Paylaş Paylaş

Haftalık Gündem Değerlendirmesi 2015/29

13 - 18 Temmuz 2015

Ülkemizden ve Dünyadan Teknoloji Gündemi

- Turkcell, 5G araştırmaları için Ericsson’la ortaklık kurdu.

- Teknosa kendi telefon markası Preo'yu duyurdu ve ilk modeli satışa sundu.

- Digiturk yabancılara satıldı. (Alternatif yorum)

- Intel’in Tick-Tock döngüsü sona eriyor. 10 nm üretim gecikecek. Ara model çıkacak.

- İzinsiz SMS mesajlarına yönelik yönetmelik sonunda yayınlandı.

- Nintendo’nun yöneticisi Satoru Iwata kansere yenildi.

- Commodore markası cep telefonuyla eski günlerine dönmeye çalışıyor.

- Instagram fotolarının çözünürlüğü yükseliyor.

- Facebook’un bir sonraki hedefi, online satış.

- Apple Watch’ta işler iyi gitmiyor. Ama telefon işi her zamankinden daha iyi durumda. Telefon pazarının neredeyse tüm kazancı Apple’ın kasasına akıyor.

- Apple, iPod Touch yenilendi.

- Apple IIGS için 22 yıldan sonra işletim sistemi güncellemesi geldi.

- Müzik firması Marshall, kendi telefonunu duyurdu.

- Google Photos uygulamasını kaldırsanız bile resimleriniz buluta yüklenmeye devam ediyor.

- Mozilla artık varsayılan olarak Flash’ı engelliyor. Facebook’un güvenlikten sorumlu müdürü Adobe’ye çağrı yaptı. Yeni güvenlik açıkları Hackin Team’den çalınan verilerden bulundu.

- Windows 10 geliştirme süreci tamamlandı ve son sürüm dağıtıma hazırlanıyor.

- Windows 10 kutu tasarımı belli oldu.

- Windows Server 2003’e resmi destek sona erdi.

- Yeni Lumia’lar geliyor.

- Havadan kablosuz şarj bu defa oldu gibi.

- AB, Qualcomm’a iki anti tekel soruşturması açtı.

- Müzisyen Neil Young, düşük ses kalitesi gerekçesiyle müziklerini tüm dijital kaynaklardan kaldırtıyor.

- Nokia, 2016’da geri dönüyor.

- Playstation Mobile için belirlenen kapanış tarihi geldi.

- Cep telefonu verisiyle bir kişinin depresyonda olduğunu anlamak mümkün.

- NASA’nın New Horizons aracı Pluto’nun yakınından geçti.

Oyun Dünyasından

- Yeni Warhammer 40.000 oyunları: Inquisitor - Martyr ve Deathwatch

- Yepyeni ve farklı bir yerli oyun: Solarix

- Angry Birds 2, 30 Temmuz tarihinde geliyor.

BeğenFavori PaylaşYorum yap
  • Atacan @kosmer

    Haftalık Gündem Değerlendirmesi 2015/29

    13 – 18 Temmuz

    00:02:39 – Turkcell, 5G araştırmaları için Ericsson’la ortaklık kurdu.
    00:04:02 – Teknosa kendi telefon markası Preo’yu duyurdu ve ilk modeli satışa sundu.
    00:09:23 – Digiturk yabancılara satıldı. (Alternatif yorum)
    00:13:23 – Intel’in Tick-Tock döngüsü sona eriyor. 10 nm üretim gecikecek. Ara model çıkacak.
    00:21:43 – İzinsiz SMS mesajlarına yönelik yönetmelik sonunda yayınlandı.
    00:27:48 – Nintendo’nun yöneticisi Satoru Iwata kansere yenildi.
    00:36:41 – Commodore markası cep telefonuyla eski günlerine dönmeye çalışıyor.
    00:41:07 – Instagram fotolarının çözünürlüğü yükseliyor.
    00:43:21 – Facebook’un bir sonraki hedefi, online satış.
    00:45:02 – Apple Watch’ta işler iyi gitmiyor. Ama telefon işi her zamankinden daha iyi durumda. Telefon pazarının neredeyse tüm kazancı Apple’ın kasasına akıyor.
    00:54:08 – Apple, iPod Touch yenilendi.
    00:55:41 – Apple IIGS için 22 yıldan sonra işletim sistemi güncellemesi geldi.
    00:57:35 – Müzik firması Marshall, kendi telefonunu duyurdu.
    00:59:08 – Google Photos uygulamasını kaldırsanız bile resimleriniz buluta yüklenmeye devam ediyor.
    01:00:30 – Mozilla artık varsayılan olarak Flash’ı engelliyor. Facebook’un güvenlikten sorumlu müdürü Adobe’ye çağrı yaptı. Yeni güvenlik açıkları Hackin Team’den çalınan verilerden bulundu.
    01:05:07 – Windows 10 geliştirme süreci tamamlandı ve son sürüm dağıtıma hazırlanıyor.
    01:06:51 – Windows 10 kutu tasarımı belli oldu.
    01:07:50 – Windows Server 2003’e resmi destek sona erdi.
    01:09:47 – Yeni Lumia’lar geliyor.
    01:11:36 – Havadan kablosuz şarj bu defa oldu gibi.
    01:12:53 – AB, Qualcomm’a iki anti tekel soruşturması açtı.
    01:13:50 – Müzisyen Neil Young, düşük ses kalitesi gerekçesiyle müziklerini tüm dijital kaynaklardan kaldırtıyor.
    01:19:58 – Nokia, 2016’da geri dönüyor.
    01:22:41 – Playstation Mobile için belirlenen kapanış tarihi geldi.
    01:23:19 – Cep telefonu verisiyle bir kişinin depresyonda olduğunu anlamak mümkün.
    01:25:52 – NASA’nın New Horizons aracı Pluto’nun yakınından geçti.

