Oculus Rift İncelemesi
Oculus Rift, oyun dünyasına yeni bir bakış açısı getirecek önemli bir teknoloji. Henüz deneme aşamasında ancak bu yıl sonu çıkması bekleniyor. Biz de bu teknolojiyi değerlendiriyoruz.
Oculus Rift, oyun dünyasına yeni bir bakış açısı getirecek önemli bir teknoloji. Henüz deneme aşamasında ancak bu yıl sonu çıkması bekleniyor. Biz de bu teknolojiyi değerlendiriyoruz.
Son bir saat içinde 178 ziyaretçi, 118 kayıtlı kullanıcı giriş yaptı.
Erkencisiniz 😀
2 haftadır en çok beklenen inceleme buydu sanırım, sonunda geldi 😀
Oyun dünyasında bir devrim, nextgen falan hikaye, teknolojiseverler için fazlasıyla heyecanlandırıcı.
Şimdilik az kişi tarafından bilinip, yalnızca fırtına öncesi sessizlik gibi sakince dursa da, asıl patlama diğer firmaların da bu işe el atmalarıyla yaşanacak. ps4 ile full entegre olacağından ötürü, özellikle sony nin bu konuda geliştirdiği söylenen cihazı bekliyorum ben.
teşekkürler inceleme için...
EMRE
Nextgen söyleminize bende katılıyorum artık oyunculuğu alışılmışın dışına taşınması lazım bunuda böyle teknolojik ürünler gerçekleştirecek
Kinect benzeri bir cihaz ile, vücut hareketlerini de işin içine katarlar ise müthiş bir şey olur.
7 inç tabletlere uyan plastikten bir aparat yapılsa. kendi tabletimizi aparatla kafamıza taksak. birde ona uygun bir film oynatıcı yazılım olsa. oyunlar için değil belki ama filmler için hoş olurdu. bakalım çinliler böyle birşey yaparmı?
http://poppy3d.com/
birileri iphone için birşeyler yapmış bile
Yapılmışı var.
http://www.vrase.com/
cevat candar
evet tam olarak bahsettiğim şey bu. bunun ürün haline gelmiş hali 100usd civarında olursa tutar bence.
Ziyaretçi
Benim şimdi anlamadığım şey şu, Oculus Rift belli ki monitöre çift görüntü veriyor peki ya gözlerde nasıl gözüküyor yine iki yuvarlak deliğin içinden bakıyormuşsun gibi mi ? Doğal hayatı doğal gözlerle nasıl tek bir parça halinde görüyorsam bu cihazdan da onu beklerim, bunu yapmıyorsa hiçbir anlamı yok benim için.
Elbette tek görüntü olarak görüyorsunuz. Ama en iyi sonucu sıfırdan rift için yazılan oyunlar veriyor.
muratabiii:SS:SSS
murat abi konumuzla ilgili değil ama bir sorusoracam : ben geçenler samsung galaxy s4 aldım kutududan çıkardığım zaman ön ve arka jelatini olurya. arka jelatini çok rahat çıktı incelemelerde gördüğüm zaman çok zor çıktıklarını görüyordum. içime bir şüphe düştü acaba cihaz önceden açılmış mı diye _? home tuşundu açtığım zaman küçüçük bir çizik wardı. özkan abi zaten s4 kulllanıcısı. BU SORUN NORMALMİDİR YOKSA BİRİ AÇMIŞ OLABİLİRMİ ?? KUTUNUN KAPALI OLDUĞUNDAN EMİNİM AMA SAMSUNG YAZISINI ÇIKARIP TEKRAR KOYMA İHTİMALİDE WAR.. KB ÇOK YAZDIM AMA CEVAPLARSNIZ İİÇİİM RAHATLIYACAK LÜTFENN ÖZKAN ABİİİ ??
Bir şey demek zor. Jelatin kolay çıktı diye açılmış anlamına gelmez. Ekranda çizik ya da iz yoksa bence bir şey ispat etmeniz zor.
murat abi
peki murat abi mağazaların telefonu açma hakkı war mı kontrol amaçlı ? belki o amaçlıda olabilir ama kutunun kapalı olduğundan eminim. firma basarken de tam basmamış olabilir. ?
= cihazı sıfırladığım zaman fabrika ayarlarına dönerya eğer ağır (hack) warsa bunlarda silinirmi güçlü bir hack ?
Olabilir ama sıfır kutu açılmaz onun için. Resetlenince bilgiler gider. Hack'in güçlüsü zayıfı şu busu yok konuyla ilgisi de yok.
Dürbünü düşünebilirsiniz iki delikten bakıyorsunuz ancak tek bir görüntü görüyorsunuz tabiki aynı şey değil ama göreceğiniz hissiyat aynı.
Gerçek hayatta da 2 gözünüz aynı görüntüyü görmez.
Acaba Kinect gibi bir cihazla kullanım sunuyor mu ? Kafamı kullanırken fare klavye pek gerçeklik havasını bozar gibi geliyor. Bu tarz bir cihazla Far Cry 3'de ormanlarda koşmak suda yüzmek bence mükemmel olur. Örnek vermişsiniz koltuğun altına bakmak için kafanı eğeceksin bunun yanında elimi oraya uzatıp nesneyi alabilecek miyim ? İşte olay bence bu. Oyun yapımcılarının bu tarz bir şey kullandığını biliyorum. Ancak son kullanıcaya bu tarz bir teknoloji var mı yada yakında gözüküyor mu ?
E.C.ARAT
Benzer bir şey benim de aklıma geldi mesela strateji oyunlarında haritanın bir bölgesine oculus ile bakıp,o bölgeye kinect yardımıyla el hareketiyle(Mesela filmlerdeki hücum hareketiyle) birim göndermek gerçekçi ve güzel olurdu.
