Paylaş Paylaş

Ölen formatların en sonuncusu: MiniDisc (1992-2013)

1990'lı yıllarda çoğumuz basit bir Walkman'a sahip olmayı mutluluk nedeni sayarken, müziğe meraklı ve şanslı bazı kullanıcılar MiniDisc (MD) ile dijital müziğin keyfini çıkarıyorlardı. Tozlu Raflar'ın bu bölümünde 1992 yılında Sony tarafından piyasaya sürülen ve ülkemizde çok az bilinen MiniDisc formatını ele alıyoruz.

Tozlu Raflar'ın bu bölümü bir noktada günceli de yakalıyor, çünkü Şubat başında yapılan açıklamayla Sony, Mart ayı itibariyle MD üzerine tüm geliştirme ve üretim çalışmalarını bitireceğini duyurdu. Biz de bu önemli, ama az bilinen formata örnek cihazlar üzerinden, deneyimlerimizi paylaşarak veda ediyoruz.

 

BeğenFavori PaylaşYorum yap
  • Kuru Ekmek

    Vay arkadaş ya hayat nerelere gitti ben nereye

  • Sam Amca

    Sony BetaMax kasetlerim ve coktan Rip olan Sony video casette player `im diyorum ve huzunleniyorum 🙁

  • haydar

    demin FTL incelemesini bitirdim tam video kalmadı diye üzülürken tozlu raflar ı görünce çocuklar gibi sevindim walla..:)

  • ahmet faruk @ahmet-faruk

    yine süper bi program olmuş, sony'nin bunu şimdiye kadar üretmesi hata 😀

  • darth @plegus

    2001 senesinde Walkmanimden terfi etmeyi düşünürken ilk defa duymuştum MDleri ve o zaman da discmanlere göre çok astronomik fiyatlara satıldığını hatırlıyorum. Boyutları, ses kayıt özelliği çok çekici ve biraz da kabul etmek lazım havalı olsa da hem md disclere para bayılıp hem de onlara kaydedeceğim içeriğe para bayılmaya gözüm yememişti.

    Yanlış hatırlamıyorsam 1 Sony MD parasıyla en son model Sony Discmanlerden 4-5 tane alınabiliyordu.

  • Mete Özkan @meteozkan

    Levent Abi deckler Türkiye'de vardı yanlış hatırlamıyorsam 1999-2000 civarında http://bit.ly/Y7wYts şeklinde bir cihaza sahiptik.

    • LP

      Süpermiş. Meraklıları bir yerlerden getiritip kullanmıştır tabii, ama resmi kanallardan gelmedi bu cihazlar ülkemize.

    • sgi @sgi

      MD çalabilen oto teypleri bile vardı, deck olanlar da az miktarda gelmişti aslında, Karaköy' deki yeraltı geçidi-çarşısındaki Sony bayisinde MD ekipmanları bulunabiliyordu. Bu arada pek de gerek yokmuş ama bende de var birkaç cihaz (programdakilerden pek de farklı cihazlar değil), haberim olsa gönderebilirdim. Velhasıl, var mı şöyle güzel tasarımlı ve kaliteli cihazlar şimdi ya 🙂

      http://www.minidisc.org/images/Sony_MZRH1_panel.jpg

      http://www.minidisc.org/part_Sony_MZ-M200+RH1.html

      Şuradan da tüm cihazlara bakılabilir:

      http://www.minidisc.org/equipment_browser.html

    • Mehmet Dogansoy @mds66tr

      MD Deckler sene 2000 lerde radyolarda kullanılıyordu, arkadaşım radyoda çalışırken yanına ziyarete gitmiştim , orda görmüştüm. içimde hep uhte olarak kalmıştır bu MD ler, çok pahalıydı gözüm kesmiyordu almayı, Optik bağlantıdan ses kaydı yapmayı çok istemiştim ama kısmet olmadı, sonra MP3 ler piyasaya çıktı onlarla kendimizi avuttuk...

    • ancestral @ancestral

      Kıvılcım ve Atempo gibi yerler Tascam getiriyorlardı, 2-3 sene öncesine kadar ben almayı düşünmüştüm aslında sıfır ve garantili cihaz bulunabiliyor(du) Profesyonel tarafta konser kaydı, jingle, intro vs kayıtlarında MD vazgeçilmez. CD'ye göre ses kalitesi duyulabilir düzeyde farklı değil. Uygulama ticari olduğu için Hi-Fi kalitesi gözardı ediliyor. Avantajı hızlı seek, medyanın bozulma olasılığının düşük olması ve hızlı kayıt. Radyolarda halen kullanılıyor. Biz sahnede zamanında kullandık. Anons ve jingle konusunda güvenilir formattır. Yazık olmuş. İş gereği Tascam (Technics) ve şahsi olarak MZ-RH10 Sony NetMD Walkman kullandım, öldüm parasına satamamıştım 🙂 http://esupport.sony.com/US/p/model-home.pl?mdl=MZRH10&LOC=3#/howtoTab

  • Hamso

    Muratın mikrofon kapalı galiba

  • haydar

    Murat mikrofonla ses kaydı dedi de..80 lerin ortaları falan radyodan kasete ses çekerdik..Microfon..O zamanlar pop un zirve yılları Michael Jackson lar Madonna lar yıkılıyor ortalık..Gece yarıları çekerdik ki çevreden gelen ses minimum olsun...Çok iyi hatırlıyorum radyoda bir parça çalarken kasete çekiyoruz ben çocuğum tabi dayanamadım (çok da hasta olurdum o zamanlar) gümbür gümbür bi güzel öksürdüm..Uzun zaman Michael Jackson u öksürükle dinledik idi..:)))) Ne kızmıştı ablam yaa..:))

  • haydar

    komançero komançero..öhhhhööö öhhöö..komedi idi yaa..:)))

  • Ziyaretçi

    MD lerin aslında 4 jenerasyonu oldu.

