#LG 24BK550Y 23.8" Full HD IPS Panel LED #Monitör, Pivot Ayarlı (649 TL)

> https://www.amazon.com.tr/dp/B07XFFGS6Y

LG 24BK550Y 23.8" Full HD IPS Panel LED Monitör, Pivot Ayarlı, Beyaz:...

LG 24BK550Y 23.8" Full HD IPS Panel LED Monitör, Pivot Ayarlı, Beyaz: Amazon.com.tr
BeğenFavori PaylaşYorum yap
Önceki yorumları gör 12 / 21

İkinci el Lg G Pad 8.3 (v500) tablet aldım. Tablet çok güzel lakin LG kitkat sürümünde bırakmış cihazı. Tablet yetim kalmış uygulamar çalışmıyor adam akıllı. Cyanogenmod kurayım dedim ama sitesinden kaldırmış romları çoğu cihaz için. Unofficial romlarıda kurasım gelmiyor güvenemiyorum. El sürülmemiş romlara nereden ulaşabilirim?

BeğenFavori PaylaşYorum yap

SanDisk Extreme PRO M.2 NVMe 3D SSD

GİRİŞ:

2,5 " SSD (Solid Stade Drive) depolama cihazları, anakartlarda SATA arabirimini kullandıkları için hız limitine takılıyorlar. SATA I için 1,5 Gb/s, SATA II için 3 Gb/s iken SATA III için 6 Gb/s olarak hız limliti vardır ve uygulamada yaklaşık 10'da 1 bir hıza sahip oluyoruz: SATA III için 600 MB/s.

Hız limitini aşmak için SSD sürücülerde NVMe (Non-Volatile Memory Express) arabirimi kullanılıyor. NVMe arayüz destekli SSD cihazlar, fiziki olarak M.2 isimli sokete takılıyor. SATA ve NVMe arayüzleri hakkında güzel bir bilgi-grafik bağlantıda yer alıyor.

Biraz merak, biraz deneyim amaçlı NVMe arayüzüne geçmek istedim ve SanDisk markasına ait bir ürünü tercih ettim. (Şu an güncel fiyatı 742 TL)

 

KURULUM:

Kutu içeriği olması gerektiği gibi sade fakat montaj için vida çıkmaması şaşırtıcı idi. Anakarttaki M.2 soketi karşısındaki vida yuvası için bayağı bir kurcaladım hurda malzemeleri 🙂

Anakartta 2 adet M.2 soketi yer alıyor. 1.Sokette eğer SATA arayüzünü kullanan bir kart kullanırsak, SATA_1 portu iptal oluyor, diğer soket ise sadece PCIE modunda çalışıyor. Karışıklık olmasın diye bu sokete taktım cihazı.

Yeni bir işletim sistemi kurmadım. Disk klonlama ile mevcut işletim sistemini ve partisyonları bu yeni diske geçirdim. Lazesoft Recovery Suit programını kullandım, kullanımı oldukça basit.

Mevcut durumda Sandisk Ultra II SSD var idi ve C: ve D: olarak iki partisyonlu idi. Program sayesinde birebir aynı şekilde iki partisyonlu olarak yeni diske geçiş oldu. İlginç olan 20 MB kullanılmayan bir alan oluştu diskin sonunda. Onu da EaseUS Partion Master ile D: partisyonuna ekleyiverdim.

Merak amaçlı olduğu için sürücü testlerini amatörce yaptım. CrystalDiskMark ve HDTune programlarını kullandım.

CrystalDiskMark için başlangıçtaki ilk "Default" testi uyguladım.

HDTune programında "Yazma" testi yapılamadı, partisyon nedeniyle bir uyarı mesajı aldım.

Karşılaştırma olması için WD Black model geleneksel bir sabit diske (HDD - Hard Disk Drive) aynı testleri uyguladım.

 

YAZILIM DESTEĞİ:

SanDisk tarafından NVMe için ayrıca bir sürücü hazırlanmamış. İşletim sistemindeki varsayılan sürücü kullanılıyor. Ürün sayfasında yazılım olarak bir bilgi yazılımı öneriliyor. Yazılım sayesinde cihaz yazılımı (firmware) kontrolü ve güncellemesi yapılabiliyor. Sıcaklık bilgisi ve ömür bilgisi programda yer alıyor. Onun dışında pek bir işlevselliği yok.

