Şehir Kurma Çabaları

Cities Skylines oyunu hakkında rehber niteliğinde birkaç ipucu vereceğim. Oyuna temel taşlarını bilen ama pekiştirmek isteyen kişiler için ideal bilgiler.

Cities Skylines Rehber Başlangıç serisinde kullandığım MOD ve ASSET’lere ulaşmak için linke tıklayınız. :  https://bit.ly/2xD

  • Not: yazıda kendi tecrübelerim ile birlikte oyun oynama kılavuzundan bilgiler de aktarılmaktadır. Oyunu oynarken takıldığım her konuda oyun oynama kılavuzuna bakarak doğru bilgileri aktarmaya çalıştım.

Cities Skylines Oyun Hakkında bilgiler

Cities Skylines Trafik; Oyun içerisinde tüm simlerin aracı vardır ve oyundaki popülasyonunuz tamamı şehirde aktiftir.

Bir konumdan diğerine gitmeye çalışan araçlar, seyahatin başlangıcında şerit seçimi de dahil olmak üzere rotalarını seçecektir.

Araç ile seyahat etmeyi tercih eden simler, gideceği yere en hızlı rotayı seçer. (bazı durumlar da en KISA rotayı seçer)   Burada en hızlının altını çiziyorum çünkü oyunda her yolun bir hız limiti vardır. Örneğin “A” Noktasından “B” noktasına gidecek araç için iki alternatifimiz var diyelim. Birincisi otoyol, ikincisi normal yol. Simler burada Otoyolu tercih edecektir.

Otoyol Kullanın

Otoyol olan daha uzun, Normal yol ise daha kısa olarak düşünürsek burada simler otoyolu tercih edeceklerdir.

Yukarıda ki yazdığımı dikkate alırsak, evlerden sanayi ve market alanlarına giden en az 3 alternatifli yol ve bunlardan en az 1 tanesi otoyol olmak zorundadır. Bu durumda şehriniz de trafik oldukça hızlı akacaktır.

Oyunu hiç bilmeyenler için oluşturduğumuz "Yeni Başlayan Rehberi" ne göz atabilirsiniz.

Cities Skylines Rehber Kırmızı çizgiler otoyollar

Düşük yoğunluklu konut sakinleri araba veya bisiklet kullanma konusunda daha yüksek bir ilgiye sahipken, yüksek yoğunluklu sakinler toplu taşımayı tercih eder.


Cities Skylines içerisindeki trafik sorunu için toplu taşıma;

Trafik sorunlarından kaçmanın 1. yolu: Toplu Taşıma

Cities Skylines Toplu taşımayı genişletmek için Mass Transit DLC'sini alabilirsiniz.

Toplu taşıma için, otobüs aktif ettiğinizde, birden çok vatandaş özel aracı kullanmayı bırakıp daha çok otobüs kullanacaktır.. Metro dışında, Tren,monoray, feribot, keşif balonu veya teleferikle toplu taşıma yapabilirsiniz fakat bunlardan en etkilisi Metrodur. ,  Vatandaşları toplu taşıma kullanmaya teşvik etmek için şunları yapabilirsiniz:  Ücretsiz Toplu Taşıma politikasını verebilirsiniz.

Cities Skylines rehber yazısında doğru bilinen yanlışlardan bahsetmemek olmaz

Trafik ışıklarını kaldırma: Trafik ışıklarını tüm şehirde kaldırırsanız kaotik bir durum oluşur ve olduğundan daha yavaş trafik akar.

Aksine yoğun kavşaklar da trafik ışıklarını kullanmak daha akıcı ve düzenli bir trafik akışı sağlar. Burada önemli nokta Yaya yollarıdır. Üst geçitli yaya yollarını çoğaltarak, Araçlara yeşil yandığı anda karşıdan karşıya geçmeye çalışan simleri yaya yollarına yönlendirirseniz araçlar daha hızlı akış sağlayacaktır.

Cities Skylines Rehber TM:PE Modu

Cities Skylines sıkışık trafiği çözmek için 6 şeritli yol yapmak çok yanlıştır. Burada trafiği gözlemleyerek tek şeritte ki araçların  nereden gelip nereye gitmek istediklerini bulup, alternatif yollar çıkartmak zorunludur.

Yukarıda bahsettiğim gibi, Rota seçerken, vatandaşlar A'dan B'ye en hızlı yolu seçecektir. Bu hesaplama için, yolda başka bir trafik olmadığını varsayarlar. anarşik simler, trafiğin kitli olmasına  bakmaksızın, rotalarını (hatta şerit seçimlerini) başladıktan sonra değiştirmeyeceklerdir.