    MD > Net MD > Hi- MD > Fotoğraflı Hi-MD

    Normal MD ler birebir kaydı olan cihazlar.
    Net MD ler USB ile bilgisayardan hızlı aktarım yapılanlar.
    Hi-MD ler farklı yoğun disklerine format atıldığında 1 GB lık dijital kayıt alanı sunabilen ve bilgisayardan herhangi bir dijital dosyayı kaydedebildiğiniz seri.
    Fotoğraflı Hi-MD , ek oalrak kamerası ve renkli LCD si olan Hi-MD ler.

    Ben normal MD ve Hi-MD kullandım. Hi-MD acayip bir sıçrama idi MD olayında. Kayıpsız sıkıştırması da vardı. 1GB lık rasgele kaydedilebilen disk çok ilginç gelmişti. O zaman DVD bile yazabiliyorduk ama rasgele silip yazma yoktu. Gerçi hala da DVD-ram dışında yok ama 🙂 .

  • kyha

    bir dönem için içimde ukte kalan bir hadiseydi bu mini discler. hey gidi hey.

  • Kerem Kalafat @chaos7

    Kendince standart yaratmaya çalışan Sony'nin icatları işte. Betamax, MD, ATRAC(mp3 playerlerinde de kullandı mp3 değil bunu çalıyordu sadece) StickDuo vs. Sevmiyorum işin aslı bu dayatmayı şimdinin applesi gibi geliyor bana. Gerçi hakkını yemeyelim bu geçiş döneminin bir mahsulü olarak da görülebilir ama mp3 standartı ezip geçti hepsini. Yaşasın standartlar 🙂

  • Yüksel Durna @yukseldurna07

    murat abi video sayısını biraz arttırsanız süper olur.. sohbetinizi özlüyoruz.

  • EMRE

    Herhalde baya bi pahalıydı ki bu cihazlar çevremde kullanan bile yoktu bunlardan onun için cok yabancıyım bu aletlere bende sizin gibi walkman le takılıyordum kasetin ön yüzünü cevir arka yüzünü çevir,ileri al geri sar şarkıyı denk getirmeye calışıyorduk

    Levent abi 6:33 üncü anda nerden gireceksin derken ki surat ifaden gercekten cok komikti.

    Bir hafta içinde iki tane tozlu raflar videosunu damardan aldık tozlu raflara dönüş müthiş oldu.

  • Boz Yeleli Gökkurt

    PSP için çıkarılan UMD de yalan oldu, ne güzel oldu.

  • kirazerik @kirazerik

    ilginç bak siz söyleyince farkettim md yede rakip çıkmış sony nin ki tutmuş. Blurayde de adamlar ps3 koydular sonra hollywood destekledi iş bitti. Adamlarda medya tutundurma yeteneği var demek...

  • Furkan

    Güzel bir tozlu raflar olmuş fakat yine eksik gördüğüm birşeyler eklemeden edemeyeceğim 🙂

    Sizin olmamış olabilir belki ama bu uzay teknolojisi dediğiniz MD' ler ile aynı dönemde çıkmış onların teknolojisine ve kalitesine sahip (incelik, li-on sakız pil, dijital uzaktan kumanda, ekstra pil slotu) kaset çalarlar da vardı piyasada. Hatta Sony' nin bu alanda en büyük rakibi Aiwa tarafından üretilen ve aşağı yukarı aynı kaliteyi sunan modellerde mevcuttu. Ama sonra Sony, aiwa' yı satın aldı sanırım. (Panasonic, Sharp ve 1-2 firma daha vardı ama onlar pazarda çok küçük kaldılar)

    Hatta bu cihazlar o kadar incelerdeki, çaldıkları kasetin dış kutusu ile yarışacak boyutlara sahiplerdi. Hatta sterio ses kaydı, sonraki şarkıya atlama (kasetin mekanik kısıtından ötürü sonraki şarkıya atla dediğiniz zaman hızlı sarma moduna geçip bir sonraki şarkı ile önceki şarkının arasındaki manyetik boş kısmı algılayıp orada durup çalmaya başlardı) hatta ters yüzdeki şarkılar arasında bile kaseti çıkartmadan seçip yapmanızı sağlarlardı.