Kullanabileceğiniz tüm cihazlar imkanınıza bağlı bak senin düşündüğün şeyi oynuyor adamlar.
http://www.youtube.com/watch?v=zZqbkdUBMUE#t=28
E.C.ARAT
Strateji oyunlarında nasıl kullanılır acaba bu tür ile ilgili demo var mıydı?daha doğrusu kullanılır mı?
"Development kit" in fiyat seviyesinde gelirse kesinlikle alacağım bir ürün.İnceleme için teşekkürler.
Bu arada "mono"nun incelemelerde gözükmesi benim için mini game gibi oluyor.İncelemeyi takip ederken ayrıca onu izlemek zevkli oluyor.
kemal
http://www.youtube.com/watch?v=k7n5kRRHDpw
Enteresan bir uygulama olmuş 😉
Başından beri ilk düşündüğüm şey Skyrim oldu zaten. Mükemmel bir deneme ben izlerken heyecanlandım. Kullanırken nasıl bir duygu olur bilemem. Ancak ben Skyrim'i TPS oynamayı seviyordum FPS garip geliyor insana.
Bunun tadı eline silah aldığın zaman çıkar 🙂
Mustafa
Teknoloji açısından güzel gelişme.
Ama bu oculusu fazla kafaya takarsan sıyırırsın.
Kullanacaksın, nimetlerinden kullanıp, yararlanıp, işini göreceksin.
Kafayı taktın mı o zaman işin kötü.
Çok fazla hikmetine fazla şey yapmamak lazım.
Binali Y.
Pardon, genel sekreterim yazmış.
Tembihliyorum zaten kendi adını kullan diye.
LP Hazretlerine.. 🙂
PC'de commodore64 emulatörü varsa çalıştırıp C64 oyunlarını Oculus'a bakarak oynayın. değişik bir nostalji olur bence hahahaha 😀
Peki, sesler n olacak?
Mesela evimde 5.1 ses sistemi var ve oyunun seslerini buradan veriyoruz. Kafamda bu cihaz ve ben ses sisteminin centerına bakarak oyuna başladım. Oyunda sol arkadan ses geldi ve ben o tarafa döndüm baktım. Bu durumda oyunda "karakterim" sol arkaya döndüğü için oradan gelen ses center hoparlöre yönlendirilecek çünkü oyunda karakterin önünde artık ses. Ama bizim için artık o ses sağdan gelecek(?). Yani kısaca ses sisteminin kanallarının çakılı olması lazım ki seste sorun olmasın. Ama ses yükseldi gece gece kulaklığa geçeyim dediğinde ise; ses sistemide senle döndüğü için bu seferde ses kanalları çakılı olduğu için kulaklıktan gelen sesler uyumsuz olacak. Kısaca bu aletin ya driverında sağlam ses konfigrasyonu olacak ya da kendisine has ses sistemi olacak (kulaklık olur, harekete göre sesi sana yönlendiren 5.1/6.1/7.1 olur...). Kısaca fiyatı beni heyecanlandırdı, alırım direk. Ancak düşünülmesi ve halledilmesi gereken ve hatta kullanıcısına bu tür sorunları nasıl çözersini iyice açıklayıcısı durumları mevcut.
Ses konusunda sesin çıktığı kaynağın durduğu yer esas.Yani sol arkadan ses gelince ben de kafamla sol arkaya dönüp baktım. Ses hala sol arkadan gelecek çünkü kaynak orası. Kaynak kafam olsaydı benimle dönmesi gerekirdi. Mevcut oyunda da önümüzdeki ses merkezden geliyorsa ona arkamızı döndüğümüzde hala merkezden gelmeye devam eder ama kısılır. Çünkü kaynağa arkamızı dönmüşüzdür. Kaynağın kendisi etrafımızda dönmeye başlarsa o zaman hoparlörlerde tura başlar ses. Bizim rift ya da fare ile dönmemiz kaynağın yerini değiştirmediği için bir şey değiştirmeyecek.
İbrahim
çok iyi ama ürünün çok eksiği var daha
Mükemmel bir inceleme olmuş. Şimdiye kadar hiçbir yerde görmediğim derinlemesine bir inceleme olmuş. Gerçekten çok teşekkür ederim.
Yalnız Murat bey ben dayanamayıp bir tane sipariş etmiş bulundum bile. Çok rica etsem 3 boyutlu filmleride izleyebildiğiniz oculus rift'i destekleyen sizin kullanmış olduğunuz media player ne idi? Yani tam olarak ismi cismi bedava ise çekebileceğim bir adres filan olursa çok makbule geçerdi doğrusu. Bir de araştırmalarıma göre Vr-Cinema diye bir uygulaması var. Sanki sinemaya gitmiş gibi karşınızda bir perdesi var. Ancak uygulamayı şimdiden bilgisayarıma indirdim ancak sadece avi uzantılı filmleri göterebiliyor. Hatta filminiz 3 boyutlu ise 3 boyutlu bir ortamda 3 boyutlu sinema izleyebiliyorsunuz bu şekilde.
Birde daha cihaz elime geçmemiş olduğu için programları düz makine de çalıştırdığımda ekran tam ortadan 2 ye bölünüyor. Ama sizleri izlerken görüntülerin hepsinde "barrel distortion" denilen "balık gözü" şeklinde izleniliyor. Acaba aleti taktıktan sonra mı bu şekilde görüntüler değişecek bir bilginiz var mı bu konuda ? İlginize çok teşekkür ederim, çok merak ettiğim konuların başında geliyordu. İnceleme için yeniden teşekkür ederim.