    Oyun Dünyasından

    01:29:45 – Yeni Warhammer 40.000 oyunları: Inquisitor – Martyr ve Deathwatch
    01:31:06 – Yepyeni ve farklı bir yerli oyun: Solarix
    01:33:27 – Angry Birds 2, 30 Temmuz tarihinde geliyor.

  • Uğur Doğan @infoman

    Tamda gündem gelmiş mi diye bakınıyordum

  • Ömer @aboutblank

    Guzel bir gundeme benziyor. Dinleyelim bakalim.

  • Cemal @cemal

    Digiturk yabancılara satıldı. alternatif yoruma g..tümle güldüm. hani derler ya kedi bi tarafını görmüş yara sanmış hesabı. bu arap sermayesi neden bu kadar batıyor bazılarına nedir bu kıl kapma mevzusu anlam veren var mı? ülkedeki alman devletinin gazını alan medya grupları ne ayak, fox tv ramazanda iftar programı yaptı mı gören var mı Murdoch vs.

    birde anlatmış anlatmış erotik tv den girmiş, halk tv ye bağlamış adamın umrundaydı halk tv digitürkteki hd kanal sayısından çok sadece hd spor kanalı var adamların, bu halk tv den dem vuruyor gericilik bu olsa gerek. trt de yayınlanan derin analiz programında yapılan analizlerden bile daha komik bir derin analiz.

  • Servet @enigmasi

    konu işlemciden baklavaya da geldi ya 🙂 yemek bahsi de tamamlanmış oldu

  • Mehmet Süme @mehmetsume01

    – Teknosa kendi telefon markası Preo’yu duyurdu ve ilk modeli satışa sundu.

    Ayvayı yedik...

  • Can Akıncı @akinci-can-99

    58.30 @leventp 7,5 inch dedi hiçbiriniz itiraz etmediniz. harbiden 7,5 mu yoksa hatamı var 7,5 inch telefon mu olur??? @gamsizm @hkellecioglu

  • Nida Yıldız @nida_yildiz

    Tüm Teknoseyir ekibinin ve takipçilrinin Ramazan Bayramı Kutlu Mutlu olsun. Bayram Arefesinde bizi gündemsiz bırakmayan ekibe teşekkürü bir borç bilirim...

  • Okoroglu @okoroglu

    Digiturk çalışını olarak size bir ipucu vereyim @gamsizm fax çekmenize gerek yok kimliğiniz ile en yakın YTS (teknik servis)'e giderseniz ortalama 5 dakikada iptal işlemini halletmiş olursunuz.

  • sawgent @sawgent

    İstenmeyen SMS, E-posta ve aramaları şikayet edebileceğiniz Gümrük ve Ticaret Bakanlığı'nın online şikayet adresi;
    http://tiss.gtb.gov.tr/

    Not: sistemde şöyle bir sorun var; il ilçe seçip gönder dedikten sonra ilçe kısmı hata veriyor. açılır menüden farklı il ve ilçe seçip, onaylamadan tekrar doğru il ve ilçeyi seçtiğinizde şikayet gönderiliyor.

    14.07.2015 tarihinde yaptığım iki otel şikayeti hala yeni kayıt durumunda görünüyor. takipteyim.

  • Hasan Esref @hasanesref

    25.01 de bahsedilen spam sms adam adam deniyor adı bilen varmı ?

  • TozluRaflarFan @tozluraflarfan

    @leventp İşlemcilerin veya herhangi dijital chiplerin üretim teknolojisinde ifade edilen ve günümüzde nanometre seviyesine gelmiş olan birim iki transistör arası minimum mesafe değildir. İki transistör arası minimumu mesafe veya maksimum mesafe diye birşey yoktur çünkü iki transistör birbiri ardına aynı tek malzeme üzerinde (poly ve active dediğimiz) seri bağlı olduğundan birbiri ile ortak uçlarını kullanır. Yani bir transistörün bir kısmı diğerinin parçasını ortak kullanır. Haliyle arasındaki mesafe sıfırdır. Konuda geçen teknolojik birim ilgili bir tek transistörün w/l oranıdır. Bu da chipi tasarlayacağınız layout editöründe (çoğunlukla Cadence Virtuoso ) 2 Lambda 'lık karelerdir. Tasarım bu 2 lambdalık kareler üzerinde sabit boyutta yapılır. 28 nanometreden neden 26 nanometreye geçilmiyorun cevabı ise fabrikasyon kısmında ve layout çizeceğimiz programın teknoloji dizayn kurallarını belirlemede bir referans alma zorunluluğudur. Sizin bu kademe geçişi için milyon dolarlık yatırımı bir seferde yapmanız gerekir. O yüzden referans sabit kalacağı için bir kere yapılabilecek en verimli geçiş baz alınır.