    Aklıma tam olarak model isimleri gelmesede ufak bir araştırma ile bulabildiğim 1-2 model ;

    http://media.gdgt.com/img/product/15/c3s/walkman-wm-ex610-2h5z-460.jpg
    http://media.gdgt.com/img/product/23/hx6/hs-px737-1uwp-460.jpg
    http://i846.photobucket.com/albums/ab24/legendy321/ex1%2002-12/DSC06058.jpg
    http://img812.imageshack.us/img812/5378/sonywmex614.jpg
    http://auctions.c.yimg.jp/img341.auctions.yahoo.co.jp/users/9/7/0/2/ohomegumi6888-img600x450-1358600182bytxsf11052.jpg

    Yani kısaca demek istediğim, bu teknolojiler sadece MD' lere özel değil Walkman lerde de vardı ve bunlarda pahalı cihazlardı. MD teknolojisi gereği (dijital) bu tarz donanımlar ile sunulmak zorundaydı. 30 yıllık manyetik kaset gibi basit bir teknolojiyi 1 adet motor bir manyetik okuyucu ve bir kasa ile walkman adı altında ucuz cihazlarla satmak gibi bir opsiyonları da vardı üreticilerin ...

    Aslında walkmanler içinde bir tozlu raflar yapılabilir gibi duruyor 🙂

    • lawnmower @lawnmower

      Dediğiniz cihazları çok iyi hatırlıyorum, çok özenirdik onlara. Cihazın yanında deri kılıf gelirdi, o kılıfın içine kasetin plastik kabı sığmazdı. O kadar ince ve güzeldi yani. Ciklet pil kullanılırdı, şarjı standart AA pillere göre daha uzun giderdi. Harika aletlerdi. Çok istedim ama sahip olmak nasip olmadı. Yalnız, o cihazların çıkışı 90'ların ortalarında oldu. MD ise 92'de çıktı, yani MD çıktığında bu bahsi geçen özellikler gerçekten büyük yenilikti. Yoksa benzer özelliklerde Discman de yaptılar, ama onlar da daha sonra oldu. Bu kulaklık kablosunda kumanda, ciklet pil filan ilk kez MD ile tanıtıldı.

    • Furkan

      Aynen öyle 95 yılında çıkmıştı bu tarz walkmanler. Hatta ben o zamanlar öğrenci halime para biriktirip alabilmiştim. Aşırı uçuk değildi fiyatları.

      Bu arada yorumlarım onaya düşmüş. Fazla sivri dilli olmamak gerekiyor sanırım 😉

    • Murat Gamsız @gamsizm

      IP değişince de takılıyor sanırım.

  • Koray Üstüner

    2000 yılında Ankara'da konservatuar yurdunda kalırken çok sevdiğim bir arkadaşım Sony'nin taşınabilir minidisc playerini almıştı ve ses kalitesini çok beğenmiştik. Arkadaş ayrıca digital kayıt miktofonu da alıp konserlerimizi kaydediyordu. Ses kalitesi daha önce aldığımız hiç bir amatör kayda benzemiyordu. Ben de bilgisayarda müzik yaptığım ve ayrıca okulun kütüphanesinde ücretsiz olarak erişebildiğimiz bir çok CD'nin kopyasını almak için SONY MDS-S39 ( http://audio-heritage.jp/SONY-ESPRIT/player/mds-s39.JPG ) deck playerini almıştım. İçi dolu dolu olan küçük bir Hi-Fi dükkanında 324$ fiyat etiketi ile görmüş ve bir hafta boyunca mağazaya gidip inceliyordum 🙂 Sonunda dayanamadım aldım 🙂
    CD çalarımda daha önce hiç kullanmadığım optik çıkış vardı ve bu vesile ile optik çıkışı kullanarak CD-->minidisc kopyalarını yapıyordum. Optik kayıt yapıldığı zaman minidisc içerisine bu bilgi kaydediliyor ve müziği dinlerken minidisc optik çıkış kopya koruması önlemi için devre dışı kalıyordu.
    Minidisc player içerisinde 6 saniyelik kayıt buffer hafızası vardı. Radyoda dinlediğim bir müziği kaydetmek istediğim zaman bu özellik sayesinde dilersem müzik başladıktan 6 saniye sonra bile kayıdı baştan başlatabiliyordum. Ayrıca üzerinde oldukça ince ayar yapabilmemi sağlayan bir editör vardı. Kumandası da karmakarışık bir çok düğmesi olan bir cihazdı!
    İnternette o zamanlar ATRAC 3 sıkıştırma yöntemi ile orjinal müzik ile sıkıştırılmış müzik arasında farkedilir bir fark olmadığı yazıyordu ve açıkcası ben de bu farkı 1-2 müzik dışında farkedememiştim. Daha sonra ATRAC 3.5 çıktı ve çıta biraz daha yükseldi.
    Türkiye'de boş MiniDisc fiyatları oldukça yüksek olduğu için http://www.minidisco.com adresinden toptan ve oldukca ucuza boş medyaları alıp arkadaşla paylaşıyorduk ve o zamanlar da öyle şimdiki gibi pek gümrüğe takılmıyordu. Ara sıra takıldığında hediye geldi dediğimizde de hiç bir ücret ödeemden ürünü alabiliyorduk. Şimdi nerdeeeeee ! 🙂
    Gerçekten hayatımda çok güzel bir hatıraları olan bir teknolojiydi. Özlemle anıyorum 🙂

  • Yalçın Aydın

    Zamanında çok pahalıydı o yüzden Sony Walkman ve Aiwa Discplayer ile yola devam etmiştim ben.

