Bu konuyu takip ediyorum. Youtube esnafının "Steam kapanıyor, oyunlar yasaklandı" vs çektiği videoların alayı palavradan ibaret. Maalesef aklı başında olarak görülen adamlar bile böyle videolardan ekmek çıkarma peşinde. TOGED, konunun tam merkezinde bir kurum. Onlardan edindiğim bilgileri TeknoSeyir çatısı altında paylaşacağım.
https://www.aa.com.tr/tr/ekonomi/oyun-sektorune-yonelik-duzenleme-hazirligi/3820933
Oyungezer'den Tuğbek Ölek de orada, Sinan Akkol da gidicem demişti, bu görsel geçmişten mi acaba?
Sordum, görsel yeni. İki gün önceki toplantıdan.
En çok eleştiri aldıkları konu, bu konuyu kasım ayından beri biliyorlardı neden kamuoyu ile paylaşmadılar?
Yaptıkları açıklamada, derli toplu bir tasarı yoktu ortada diye yazmışlar ama yine de bir "konu" vardı. En azından onu paylaşabilirlerdi.
Paylaşılacak durumda değildi çünkü çalışmalar.
@leventp Bilmiyorum, en azından bir duyuru geçip, böyle bir kanun çalışması var, biz resmi kurumlarla görüşmeler yapacağız, bize ne düşündüğünüzü, ne beklediğiniz belirtin diye sivil topluma en azından soran bir açıklama yapsalardı. Halkın da haberi olurdu böyle bir çalışmadan.
Çünkü kendilerinin de dediği gibi bu konuyu oyun dağıtıcılarıyla falan görüşmüşler. Topluma da duyurabilirlerdi. Biliyorum bunu duyurma sorumluluğu kanun yapıcının ama günümüzde onlardan pek medet umamıyoruz.
@leventp "Paylaşılacak durumda olmayan" çalışma dün resmi gazetede yayımlandı yalnız. Kasım ayından beri planlanan bu işten Sinan Akkol'un dahi haberi yoksa TOGED'in hiçbir "çalışma" yapmadığı sadece kendine çalıştığını gayet iyi anlayabiliriz. Eğer ki bu iş sızmasaydı ve bir anda bu eleştirdiğiniz türde panik haberleriyle inanılmaz bir tepki oluşmasaydı 1 hafta sonra herşeyin yasaklanabilmesinin önünün açıldığı bir tasarıyı torba yasada karşımızda görürdük. O zaman da iş işten geçmiş olurdu. Buyrun Sinan Akkol'un ağzından. Eğer bu tepki oluşup Ankara'ya bildirilmeseydi "1 hafta içinde" bu yasanın hazırlanıp geçirilecek kadar işlerin oldu bittiye getirileceğini, tepki sayesinde sürecin duraklatıldığını bizzat öğrenmiş. Şunları duyduktan sonra TOGED gibi bir oluşuma güvenmemi kimse beklemesin. Bunu sızdıranlar bizi kurtardı. https://youtu.be/asfzUsmISD8
@ad33p Toged "oyuncular derneği" değil. Oyun geliştiricileri derneği. Firmaları temsil eden hiçbir dernek vatandaşın hayrına çalışmaz, üyelerinin yani geliştirici firmaların hayrına çalışır. Toged bizim hayrımıza iş yapıyormuş gibi bir algı var 2 gündür ortalıkta. Yok böyle bir şey. Her dernek kendi üyelerini kurtarır, vatandaşı ezilsin diye ortaya bırakır. Türkiye'deki hiçbir dernekten, hiçbir odadan bugüne kadar farklı bir şey çıkmamıştır. "Türk oyunlarını engellemeyin bırakın ihraç edelim" diye anlaşırlar, geri kalan oyunlar patır patır engellenirken umursamazlar, çünkü onları ilgilendiren bir durum yok. Gerçeklikle yüzleşmemiz lazım bu ülkede artık.
Daha önce Steam, TL kullanmayı bıraktı diye "Steam, Türkiyeden çıktı" başlıkları atanların böyle bir krizde "Oyunlar yasaklandı" diye video çekmeleri kaçınılmazdı zaten.
Valla bizim ülkemizde bir konuya eğer '' düzenleme '' geliyorsa o konu genelde yasaklanmaya bağlıyor. En yakın örneği işte çin alışverişleri yurtdışı yasağı oldu. Öncesinde 150 euro'dan 30'a indi oh şükür dedi millet buna da razıyız ölüyü gösterip sıtmaya razı ettiler. Ondan sonra da yetmedi caaaaaart diye yasağı sapladılar.
Bu konuda da TOGED iyi niyetli ama dediğin gibi sonuç yine aynı olacak.