    • homosapien @biggestliar

      Merhaba @tozluraflarfan, yazınızı beğenerek okudum. Bir kısmı eksik, bir kısmının yanlış olduğunu düşündüğüm ama tamamı aşırı teorik bilgi içeren, bilimsel makale tadında kısa bir paragraf olmuş. Bu yazacağım cevap belki @hkellecioglu 'nun süper sorusuna (“niye 10nm, 12 değil?”) bir nebze olsun cevap, ve belki çok merak eden TeknoSeyir takipçilerinin de işlemciyi daha iyi tanımasına yardımcı olur. Lütfen bunu bir eleştiri ya da sizi irite etmek için yazılmış bir mesaj değil, bir sohbet olarak alırsanız mutlu olurum. Elimden geldiğince herkesin anlayabileceği kelimeleri kullanacağım, çünkü sadece sizin (ya da buradaki çok az kişinin) anlayacağınız teorik kelimeleri kullanırsam, bu sadece sizle benim aramda ki bir yazışmaya döner ve ben bunu istemem. ama sizinle tanışıp, Üsküdar sahilde, Kız kulesi’ne karşı çay içerken teorinin en dibinde bir sohbeti çok isterim.

      1-Eksik olarak düşündüğüm yer: "Aslında Transistorların arasında mesafe yok, çünkü transistorlar birbiri ardına, aynı malzeme üzerine seri bağlanır" demişsiniz. Doğru ama aralarında belirli bir mesafe aralığında (örn: 14nm gibi) boşluklarla konumlandırılırlar, hatta bazıları beynimizdeki nöronlar gibi farklı katlara, farklı yollara bağlantıları vardır. Yani falanca transistorun birkaç nokta ile bağlantısı olabilir (bu çoklu bağlantılar yüzünden, iletken değil yarı iletken malzemeler kullanılması gerekmektedir, sebebini dilimin döndüğü, yarım aklımın yettiğince anlatacağım aşağıda). Aynı yol üzerinde olmaları onların aralarında mesafe yok anlamına gelmez (bir otobanda giden arabalar gibi, araçlar arası mesafe ne kadar uzunsa en uçtaki aracı yakalamanız daha fazla zaman ve enerji kaybı demektir, bir “OPEL” yetecekken, belki bir “FERRARI”ye ihtiyaç duyacaksınız demektir) hatta o mesafelerin kısalığı (ve işlemcinin frekansı) işlemcinin hızını belli eden faktörlerdendir. Günümüzde artık 10nm'ye geçiş konuşuluyor (en küçük element olan hidrojenin atomunun 0,12 nm olduğunu düşünürseniz artık atomların boyutlarına kadar inilmeye başladığını göreceksiniz) Bu kadar küçülme yüzünden artık elektriğin veri yolları üzerinde hareket hızı artık hesaba katılması gereken parametre haline gelmiştir. Yani siz transistorlar arasındaki mesafeyi uzun tutarsanız, hem veri görece daha uzun sürede diğer transistor iletilecek; bu nedenle ya işlemci çekirdeğini büyütüp yeterli transistor koyacaksınız, ya da çekirdeği küçültüp performanstan ödün vermeniz gerekir. Bu yüzden artık işlemciler tek bir düzlem üzerine değil kat kat üretilir(apartmandaki katlar gibi). Her katın ayrı bir görevi olur, böylece kontrol kolaylaşır ve birim alana daha fazla transistor eklemenize olanak sağlar. (eğer soğutma problemleri yaşanmasa, silikon devreler bu kat kat apartman mantığı ile daha çok hayatımızda kalırdı)

      2-Doğru olan yer: “çipi tasarlayacağınız layout (yerleşim) editöründe (çoğunlukla Cadence Virtuoso ) 2 Lambda ‘lık karelerdir. Tasarım bu 2 lambdalık kareler üzerinde sabit boyutta yapılır.” Doğru. Biraz daha anlaşılabilir bir Türkçeyle tüm okuyucalar için yazarsak; lamda sizin tanımlayacağınız bir boşluktur (ister 1 lamda=5nm, ister 1 lamda= 50 nm diyebilirsiniz, matematiksel 0 (sıfır) uzayına kadar gider bu konu) bunu belirlediğiniz rakam sizin üretim teknolojiniz kadardır (örn: amd 28nm). 2 lamda boşuk (2 birim boşluk) ise yol üzerinde veri çakışma yaşanması kaçınılmaz olan yerlerde 1 lamdalık kontrolcü eklenmesi içindir. Sizin bahsettiğiniz program ise (bilmeyenler için yazıyorum) karmaşık veri işleme kabiliyeti için, tek tek tüm gerekli elemanları yerleştirme programıdır.
      Şimdi buradan gene transistorlar arası boşluğa geldik; intel’in 14nm’lik yongasından bir örnekle anlatalım: 14nm transistor+14nm bir lamdalık boşluk+14nm bir lamdalık boşluk+14nm komşu transistor=56 nm etti 2 transistorun dıştan dışa kapladığı alan. Eğer 7nm teknolojiye geçilmiş olsaydı: 7nm transistor+7nm bir lamdalık boşluk+7nm bir lamdalık boşluk+7nm komşu transistor=28 nm etti 2 transistor arası dıştan dışa kapladığı alan. Yani aynı miktarda alana, 2 katı transistor yerleşti, çekirdek büyümeden, daha az enerji sarf ederek daha fazla performans sundu bize. Elektriğin kat etmesi gereken mesafe azaldı, yüksek frekanslara ihtiyaç duymadan verim alındı. Serin karakteristikte bir işlemcimiz oldu.