Adı stereoscopic player. İzlerken mercekler sayesinde düzgün göreceksiniz.
Teşekkür ederim Murat bey.
sabrisabriout
kesinlikle simulasyon ve macera oyunlarinda harika olacaktir
kinect ile birlesince de tadindan yenmez
bu arada bu senenin filmlerinden "her" adli filmde yaratici bir sahne vardi. filmdeki karakterlerden biri aksam evine gidince konsolu aciyor ve holografik goruntu uzerine kinect tarzi bir etkilesim oyun oynuyordu. ileride karsilasacagimiz teknolojilere guzel bir ornek.
elinize saglik, tesekkurler
EMRE
Levent abi görüşünüzü merak ediyorum;
Sizin orijinal bir cümleniz vardır ya 'Bu nasıl bir teknoloji,dizlerimin bağı çözüldü,aklım almıyor... vb' bu ürün hakkında yorumunuz nedir acaba???
Bence çok iyi uyarlanmış bir teknoloji gibi gözüküyor.Oyun geliştiricileri de desteklerse yeni nesil oyun anlayışı bu olur.
Abi keşke çalışma mantığını da açıklasaydanız. Yani işte her göze özel görüntü veriyor falan gibi... İzleyenler onu biliyormuş kabul etmişsiniz sanırım.
Benim asıl merak ettiğim aynı sahneyi aynı anda iki kere yaratmak gerekmiyor mu? Bu bilgisayarı zorlamıyor mu? Yani bilgisayarımızın oyundan iki tanesini açmaya yetecek kadar güçlü olması gerekiyor mu? Tamam Battlefield 4 60 fps çalışıyor diyelim, Oculus ile oynayınca performans düşüşü olmuyor mu? Bana mantıken olması gerekir gibi geldi.
Aslında söyledik ama stereoscopic 3D bu gözlük. Bu kısmı işin en eski teknolojisi olabilir. İki göze ayrı görüntü veriyor beyin birleştiriyor. Performans düşüşü olmuyor. İki oyun açılması gibi değil iki düşük çözünürlüklü görüntünün birleşimi gibi. Ama 60 fps'Nin sabit olması gerek yani vysnc açık olacak.
Performans yarı yarıya düşer Murat bey, stereoskopik 3D'nin genel sorunudur bu. Siz çözünürlük düşük olduğu için ve iyi bir sistem de varsa anlayamamışsınızdır.
Ayrı ayrı farklı açılardan bakan iki görüntü render ediliyor, performans mantık olarak düşmek zorunda zaten, kaçarı yok.
1280*800 toplam çözünürlük, her göze gelen çözünürlük ise 640 x 800 ve oldukça düşük bir değer. Yeni geliştirilen modelde ise 1920*1080 toplamda, 960*1080 tek göze olacak şekilde ve onda hissedilecek performans düşüşü çok daha fazla olacaktır.
Toplamda 1080p çözünürlük de yeterli değil bu arada yabancı kullanıcıların yorumlarına göre. Çözünürlüğü daha da arttıracaklardır ama 1080p bile bir çok sistemi zorlarken, daha fazlası üst sistemler dışında tat vermeyecektir.
Ben bu çözünürlük işini anlamadım neden çözünürlüğü ikiye bölüp söylüyorsunuz? Tahminlerinizden mi yoksa teknik verilerden mi? Yani bana mantık olarak göz görüntüyü birleştirir o yüzden çözünürlük yarıya düşer kısmı eksik hatta yanlış geliyor. Göz görüntüyü birleştirmez üst üste oturtur. O yüzden her göze gelen görüntü 1280x800 olmalı ya da 1920x1080 olmalı ki gerçekte gördüğümüz bu çözünürlük olsun... Diye düşünüyorum. Birde...
Bu alet bildiğiniz oyunu iki kere render eder. İki farklı görüntü açısı için. Bakınız 3D oynanan oyunlarda ekran kartları nasıl performansı düşürür. Çok iyi biliyorum ki bu yüzden 3D oyun hevesim kursağımda kaldı. Başta verdiği heyecan yerine şimdi gerçek görüntü kalitesi için çift 1080p renderı 60 FPS'de kaldıracak PC maliyeti düşüncesi beni biraz beklemeye yöneltti tabii ki nihai sürüm için.
Tahmin değil, teknik veri bunlar. Çalışma prensibi budur şu anki stereoskopik 3D'lerin.
Fakat 3d görüntüyü yaratabilmek için bir işlem gücü gerekli, bunu tv veya monitör kendisi de yapmaya çalışıyor ancak başarılı değil tabi, ekran kartının desteklemesi gerekli, yani ekran kartı bir işlem yapıyor uğraşıyor o görüntüyü sağlayabilmek için
Oculus'da olay bunun gibi değilki, tüm işi beynimiz yapıyor, ekrandaki görüntü sadece bir diğerinin çerçevesinin hafif kaydırılmış ikizi, 3d görüntülerdeki işlemler, üst üste bindirme vb gibi bir iş yükü yok
Kendi cevabıma mı cevap atmam gerekiyor ilginç... Neyse Polarize sistemler çözünürlüğü ikiye bölerek çalıştırır. Active shutter sistemler ki bendeki TV gibi iki gözede 1080p verir. Polarize gözlüklerin dezavantajı bir ekrandan iki göze aynı frame'de iki görüntü verrme mecburiyetinden çözünürlüğü düşürmesidir ki bu cihazda iki ekran var, bu yüzdende çözünürlüğü düşürme mecburiyeti yoktur. Bence hala her ekran 1080p'dir diyorum:)
O yüzden anca gözünüzle görünce anlayabileceğiniz bir şey bu 🙂 Oculus'un 1080p'sinin netliği ile 'tek kare' gösteren 1080p monitör netliği aynı değil. O yüzden 720p Oculus çamur gibi diyebiliriz.