Cities Skylines Sanayi bölgesinin ithalat ve ihracatını en hızlı yapabilmesi için doğrudan Otoyol sistemine bağlı olması gerekmektedir.

Bu arada Tek yönlü yollar trafik akışını sağlamak için güçlü bir sistemdir. Bunu anlattığım videoya şuradan ulaşabilirsiniz:

Toplu taşıma 

Cities Skylines Oyununda: 13 adet toplu taşıma vardır ve bizi en çok ilgilendiren ise Otobüs ve Metro'dur

Simleri bir yerden bir yere götürmek için bu iki seçenek çok cazip duruyor. Fakat dikkat edilmesi gereken husus: kurduğunuz toplu taşıma ne olursa olsun güzergah bilgisinden çalışan hizmeti %50'ye düşürmektir.

Örneğin 1 hat kurduk 10 duraklı. Oyun buraya otomatik olarak kendisinin KM'ye göre belirlediği bir araç sayısı atamaktadır. Diyelim ki 12'tane araç atadı. Bu araçları bizim 6'ye düşürmemiz gerekmektedir. Bunu panellerden rahatça yapacaksınız hem daha az otobüs ile trafiğe katkınız olacak hem de toplu taşımadan kar edeceksiniz.

Toplu taşımalar hakkında daha fazla bilgi için "Toplu Taşıma Rehberi" yazısını okuyabilirsiniz.

Cities Skylines Aktarma Merkezleri

2. kuralımız, Aktarma Merkezi oluşturmaktır. Simleri asla evinden şehrin öbür ucunda ki sanayiye taşımaya çalışmayınız.

not: Unutmayın, simler evden eve gitmek için toplu taşıma kullanmazlar.

Diyelim ki bir varoş mahallemiz var (oyunun ilk başında kurduğumuz mahalle) ve bu mahallenin ihtiyaçlarını sağlamak için bir sanayi kurduk ve market ihtiyaçları için de bir market alanı kurduk.

Yukarıda bahsettiğim 3 oluşumun tam ortasına bir tane aktarma merkezi koyuyoruz ve evdeki simleri aktarma merkezine taşıyoruz. Aktarma merkezinden Sanayiye, Market alanlarına ayrı bir otobüs hattı çekiyor, gerekirse sayıları fazla olsun. Simler bunu kullanacaktır. Önce aktarma merkezine gelip buradan gitmek istedikleri yere gidecektir.

Bu aktarma merkezini ilk başlarda küçük yapsanız da büyük düşünün. Şehriniz büyüdükçe bu aktarma merkezine ilaveler yapacaksınız. Metro, Tren, Turistler için Limanlara ve hava alanlarına bağlantı.
bunların hepsini oluşturduğunuz da çok düzenli ve çok kullanılan hatta kar edilen bir toplu taşıma ağınız olacak.

Cities Skylines Aktarma Merkezi

Eğitim sistemine geçeceğim fakat ZONE’lardan bahsetmeden geçmek istemiyorum:

Cities Skylines Rehber yazımızda, Oyunun yapı taşlarını oluşturan Bölgeler

Düşük Yoğunluklu Konut Bölgeleri: Bu tür bir yerleşim bölgesi aileleri şehrinize çeker. Genellikle iki yetişkin başlayacak ve bir aile yaratacaklar. Bu bölge daha fazla yer kaplar ve yüksek yoğunluklu yerleşim bölgesinden daha az insanı barındırır.

Yüksek Yoğunluklu Konut Bölgeleri: Bu tür bir yerleşim bölgesi, gençleri şehrinize çeker. Ancak, nüfusu arttırmaya yardımcı olmak için bir faydası yoktur. Bu bölge, bir bölgedeki düşük yoğunluklu yerleşim bölgelerinden daha fazla kişiyi barındırabilir. Nüfusunuzu arttırmak istiyorsanız öncelikle düşük yoğunluklu konut bölgeleri kurmanız gerekmektedir.

Düşük Yoğunluklu Ticari Bölgeler: Bu bölgeler , sanayi bölgelerinden ürünler alır (veya ithal eder) ve insanlara satarlar. Genellikle eğitimi az olan veya hiç olmayan işçilere ihtiyaç duyarlar ve yüksek yoğunluklu bölgeden daha az kişiye hizmet ederler.