"Biz bugüne dek kendi öz denetim ve regülasyon mekanizmalarımızın çok disiplinli ve güçlü olması sebebiyle, oyun sektörüne yönelik bir yasal düzenlemeye ihtiyaç duyulmadığını savunduk. Ancak gelinen noktada oyun sektörünün bir yasal düzenlemeye tabi olmamasını talep etmenin beyhude olduğu ve sektörün de yasal bir düzenlemenin korumasına ihtiyaç duyduğu açıktır.
Sürecin devamında da, yasa ve yönetmelik dilinde sektörün teknik gerçekleriyle uyuşmayan ifadelerden kaynaklanabilecek risklerin önüne geçmek için çalışmayı sürdüreceğiz. "
https://www.toged.org/hakk%C4%B1nda
@ad33p Ya yurtdışı örneğini gördük işte. Finalde bahanesi yasağın ne oldu ? '' YAAAA BEYLER ÇİNDEN OYUNCAK GELİYOR BUNUN SAĞLIĞA ZARARI VAR YAAAAA , AAA YASAKLAMAMIZ LAZIM ÇİNDEN ALIŞVERİŞ MALIŞVERİŞ YOK ARTIK '' bitti finito.
@orcunfix Başka yerlerde olduğu gibi burada da görüyorum. Oyunlarla gümrük mevzuatının hiç bir alakası yok. 2 Farklı konuyu insanlar füzyonluyor.
@alpi350 Evet ama unutmayın ki ülkede yapılan düzenlemelerin çoğu önce bunu yer edinsin diye yapılıyor, ondan sonrada bir şekilde bu iş yasaklara varıyor. Yani artık bunu sorgulamamıza gerek yok. Ölümü gösterip sıtmaya razı edilmeye dönüyor bu iş günün sonunda. Yoksa evet medeni bir ülkede bu düzenlemeler halkın yararına olurken bizde öyle değil.
Bu konuda katılmıyorum. İnsanlar tepki göstermeli öyle ya da böyle. Tık peşinde olanları saymıyorum, her şeyi bu amaçla kullanıyorlar zaten ama en azından yayılmasına destek oluyorlar.
Şimdilik hiçbir şeyin kapandığı yok da, ben bu ülkenin son 20 senelik geçmişini düşündüğümde; bir şey bahane edilerek yapılan her ufak masum "düzenleme ve regülasyon"un ileriki zamanlarda kapsamlı sansüre zemin hazırlayan ilk adımlar olduğunu yaşayarak gördüm. Kimin neyin merkezinde olduğu zerre umrumda değil, 20 senelik geçmişe bakıp da bundan farklısını beklemek kimsenin hala bu ülkedeki durumun farkında olmadığını gösterir. Aynısını internet sitelerine kolayca yasaklama yapılmasını sağlayan düzenlemelerde gördük, RTÜK'e internet dizilerini ve programlarını denetleme hakkı verildiğinde gördük, kullanıcı verisini koruma adı altında Paypal gibi hizmetlerin ülkeden çıkmasına yol açıldığında gördük, sosyal medya sitelerine kullanıcı hesaplarını engelletme düzenlemesi geldiğinde gördük. TOGED uzun bir açıklama yapmış. Kağıt üstünde her şey güzel. Yalnız bugüne kadar Türkiye'de çıkan her regülasyon yasası zaten kağıt üstünde düzgündü. Tencereyi yavaş yavaş ısıtıp asıl amaçları yıllar sonra ortaya koymaya başladılar. Yok Roblox kapanıyormuş da ama açılması için aynı savcılığın tekrar karar vermesi gerekiyormuş da şu anki haliyle aylar sürüyormuş. 1 günde platform kapatan savcılık 6 ayda geri açamıyor yani? Sanki biz bu yasaklama işlerinin birkaç kişinin 1 günde kafasına göre aldığı ani kararlarla yapıldığını bilmiyoruz. Duyan da sanır ki sanki uzun bir bürokrasi süreci yürütülüyor. 1 günde o kapatma emrini veren aynı şekilde 1 günde açtırır da. Özetle; yemedim. Ben bu "ya yanlış anlatıldı aslında bunlar çok güzel düzenleme vatandaşın işine yarayacak" diye yapılan gaz almaları sayısız kez gördüm. Hepimiz gördük. Ben size ne olacağını söyleyeyim, Steam vb. burada temsilcilik açarsa bizimkiler habire beğenmedikleri oyunların Türkiye'den erişime kapatılmasını isteyecekler, Steam de bunu yapacak. Yapmazsa Toged'in söylediği gibi "sırasıyla önce uyarı, ceza, bant daraltması ve erişime engellenmesi" uygulanacak. Evet Steam kapanmaz ama bir gün bir uyanırız Steam'deki