varliklar evrimlessin diye bu duzeni kuran zaten. Dunyada her sey bir duzen icinde ilerliyor. Yaraticinin bir mudahalesi gerekmiyor. Agaclar buyuyor, oluyor, hayvanlar yasiyor, cogaliyor oluyor, sonra hepsi topraga karisip tekrar varoluyor baska bir formda. Evrim de bu sekilde, tanri yarattigi seylerin tamamini evrimlesmesi icin uygun bir ortama sokuyor."
Bu sekilde yaklasinca, "aa sen benim yaraticima dusman degilsin, aslinda evrim guzel bir sey ve bu guzelligi de benim yaraticimin bir marifeti oldugunu dusunuyorsun, hmm, evrim o kadar da kotu degil" diyebiliyorlar. Hepsi degil tabi ki ama ciddi bir kismi boyle bir duyguya giriyor. Bu soyledigim, diyalog icin kullandigim yontem dogru olmayabilir, karsidaki insani "kismen" manipule ediyorum aslinda huyuna giderek belki. Ama bu insanlarin gidip, cevrelerine de bunu anlattigini, kendi cevresinden bunu duyan insanlarin bu dusuncelere karsi yumusadigini gozlemlemis birisiyim.
Madem evrimi oldugu gibi kabul ettiremiyoruz, en azindan bu sekilde yumusatarak karsi tarafin algilarini acmasina biraz destek olmakta sakinca yok sanki.
Basarilar 🙂
Videodan anladığımı özetleyeyim:
1 - eski insanlar doğanın değiştiğini görünce türler de değişmeli demiş.
2 - darwin bunu daha sistematik açıklamış. (ama o sistematik nedir? bilen yok)
3- evrim senin sandığın şey değil, benim sandığım şey değil, onun sandığı şey değil.. e ne peki?
daha en başında, olmadığını kanıtlayan bir makale yok demesi işi bitirdi aslında. ortada bir iddia varsa onun doğruluğu ispatlanmaya uğraşılır. aksinin olduğu değil.
sözün özü yaygın iitrazlara "aslında işin aslı o değil" şeklinde cevap vermelerden oluşan bir video. işin aslı ne peki o zaman?
E işte videoda işin aslı. Hangi soruda işin aslını merak ediyorsanız, o kısmına gidip tekrar izleyin. Sanki "Öyle değil." deyip de açıklamamışız gibi yorum yaparak insanları aldatmayın. Sanki bilimin her alanında her konuyu eksiksiz biliyoruz da, evrimde "İnsanlar yanlış biliyor." deyince mi sorun oluyor? Yanlış biliniyor işte. Biz de düzeltiyoruz.
Bu arada, biyolojideki araştırmaların hemen hepsi evrimsel biyoloji perspektifinden yapılıyor. Bu kadar net bir iddia varken ortada, "O araştırmacıların sonuçları hatalıdır; çalışmalarımız sonucu evrimsel değişim olamayacağını gördük." demek mümkündür literatürde. Eğer ortada sadece "iddia" olsaydı, ispat yükünün giriş düzeyindeki tanımından söz edebilirdiniz. Ortada bir iddia yok; biyolojinin %100'üne yakınına yön veren köşebaşı bir teori var.
Behey behey... 🙂
Hamdi Kellecioğlu @hkellecioglu video halka ne zaman açılır?
Carsamba gunu diyordu ama belli olmaz 🙂
Beklediğimiz kadar özel ve büyülü bir geçmişe sahip olmadığımız, daha ilkel primatlardan evrimleştiğimiz, bu primatların da görsellik ve özellikleri bakımından bildiğimiz anlamda insan yerine daha çok maymunsal bir türe benzediği için bunu kompleks yapmamızın ve kabullenmememizin bir alemi yok. Evrim doğal bir yasadır; her canlı evrimleşiyor; sayısız kanıtı var. Kazılar, incelemeler, laboratuvar deneyleri, genetik, anatomi vs vs...DNA testi yapılıp bir kişi ile olan akrabalığınız kanıtlanıyor ve hiç şaşmadan doğru tespit ediliyorsa ve kimse bundan şüphe etmiyorsa, aynı şekilde insan ırkının başka canlılarla olan hatta her canlının birbiriyle olan belli ölçüde akrabalığı da bilimsel olarak kanıtlanmış ve dünyadaki yaşam tek bir noktadan başlayarak çeşitlenmiştir.