      3- Bence yanlış olan yer: “ 28 nanometreden neden 26 nanometreye geçilmiyorun cevabı ise fabrikasyon kısmında ve layout çizeceğimiz programın teknoloji dizayn kurallarını belirlemede bir referans alma zorunluluğudur.” Bu cümle doğru.(Bilmeyenler için) siz programa boşuk yada bir eleman atamanız için bir alan tanımlamamız gerekli (yukarıdaki 2 numaralı paragraf) yoksa program çalışmaz. “Sizin bu kademe geçişi için milyon dolarlık yatırımı bir seferde yapmanız gerekir. O yüzden referans sabit kalacağı için bir kere yapılabilecek en verimli geçiş baz alınır” burada size katılmıyorum çünkü siz sanıyor musunuz belki de dünyanın en büyük 10 şirketinden biri olan intel’in bu yatırımdan kaçacağını. Zaten dünyada hep ilkleri yapmak için, adından sürekli söz ettirmek için, 40 dolara mal ettiği işlemciyi 500 dolara satmak için zaten bunu yapar. Kladı ki bu yüzden üretim hattına değil AR-GE’ye daha fazla para harcar mıydı sizce? “AR-GE için 3 milyar dolar harca ama üretim hattına 100 milyon dolar harcama” bu size mantıklı geliyor mu? Kaldı ki daha önce bunu defalarca çok hızlı bir şekilde yaptı, hatta pek çoğumuz işlemciler piyasa çıkınca gördük bilmem kaç nm’ye düşmüş diye ( @leventp gibi işin içindekiler hariç tabii). Sıkıntı şurada, (temelde klasik fizikte aslında. İnşallah bir gün bunu uzun uzun konuşuruz TeknoSeyir’de): Bu kısım @hkellecioglu ‘na da inşallah bir cevap olur. Silikon yada diğer adıyla yarıiletken teknolojisin sonlarına gelmeye başladığımız içindir. Artık atom boyutlarını konuşuyoruz çünkü silikon teknolojisinde kullanılan başlıca elementler Germanyum, silisyum, selenyum ve galyum arsenid gibi bileşikler kullanılır (burada bunların P tipi, N tipi, Valens elektron özellikleri gibi niceliklerini hiç anlatmayacağım çünkü çok uzar ve kafaları çok karışır. İsteyen araştırsın internette Türkçe olarak bile çok bilgi var. Temel olarak geçeceğim) . Bunların atom çapları sıkıntısı esas konudur, mesela intel’in 14nm teknolojinde ağırlıklı olarak kullandığı germanyum selenid’tir ve bileşiktir atom çapı 5,6 nm’dir (neredeyse 3 atomda bir, bir eleman yerleştirmiş İntel) ama verimlidir. Bu sadece transistor olarak düşünmemek lazım komut setlerinde ve diyotlarda özellikle nispeten çapı büyük olan galyum arsenid ve türevleri tercih edilir. Sebebi elektriği tutama kabiliyeti çok yüksektir (kısaca valens elektronu ile alakalı kısım diyelim) ama bileşik olduğu için atom çapı en büyük olanlardan biridir (tam hatırlamıyorum ama 12 nm’ye yakındı). (EDIT 2:) Bu küçülme "transistoru küçülttük, hadi yapalım" diye de olamıyor çünkü, bunun veri yolları, denetleyiciler ve kontrolcüler de uygun şekilde küçülmelidir yoksa uygulamada başarılı olamazsınız. Uzun lafın kısası; önce doğru element ya da bileşiği bulmak gereklidir, sonra uygulanabilir olmalıdır. İşte, AR-GE’nin uzaması bu yüzdendir. Hatta artık silikon ile son demlerde olunduğu için yarı iletken atomları dışarıdan etkileyerek, tahrik ederek (genellikle lazer kullanılarak), elektronun valens yörüngesinde farklı davranışlar sergilemesine zorlamak gibi (klasik fizik burada bitiyor, artık kuantum fiziği ve Schrödinger mekanikleri giriyor devreye) yeni arayışlar içine girilmiştir. IBM’in bulduğu 7nm transistor bu gibi yöntemlerle üretilmiştir. Ve dolayısıyla intel'in kurucularından olan Gordon Moore'un kendi adıyla bilinen Moore yasası da çökmek üzeredir (Moore yasasını internetten araştırabilirsiniz, uzun uzun yazmayacağım) . Burada @hkellecioglu tahmininde doğru; yeni bir üretim malzemesi bulunduğunda bunun en alt ama kararlı seviyeleri zorlanır bu yüzden 28’den 23 değil de 18nm üretim yapılır. Çünkü 1nm yada 2nm düşürmek için o kadar para harcamaya değmez. Bu küçülme dişe dokunur olmalıdır (bakınız: daha önceki küçülme rakamları arasında çok fark vardır)
      İnşallah sizinle daha derin fizik ve teknoloji içeren bir sohbet için tanışırız.
      saygılar