oyunların yarısı bize yok. TOGED "oyuncular derneği" değil. "Oyun geliştiricileri" derneği. Bu dernek oyuncuları temsil etmiyor. Firmaları temsil eden hiçbir dernek vatandaşın hayrına çalışmaz, üyelerinin yani bu durumda geliştirici firmaların hayrına çalışır. TOGED bizim hayrımıza iş yapıyormuş gibi bir algı var 2 gündür ortalıkta. Yok böyle bir şey. Her dernek kendi üyelerini kurtarır, vatandaşı ezilsin diye ortaya bırakır. Türkiye'deki hiçbir dernekten, hiçbir odadan bugüne kadar farklı bir şey çıkmamıştır. "Bizim oyunları engellemeyin bırakın ihraç edelim," diye anlaşırlar, geri kalan oyunlar patır patır engellenirken umursamazlar. Çünkü onları ilgilendiren bir durum yok. Tüm firmalarını da değil yalnızca kendisinin bünyesindekileri düşünür. Bakın Sinan Akkol gibi birinin, bu ülkedeki en önemli oyun yayıncılığı/startup sistemini yürüten adamın dahi bu olaydan haberi olmamışsa TOGED'in sadece kendine çalıştığı apaçık ortada demektir. Sinan Akkol eğer bu tepki oluşup Ankara'ya bildirilmeseydi "1 hafta içinde" bu yasanın hazırlanıp geçirilecek kadar işlerin oldu bittiye getirileceğini, tepki sayesinde sürecin duraklatıldığını bizzat öğrenmiş. Şunları duyduktan sonra TOGED gibi bir oluşuma güvenmemi kimse beklemesin. Gerçeklikle yüzleşme vaktimiz geldi bu ülkede artık. 20 sene oldu. 20 senedir aynı yöntemi ısıtıp ısıtıp önümüze getiriyorlar hala o aynı şeyden bize iyi bir sonuç çıkacağını sanacak kadar naiflik yapıyoruz. Alice in Wonderland değil burası ya. Hangi ülkede yaşadığımızın farkına varalım artık. Bu ülkede 20 senedir vatandaşın hayrına hiçbir şey yapılmadı!
https://www.toged.org/hakk%C4%B1nda
Bir videoda bu işin gerçek detaylarıyla anlatın lütfen. Ortalık prim kasmaya çalışan, şarlatan hamam böcekleriyle doldu. Öylesine bir hal aldı ki, gerçeği anlatmak güçleşti.
Kasım ayında hl3 çıkacak diyen tüm haber kaynaklarını not alıp engellemiştim, şimdi bu haberleri yapanları da not alıyorum köklü bir temizlik geliyor.
Başlıklar bence de hatalı ama doğrusunu yapıyorlar. Çünkü yasaklanmadan daha beter bir adım atılıyor: Sansür. Yasaklansa çözümler belli ancak dijital platformlardaki dizi/film sansürünün bir benzeri oyun camiasına da geliyor. Dizi/filmleri denetleyen RTÜK iken oyunları denetleyen BTK olacak. Çocuklara yönelik tedbirin bir maskeleme olarak kullanılıp, iktidarın kendi politik ajandasına göre oyunları yasaklayacağını (Last of Us'ta lezbiyen ilişkileri var, Türkiye'ye satışı yasaklansın gibi bir şeye kim "olmaz" diyebilir?) öngörmek zor değil.
Hal buyken, Steam bizim ülkemize TL alışveriş imkanını bile kesip, donanım tarafında pazarlama dahi yapmaya uğraşmazken; Türkiye'nin potansiyel abuk subuk talepleriyle uğraşmayı göze alır mı? Almaz. Şu anda Netflix, Meta, Twitter gibi devler devlet ne derse yapıyor (İmamoğlu'nun hesabı erişime engellenmişti mesela X'te) ama Steam yapar mı? Yapmaz tahminimce. Xbox, Epic falan yapabilir ama Steam, Discord'un kaderini yaşar. Steam'in yasaklanması, fiilen oyunların yasaklanmasına denk mi? Neredeyse evet çünkü Steam oyun pazarında tekel.
Şu aşamada "Steam ve oyunlar yasaklanıyor/yasaklandı" doğru olmasa da gerek ön almak, gerekse de insanların ilgisini çekmek adına stratejik olarak doğru bir yaklaşım. "Steam'e temsilci zorunluluğu, oyunlara yaş denetlemesi" şeklinde başlık atılsa çoğu kişinin mevzunun ciddiyetini kavrayamaz ve gerekli kamoyu oluşmaz; tüm bunlar yasalaşıp iş Steam'in %90 bant daratılmasına doğru ilerlerse tepki gösterilse dahi iş işten geçmiş olur.