Bu değişim Evrim Yasasıdır ve gerçektir. Bununla ilgili koskoca bilim camiasında herhangi bir anlaşmazlık yoktur. Evrim teorisi de bu yasanın hangi yolla ne şekilde işlediğini, mekaniklerini inceler ve yine yanlışlanamayan o kadar çok kanıt vardır ki ve birbirini destekleyen tamamlayan kanıtlardır bunlar. Binlerce insan 150 yılı aşkın süredir zaten çürütme gayretinde ama ortaya koyulan sınırsız sayıda delil ve çalışma var. Bu gerçekleri görmezden gelip yokmuş gibi davranmakla örneğin yerçekimini inkar edip “Kütle Çekim Teorisi” yoktur, uydurma, ben inanmıyorum demenin bilimsel anlamda pek farkı yoktur.
Hiçbirimiz bilim insanı değiliz ve her konuda herşeyi bilmemiz de mümkün değildir. Zaten buna ömrümüz de yetmez. İnsanın belli başı ilgi alanları ve işi vardır genellikle. Herşeyi bilemeyebiliriz ama en azından neyi nasıl öğrenebileceğimizi ve doğru bileni nasıl tespit edeceğimizi anlayabileceğimiz mantık kuralları ve genel geçer doğruluklar vardır. Evrim ile ilgili birkaç kitap okudum ve bir sürü uzman görüşü dinledim ve gerçek olduğuna ikna oldum. İkna olmasaydım da değişen birşey olmazdı.
Bilimin işe yaramadığı ve faydasız olduğunu, doğru çalışmadığını iddia edebilecek olan var mı? Aynı bilim en acımasız methotlarla ve deneylerle bunun her açıdan doğru olduğuna çoktan hükmetmiştir. İnanmanız veya inanmamanız birşeyi değiştirmez. Bilim, insanın algılarından ve beklentilerinden bağımsız hareket eder ve gerçeği kovalar. Aksi halde hala Dünya düzdür, düşen yıldırımı Zeus yaratmıştır, savaşları Hades çıkarmıştır, fırtınayı Poseidon sinirlendiği için göndermiştir diye dolaşırdık. Ama bilim bilinmez koskoca evrende bize bir mum yakabilen tek faydalı yol olduğunu tarih boyunca göstermiştir ve bilime ayak direyen toplumların sonu bu bilgi çağında felakete gidecek gibi görünüyor.
6 gün oldu hala açılmamış.
Denemek icin bir aylik abone olmustum. Bu videodan sonra 8 ay daha uzattim.Bilime onem verildigini biliyorum ancak boyle kanayan yara sayilabilecek kadar kirli bilgi olan bir konuda boyle bir ise girismek benim icin cok degerli. Amerikadan sevgiler 🙂
sırf bu video için 1 aylık plus yapıştırdım celal şengör gelsin yıllık yapıştıracağım 🙂
@distance Gayet güzel anlamışsınız, tebrikler! Tabii bir popülasyon içinde A'dan Z'ye kadar, hatta A1'den Z99'a kadar çok sayıda "çeşit" bulunuyor (insandaki çeşitliliği düşünün - ki insan çeşitliliği memeliler arasındaki en düşük olanlardan birisi). Zaten "varyasyon" (çeşitlilik) bu demek. Bu çeşitlilik rastgele oluşuyor. Anamızın karnından "Ya ben sarışın olayım, çok başarılı olurum." diye bir mantıklı çıkmıyoruz; genler karışıyor, mutasyonlar meydana geliyor ve biz belirli olasılıklar dahilinde belirli özelliklere sahip oluyoruz. Daha sonra bunlardan en uyumlu olan kombinasyonlar (ki bunu çevre ve çevrenin değişimi dikte ediyor), bazıları hayatta kalıyor, bazıları eleniyor. Böylece bir sonraki nesillerde, o "uyumlu" olup da daha kolay hayatta kalan ve üreyenler, daha çok yavru üretiyorlar - böylece bir sonraki nesilde onların özellikleri daha yüksek olasılıkla, daha sık görülüyor. Bu ufak özellik değişimi, kademeli olarak, durmaksızın, milyonlarca özelliğin yarattığı karmakarışık bir ağ içerisinde değişiyor ve türler yepyeni görünümler kazanabiliyorlar. Bir yerden sonra "Yeni bir tür oluştu." diyoruz. 🙂
Canlıların canlı kalma isteği de, tıpkı @cemerel'in bahsettiği gibi: Aslında böyle bir "istek", canlılığın yapısında olan bir şey değil. Hatta bu özelliğe sahip olmayan her şeye "cansız" diyoruz tanım gereği. 🙂 Ancak bir cansız molekül kombinasyonu, bünyesinde ürettiği enerji ile entropi artışına lokal ve geçici olarak karşı koyuyorsa, buna "canlı" diyoruz. Canlılık, bir çeşit (ve oldukça ilgi çekici bir) cansızlık formu olarak görülebilir yani.