      Edit 1: AMD gibi firmalar işlemcilerini başka firmalara ürettiriyorlar. Bu yüzden AMD bir türlü 14nm gibi üretim teknolojisine geçemiyor çünkü; üreten firma yatırım maliyetleri yüzünden geçemiyor (@leventp daha iyi bilir bu konuları). Ve herkes sanıyor ki AMD beceremedi. Bu durumda siz haklısınız çünkü üretici firmaya 100 milyon dolar ağır geliyor. Bu yüzden AMD bu sene bildiğim kadarıyla samsung ile üretim antlaşması yaptı. Muhtemelen 2016 yılının başlarında AMD'de 14 nm'ye geçiş yapacak.

    • TozluRaflarFan @tozluraflarfan

      @biggestlier

      Selamlar,

      Sıralı maddelere ufak açıklamalar yapayım istedim.

      1- Virtuoso 'da veya Tanner Tool gibi layout yazılımlarında birden fazla kuyu/hücre veya malzeme arası mesafe o anki teknoloji kütüphanesinde belirlidir. Bu kütüphanede Metal-6 ile Active arası
      1 kare diyorsa bunun altına inemeyiz. Burada bir karelik değer o anki 28nm ise ondan daha küçük olabilmektedir. Fakat diğer malzemelerin mesafesi yine birbirine göre artıp azalabilir. Bu kütüphaneyi hazırlayan farbrikanın belirlediği ve başka hiçbir teknoloji dosyasına uymayan farklı bir yapıdır.

      Benim asıl belirttiğim ve @leventp yi referans gösterip cevapladığım bilgi ise şudur:

      Örneğin; NMOS ve PMOS ların layoutda çizerken drain ve sourceları birbirine kağıt üzerinde bağlı ise gerçekte bunlar aynı malzeme içinde ortak tutulup aynı bölge kullanılır. Veya seri/paralel bağlı mosfetlerde arada herhangi bir bağlantı malzemesi çekilmez birinin parçası diğerinin olur. Yani birinin draini diğerinin source bölgesidir veya seri/paralel 2 transistör üst üste binmiş gibi olduğu için arada mesafe sıfırdır . Hatta matematiksel sıfır demek de yanlış olur - (eksi) değerdedir diyebiliriz çakıştığı için. Tıpki 2 kişilik tandem bisikletlerde arkadaki kullanıcının önü aslında öndeki bisikletçinin arkası ise bunda da odur. O yüzden arada şu kadar mesafe var demek hatalı bir kullanımdır. İletiye resim olarak da ekledim: Mosfet 1 ve Mosfet 2 yi mor ve eflatun olarak çerçeveye aldım. Görüldüğü gibi birbiri ile çakışıyorlar. Bu yüzden arasında boşluk yok çünkü tamamen kaynaşıklar.

      2- """ tek tek tüm gerekli elemanları yerleştirme programıdır."""

      buradaki ve devamındaki açıklamanızda (ilk madde ile de gözlemlediğim) benim muhtemelen yanlış anladığım sizin Virtuoso da sadece tek tek transistörleri yerleştirdiğimizden bahsetmeniz. Eğer Virtuoso gibi bir serim düzenleme yazılımı kullanıyorsanız hazır transistör veya herhangi bir devre elemanı direkt bulamazsınız. Her devre elemanını kullanıcı kendi kurallar dahilinde çizer. NMOS diye menüden eleman seçimi yoktur. Bunu tek tek malzemelerden kendimiz kendi dizaynımıza göre çizeriz. Zaten ilk maddedeki açıklmadaki gibi bir malzemeyi diğerinin parçası olarak tasarladı iseniz bunun herhangi bir standart başka devreye uyma şansı yoktur. Benim tasarladığım bir floating point ünitesini bir başkası kendi tasarımına hücre olarak koymaz. Çünkü benim tasarımım onunkine göre farklı amaçlı ve değerde tasarlanmıştır.

      3 - Burada Intel'in yatırımdan kaçması diye başladığınız kısımı tam anlamadım. Teknoloji kütüphanesinden her türlü fabrikasyona kadar yapılan işlemlerde bir standart ve süreç vardır. Ben TSMC nin 32nm kütüphanesi ile çalışırken başka meslektaşıma biz 31nm de geliştirdik masraftan kaçınmadık, paramız hazır buyrun size özel kütüphane bu demez.

  • Çağatay @backflip

    Facebook online satışın en mantıklı senaryosu (bence); tanıdığın bildiğin kişilerle alışveriş yapabilecek olman, aradığım bir ürünü bilmediğim bir yerden almaktansa arkadaşımdan almayı tercih ederdim...