Pek anlamam bu tarz işlerden, bence ekran kartı tek bir görüntüyü render ediyor, yani ekran kartının asıl işlem yapan birimleri tek işlem yapıyor, sadece görüntüyü iki ekran olarak veriyor, tahminimce tek bir görüntü işlendiği için performans kaybı olmayacaktır (veya çok makul bir kayıp olur)
Bir ekranın diğer ekrandan farkı ise sadece çerçevesinin biraz kaydırılması, örneklerde bu gözüküyor aslında, bu etkiyi yaratabilmek için bence ayrı ayrı rendera gerek yoktur, dediğim gibi pek bir şey anlamam, sadece mantıken bu sonuca vardım...
Tek görüntü ve iki ekran diye bir durum yok. O şekilde çalışan oyunlar var ama gerçek derinlik ve 3D hissi yoktur. Crysis 2 örnek verilebilir. Oyun iki görüntü render etmeden tek görüntüyü çeşitli hilelerle sözde derinlik katarak veriyordu ama gerçek stereoskopik 3D ile alakası yoktur ve performans düşüşü de çok azdır bu nedenle.
Gerçek 3D denen filmleri örnek verebiliriz temel mantık için. O filmlerde yan yana iki merceği bulunan, insan gözünü taklit eden ikili kamera sistemleri kullanılır. Bu sayede filmi izlerken gerçek derinlik ve zaman zaman dışa uzanım görürsünüz.
@ledzep
haklısınız, bu şekilde kesinlikle güçlü sistem gerekecek, oculus acaba hangi mantıkla çalışıyor, bu önemli ?
Mesaj sistemi sapıttığı için kendi mesajıma cevap veriyorum.
Arkadaşlar Oculus'un çalışma prensibi iki tane ama farklı açıları gösteren görüntünün render edilmesidir. Bu iki görüntü iki ekrana verilir ve beyin birleştirir.
Bunun aması, bencesi yok, çalışma prensibi bu.
Aktif gözlüklü sıralı (sequencial) görüntülemeli 3D sistemlerde de iki tane render edilmiş farklı açılı görüntü vardır. Polarize sistemlerden farkı her gözde tam 1080p vermesidir. Her göz için olan görüntüyü sırayla verdiği için tam 1080p yapabilmektedir. Yani bu sistemlerde aynı anda iki görüntü görmezsiniz aslında ama bunu çok hızlı yaptığı için beyin iki görüntü algılar ve sorunsuzca birleştirir.
Çözünürlük konusunda ilk kitin zaafı olduğunu ve piksellerin sayıldığını söyledik zaten. Oculus'un çözünürlüğü her ne ise o değerde 60fps sabit performansa ihtiyacınız var. Monitör gibi düşünmeyin. Burada 720p görüntüyü ikiye bölüp iki göze gönderiyorsunuz. İki tane HD görüntü üretip arka arka arkaya ya da aynı anda oynatmıyorsunuz. 1080p versiyonunda da 1080p ikiye bölünecek. Dolayısıyla sisteminiz BF4'ü Full HD olarak 60fps'de oynatıyorsa sorun yok. Öteki türlü zaten özellikle modern oyunları oynamak için SLI gibi sistemler gerekirdi ki Oculus'u yaymak olanaksız hale gelirdi. Bu sistemin özelliği işi komple ucuzlatması. Kendi de ucuz, sistem gereksinimleri de. Buradaki anahtar kelime, aynı anda iki küçük görüntü. Ekrana yolladığınız piksel adedi değişmiyor. Ekran kartı belleğinde hala tek 1080p görüntünün karşılığı piksel saklanıyor.
Buna karşılık 1080p ikiye bölündüğünde piksel saymaya devam edeceğiz. Rift'in monitör yerini alması için 4K çözünürlük ancak yeterli olur. Çünkü ikiye bölündüğünde her göze yeterince piksel ancak düşecek. Rift'in geliştiricileri 4K versiyonu üzerinde çalıştıklarını açıkladılar ama yeterli sayıda insanın 4K'yı 60fps'de kaldırabilecek sistemlere sahip olmasına çok var. O yüzden bir yandan da insan algısını kandırabilecek hileler üzerinde çalışıyorlar.
Bu durum Oculus performansı düşürüyor diye yorumlanırsa yanlış olur. Oculus hiçbir şey render etmiyor. Sadece adam gibi deneyimlenmesi için hangi çözünürlükte çalışırsa onu 60fps ile sabit olarak beslemek gerekiyor. Yoksa 120 fps veren sisteminiz rifti taktınız diye birden performans kaybına uğramıyor. Elbette kendi yazılımı işlemciyi kullandığından mutlaka bir düşüş olacaktır. Ancak önemli bir düşüş beklemeyin.
O zaman şuna 1080p görüntü verecek demeyelim. Her göz ne görürse o çözünürlüğü alır. 1920/2=960 yani yeni gelecek olanda 960x1080 olacak.
Aynı monitörde iki görüntü oluşacak birisi solda 960x1080 diğeride aynı... O zamanda hiçbir zaman FHD oyun oynayamayacağımız anlamına geliyor. Gerçek 3D ancak düşük çözünürlüklü. Hemde o kadar yakından bakarken... Dediğiniz gibi görmek, denemek öyle almak lazım. Bu şartlarda görmeden almak istemem.