İnanmakta zorlanan arkadaşlar için basit bir örnek: Köpek türleri çoğunlukla insan müdahalesi ve yönlendirmesiyle yani yapay seçilim sayesinde ortaya çıkmıştır. Bu yüzden diğer türlerin doğal seçilimine kıyasla çok daha hızlı bir biçimde evrimleşmiştir. Eğer ki her canlı, şu anki olduğu şekliyle yaratılmış ve değişmiyor ise, 400-450 civarı köpek türünden 25-30 bin yıldan eski sadece 1 adet kalıntı gösterin. Çok fazla örnek istemiyorum sadece 1 adet Golden Retriever veya 1 adet Labrador farketmez. Cinsini siz seçin ve bana sadece bu 450 adet köpek cinsinden herhangi bir Chihuahua, Bulldog herhangi birinin kalıntısı şurada ortaya çıkarıldı diyin.
Bu herhangi bir tür için yapılabilir. Her canlının fosil kayıtları ve araştırmalar sayesinde evrimsel süreç içerisindeki ortaya çıkış zamanı bellidir. Eğer ki canlılar değişmiyorsa bu demektir ki şu an Dünyada bulunan her canlı mevcut haliyle yaratılmıştır. Peki o halde neden örneğin primatların evrimleştiği tarihten önce hiç primat fosili bulunamamıştır? Neden tavuklar evrimleşmeden önceye dayanan bir tarihte hiç tavuk fosili yoktur?
Sadece olmaması ve yanlışlanamaması üzerinden de gitmiyorum. Hangi fosil bulunursa bulunsun, istisnasız tamamı genetik ve antropolojik olarak cuk diye olduğu döneme ve kendi evrim dalındaki akrabalarına aittir ve tarihsel değişim olarak birebir örtüşür. Yüzbinlerce fosilden hiçbiri için denmemiştir ki "Lan bu fosil nereden çıktı? Bunun ne işi var o tarihte? Bunun henüz oluşmamış olması lazım.." diye...
Konuya ilginiz varsa Türkçe içerik olarak çok güzel işler başaran Muhabbet Teorisi podcast'inin altında yayın yapan Bilimfili'de konuyla ilgili güzel podcast bölümleri var, indirin dinleyin derim:
http://www.acikbilim.com/bilim-fili
Bence bu durumda evren mıkıl mıkıl canlı dolu. Ve bunun önünde hiç engel yok. Çok eskiden beri bunu düşünüyordum. Yeni evren çok büyük ve temel yasalar her yer için geçerli. Yani çok uzak bir gezegende akışkan canlılar var olma ihtimali olmaması ihtimalinden acayip yüksek. Çünkü fırsatını bulduğunda canlılığın bulunduğumuz gezegeni nasıl mıkıl mıkıl canlı ile doldurduğunu görebiliyoruz.
@fatih_u evrim tartışmaya açık bir konu değildir. Tartışmaya ve değişime açık olabilecek tek şey evrimin mekanizmalarının izahıdır.
@fatih_u tartışmaya girmeyeceğim, siz öyle düşünebilirsiniz bunda özgürsünüz. Bütün dünya yalan şeylere yatırım yapıyor, yalan şeyler araştırıp bize yanlış bilgiler sunuyorlar çünkü hepsi ateist pislik. Ne düşünürseniz düşünün , evrimin var olduğu ve tüm canlıların ortak bir atası olduğu gerçeğini değiştiremezsiniz. Sadece aynen şuan yaptığınız gibi içi boş laflarla, geçerliliği olmayan kelimeler sarfedip boş yaparsınız. Madem evrim ateistlerce yanlış yorumlanıyor, hodri meydan daha iyisini yapın makalenizi yayınlayın hatta bunla ilgili bir makale gösterin. Aksi halde söyledikleriniz sadece laf kalabalığı olmaktan öte geçemiyor. Bilimin ve hurafenin ayrıldığı yer burası işte.
homosaphiens ; hayvanlar aleminden bir memeli biliyorsunuz ? dünya da düz değil, 5 bin yıl mevzu falan ..zor işler bunlar hakkaten.
evrim meselesinin dinle bir alakası yoktur.
hatta evrimi darwinden bin yıl önce ortaya atan müslüman bir şeyh tir. ismi el cahızdır.