  • Galford_ @galford_

    günümüz pil teknolojisi ile yapılacak en ideal ve kullanışlı
    akıllı saat tasarımları köstekli, masa ve duvar akıllı saatleri olur

  • HaKaN.TN @hakan-tuna

    Arkadaşlar Windows 10 insider kullanan arkadaşlara bir sorum olacak, sizde de az sonra anlattacağım durum oldu mu. Ayın 15 inde yayınlanan 10240 TH1 güncellemesini yükledim, sağ alt tarafta ki sürüm numarası filan gitti. Bilgisayarım > özelliklere girdiğim de etkinleştirmek için internete bağlanın gibi birşeyler yazıyordu. Disk temizleme aracı ile önce artıkları(windows.old klasörü vs.) temizledim sonra Windows Update ten insider sürümlerini almayı durdur dedim bana PC yi yeniden başlattırdı. Resimde ki gibi oldu son durum ???

  • Hryggjarsula @hryggjarsula

    Apple'nin 22 yıllık sisteme güncelleme vermesi, Windows Server 2003'ün güncelleme desteğinin kesilmesi karşısında bir gönderme ve teknolojiyi çok da yakın takip etmeyen kişileri hedefleyen kolaycı bir reklam hamlesi olabilir.

  • skyforce @skyforce

    Flash altarnatifi arayanlar verdiğim bağlantıları kontrol etsin. Mozilla uzun zamandan beri shumway diye bir uygulama geliştiriyor.

    http://mozilla.github.io/shumway/

    https://en.wikipedia.org/wiki/Shumway_%28software%29

    Birde google ın eli boş durmuyormuş onunda böyle bir şeyi varmış

    https://developers.google.com/swiffy/

  • izzet @izzet

    merhabalar iOS cihazlarımdan hem itunes tan hem de internet sitesi aracılığıyla haftalık gündemi dinleyemedim. Youtube siteside açılmadı. Sadece cepten youtube app i aracılığyla gündemi dinleyebildim.
    Sizce sorun nedir?

  • sedatkaplan @sedatkaplan

    Apple watch satışları neyi gösterdi Apple'a. Bence sadık müşterilerinin her çıkardığı ürünü alan saflar olmadığını gösterdi. Beni en sevindiren de apple ürünleri kullanan herkese gösteriş meraklısı olan fan boylar diyen ileri seviye programlama bilgisine sahip data mining algoritmaları ile uğraşan diğer platform severlerin kendine gelmeleri oldu. İos güzel ve akıcı bir platform. Pahalı olabilir ama macbooklar'da kaliteli donanımlar. Ve cihazlar güncel. Android ise süper esnek kişiselleştirilebilir esnek bir işletim sistemi ama ne yazık ki üreticilerin arayüzleri ve programları ile mahvettiği bir mobil işletim sistemi. Apple kullanan birisi olarak android kötü demem asla sadece iosu tercih ediyorum derim. Uzun yıllar android kullandım.(bu ifade de baba annem de başörtülü gibi oldu artık ama). Hiç bir alerjim yok androide ve asla büyük konuşmam uygun ve beğendiğim bir telefon olursa android'e de geçerim wm işletim sistemine de. Ama apple watch patlar dedik ve patladı. Peki Apple watch ne amaçla üretildi. Bence ürün sadece apple ın pazarlama aracı başka hiç bir şey değil. her gün şarj ile kimse akıllı saat KUL LAN MAZ.

  • Utku Sakallıoğlu @utkusakallioglu

    Bu hafta Özgür Uçkan hocayı da kaybettik gözlerden kaçmış sanırım. @gamsizm @hkellecioglu @leventp

  • Stumaster @stumaster

    Eğer aynı Colorfly ise Colorfly hifi dünyası için modelleri var ve seviliyor.Tabi pahalı ve yüksek seviye makineler yaptıkları için satışlarının az olması normal.
    Neil Young bence elinde patlayan Pono için çırpınıyor.Çünkü ortaya çıkmadan önce orttalıkta çok konuşuldu ve genel kitle hifi dünyasına uzak olduğu için beklentiyi çok büyüttü.Hoş hifi dünyası için de fos çıktı.
    iPod touch sizin de dediğiniz gibi telefon özelliği çıkartılmış iPhone.Telefonlara o kadar para vermeden multimedia işini halletmek isteyenler tarafından tutulmakta.Keza para varsa ve iOS denenmek isteniyorsa neden olmasın.Sony'nin de böyle modelleri var ama Apple karşısında eziliyor tabi.
    Apple IIGS için verilen güncelleme ilgincime gitti.Bende güncellemeyi Apple çıkardı zannetmiştim, fakat öyle değilmiş.Bu tür kullanıcı güncellemeleri kullanılır mı sizce?
    Umarım Intel güncellenmiş işlemcilerini bir an önce çıkarır ve sizde detaylı incelersiniz.Bu tür şeyleri merak eden birisi olarak bekliyorum.
    Adobe grafik alanında büyük bir şirket olsada programları çok verimsiz çalışıyor bence.
    Marshall bence güzel bir şey yaptı çünkü bunu isteyen bir kitle var.Hatta Sony'den Walkman Phone bekleyen çok kişi var.Belki onlar için bir çözüm olabilir.
    Akıllı saatler bence ya patlayacak ya da bu halinden kurtulabilmek için LP'nin dediği gibi çok daha gelişmiş bir şey olacak.
    Herkese iyi bayramlar.