Ya da bu sistemin çalışma prensibini değiştirip normalde Nvidia'nın yaptığı gibi oyunları 3D vision olayına bürümek ve iki gözede 1080p'yi vermeyi başarmaları lazım ki tatmin edici görüntü olsun.
Murat bey performans düşüşü diye bahsedilen zaten sistem/bilgisayar, Oculus'un bir gösterim cihazı olduğunu farkındayız.
Ve yine benim bahsettiğim yarı yarıya performans düşüşü tek göze gelen görüntünün çözünürlüğündeki bir sistemin aynı çözürlükte iki görüntü oluşturmasında oluşacak performans düşüşü.
Sizin bahsettiğiniz şekilde hesaplarsak herkesin anlayacağı bir tanım oluyor ama tamamen doğru yöntem değil. Sadece ekran kartı iki görüntü render ediyor olsa "Burada 720p görüntüyü ikiye bölüp iki göze gönderiyorsunuz. İki tane HD görüntü üretip arka arka arkaya ya da aynı anda oynatmıyorsunuz. 1080p versiyonunda da 1080p ikiye bölünecek." gibi bir tanım doğru olur ama bu iş bu kadar basit değil.
İşlemciye düşen iş de artıyor ve ekran kartınız en iyi ekran kartı bile olsa işlemciye oyuna göre binen yük değişiyor ve işlemciyi yoğun kullanan bir oyunda göreceksiniz ki performans düşüşü çözünürlük ve piksel hesabıyla yapılanla pek alâkası olmuyor.
Sözün özü orta halli bir PC'de 720p veya 1080p'de 60ps'de oynadığınız oynadığınız bir oyunu Oculus ile oynarken 30-50 fps'ler görebilirsiniz.
'Sözün özü orta halli bir PC’de 720p veya 1080p’de 60ps’de oynadığınız oynadığınız bir oyunu Oculus ile oynarken 30-50 fps’ler görebilirsiniz.'
Eğer işlemci zayıfsa evet. Benim testlerime göre BF4 için konuşursak Core to Quad işlemciler yetmiyor 60 fps için. Ekran kartı ayarlarını minimum yapsanız bile. Üstelik bu rift olmadan olan hali.
ÜRÜN ÇOK ETKİLEYİCİ GERÇEKTEN DAHADA GELİŞTİRİLMESİNİ BEKLEMEKTE FAYDA VAR İLERDE BU TARZ ÜRÜNLERİ ALIP ACE COMPACT GİBİ OYUNLARI OYNAMAK İSTERİM YANİ KİM İSTEMEZKİ DESEK DAHA İYİ OLUR...TEKNOSEYİR EKİBİNE TEŞEKKÜR EDERİZ...
SEBEB...?
Ziyaretçi
Bence FPS oyunlarında atanan bir tuşla crosshair bulunabilir
Birkaç nesil sonrasında o işi de retina takibi ile baktığın yere hedef alma şeklinde düzenlerler 🙂
Daha önünde 1 sene belki daha fazla olan bir teknoloji var. Güzel bir giriş çalışması olmuş. Bu tip cihazları malesef videoda göstermek pek bir etki yaratmıyor açıkçası ben öyle ağzım açık şekilde izlemedim bizzat deneyip görmek gerek bunları.
Yukarıdaki youtube linklerini veren arkadaşların hepsinde gözlük yine Oculus ancak işe başka hareket algılayıcı ögelerde dahil edilmiş. Bu da demek oluyor ki Oculus bir standart oluşturma adına bence çok çok önde bir teknoloji.
Benim gibi hassas bünyeye sahip insanlarda sağlık açısından pek iyi olmayacaktır hele ki gözlük kullanan biriyim bendeki başarımı konusunda aklımda soru işaretleri yok değil. Derinliği özellikle o kadar iyi ayarlamalılar ki insan beyni bunun gerçekliğini sorgulamadan kabullenebilmeli. Özellikle pazarlama da buna dikkat etmeliler. Bunu çocuğuna hediye alacak onlarca insan var ancak evdeki bilgisayarlarının bu teknolojinin nimetlerinden faydalanacak altyapıya sahip olması gerektiğini iyi anlatmalılar.
Ağırlık konusuna değinmeniz güzel ancak ağırlığın dağılımı nasıl. Bu tip cihazlar genelde burun kemiğine yük bindirir kafa bandı bu yükü hafifletmeli mesela. Her burun yapısına uygunmu mesela. Levent abi burun kısmından ışık hüzmesi aldığını söyledi başka birisinde belki o bile olamayacak. Kullanılan malzemeler nedir mesela yalıtım için sertmi yoksa yumuşak bir malzememi kullanılmış. Bu tip sorular sormak gerek çünkü bunlar tamamıyla oyuncunun rahatlığını düşünülerek yapılması gereken çalışmalar.
İleride bunun kulaklıklı versiyonunun çıkacağını düşünelim. O kadar komplike yapılmalı ki oyun süresi boyunca hiçbir şekilde bunu dert etmemeli kullanıcılar. Özellikle kişiselleştirme çalışması yapılmalı. Örneğin ön paneline değişik figürlerden oluşan çıkartmalar. Oyunlara özel sunulan içerikler vb. bunlar pazarlama açısından geliştirilebilir.
Bugüne kadar çıkan teknolojileri bir düşünelim. Eğer Oculus tıpkı Sony PlayStation gibi bütün pazarlarda kendine yer edinecek bir teknoloji mağazasında bunun sunumunu yaparsa bu fiyat etiketleriyle satış rekorları kırması muhtemel. Yayılma açısından bence bu teknoloji 3D ya da Bluray belki de 4K standartlarından daha hızlı olacak.