 

SENTETİK TESTLER:

Test programları için yeterli bilgim ve tecrübem olmadığı için program bazlı olarak şu karşılaştırmaları yapabiliyorum:

CrystalDiskMark

  • Sıralı yazma testinde, NVMe, SSD'yi beşe katlıyor. SSD ise HDD'yi beşe katlıyor. Böylece NVMe, geleneksel disk HDD'yi 25'e katlamış oluyor. (Yedekleme işlemlerinde bu tip sıralı okuma/yazma işi ile karşılaşıyoruz.)
  • Rastgele yazmada RND4K Q1T1 (tek kuyruk, tek işlem parçacığı - Q1 Queue 1, T1  Thread 1) testinde -kişisel PC deneyimine daha yakın olan bir durum- NVMe ile SSD arasında dişe dokunur bir fark yok iken HDD oldukça kötü bir değere sahip (171 - 105 - 1).
  • Aynı şekilde rastgele okumada (RND4k Q1T1) yine NVMe ile SSD arasında çok büyük bir fark yok: 39 - 30

HDTune (Transfer Rate)

  • İşlemci kullanımında NVMe, SSD'den yüksek kalıyor ve şaşırtıcı: %12 - %6. HDD için bu değer %24.
  • Transfer hızında ortalama değerde NVMe ile SSD arasında ciddi fark yok: 329 - 295 MB/s. HDD için bu değer 130 MB/S
  • Erişim süresinde NVMe ve SSD önde gelirken çok bir fark yine yok: 101 us - 169 us. HDD için bu değer oldukça kötü: 8.110 us (Mikro saniye - us)
  • "Burst rate" değerinde, HDD ilk ve tek olarak testlerde birinci oluyor. "Cache" ile ilgili bir ölçüm olduğu için NVMe ve SSD için geçerli bir parametre olmadığı söyleniyor.

 

 

 

KİŞİSEL DENEYİM:

Testler dışında, kısa bir kullanım deneyimi sonrasında, günlük çalışmalar için şu tespitleri bulunabilirim:

  • Windows açılışı, hissedilir şekilde hızlandı.
  • Word, Excel, Chrome gibi günlük kullanım programlarının açılışı, yine hissedilir şekilde hızlandı.
  • Oyunların açılışında ise arka planda Internet bağlantısı ile veri alış-verişi olduğu için gözle görülür bir fark olmadı. (StarCraft II, Diablo 3, DOOM, Borderlands)
  • Oyun esnasında ise yüklemeler ve bölüm geçişlerinde hızlanma fark ediliyor.

 

KİŞİSEL DEĞERLENDİRME:

Öznel olarak NVMe arayüzlü bir depolama birimi kullanmanın avantajlarını şöyle sıralayabilirim:

  • M.2 soketi kullanıldığı için bir adet SATA portu boşa çıkıyor. (Anakart SATA port sayısı 6 ve yetmeyebiliyor.)
  • Kasa içi güç ve veri kablo ihtiyacı yok. Montaj kolaylığı ve görsel olarak derli toplu durum sağlıyor.(Şu an kasa içi fiziki yerleşim nedeniyle ek bir SATA güç besleme imkanım yok.)
  • M.2 soketi özelinde imkan olarak dizüstü bilgisayarlarda güncelleme/kapasite artış imkanı sağlıyor. (SATA veya NVMe arayüzü durumu dikkat etmek lazım.)

Dezavantaj olarak şunları söyleyebilirim:

  • SATA arayüzlü SSD depolama birimine göre %60 daha pahalı.(742 TL - 450 TL)
  • SATA arayüzlü SSD depolama birimine göre hız avantajı, günlük PC kullanımında şaşırtacak bir fark oluşturmuyor.
  • Anakartta M.2 soketi gerekli, fakat çözümü var 🙂
  • Sök-tak ve taşınması SATA arayüzlü SSD depolama birimine göre daha zor.
  • Sıcaklık değeri daha yüksek seyrediyor. Geleneksel HDD 36 derece, NVMe 48 derece.
  • Soğutma için kasa içi hava akşını dikkate almak gerekiyor. Muhafazası olmadığı için sıcaklığı yayma imkanı yok.

Sonuç olarak, NVMe arayüzlü M.2 soketli bir depolama cihazının satın alınmasını, her durum için öneremiyorum. Özel ihtiyaçlarda bu ürünün temini uygun gözüküyor: Dizüstü bilgisayarda depolama güncelleme, anakart SATA port sayısının yeterli olmaması, günlük PC kullanımı dışında özel uygulamaların kullanılması.

 

TEKNİK ÖZELLİKLERİN KARŞILAŞTIRILMASI:

BeğenFavori PaylaşYorum yap

Banggood'dan aldığım wowstick 1f+64 şarjlı tornavida seti 1 ayda geldi.Tabi bu sürenin 2 haftasının gümrük hazretlerinde geçtiğini söylemek lazım. Ürün kutuyu açtığın andan itibaren ben kaliteliyim abi diyor 🙂

BeğenFavori PaylaşYorum yap
Önceki yorumları gör 8 / 24

Bugün DDU ile tüm sürücüleri kaldırıp tekrar kurdum. Tabi ekrandaki 90 hz overclock'u da silindi haliyle. Biraz 60hz kullanayım dedim, (Oyun oynadım, internette gezdim vs.) bilgisayarı fırlatıp atasım geldi 😀 O kadar kötü görünüyor ki 60hz. Aklınızda bir upgrade fikri varsa 144hz monitörden başlayın bence. #Monitör

BeğenFavori PaylaşYorum yap
Önceki yorumları gör 9 / 23

Adam aşmış. 😁

BeğenFavori PaylaşYorum yap

Ürün hakkında bilgisi olan var mı, tavsiye eder misiniz?