  • Hakan T.

    Almayı çok isteyipte alamamıştım. Bir bunu hatırlarım.

  • Ali O.

    Güzel inceleme olmuş masaya bir de Serdar beyin resmini koysaydınız olurdu Levent bey sürekli Serdar Serdar deyip durdu (hayranı sanırım :)) Neyse Sevgiler.

  • ismail ozan izci @asaltek

    Teknoloji üreten firmaların, eskimiş, çöp olmuş ürünleri bile müthiş bir heyecanla, sohbetle anlatan LP gibi bir adamın varlığını neden tam olarak kabul etmediklerine bir türlü anlam veremiyorum.

    Yine bir tozlu raflar efsanesi işte, biz alıştık, bilmeyenlerin kaybı:)

    Koca ülkede TS yi bilen, hergün aralıksız takip eden bir avuç insan, toplansak 1000 kişi etmeyiz. Gelişemiyoruz, uygarlaşamıyoruz da, nedenini uzaklarda aramamak lazım. Site takip rakamları daha kaç yıl uygarlığın gerisinde kalacağımızın açık göstergesi niteliğinde.

  • psikonvr

    Zamanında çok özenmiştim walkman için ben alamadan discman ler moda oludu 4-5 yıl önce MP3,MP4 playerım olmasına rağmen 2. el bir walkman ve sıfır discman aldım. Ara sıra kullanıyorum. Discman la çoğunlukla şarjlı pillerimi dolduruyorum.

  • Sezer SEVİNÇLER @sezers

    wallahi benide walkmanlarimle olan anılarıma götürdünüz ilk aldığım stereo walkmanim basitlerdendi 1985 yıllında şimdiki resimlerden anladığım karadıyla Walkman TPS-L2 gibi bir modeldi. sonrasında almanyadan gelen 7 band manuel eco ayarlı bir model vardı sonrasında ilk megabasslı modellerden wm-fx421 ile tanışmam ve istanbul otobüslerinde orjinal kullaklıları yüzünden az kalsın dayak yemem 🙂 sonrasında md wolkmanlere mi geçsem dediğim zamanlar ama boş md fiyatları beni caydırdı ve sony'in groove destekli bir model ile yaloma devam etti ve çalınması üzerine 2000 yılında 2. üniversitemde aiwa ile tanışmam hala evde çalışır vaziyette durur. donrasında bir discman macerası ama md'leri bende levent abi gibi elime geçmedi mağzalarda denemenin dışında ne günlerdi sürekli walkman'lerimle gerçek anlamda yürüyen adamlık yaptığım için uzaylımısın, oksijen maskeni takmayı unutmamışsın gibi arkadaşlarım takılırdı hep 🙂
    güzel bir programdı şimdilerde müzik dinlemez olduk iyi günler

  • lawnmower @lawnmower

    Şahane program olmuş. MD zamanında çok isteyip alamadığım, ancak sonradan erişebildiğim bir teknoloji. Zamanında şu müzik setini aldığımda MD kullanmaya başlayabilmiştim:

    http://www.minidisc.org/part_Sony_DHC-MD595.html

    O yıllarda MP3 çalan müzik seti pek yoktu. Tek tük CD üzerinden MP3 çalanlar vardı, onlar da benim istediğim gibi değildi. Şimdikiler gibi USB ve SD kart yuvalı müzik setleri o zamanlar bir hayaldi. Ben de kaset devrini kendim için kapatıp bu aleti almıştım. O zamanlar benim için acaip birşeydi, optik girişi filan vardı. Hala da kullanıyorum cihazı. Optik girişinden bilgisayara bağladığımda her tür bilgisayar hoparlöründen çok daha yüksek kalitede ses alabiliyorum. CD'den MD'ye normalden 4 kat hızlı kayıt yapabiliyor. Ara kablo filan olmadığı için kayıt kalitesi de genelde gayet iyi oluyor. LP4 modunda biraz detay kaybı yaşanabiliyor tabi, ama onu farketmek için stüdyo tipi dinleme ortamı lazım.

    MD aslında güzel birşeydi, zamanının çok ilerisinde bir teknolojiydi, ama çok pahalıydı. Bu tip cihazları genelde gençler kullandığı için harçlıkla alınmaları zordu. Zaten daha sonra CD ucuzladı, MP3 yaygınlaştı, MD öldü. Keşke Sony biraz daha makul fiyatlandırma yapsaydı, mesela şu kalın Walkman'ler gibi daha ucuz kasa ve pillerle satsaydı çok daha popüler olabilirdi.

    • mfeyzifar @mfeyzifar

      Gecmise bakinca genel olarak Sony'nin trend yaratmaya calisip genelde basarisiz oldugunu goruyoruz. Muzikte yapmaya calismis olmamis, videoda olmadi, televizyonda bile "bi sony degil" denirdi, simdi sony alan var mi? Gibi.. Enteresan atilimlari olmus hep ama dikis tutturamamis. Yine de firma tarihinde kalitesiz denilebilecek belki bir veya iki urun vardir.