Ziyaretçi
en çok telefon incelemenizi bekliyorum casper vıa v4 kamera kalitesi nasıl bir an önce incelemenizi bekliyorum
Gözlüğün yanında birde kontrolcü eldiven olsa on numara olur. Onu da sizin için araştırdım ve buldum:
http://www.youtube.com/watch?v=0f2fl17ps9w
Bu arada Gone Home isimli oyunda da denemelisiniz.
Ahmet
Kinect gibi bir aygıtla senkronize olarak kullanılırsa daha tatlı olabilir, bu sayede vücüt algılaması da sağlanmış olur. Bu kullanımda sorun olabilecek ileri-geri-sağa-sola hareket de tek elle kontrollü , ileri doğru hareketi sağlayan bir buton içeren küçük bir kontrolcüyle gerçekleştirilebilir..
sevki aksu
bende kinect ile daha verimli olacağı düşüncesindeyim
Kinect eşliğinde bütün vücudunuzla oyuna adapte olmanızı sağlayan ve fiziksel efor ve sanal gerçeklikle bütünleşmenin sınırlarını zorlayan çeşitli aparatlar geliştiriliyor. En bilinen örneklerden biri Omni:
https://www.kickstarter.com/projects/1944625487/omni-move-naturally-in-your-favorite-game
Bence yakın zamanda özel bir eldiven çifti (geliştiren varsa tabi), Omni ve Kinect eşliğinde çok doyurucu sanal dünya deneyimleri yaşanabilecek.
Aynı şeyleri yazıyoruz ama yazdıklarımızı okumuyoruz 🙂 Bence iş görecek bir eldiven çifti var. Adı Peregrine:
http://www.youtube.com/watch?v=0f2fl17ps9w
Eldiven parmakları üzerine programlanabilir tuşlar yerleştirilmiş bir nevi uzaktan klavye.
Eğer 720p de pikseller çok net sayılıyorsa full hd de kesmeyebilir bence. 2K belki yeter. O da sistemlerin canına okur.
sonunda geldi süper inceleme olmuş
Sadece kafamı çevirerek sağa bakmıyorum ki, gözlerimi çevirerek de bakabilirim. Bu teknoloji getirebilirler mi?
Çok kısa bir süre kullandım, muhteşem bir deneyim. Sizi tamamen bulunduğunuz mekandan soyutluyor çünkü görüntü bütün görüş alanınızı kapsıyor. İşte bu yüzden de gözlerinizi çevirerek de bakıp çevrenizi inceleyebiliyorsunuz. Yani bu olanak zaten var.
Denildiği gibi simülasyonlar için (kokpitli oyunlar da diyebiliriz) çok harika bir deneyim vaat ediyor. Şahsen Star Citizen'ı Oculus'la oynamayı çok istiyorum. Tek çekincem Levent Abi'nin de dediği gibi cihaz sizi tamamen mekandan soyutladığı için klavye ile etkileşimde sorun olacaktır. Bu yüzden gamepad daha mantıklı bir çözüm gibi duruyor ama bu sefer de oynanış nasıl olacak sorusu akla geliyor çünkü Star Citizen ya da benzeri bir oyunda eski kral simülasyonlardaki gibi yoğun bir klavye kullanımı olacaktır diye tahmin ediyorum. O kadar komutu gamepad'e nasıl sıkıştıracaklar?
Yine de düşünsenize, araba yarışında sürücü koltuğunda önünüzdeki arabayı geçerken başınızı sağa çevirip geçtiğiniz arabaya bir süre bakmak çok hoş olur 🙂
Burak
güzel ama ne kadar sağlıklı. yani bunun temel amaçlarından biri beyni kandırmak değil mi. fps oyunlarda bi süreden sonra beyin iyice olayın içine girince görüntülerin gerçekliğini kabullenince bir anda o sanal ortam gerçek bir hâl alacak yani siz sanal bi mermi yediğinizde beyin belki de o mermiyi gerçek olarak anlayacak ve beyin öldüğünüze inanırsa ne olucak.
kadir
İleride sanal gerçeklik kalitesi yükselince belki dedikleriniz olacak. Koku ve elektriksel uyarı modülleri eklenmesi ile gerçeklik katsayısı iyice arttırıldığında belki... O zaman da güvenlik tedbiri olarak nabız ölçer vb.sensörler kullanılması gerekecek. Hatta sanal gerçeklikte çuvallayıp duran kalbe otomatik adrenalin enjekte edecek sistem eklenecek belki de... Matrix'te kurşun yiyen insandan gerçekte de kan gelmesi gibi dimi? Tehlikeli hakikaten...
tropik
Burak'cığım sen ne yaptın ya? Ateşin filan yok değil mi?
burak
yok yok.d ama şöyle bir durum var burda gösterilen sadece bir prototip piyasaya çıkacak ürün biraz daha olayın içine sokacak seni. insan beyni çok çabuk kandırılabilecek bir yapıda aslında. yani şuan basit gibi görünse de dediklerim sana biraz aç noktada görünse de durum bu.kadir kokudan bahsetmiş, insan bir yemek görüp kokusunu aldığında daha sonra herhangi bir şekilde misal reklam da o yemeği gördüğünde beyin o yemeğin kokusunu duyumsar sen her zaman hissetmezsin. ama o cihaz kullanılırken dikkat tek bir şeye kitlendiğinde o kokuyu da alırsın ve adrenalin tehlikeli kadir usta herkese aynı etkiyi yapmaz bir doz hatası tahtalı köye tek gidişlik bilet verir.d bu dediklerim bilim ben bilimin yalancısıyım.d
burak
tabii ben biraz daha uç noktalarda düşünüyor olabilirim kabul.d ama şöyle bir şey var belki bu dönem olmaz 4-5 dönem sonra olur. ama kesin bu tür problemler çıkacak. belki öldürmez ama hasar verebilir.