  • lterlemez @lterlemez

    Akıllı saat olayı, pil problemi çözüme ulaşmadan yürümez. Pil en büyük dert zaten, bir çözüme kavuşsa, muhtemelen dizüstülerde en az 1 ay adaptör yüzü görmeyeceğiz. Telefonları, akıllı saatleri düşünemiyorum bile....

    • Fatih @fatihy

      Teknolojide çağ atlayacağımızı düşünüyorum ben...
      Pil teknolojisi bir çözümüe ulaştığında.

    • lterlemez @lterlemez

      Her şey pile bağlandı zaten, pil hal edilebilirse çoğu şeyin çözümü arkadan çorap söküğü gibi gelecek. Ama benim merak ettiğim şey şu, neden hala fiber optik uygulamasına geçilmediği, bir ara, ana kartlarda bakır, altın vb. iletkenlerin yerini fiber alacak diyorlardı ama hala bir hareketlilik yok.

  • homosapien @biggestliar

    Selam @tozluraflarfan üstadım.
    Öncelikle, yazınızın altınada “cevapla” butonu olmadığı için yeni bir mesaj olarak yazmak zorunda kaldım. Özür dilerim.

    Ben 2009 yılında bu programı kullanmıştım. Fakat programın ne olduğunu değil, farklı şeyleri tartıştığımız için program hakkında bilgi vermeye ihtiyaç duymadım, zaten gerek de yoktu. Yazdıklarımızı okuyan insanlar “bunlar ne diyor” demesin diye yazıma başlamadan önce belirttiğim gibi; herkesin anlayabileceği kelimeleri seçmek için çok tek düze olarak “tek tek tüm gerekli elemanları yerleştirme programı” dedim ve geçtim. Çünkü transistor tartışırken “şöyle programdır, program şöyle der, program böyle kullanılır, programda olduğu kadardır” demek yanlış olurdu. Bu yüzden okuyanlar rahat anlasın diye “bir programdır” dedim ve geçtim.
    Sizin dediğiniz gibi; program üzerinden her elemanı siz tasarlarsınız (autocad programı hiç bir şey çizmez, siz istediğinizi çizersiniz). Zaten mühendis olmanın anlamı da bu, yoksa programlar yapardı her şeyi. Yani bu programla alakalı kelimeler sadece ne olduğunu bilmeyen takipçilere yönelik olarak en basit kelimelerle açıklamak içindi (örn: autocad bir çizim programıdır gibi).

    Gene aynı basite indirgemeyi yapacağım; siz NMOS, PMOS falan yazmışsınız, ben bu gibi kelimeleri kullanmamak için zaten basit kelimeleri tercih ediyorum yoksa bizim bildiğimiz bir şeyin başkasına aktaramazsak hiçbir faydası olmaz. sizin gönderdiğiniz resime göre sizin dediğiniz doğru. Çünkü değil yanyana olmak üstüsteler hatta. Peki bütün transistorlar üst üste mi? Bu transistordan çıkan başka transistorun tetikliyicisi olamaz mı? Elbet olur, işlemcinin olayı ve yapı taşı da bu transistorlar bütünüdür zaten. Ama detayına hiç girmeyelim çünkü okuyucalara N tipi MOS, P tipi MOS VE GATE’lerde nasıl veri oluşturup, nasıl aktarıldığı gibi derin ve sadece bu işi yapan insanların anlayacağı kuram ve kelime karmaşasına neden oluruz (N tipinde (-) virinin eksi yük olarak niye gelmesi gerektiği, P tipinde veri (+) artı olarak boşlukta saklanması gerektiği, Vds akım neden oluşturulması gerektiği gibi çok teknik şeylere dalarız). Bu yüzden herkesin anlayacağı kelimeleri seçmekte fayda var. Bizim tartıştığımız konu “BU TRANSİSTORUN BÜYÜKLÜĞÜ ve BİR SONRAKİ TRANSİSTORLA OLAN MESAFESİDİR” sizin de dediğiniz gibi eğer tasarlarken seri/paralel bağlı mosfetlerde birinin DRAIN’i diğerinin SOURCE bölgesindedir. Böylece aralarında boşluk – (eksi) değerdedir. Bu sizin söylediğiniz genel anlamda AMD ve INTEL’in ürettiği mikro işlemciler için değil, spesifik bir iş yapmak için kullanılan tasarımdır. Bende bir dönem piyasada PCB tasarlarken (makinalar için) ben de sizin söylediğiniz gibi tasarlardım. Yani genelde gelen veriyi IO şeklinde başka bir transistore aktarmak için ve milyonlarca hatta milyarlarca IO içermeyen durumlar için geçerlidir. Ama durum AMD ve INTEL işlemcileri için sadece bundan ibaret değildir. Bu yüzden sizin dediğiniz yanlış değil ama AMD ve INTEL işlemcileri için eksik bir tanım içermektedir. Çok daha gelişmiş, karmaşık, komut düzen ve setleri, veri paketlerini sınıflandırmada sonsuzluk döngüsü gibi aşırı karmaşık bir düzen vardır. Floating point (okuyucular için basitçe söyleyeyim matematik işlemcisi) gibi işlemler işlem başlamadan bitmesi gibi söylerken bile saçma gelen karışık döngü matrisi vardır.