    • lawnmower @lawnmower

      Bunlar yönetim hataları işte. Sony'nin başarısız olduğu "standart yaratma operasyonları" hep dayatmalardan dolayı iptal oldu. Sony tüm dünya tarafından benimsenen MP3'ü reddetti, millete Atrac3'ü dayatmaya kalktı. MP3 varken kim Atrac3 ile uğraşır ki? Benzer şekilde, MD'nin üretim lisans ücretini yüksek tuttu. Haliyle hem medyaları, hem de kullanan cihazlar aşırı pahalı oldu. Halkın alabileceği seviyeye inemedi. Şimdi Apple'da aynısını yapıyor hafiften, ama Apple pazarlama becerisi sayesinde neticesinden uydurduğu standartları kabul ettiriyor millete.

      Bir de bu dijital işi ve LCD televizyonlar Sony'nin havasını bozdu. Analog ses ve görüntü döneminde cihaz kalitesi çok önemliydi. Şimdi ucuz cihazlar bile canavar gibi ses veriyor, cam gibi gösteriyor. Eskiden aynı kaseti Sony'nin çalışı başkaydı, alelade bir kasetçaların çalışı başkaydı. Tüplü televizyonları ve bilgisayar monitörleri Trinitron'du, sadece Sony ve Viewsonic tarafından kullanılan patentli özel bir teknolojiydi. LCD çıkınca herkes aynı panelleri kullanmaya başladı, Sony'nin havası kaçtı. Bravia filan diye çırpınıyorlar şimdi, ama kimse umursamıyor.

    • mfeyzifar @mfeyzifar

      Trinitron dehsetti, tuplu monitor ve televizyon doneminde kisa bir sure Trinitron monitor kullanmistim, sanki ben NASA'dayim falan saniyordum oyle sahane monitordu, havalara giriyordum karsisinda 🙂

      Standart yaratma konusunda haklisin, PSP ilk ciktiginda kendine ozgu bir cihazdi, devrim yapti, ama simdi tablet-telefon donemi, PS Vita ? Tam "epic fail". Bravia? Bravia satan dukkan bulmak bile sanmiyorum mumkun olsun artik 🙂 Belki ellerinde kalan cihazlari koyuyorlardir vitrine. Samsung, LG ve Philips var hep. Bazi high-end magazalarda Toshiba'nin urunleri vs oluyor ama o kadar.

  • bLind @blind

    İlk walkmanim 2000 senesi 🙂
    http://image5.sahibinden.com/photos/58/54/36/big_1085854362sk.jpg
    Daha sonsa asahi discman almıştım bufferı çok kötüydü devamlı takılıyordu ertesi gün iade edip bufferi daha iyi olan başka bir marka discman aldım daha sonra sırasıyla mp3 destekli sony discman, creative muvo tx 1gb mp3 çalar, creative zen 4gb şimdide cep telefonları benim taşınabilir müzik çalar maceram bukadar ayrıca incelemeleriniz çok güzel oluyor diğer teknoloji sitelerindeki incelemeleri izlerken 10 dakikadan sonra sıkılıyorum sizinki isterse 2 saat olsun sıkmıyor bağımlılık yaptınız resmen 🙂

  • HaYTo @hayto

    Güzel Prg. olmuş 🙂
    bunlar hep Back to the Future etkileri

  • tvardar @tvardar

    yine keyifle izlenen bir çalışma olmuş. özellikle "doğubank 'ın karanlık köşeleri" lafına bittim.

    MD kullanma şansım hiç olmadı. Çünkü revaçta olduğu zamanlar üç kuruşu denkleştirip anca bir kasetli walkman alabiliyorduk. Discman 'i olana zengin derdik. MD 'si olana pek rastlamazdık. Daha zonra Sony Walkman nw-a1000 mp3 çalar sayesinde atrac dünyasına adım atmıştım. Hatta bir ara tüm mp3 arşivimi atrac3plus 'a çevirme gibi bir çılgınlık edecektim. İyiki yapmamışım.

  • Batucan

    Bunlardan hiç haberim yoktu.
    Çok önceden Murat abinin walkmanı gibi bir walkmanım vardı.
    İyi ki varsınız ve bizlere tanıttınız için çok teşekkürler.

  • Onur Şirin @onursirin_1

    cahillime verin.fragmantasyon ne demek.levent bey 14: 56 da kullandığınız kelime

  • Gökhan001

    Yorumlarınız çok güzel,elinize sağlık.

  • Murat S @atehaa

    anlattıklarınıza göre fazla bile destek gelmiş.

  • fadike

    Zamanında dayım kullanıyordu bundan. Levent beyin dediği gibi uzay makinesi görmüş gibiydim elimdeki AIWA Walkman ile... Şimdi tam teşekküllü olarak dayımdan bana miras kaldı ve hâlâ da çalışıyor. Sony bu, teknoloji üretir çöpe atar. BetaMax bir MidiDisk iki