Çağlar Yücel
Bu teknolojinin engelli oyuncular için de çığır açacağını düşünüyorum. Tekerlekli sandalyeden kurtulup etrafta özgürce koşmaları için harika bir fırsat.
Ayrıca Johnny Mnemonic'i izleyenler hatırlarlar bu teknolojiyi.
https://www.youtube.com/watch?v=8p0jmewhXeU
Keanu abimiz orada bir çift de eldiven kullanıyordu. Benzer bir eldiven uygulaması işin içine girerse gerçekçiliğini kat be kat artıracaktır. Oyunlarda etrafta bulduğunuz silahları ellerimizle almak, kapıları ellerimizle açmak hatta diğer her türlü etkileşimde ellerimizi kullanabilmek de harika olurdu. Yeni versiyonlarda bunun gibi bir gelişmeyi bekliyorum açıkçası.
Arkadaşım işin dozunu kaçırdın.Biraz sakinleşsen ne yaptığının farkına varsan iyi olur.Fanboy tarzı bi tutumu neden benimsediğini anlamış değilim.Levent Pekcan evet çok iyi haklısın.Ancak diğer arkadaşlarında emeklerini çalıp , takipçiler arasında antipati yaratıyorsun. Çoğuda sana karşı açıkçası.
Sen bilirsin ama bence tarzını bir gözden geçir. Neticede levent abiyi hepimiz seviyoruz zaten sana özel bişey değil bu.
Merhaba levent abi. konuyla alakasız lakin hangi uçuş similasyonlarını oynuyorsunuz pek takip edemiyorum eskisi gibi. bende hastasıyım ama en bilindik hawx 2 en son oynuyorum. oyun siteleri de sağolsun oyun tipine göre indexleme yapmıyor ki son çıkanları yada ne var ne yok bilelim. siz ne tavsiye edersiniz.
Gözlüksüz sorun oluyor mu? Uzağı-yakını göremeyenler için bir sıkıntı yaratır mı acaba?
Lensi değiştirmek gerekir.
freeman
önüne kamera konulup ekstra bir düğme ile de çevreyi görmek (gerçek dünyayı) istediğimizde de ekrandan gerçek dünyayı görebiliriz ileri ki ürünlerde yaparlar kesin.
Parası umurumda bile değil. 2 yıl sonra tastamam oturmuş olacak ve fiyatı neyse ben sağlık harcamalarımdan, ekmeğimden kısarak bunun en sağlam modelinden bir tane alacağım. 4 yaşımdan beridir hayalini kurduğum bu olayla tanışmam 40'ımı bulacak. 30 küsür yıldır beklemişim. Bunu alınca evime icra gelse umurumda değil:)
Şaka maka artık eve girmek üzere... Benim kapı pencere ardına kadar açık.
maxcoder
Daha pratik çözümler gelecektir, geliştirici sürümü olduğunu tabiki hesaba katıyorum ama çıkacak gelişmelerle de olsa kısa vadeli pratik ve yaygın kullanılacak gibi gözükmüyor bence.Muhtemelen pilli 3d gözlükler kadar hafif ve giyilebilen bir cihaz bu konuda yaygınlaşacaktır.
Doğru düzgün dağıtımını yaparlarsa her eve girecek.Daha gelişmiş versiyonları çıkar ama millet sağda solda yaşadığı deneyimlerden bahsederken parası olupta bu icadı kullanmak için 2-3 yıl fazladan bekleyen olacağını zannetmiyorum 🙂
Ziyaretçi
Murat bu kazağı nerden aldığını açıkla! İşin sonu kötüye gidecek 😀
Müh. Çağdaş Yıldırım
http://www.youtube.com/watch?v=k7n5kRRHDpw
Burada tam olarak RAZER ürünleri ile kastettiği şeyi ve daha da fazlasını yapıyor.
Ama bence FPS oyununun geleceği son nokta budur:
http://www.youtube.com/watch?v=B9ioVceVlvI
http://d24w6bsrhbeh9d.cloudfront.net/photo/ay5WPGy_460sa_v1.gif
kamera olarak kullanımı bir alternatif
Furkan Yılmaz
Gelişim aşamasında bir ürün gelecekte belki bi on yıl sonra oyunlar entegre olur diyorum ps gibi olabilir oyunlarda yeni bir dönem açabilir bu tür oyunlar.Güzel inceleme murat abi gene susmuyor herzamanki gibi levent abi konuya uzak kalmış biraz
8:00 kediye koptum ya bakışlara bak napıyo bu dengesiz der gibi 😀
Bu tarz cihazlar ın ataları nintendo Virtual Boy (ilk taşınabilir virtual realtiy oyun konsolu aynı zamanda)ve Stuntmaster isimli cihazlardır(son kullanıcıya ulaşan).Stuntmaster snes ve sega genesis için tasarlanmıştır. Bu cihazların çalışma prensipleri iki göze aynı görüntüyü göndermektir. içlerinde iki tane monitör bulunmaktadır herbir gözünüze monitör takmak gibidir. Yani performans açısından bir kayıp yaratmaz .Küçük bir görüntü işleme yapar ve bunu kendi üstünde yapabilirler
yukarda bir kaç kişi tablet gibi cihazların bağlanabileceği cihazlardan bahsetmiş ama ne yazıkki bu tarz kullanmak gözleri bozakcaktır. tabletlerimizin ekranları uzun süre yakından bakmak gözleri bozacak ve o yakınlıktan tabletteki görüntüyü gözlerinize odaklamak görüntü kalitesini bozacaktır.