BeğenFavori PaylaşYorum yap
Önceki yorumları gör 4 / 8

Satın alığım yeri arayıp 3 gündür bir ürünü kargoya veremediniz diye kızacakken gelen sürpriz... O bir efsane...

#palomino #blackwing

BeğenFavori PaylaşYorum yap

FPS ve Tazeleme Hızı İlişkisi

PC oyunculuğunun en çok bahsedilen terimlerinden birisi olan FPS hakkında sorular veya yanlış yorumlar görüyorum. Bunun için bir açıklama yazayım istedim.

FPS: Açılımı "Frame per Second", yani "Saniye Başına Kare" dir.

Uzun yıllardır "PC Master Race" savunuculuğunun en büyük savı 60 FPS ile oynanan oyundaki akıcılıktır. Çok uzun zamandır monitörlerin tazeleme hızı 60hz (saniyede 60 kez görüntü yenileme) olduğu için maksimum 60 FPS'de takılı kalınıyordu. Ancak monitörlerin tazeleme hızlarının artmasıyla birlikte bu durum da değişti. Günümüzde 72, 75, 120, 144, 240 gibi farklı tazeleme hızlarını destekleyen monitörler bulunuyor. Asıl konumuz akıcı oyun için kaç FPS olması gerekli?

Öncelikle V-Sync, FreeSync ve G-Sync gibi özelliklerin kapalı olduğu durumdan bahsedelim. Monitörün 60hz olduğunu var sayalım. 60hz de çalışan bir monitör her 16,66ms'de bir yeni bir kare göstermek isteyecektir. LCD monitörlerde görüntünün yukarıdan aşağıya doğru oluşturulduğunu da belirteyim.

Aşağıdaki GIF'te LCD monitörde yeni karenin oluşturulma şekli gösterilmiş.

FPS = HZ - Ekran kartının ürettiği kare sayısı 60 ise, bu durum karşılanmış olur. Monitör her 16.66ms'de yeni bir kare gösterebilir. Akıcı bir görüntü oluşur. Her bir kare bir öncekinden farklıdır. Ekranda yırtılma görülmez, çünkü yırtılma ya ekranın en alt pikselinde ya da en üst pikselinde oluşur.

FPS < HZ - Ekran kartı monitörün tazeleme hızından daha az sayıda kare ürettiğinde monitör aynı kareyi birden fazla kez gösterecektir. Eğer tazeleme hızının (hz) tam yarısı kadar FPS var ise her kare 2 kez gösterilecektir, bu durumda yine yırtılma olmaz, ancak akıcılık azalır. FPS hz'nin yarısından daha az ise her kare ikiden fazla kez gösterilecektir ve animasyonlarda atlamalar görülecektir, bu durumda yırtılma da görülecektir. FPS hz'in yarısından fazla ise bu sefer her kare 1 ila 2 arasında görülecektir. Bu durumda monitör kareyi 2. kez çizmeye başladıktan sonra yeni kare iletileceği için ekranın bir kısmından sonra yeni kare gösterilmeye başlanır, ancak ekranın üst yarısında eski kare mevcut olacaktır. Bu da görüntüde yırtılmaya sebebiyet verir. FPS'nin hz'den düşük olduğu durumlarda genelde yırtık ekranda yukarıya doğru hareket eder.

FPS > HZ - FPS hz'den fazla olduğunda bu sefer monitör ilk kareyi çizmeyi bitirmeden GPU tarafından yeni bir kare ile beslenecektir. Bu durumda yine yeni kare iletildiği anda monitör yeni kareyi çizmeye başlayacak ve ekranın üstünde eski kare, altında ise yeni kare görüntülenmiş olacaktır. Eğer FPS hz'nin iki katı ise monitör ilk karenin yarısını gösterdikten sonra yeni kare iletildiği için yeni kareyi göstermeye başlar. Ekranın tam ortasında yırtık oluşur. İki kat FPS sürekli sağlanırsa (genelde olmaz, çünkü görüntülenen her bölgede FPS değişecektir) yırtık tam ortada sabit kalır. FPS hz'nin 3-4-5 atı şeklinde olursa ekranda aynı anda 2-3 yada 4 yırtık olacaktır. FPS'İn hz'den yüksek olduğu durumlarda yırtık aşağıya doğru ilerleyecektir. FPS hz'den yüksek olduğunda akıcılık FPS=hz durumuyla aynı olacaktır, ancak input lag düşeceği için izleyiciye daha akıcı izlenimi verir.