Yüksek Yoğunluklu Ticari Bölgeler: Düşük yoğunluklu bölgelerin genişletilmiş bir versiyonu. Yüksek, gürültülü binalar düşük yoğunluklu eşdeğerden daha fazla mal alacak ve satacaklar. Bunlar, genellikle daha yüksek eğitim gereksinimleriyle daha fazla iş yaratır.

Sanayi Bölgeleri: Bu bölgeler, ticari bölgelerde satılabilen veya ihraç edilebilen ürünleri üretmektedir. Ağırlıklı olarak düşük eğitim seviyesine sahip çalışanları düşük seviyelerde istihdam etmektedirler. Sanayiler çok kirlilik üretirler. Uzmanlaşmış sanayi bu sınıftan ayrıdır ve DLC alarak oyunda aktif olur.

Unutmayın

Not: Şehrin eğitiminin yüksek olması sanayi batmasına sebep olmaz. Tüm şehir tam olarak eğitimli olsa bile sanayi çalışır fakat burada bir mekanik var; Yüksek yoğunluklu evler nüfusu büyütmeye, düşük yoğunluklu evler kadar verimli değildir. Dolayısıyla düşük yoğunluklu kurmanız gerekmektedir ve bu simler eğitimsizken sanayide çalışırlar, eğitim aldıktan sonra çalıştıkları yeri değiştirirler. Yani şehriniz de siz isteseniz de istemeseniz de eğitimsiz vatandaş mutlaka olacaktır.  Eğitimi bilerek düşük tutmayınız.

Ofis Alanları: Bu bölgeler daha çok iş sağlamak için var. Endüstriden daha fazla eğitimli işçilere ihtiyaç duyuyorlar ama mal üretmiyorlar.
Ofis bölgeleri kirlilik oluşturmaz. Ofis bölgelerinin en iyi kullanım alanları, tüm servislerden en fazla faydalanan evlerin arasıdır. Evleri memnun etmek için yapacağınız park bahçe, toplu taşıma ve diğer tüm unsurlara ofis binaları da ihtiyaç duymaktadır. Mutlaka Üniversite eğitimi almış simlerle çalışmak isterler.
Not: az sanayi kurup, çok fazla Ofis kurmak, market alanlarında mal açığına, market alanlarının ithal ürün kullanmasını uzun dönemde şehrinizin zarar etmesine yol açacaktır.
Unutmayın Ofisler sadece simlere çalışacak yer sağlamaktadır. Şehre hiçbir katkısı yoktur.

Bina seviyelerini etkileyen faktörler

Bina seviyeleri: Aşağıda listelenen faktörler yeterince yüksek olduğunda, binalar bir sonraki seviyeye yükselecektir.

  • yerleşim
    • Arsa değeri
    • Yaşayanların ortalama eğitim seviyesi
  • Ticari
    • Arsa değeri
    • Ortalama alışveriş yapanların zenginlik düzeyi.
  • Sanayi
    • İşçilerin ortalama eğitim seviyesi
    • Hizmet kapsamı puanı (tabloya bakınız)
  • Ofis
    • İşçilerin ortalama eğitim seviyesi
    • Hizmet kapsamı puanı (tabloya bakınız)

Cities Skylines Rehber yazımızda Arsa Değeri Arttıran Faktörler

Hizmetlerin konut veya ticari bina düzeylerini doğrudan etkilemediğini, ancak arazi değerini artırarak dolaylı bir etkisi olduğunu unutmayın.
(Toplu taşıma, park bahçe vb.) Aşağıdaki tablo, endüstriyel ve ofis binaları için hizmet kapsamı puanına katkıda bulunan her hizmetin göreceli ağırlığını göstermektedir. Bu değerler mutlak değildir, çünkü hizmetin gücü tarafından daha da değiştirilirler, yalnızca her bir hizmetin bina seviyesine katkıda bulunmasında göreceli önemini gösterir. Hizmetin herhangi bir yerdeki gücü genel olarak bina ile servis sağlayıcı arasındaki karayolları ve bütçe ayarı ile belirlenir.

Bu nedenle, bir hizmet için çok düşük bir bütçe ayarı, ilgili hizmet kapsamı puan faktörü üzerinde çok büyük bir etkiye sahiptir ve potansiyel olarak herhangi bir avantajı geçersiz kılar. Bu, yakındaki binaların beklendiği gibi çalışmaması engelleyebilir. Örneğin  sanayiye uzak bir tren istasyonu (Yük Terminali) sanayinin level atlamasına katkı sağlamayacaktır.