Hepsine katılıyorum. Benim yazdığımda eksik bıraktığım her şeyi söylemişsin. Tam olarak bu.
Bence gösterilen tepki çok iyi oldu çünkü bizde tepki gelmeyince işin başı iyi niyetli olsa da sonu kötü bağlanıyor nasılsa tepki yok diye.
İnfuliser vs @leventp farkı diyelim..PSvita veya bı el konsolunu eline alıp kamera kamera karşına geçse Steam bitti dese..milyon izlenecek video ama yapmaz...ustat
İsviçre'de yaşasaydık Levent abi haklı derdim ama yasaklar ülkesinde yaşıyoruz.
siyasal islamın kafa yapısını çok iyi şekilde öğrendik 25 senedir. bu iş yasaklamaya gidecektir. steam asla ve asla temsilci falan atamaz buraya. ha keza ea falan da yapmaz bunu. rockstar sitsen yapmaz zaten. bu durumda bu platformlar yasaklanacaktır.
TOGED'in temellerinin atıldığı ilk toplantıların çoğuna katılmıştım. O zamanlar ilk yapılacak işler konusunda en popüler söylemlerden biri, üreticinin ücretsiz yolladığı geliştirici kitlerinin oyun yapanlara gümrük muafiyetiyle ulaşmasının sağlanmasıydı. Duyduğum kadarıyla aradan geçen 15 senede değişen bir şey olmamış.
Elbette çalışmalar yapılmıştır ve belki bürokrasi kanadında bir yerlerde tıkanmıştır ona bir şey diyemem. Ancak bu minik örnek, bu konuların herhangi bir derneğin, STK'nın ya da bir çıkar grubunun işlevselliğine terk edilmesinin asla tek başına yeterli olmayacağını gösteriyor. Tüketici olsun üretici olsun bu konuyla ucundan kıyısından ilgili herkesin kamuoyu yaratmaya devam etmesi önemli.
Bu TOGED denen oluşum Kasım ayından beri durumdan haberi olmasına rağmen oyun geliştiricilerine haber vermeyen, konuyla alakalı toplantılar düzenlemesi, bakanlığa sunumlar yapması gerekirken boş boş oturan oluşum değil mi? Bunların lafına mı güveneceğiz?
Aylar sürecek bir sürecin sonunda steame %90 bant daraltma yapılmayacağını kim garanti edebilir?
Btk'nın başında aklı selim insanlar var mı da, bu oyun uygundur bu oyun uygun değildir diyecekler. Negatifin satması normal insanlar daha önce yaşadıkları şeylerden hareketle en kötüsünü düşünüyor.
Birbirimizi kandırmayalım. 15 yaş altına önce yasak gelecek. ondan sonra gta 6 dahil bir çok oyunu tek tek yasaklayacaklar.legal yoldan ulaşamadığımız oyunlara tabiki denuvo olduğu için illegal yoldanda ulaşamayacağız. Olacak olan bundan ibaret.Yıllardır olmasın dediğimiz herşeyi yaptılar. Benim olumlu hiçbir beklentim yok.
Denuvo var ve de single tarzı oyunlar bile artık internet bağlantısı istiyor sürekli olarak. Multi oyunları saymıyorum bile. GTA yasaklanırsa mesela Online'ın korsanı bile yok. Veya Ubisoft Connect giderse son Ubisoft oyunları tamamen erişilemez olur bizim için. Neyse yukarıda uzunca yazdıklarımı tekrarlamış olmayayım, özet olarak katılıyorum. Bundan bizim hayrımıza bir şey çıkması imkansız, çıkacağını düşünmek de en basit haliyle naiflik.
"Steam kapanıyor, oyunlar yasaklandı" ibaresi teorik olarak doğru bir ifade. Paypal da "sözde" kapanmadı yada yasaklanmadı, bizi kaprisleriyle uğraşmaya değmeyecek bir ülke olarak gördü ve "çekildi/çektirildi" bizim için sonuç kapanması ve yasaklaması oldu.
TL'ye geçmeye tenezzül dahi etmeyen bir şirket algoritmaları mı verir, yoksa Türkiye'nin taleplerini görmezden mi gelir? Çok düşük bir ihtimal steam her kaprislerine "tamam efendim" çekerse siz haklı çıkacaksınız. Ama taleplerini görmezden gelirse, cezaları ödemezse, erişim kısıtlamalarını iplemezse, sonuç olarak steam görünüşte açık kalacak ama kullanılmayacak raddeye gelince "bakın dediğim oldu kapanmadı, ben haklı çıktım" diyebilecek misiniz, çok merak ediyorum.