Aşağıdaki resimde 2 adet yırtılma olduğunu görebilirsiniz. Bu resime bakarak FPS'nin HZ'nin en az 3 katı olduğunu söyleyebiliriz.

V-Sync - V-Sync açık iken kare hızı hz'ye sabitlenir. FPS hz'den düşük olduğunda üstteki durum (FPS<HZ) geçerlidir. FPS > HZ olduğunda ise GPU, monitör kareyi görüntülemeyi bitirene kadar bir sonraki kareyi iletmez, bir tampon bellekte kare saklanır, monitör kareyi tam olarak gösterdikten sonra yeni kare iletilir. Ancak bu durumda input lag artar, ve akıcılık azalmış izlenimi yaratır. V-Sync açıkken FPS = hz şeklindeyken yırtılma gözlenmez, iki karenin ayrıldığı yer ekranın sonu ve başı şeklindedir.

 

FreeSync, G-Sync, Adaptive Sync - Bu teknolojiler monitörün tazeleme hızını FPS'e eşitler. Ancak sadece belirli FPS aralıklarında çalışırlar; 40-60, 30-72, 35-120 vs. Bu sayede ekran yırtılma oluşmaz ve akıcılık FPS < hz durumundaki kadar azalmaz.

 

Sonuç olarak monitörün desteklediği hz'den daha fazla FPS'e sahip olmak animasyonları daha akıcı yapmayacağı gibi ekranda bir veya birden fazla yırtılmanın olmasına sebep olur. Input lag'ın azalması karşılığında yırtılmaların olmasına göz yumuluyor ise Sync kullanılmayabilir. Ancak en ideal durum grafik ayarlarının GPU'nun maksimum hz ye yakın FPS vermesini sağlayacak şekilde yapılması ve Sync teknolojilerinin açılması şeklinde olacaktır.

BeğenFavori PaylaşYorum yap
  • Ekrem 🎧 🎮 @huseyinekrem

    Yanlışım varsa kusura bakmayın, yeni uyandım. Ekran kartının görüntüyü oluşturma süresi sabit değil.frametime dediğiğimiz şeyi atlamışsınız sanırım. Akıcılık bununla doğrudan ilişkili.

  • sangreal_1905 @sangreal_1905

    FPS > HZ'den olduğu durumda her zaman yırtık oluşmuyor. Mesela 60 Gh monitor kullanıyorum. Fakat Pubg'de genelde 100-144 fps arası gidip geliyor .Bu yırtıklar oluşmuyor. Ama bazı oyunlarda da deli gibi oluyor. Oyundan oyuna mı değişliyor yoksa driver oyuna göre muamelemi yapıyor.

    • Equitatus @equitatus

      Yırtılma aslında her zaman oluşabilir. FPS=HZ olduğu durumda bile yırtılma olabilir. Yırtılma olmaması için önemli olan GPU'dan gelen karenin monitör bir kareyi gösterdikten hemen sonra iletilmesi gerekliliği. FPS=HZ iken de bu durum oluşmaz ise GPU yeni kareleri monitör kareyi çizmeyi bitirmeden gödneriyor ise yine yırtılma olur. Bunu engellemek için Sync'lerden herhangi birinin kullanılması gerekir.

      FPS>HZ olduğunda da eğer synclerden herhangi birisi açık değil ise yırtılma olacaktır. Ancak yırtılma monitöre, oyuna ve kişiye göre değişiklik gösterebilir. Bazı kişiler yırtılmaları hiç görmez, şahsen ben PUBG oynarken yırtılmalardan inanılmaz rahatsız oluyordum, bu yüzden 72HZ FreeSync ve VSync açık oynamayı tercih ediyordum. Bazı oyunlarda sahnelerden dolayı yırtılmalar fark edilmiyor, bazen de yırtılma çok kısa süreli olduğundan çıplak gözle görmek zordur. Yırtılmanın ekranın neresinde oluştuğu da önemli, ekranın en altında veya en üstünde oluşan yırtılmaları seçmek zor olur.

      Driver ile yırtılma kontrolü yapıldığını düşünüyorum. Çünkü bazı driver güncelleştirmeleri ile yırtılma problemi çok fazla artabiliyor, ancak nasıl bir mekanizması olduğunu bilmiyorum açıkçası.

    • cengiz @cengiz

      Karelerin sayısı çok fazla olduğu için kareler arası görüntü farkı azalıyor. Bu yüzden fark etmiyor olabilirsin ama olmuyor diye birşey yok.