  • faati @faati

    2001 yılında bir arkadaşım bunlardan almıştı. Ama md'ye kayıt yapabilme imkanı yoktu. Gidip bir de optik çıkışlı sony mikro müzik seti almıştı.
    Bizim ise o dönemde WM-GX674 modeli kasetli walkmanlerimiz vardı. ekstra pil ve kendi sakız pilini beraber kullanınca hergün ortalama 1-2 saatlik dinleme ile neredeyse 1 ay dayanıyordu pili. özel deri kılıf yaptırmıştık walkmanin yarı parasına. JOG DIAL denilen çubuğu (daha sonra ericssonla birleşmeden önceki telefonlarında da kullanmıştı bunu sony) olan yuvarlak bir kumandası vardı. Ve garip gelebilir belki ama şarkı atlama vardı. ileri sarma işini kendi yapıyordu yani. çok güzel bir cihazdı.
    http://farm1.staticflickr.com/123/375829933_50c0faa777_z.jpg?zz=1
    http://huanke.qingdaonews.com/upload/2008/200881-1026-3972.jpg
    http://image5.sahibinden.com/photos/72/00/48/big_109720048bmi.jpg

  • Emir

    "Doğubank'ın karanlık köşelerinden" bu cümleye ne güldüm anlatamam hahahhahahha Levent Bey çok matraksınız 🙂

  • Tesla

    Bu MD Player'lar çıktığında ben bunları MIDI player sanmıştım. Kim dinler ki bu gıy gıy gıy müziği diyordum. çook sonra öğrendim MD'nin ne olduğunu. Asla da alamaya yetecek maddi durumum olmadı.

  • Intel @intel

    ouvvv md playerler paramız olmadı alamadık- paramız oldu bulmadık- ikisi denkleşti bu seferde mp3 playerlar md yi bitirdi. Levent abi haklı bu md playerlar zamanında uzaydan gelmiş gibilerdi.

  • soyuhan @riverraid

    bende resmini çektiğim wm fx 465 vardı. ses kalitesi kulaklıkları falan harikaydı. tahminimce sizdeki modelin biraz daha modifiyeli ve makyajlı haliydi.
    http://www.flickr.com/photos/93183252@N07/8471619836/in/photostream/lightbox/
    (resimdeki kendi makinamdır hala saklıyorum manual'i ile birlikte.)
    arkadaşımda sharp marka olanı vardı. next düğmesine basınca yeni şarkıya geçiyordu. yemin ederim aklım uçmuştu 🙂 bendeki emektarı 2004 yılına kadar kullandım. ama içimde ukde olarak kaldı ta ki 64mb lık mp3 playerım ile tanışana kadar. (350tlye almıştım onuda)

    • Ufkun Karabulut @ufkun_

      Çıktığı zaman oldukça pahalı bir cihazdı o zamanlar alman markı vardı ve fiyatı hatırladığım sene ise 98 diye hatırlıyorum 1000dm fiyatındaydı ben mz-r410 modelini 2001 yılında 400tl ye almıştım ve resmi kanaldan satışı vardı sony mağazasından almamıştım fakat teknosa dan almıştım faturasıda hala durur benim için muhteşem bir cihazdı deck cd player dan o zaman için gerçekten çok kaliteli kayıtlar yapardım pil süresi tek kalem alkaline pil ile 60 saat civarındaydı gerçekten inanılır gibi değil fakat öyleydi kutu içeriği çok zengindi adaptör optik kablo ve çok kaliteli kulaklık çıkıyordu hatta ilk ipod çıktığında kulaklığını karşılaştırmıştım ve bariz bir şekilde daha iyi olduğunu gördüm şu an hala çok sık olmasada evde kendim yapmış olduğum kulaklık amfime bağlı olarak kullanmaktayım.

  • Gökhan001

    Bu arada yine ölmek üzere olan yada ölmüş de diyebiliriz.Sony ericsson Walkman serisi telefonlar gözümde ve birçok kişinin nazarında efsanedir hala w810i kullanan bir SE hayranı olarak tozlu raflar için walkman serisi telefonların iyi bir konu olacağını düşünüyorum.

  • Mehmet Altuğ TABAK

    Murat hocam, yıllar önce sizden satın aldığım Apache Digitlink ek kartını, MD'lerinize müzik kaydetmek için mi kullanıyordunuz yoksa? 🙂

    MD cihazların efsane modeli Sony MZ-N10'dur. Sony'nin, MD formatının 10. yılı şerefine ürettiği, Type-S DSP'si, magnezyum alaşımlı incecik gövdesi, şarj standı ile tam bir prestij ürünüdür. Type-S DSP yongası ile, dinlediğiniz müziğe gerçek zamanlı efektler uygulayabiliyordunuz (echo, reverb, konser salonu efekti vs.). MZ-N10, her zaman sahip olmak istediğim, o dönemde internette çıkan incelemelerini kelimesi kelimesine ezberlediğim bir müzikçalardı 🙂

  • Yusuf

    Sayın Levent Pekcan ve Murat Gamsız Bey'e teşekkür ediyorum özellikle bu bölüm için.
    Levent Bey'in söylediği "Uzaydan gelmiş gibi" Bugatti karşılaştırması çok doğrudur.
    Ben fazla kullanma imkanım olmadı abim almıştı, stereo mikrofonu vardı o zamanlar hiçbu kadar kaliteli ses dinlememiştim bu sınıfta dün gibi hatırlarım.
    Bir de hangi bölüm hatırlamıyorum Levent Bey "Bugün kaç kişinin evinde Sony var?" diye soru sormuştu.
    Artık bugün Uzaydan inmiş teknolojik cihazlar yok hiçbiri heyecan uyandırmıyor.
    5" boyutunda 4K ekran yapsalar bile heyecan uyandırmaz.
    Eskiden donanım ön planda idi.
    Amiga, Sega saturn,Playstation,Gameboy,vs.hep geride kaldı.
    CD ler 6X 16X olur mu acaba dediğimiz de 52x ler hatta daha yukarıları çıktı.
    Zaman çok çabuk geçti,
    MiniDisc i de sizlerle emekli ettik.