Bu gibi cihazların 20 yıldır yaygınlaşmamasının nedeni kısa sürede göz yorgunluğu, baş ağrısı ve mide bulantısına neden olmaktadır. BU gibi bir cihaz ile yarış oyunu oynaması imkansız
Hocam sizlere LEAP MOTION yollasam incelemek ister misiniz? e-postamdan ulaşabilirsiniz
Onu incelemişliğimiz var aslında ama uygulama yoktu o zamanlar.
Benim gözümden kaçmış demekki 🙂 şu anda da hala uygulama fakiri diyebilirim değişen bir şey yok demek 🙂
eğimli esnek ve en az 2k çözünürlüklü ekranla çok daha temiz ve daha derinlikli olacağını düşünüyorum. Kesinlikle geleceği var , hatta yıllardır beklenen ve gelecekte olmazsa olmazlardan olacağını düşündüğüm bir teknoloji , buna uygun oyunlarla istenilen etkiyi çok iyi yansıtacağını düşünüyorum. Hele hele grafikler gerçeğe yakın olduğunda bambaşka bir duygu ve tecrübe yaratacaktır.
Eren
Anamız babamız bizi gözümüzün bozulmaması için televizyondan uzak oturun diye uyarırdı. Şimdi ekranı kafamıza giyiyoruz 🙂
TheLawMan
Theme oyunlari, sim oyunlari bunlarda is yapar ama gercek bir FPS oyununda asla farenin yerini alamaz. En hizli insana occulus'u giydirin, orta noktadan 90 derece sola sonra 90 derece saga bakip tekrar orta noktaya gelebildigi sureyi olcun, sonra gelin ben size aynisini mouse ile cok daha kisa bir surede ustelik cok daha yuksek "precision" ile yapayim, hep beraber elin, boyun hareketinden ne kadar daha hizli olabildigini gorelim.
Bu hezimetten sonra yetmezmis gibi ayni testi ard arda 100 defa non stop tekrarlayalim, sonra o occulusteki arkadas ile roportaj yapalim bakalim adini filan hatirlayabilecek mi 🙂
Sonra ayni roportaji ben sizle yukarida bahsettigim "100 defa non stop testini" fare ile yaparken gercek zamanli olarak yapacagim 🙂
"El degil boyundan, gozden bile hizlidir"
Ben kim miyim? Yasli bir FPS oyuncusu...
İncelem için çok teşekkürler. Her yönüyle güzel olmuş. Ama ürün öyle o kadarda BASİT değil. Sonuçta içinde bulunan teknolojiler şuana kadar farklı ürünlerde kısıtlı imkanlarla olsada Bu denli kapsamlı, Full HD bir sistem yoktu, ve ortaya yine yepyeni bir standart çıkacak belkide oyunlar OCULUS READY logolarıylada dolup taşabilir, y,nede temkinli olmak lazım, ama LP nin belirttiği gibi Gözlüklü 3D den daha başarılı olacak çünkü concept Virtual Reality.
Bu arada oyunlardan bahsedilmiş, MG simülasyonlarda en iyi sonucu verir demiş, çok da doğru.. Fakat herkesin merakla beklediiği STAR CITIZEN oyunundan bahsetmek kesin gerekirdi, çünkü bu oyunun yapımcı Christ Robert ünlü Wing Commander serisinin yapımcısı, ve RIFT ile muhteşem uyumlu olacak http://www.youtube.com/watch?v=8bs9H6uUwEM
Öte yandan bir çok alternatif üründe çıkacak 2014 ve sonrası. Ucuz bir rakip çok enteran bir ürün: 89 dolara DIVE : http://www.ubergizmo.com/2014/01/dive-is-the-89-alternative-to-the-oculus-rift/
öZETLE cEP TELEfonunuzu ekran olarak kullanıyorsunuz.. Çok başarılı olabilir.
Son olarak özellikle card game ler ve ailecek beraber oynayacağınız özel bir fon''da yansayan görüntüler ile hologram efekti veren (Tayyib'inkinden daha gerçekçi) Augmented Reality ürünleride var. Meraklıların hafif google searchleri yaparak onlarada bakmalarını tavsiye ederim.
Ekran kartlarına ve 3D görüntülerine yıllardır meraklı olan özellikle LP ve MG bizlere imkanları oldukça bu ürünleride zamanla temin eder, ve burada detayl incelemelerini sunarlarsa seviniriz.
Teşekkürler
engin
Sword Art Online :'(
İlk Gözden Nişancılık oyunlarında kafa ve eller arasındaki orantısızlık ayrıca gerçek sanal dünyayı yaşamamızı sağlayacak yolu buldum. Küçük - Basit ve Yapılabilir sorun büyük ihtimalle ortadan kalkacak.
Ziyaretçi
Sayin Editörler cevaplarsaniz sevinirim .
Oculust rift denerken oynadiginiz veya seyretdiginiz filmler oval mi gözüküyor kenarlar ( balik gözü / yuvarlak) bir söylermisiniz. ?
Normal gözüküyor.
Az önce zukerberkin açıklamasına göre 2 Milyar dolara facebook tarafından satın alındı :D, ileride sanal gerçeklik çok ama çok gelişecek...
Yani kısaca tamamen çıkmadan almayalım. Birde acaba tam sürümü daha mı pahalı olur yoksa daha mı ucuz ? 🙂
yeni izledim videoyu. yine süper bir inceleme. taleworlds'e de teşekkür edelim.
Hortladı gönderi 😀
yeni video geldi sandım 😀
Oculus kafa kolla yetinmemeli. Göz kafa kol olarak ayrılmalı. Başka şeyleri görmek için sadece kafamızı çevirmiyoruz.