Bu konuda hamdi beyi eleştirmeniz de çok saçma. Çünkü kendisi her hafta takip ettiğimiz Teknoloji ve Bilim notlarını hazırlayıp sunuyor. Evrimde bilimsel bir konu olduğuna göre tabi ki burda konuşulabilir.
Uzun bir süre bulunamadığı için "God damn particle" yani lanet olası parçacık olarak ismi konmuş fakat argo bulunduğu gerekçesiyle akademisyenler ve bulan bilim adamının editörü tarafından god particle olarak geçmiş. Bunun tanrıyla veya dini bir referans ile alakası yoktur. Ama evrenin oluşum sürecini inceleyen bu kadar merak uyandırıcı ve büyülü bir hikayeye tabi ki inananlar tanrı anlamı yükleyebilir. Ama "bilim tanrının varlığını kanıtladı" vs. bu tür olmayan heveslere kimse kapılmamalı yanlış anlamayın sizin için demiyorum. Gereksiz yere algı karmaşası yaşamasın kimse diye diyorum.
@fatih_u sanırım herşeyi yanlış anlamak gibi bir huyunuz var.
ben hamdi bey yanlış yapamaz diye bişey dedim mi ?
teknoloji ve bilim notlarını yapan adam bilimsel bir konuyu tabiki bu çatı altında ele alabilir.
dayatma yapıldığını nerden çıkardınız?
adamlar güzel güzel konuşuyor.
ateist düşünceyi yaymaya çalışan kim? evrim = ateizm diye bir kural mı var?
ateizmden bir cümle bile geçmeyen bu konuşmada nasıl iftira atıyorsunuz.
Siz gülebiliyorsanız takdir ediyorum ama ben sizin kafanızdaki insanları görünce üzülüyorum
Bilimsel konular kendi içinde deney, gözlem, araştırma ve karşılaştırma gibi yollarla ilerler. Evrimsel biyoloji de yüzlerce bilim dalından biridir ve aynı prensiplerle yoluna devam ediyor. Herhangi bir dine mensup herhangi bir kişi bunu kendi dinine aykırı bulabilir ama bu konuda yapacak birşey yok. Bilimsel ilerlemeler din,dil,ırk,mezhep,inanç,kültür gibi etkenlerden bağımsız hareket eder. Dünya'nın düz olmasını isteyen birçok insan olabilir ama bilim böyle istendiği için Dünya düz demez.
Herkesin dini,inancı,görüşü farklı olabilir. Bilimin her kesimi memnun edip onların istediğini doğrulamak gibi bir fonksiyonu da amacı da yok. Verileri ve araştırmaları ortaya koyar ve ilerler. Isteyen memnun olur istemeyen memnun olmaz ama güneş balçıkla sıvanmaz; kimse bilimsel bir konuya yer verildiği için Teknoseyiri kötüleyemez. Beğenmeyen izlemesin zorla tutan yok bildiğim kadarıyla. Bilimsel konularda bir sürü video paylaştılar kimse gık demedi de şimdi tüm bilim camiasının kabul ettiği bir konuyu şahsi inancınıza ters düşüyor diye sansürlesin mi istiyorsunuz...
Evrim, sadece doğanın değil kainatın yasasıdır. Her şey hareket halindedir, değişir ve dönüşür. Bizim Alevi kültüründe, felsefesinde bir deyim vardır, "Bütün evren semah döner" diye. İşte tam da kadim toplumların gökyüzünü rasat eden mekanik materyalist bilim insanlarının gözlemine dayanan bu tespit inancımıza bu deyimin tanımladığı şekilde girmiştir. Modern toplumlardaki bilimsel gelişmeler de bu yasayı açıklayan teoriler ortaya çıkarmışlardır. Evrim teorisi Kainatın, Doğanın, canlı ve cansız tüm formların değişim ve dönüşüm mekanizmalarını ve sonuçlarını açıklamaya çalışan bir teoridir velhasıl... Kabul edersin veya etmezsin, senin bileceğin iş. Ama senin de bir parçası olduğun madde yine evrimin kazandırdığı bir özellik olan senin sübjektif yargılarına göre işlemiyor!