  • jeep

    Levent Abim, tarihten silinen ürünler, markalar konusunda hep seni uzman olarak görmemizin bir sebebi var mı? 🙂

    Bu arada konuya bodoslama başka bir yerden girmek isterim.
    Sene olmuş 2013, SONY'nin ürünlerinde, aksesuarlarında bulunan çeşitliliğe, kaliteye bir türlü daha erişemedi bir çok firma.

    Telefon + Fotoğraf Makinası + Kamera + MP3 ... gibi SONY gibi bir deve gerçekten çok ihtiyaç var.

  • Coppermine @coppermine

    Sanırım yakın zamanda da MP3 konusu işlenmeli ve i-river da bu bahaneyle anılmalı. Chromex discmani bir dönemin efsanesidir. Ben SlimX imp 350 ardından da slimx imp 550 sahibiydim ve o alet gerçekten de uzaydan gelme bir alet gibiydi. Firmware update olayını bize yaşatmıştı. Slimx IMP 550 asla satmayacağım ve ilerde tozlu raflara full kutu içeriği ile yollayacağım bir ürün olacak 🙂

  • emirclio @emirclio

    Sony nin en büyük avantajı dayanıklılık dönemine göre gelişmiş düşünceler ve kaliteyi temsil etmesidir . 16 senelik sony marka televizyonumuz bile hiç bir sorun çıkarmadan hayatına devam ediyor. Sahip olduğumuz ilk ve ikinci video kamera bile 22 ve 26 yıllık sony dir. günümüzde 20 yıl dayanabilecek bir ürün bulmak zorken sony nin bunu yıllar önce başarmış olması büyük bir avantaj. Ürünlerini dönemine göre estetik ve gelişmiş yapmayı başarmış bir firmadır . Sony HVC-4000 gibi bir kameranın yanında günümüzdeki kameralar oyuncak gibi kalıyor . kutusunun kalitesi bile bir başka. Eğer ilginizi çekerse tozlu raflar da tanıtabilmeniz için verebilirim . tabi babam atmadıysa (ki kendisi bayılır atmaya sinclair spectrum, snes gibi cihazları çöpe atabilmiş bir kişidir bir çırpıda yıl 2006 da. ama kamera 2013 e kadar duruyordu eminim ocak yada şubat ayında atmadıysa )

  • tru

    Ben en çok yıllardır paynır diye okuğumuz şeyin gerçekte payniyir diye okunmasına şaşırdım . Yıllarca kandırmışlar bizi :))

  • Recai @recai

    cocukluguna gittim biran.
    Zor bela bir grundig kaset calar almistim, walkman gibi.
    Uzerinde DIR tusu vardi, bastiginda kasetin aninda diger yuzunu caliyordu, ne hava atardim arkadaslara. MiniDisc calar´dan benim gibi birkac meraklinin haberi vardi sadece cevremde onada icimiz yanarak bakardik, nerde alacak para ozamanlar.
    Gel zaman git zaman NoName cd calar aldim hala bir MiniDisc calarin verdigi konforu veremiyordu.
    Bana göre tasinabilir cihazlarda cep telefonu nasil bir devrim ise sony de ayni sekilde muzik sektöru icin bu devrimi defalarca yapti ama ne degeri anlasildi ne de sony yöneticileri gelecegi görebildiler.
    Steve Jobs bile Japonya ziyaretinde Sony´nin davetlisi olarak gider ve hediye olarak daha piyasaya cikmamis walkman alir ve gel zaman git zaman ondan esinlendigini söyleyerek iPod uretir.

  • concon

    levent abi toplanalım bir gün sen anlat biz dinleyelim 😀

  • ThunderaLPs @thunderalps

    Vay be birden 12 sene geriye gittim. Bende de SONY MZ-S1 vardı, Amerikadan getirtmiştim. Arıza yapana kadar yaklaşık 7 sene kadar kullanmıştım.

  • emirclio @emirclio

    iyi akşamlar bu videonuzun üzerinden çok zaman geçmesine rağmen bir kaç soru sormak istiyorum. İlk tanıttığınız ürünlerin üstünde usb portu yok galiba yanlış anlamadıysam. Peki bunlara müzik atmayı nasıl başarıyodunuz. Bilgisayarlar için bu minidisc i okuyan bir sürücü vasıtası ile mi atıyordunuz. (usb de o yıllarda pek gelişmediğini düşünürsek ) ikinci sorum bu usb portu üzerinden bilgisayardan dosya atmamızı kısıtlayan bir engel mi var ? Çünkü internetteki her kaynak kapasitesini dk cinsinden veriyor mb cinsinden vermiyor ?