*Yük terminali bütçesi %100 olmalı ve sanayiye yakın olmalıdır.*Endüstri örneği olarak ele alındığında, kargo taşımacılığı, yangın sigortasının iki katı ve polis kapsama alanının beş katıdır (hizmet kapsamının gücünün aynı olduğu varsayılmaktadır). Zemin ve gürültü kirliliğinin endüstriyel bina seviyesi üzerinde küçük bir olumsuz etkisinin olduğunu anlamak da gereklidir fakat önüne geçilememektedir.

hizmet adı Endüstriyel Faktör Ofis Faktörü
Kargo Taşımacılığı +1 0
İtfaiye 0,5 0,2
Toplu taşıma 0,333 0,333
Polis departmanı 0,2 0,2
Sağlık hizmeti 0,2 0,2
Mezarlık 0,2 0,2
Eğlence (Park Bahçe) 0,125 0,167
İlkokul 0,125 0,143
Lise 0,125 0,143
Üniversite 0,125 0,143
Gürültü kirliliği -0,143 -0,25
Terk edilmiş bina -0,143 -0,333
Zemin Kirliliği -0,167 -0,25
BeğenFavori PaylaşYorum yap
BeğenFavori PaylaşYorum yap
Önceki yorumları gör 10 / 24

Netflix'in yeni filmi The Ballad of Buster Scruggs enterasan olmuş. 6 birbirinden bağımsız vahşi batı hikayesi anlatıyor. Birkaç yerde CGI çok sırıtıyor ama görüntüler çok güzel.

https://www.youtube.com/watch?v=_2PyxzSH1HM
https://www.imdb.com/title/tt6412452/

The Ballad of Buster Scruggs | Official Trailer [HD] | Netflix

The Ballad of Buster Scruggs is a six-part Western anthology film, a series of tales about the American frontier told through the unique and incomparable voi...
BeğenFavori PaylaşYorum yap
Önceki yorumları gör 7 / 8

Searching filmini yeni izledim. Bizim gibi interneti kullanan insanlara çok tanıdık gelecek görüntüler var filmde. Çok farklı ve güzel olmuş. İzlemeniz şiddetle tavsiye edilir. #HaberinizOlsun

BeğenFavori PaylaşYorum yap

Vodafone yetkilisi arkadaş donanımhaberde pilot uygulama olarak internetin yanında digitürk ü kendi bayilerinden ücretsiz verebileceğini söylüyor.
Sizce güveneyim mi? #TeknoYardım
Fiyatlar şöyle:
•SOL altyapisinda;
24 mbps aknsiz fiber paket,1. Yil 56.80 tl, 2. Yıl 71.80 tl
50 mbps aknsiz fiber paket + digiturk*, 1. Yil 66.80 tl, 2. Yıl 81.80 tl
100 mbps aknsiz fiber paket + digiturk*, 1.yıl 81.80 tl, 2. Yıl 96.80 tl
**100 mbps aknsiz fiber paket, 1. Yil 79.90 tl

Vodafone FiberMax ve Digiturk » Sayfa 1 - 7

Merhabalar, Dün birkaç konuda yazmıştım bölge müdürümüz ile yaptığımız toplantıyı. Forumda sıkça sorulan, 10 gb ek kota, akn durumu vb. Soruları sor
BeğenFavori PaylaşYorum yap
Önceki yorumları gör 20 / 27

Ev aydınlatması konusunda birkaç sorum var. Özellikle kendi odamda beyaz takıntımı sonlandırmaya karar verdim. Kendimi bilgisayar ve telefon kullanırken mavi ışık filtresi ve gece modu ile biraz alıştırabildim. TS'yi bile çıktığından beri hiç kullanmadığım gece modu ile kullanıyorum birkaç haftadır. Hafta içi sabahtan akşama kadar okulda floresan ampullerden midir, bu güne kadar geceleri bembeyaz telefona, bilgisayara bakmaktan mıdır bilmiyorum ama; artık gözlerimin uykumun gelmemesi dışında da yorulduğunu hissediyorum. Hâlihazırda 12 yılı aşkındır gözlüklüyüm. Yakın bir zamanda da kontrol amaçlı göz doktoruma gittim ve astigmat/miyop dışında hâlâ bir sıkıntı yok.