    • Ufkun Karabulut @ufkun_

      ilk çıkan modellerde usb portu yoktu daha sonra net md olanlarda usb portu kullanılmaya başlandı usb portu olmayanlara gerçek zamanlı kayıt yapılıyordu minidisc in üzerinde optik giriş vardır burası aynı zamanda analog giriş yapılmak için kullanılan bir giriş isteğe göre analog ya da digital kablo ile bağlantı yapıp mesela digiturkten recevier ın rca ses çıkışlarından bağlantı yapıp ya da dvd player ın optik çıkışından da aynı şekilde bağlantı yapıp kayıt yapılabiliyordu analog çıkışın bir tarafı rca iken diğer tarafı 3,5mm jack olması gerekiyor (rca to 3,5mm jack) şeklinde piyasada satılan kablolardan. Üzerine veri yazabilen versiyonları vardı fakat pek kabul görmedi md için dk olarak kapasite veriliyordu bu da cd nin kapasitesi ile aynı fakat çok daha küçük 5,5cm lik bir disc e standart cd yi kayıt yapılabiliyordu bu modun adı ise sp (short play) idi birden fazla cd iyi md ye aktarmak istediğinizde daha fazla sıkıştırma kullanarak lp2 (long play) ve lp4 modları kullanılabiliyor sp modu 80dk. kayıt lp2 modu iki katı sıkıştırma yaparak 160dk. lp4 modu ise 4 kat sıkıştırmayla 320dk. lık kayıt imkanı sunmaktadır.

  • Cengiz Ermiş

    MD deckler konferans salonları vb bir çok yapının ses merkezinde mevcut aslında. Türkiye'de var yani...(izmir fuar da gördüm en son)

  • Serhan Dağdaşan @uzman345

    Levet Abi hiç MD olmamış Levet Abi ben adını bile duymamıştım 😀 ilk defa burda gördüm CD'si tv görmüştüm nasıl bir disk diyordum bu... Ben 1999 yılında Sony doğubank'tan Sony'nin kaçak dijital radyolu walkmani almıştım orjinal kullaklığıda var deşşet ses veriyordu ozamanlar megabass vardı en iyi ses çıkışlarından biriydi... Millet pazardan alınan walkman kullanırken sony walkman'ni resmen yakıyordu 😀

  • Murat Gerçek @gercekelektronik738

    Levent abinin nostaljik cihazları tanıtırken yaşadığı coşku,sevinç izlemeye değer. Bir ekleme yapayım yorumcu arkadaşların dediği gibi bu cihazın deck olanları da vardı ama benim gördüğüm kadarıyla daha çok müzisyenler kullanıyordu bunlardan biri de benim bir arkadaşımdı. Barlarda müzik çalardı MD deck'ine attığı müziğin üzerine gitarla çalardı barlarda. Sizi tesadüfen youtube'da gördüm muhabbetleriniz çok samimi ve içten bütün ekip öyle ama Levent abi muhteşem bir adam hoş sohbet. Bu yüzden sitenizi sık sık ziyaret ediyorum. Çalışmalarınızda başarılar diliyorum. Sevgiler.

  • dokunmatiks @dokunmatiks

    MD - deck'leri yerel radyoda kullanıyorduk. Gerçekten büyük kolaylıktı.

  • Hasan ilker Com @ilkercom

    2002 veya 2003 yilinda teknosa dan almistim yanilmiyorsam 450 veya 550 liraydi ki kredi karti batagina sokan alettir beni. Ben dvd playerden optik kabli ile kayedederdim. Analog kablo ile dip ses olur sarkilari bolmezdi. Sonradan boler sirasini degisir, veya silerdik. Track id girerdik vs vs. Benim cevremde benden baska kullanan olmadi. Evde hala durur. Ses kalitesi gercekten kayipsiza yakin. Oyle 320 kbps mp3 gibi degil.

    Bu vesile ile sizlere cok tesekkurler.

    Resmi kanalla satin almistim 🙂

  • Mehmet Aybars Işken @kahraman810

    Varlığından bile haberim yoktu şahsen ilk defa sizden gördüm kasetlerle uğraşıyorduk ha bire, zamanında çok şey kaçırmışız.:)
    Optik ses çıkışının hala bazı tv ve ses sisteminde bile olmadığını düşünürsek şu an için bile ileri bir teknoloji barındırıyorlar.:)

  • Vuqar Quliyev @vuqar-quliyev

    3:34 Benim hiç M.D. im olmadı 🙂 aahahahaahah

  • Salih Kürşat Türker @salihkursat

    bende vardı bundan babama zorla aldırmıstım ,ciddi pahalı idi okula goturdugumde herkes a one yada elleriyle beni isaret ederlerdi.neydi be keske satmasaydım güzel günlerdi gercekten

  • zaferv @zaferv

    bu konuşma özürlü kasıntı tipin okuyarak anlatmaya çalıştığı ve öğrenciyken arkadaşında var diye kıskanıp fesatlandığı teknolojiyi anlatamamasını dinlemek için vakit harcamaya değmez bir kayıt olmuş. ayrıca kendi walkman ine önce ezik muamelesi yapıp sonra daha eziğini görünce gurur kayağı yapmasıda apayrı ezik bir ruh halinin dışa vurumu. herkes değişik tecrübeler yaşadı hayatında maddi imkanları çerçevesinde evet ve imrenmek normal ama kıskanmak fesatlanmak apayrı bir konu.

Benzer Videolar