Bugüne dek odamda sürekli beyaz ampul olmasındandır ki, sarı ışıklı bir odaya girmek beni hep çok yabancı hissettiriyor ve çok fazla yadırgıyorum. Şu an odamı aydınlatan ampul de Philips'in 4000K (220-240V, 7.5W) değerinde. Öncelikle 2700K ve 3000K arasında bir tercih yapmam çok farklı olur mu? Göz sağlığı için hangi değerler önemli? LED olması önemli mi, yada dim light (loş ışık) ibaresi vs. ayrıca önemli midir?

Işıklandırma, mavi ışık filtresi, parlaklığı azaltmak, gece modu, siyah tema, iyi uyku düzeni dışında başka göz sağlığına faydalı bir uygulama düşünemedim ancak sizin de farklı önerileriniz varsa yazın lütfen.

BeğenFavori PaylaşYorum yap
Önceki yorumları gör 4 / 16

Bir devir daha bitti. 😛
İss nin söylemediği kullanıcı bilgilerini öğrendim.
İstersem kendi modemimi takabilirim.
Ama tabiki fiyatlar bu kadar uçmuşken bir modeme dünya kadar para veremiycem. 🙁

BeğenFavori PaylaşYorum yap
Önceki yorumları gör 16 / 40

Arkadaşlar, evde bir ahşap dolap var. Bu dolaba buzdolapları gibi, kapağı açılınca yanacak, kapanınca sönecek ışık takmak istiyorum. Bunu sağlayacak devre anahtarını nereden bulabilirim? Ayrı bir ismi falan var mı? Ya da bilen biri link verse de olabilir.
Teşekkürler

BeğenFavori PaylaşYorum yap
Önceki yorumları gör 5 / 12

#FilmTavsiyesi dün izlemiştim. Burada tavsiye edilmişti. Ben de tavsiye ediyorum. 🙂
https://youtu.be/26xmG4-CLWQ

Upgrade (2018) - Türkçe Altyazılı Red Band Fragman #1 / Logan...

ALTYAZI İÇİN: Videonun ayarlarına girip "altyazılar" tuşuna basarak Türkçe altyazıyı açabilirsiniz. Facebook: https://www.facebook.com/FilmEvreni01 Twitter: ...
BeğenFavori PaylaşYorum yap
Önceki yorumları gör 4 / 14
  • mikhail @tal

    @esercankutay Eron'da Stemi vücuduna entergre etmiş sanırım. Bayağı zamandır Stem adına çalıştığını söylüyordu. Stem arabayı teslim etmeye gidince Grey'i seçti. Eron ve Fisk'le adamları Stem'e çalışıyordu. Ama Stem onları tam kontrol(fiziksel olarak) edemiyordu. Ta ki Grey'i felç edip vücudunun kontrolünü eline geçirene kadar. 😀

  • mikhail @tal

    @ahmetbilgekaanakin Orada Grey'i gelişmek için uygun gördüğünü söylemişti sanırım. Ama nedeni tam açık değil. Belki karısının şirketinin denek olarak kullandığı adamları kendi tarafına çektiği için ve karısının öldürülmesine kolay kılıf uydurmak için olabilir. Ama dediğiniz gibi tam nedeni açık değil gibi Grey'in seçilme nedeni.
    "Karısının çalıştığı şirketin malzemeleri vardı öldürdüğü ilk adamda, karısının şirketi öldürmüş algısı yaratıldı" kısmına baktım da filmde. Grey'in ilk öldürdüğü ile ilgili bir şey geçmemiş sanırım.

  • mikhail @tal

    @ahmetbilgekaanakin Düşündüm de belki karısı gitmese Grey'in Stem tarafından seçilme durumu olmayabilirdi. Karısı Eron'la konuşup kendini tanıttığında Stem harekete geçmiş de olabilir fırsat bu fırsat deyip. 😀 En son dediğiniz yere yeniden baktım da Grey'i felç etmek için karısının şirketi öldürmüş algısı yarattı Stem kendi izini belli etmemek için. Farklı şekilde yorumlayan da olabilir. 😀

  • mikhail @tal

    @ahmetbilgekaanakin 😂 Karısını Grey zorlamıştı diye hatırlıyorum. Otonom aracı kullanmayı öğrense başına bu işler gelmeyecekti belki. 😀 Şaka bir yana yapay zekanın olduğu filmlerde hep bir açık nokta ve belirsizlik olması lazım. Çünkü insandan daha zeki bir şeyin nasıl davranacağı ve ne yapacağı öngörülememesi gerekir bence. Fimde de ufaktan ufaktan bu yansılıtılmaya çalışılmış izlenimi edindim.