    İntel için şunu kast ettim (sanırım ben doğru kelimeleri seçemedim yazarken özür dilerim): örneklediğiniz gibi sizin meslektaşınız ve dünyadaki tüm üreticiler için bu maliyetler elbet çok yüksek ama intel gibi bir dev bu maliyetleri karşılayabilir, hatta daha önce defalarca karşıladı zaten. “Eğer intel 10nm’ye inmeyi başarabilseydi, bir programdan sebep ya da üretim hattı maliyetini düşünmez, geçer ve dünya onu takip ederdi” demek istedim. Yapabilseydi hemen geçerdi ama olmadı ve öteledi.Çünkü gerçekten artık son sınırlar zorlanıyor. IBM 7nm transistor yaptı ama bunu klasik fiziği neredeyse hiç kullanmadan, tamamen kuantum fiziği kullanarak yaptı. Makalelerini internetten bulabilirsiniz.
    Zaten gelecek silikon devreli mikro işlemcilerin değil, Kuantum bilgisayarlarındır artık. Artık atom büyüklüğüne inmiş transistorlar değil, artık atomların kendisini kullanmanın vakti geldi. Hatta bence bunu dinozor @leventp konu bile yapmalıdır.
    Saygılarımla üstadım

    • TozluRaflarFan @tozluraflarfan

      Tekrardan selamlar,

      Aslında konuyu oldukça basite indirgemeyi ve genele hitap etmeyi severim ama ilk mesaj dışındaki 2. mesajımda anlattığım detaylar çok spesifik kaldığı ve neredeyse kimsenin hayatı boyunca denk gelmediği bir konu olduğu için ancak çok meraklısına yazmak durumunda kaldım. Maalesef bu tür bir konu için daha basite indirgemek zor. Terimlerden ve yöntemlerden kaçarsak anlatmak hatalı veya eksik olur.

      Bu en son yazdıklarınız için de ufacık bir ek yapayım alıntı da yaparak:

      """" AMD ve INTEL işlemcileri için sadece bundan ibaret değildir. Bu yüzden sizin dediğiniz yanlış değil ama AMD ve INTEL işlemcileri için eksik bir tanım içermektedir. Çok daha gelişmiş, karmaşık, komut düzen ve setleri, veri paketlerini sınıflandırmada sonsuzluk döngüsü gibi aşırı karmaşık bir düzen vardır."""

      Burada şunu hatırlatmakta fayda var: VLSI tasarımda sayısal Full Custom EDA devre tasarımında neredeyse tüm firmalar (buna AMD ve Intel dahil) CMOS ve CMOS türevi tasarım yaklaşımını kullanırlar. CMOS en basit haliyle idealde sıfır güç çeken ve sadece basit anahtarlama mantığı ve ana devre ile onun tamamlayıcısının eklendiği bir yaklaşımdır. Burada devre ne kadar çok karmaşık da olsa ve ne kadar çok devre elemanı taşısa da tasarımda yapılacak ana temel birimler sabittir. Bu yüzden AMD de Intel de atıyorum bir floating point biriminde Carry Lookahead bir toplayıcı veya bir shift register koyarken AND ve NAND gibi en temel sayısal kapı devrelerini kullanmak zorundalar. Bunlar da en temel giriş çıkış sayısında ve seri-paralel yapıdan oluşmaktadır. Haliyle bu iki firma da 2 tane mosfeti yan yana birbiri ile çakışan 2 malzeme ile çizmek zorunda. Ne kadar karmaşık bir devre de olsa bu karmaşık devrenin her bir alt hücreleri bu basit AND/OR/NAND/D Flip Flop /Inverter gibi basit yapılardan oluşmakta. Yani yapacağı en basit birim de benim yukarıda yaptığım gibi birbiri ile kaynaşmış 3 malzeme ile yapılmış seri/paralel yapı. Yapının boyu, şeklinin kare veya dikdörtgen dışında girintili çıkıntılı olması ise tasarımcıya ve ihtiyaca bağlı değişir.

      Analog karışık sinyal birimleri, gerilim regülatörleri, pad frame gibi sayısal işlemcinin dışında kalan devre elemanları ise zaten ya kalıp ya da analog tasarıma giriyor. Onlar bambaşka daha uzun bir konu.

      Not: Çok spesifik ve bolca terim içeren bu uzun yazı için şimdiden okuyan ve sıkılan kullanıcıların aflarına sığınıyorum. Meraklısı için de bir kulak dolgunluğu veya genel kültür olur gayesi ile yazdım.

      İyi Bayramlar.

  • homosapien @biggestliar

    Haklısınız aslında. "otomobillerden bahsederken, kimse anlamaz diye beygir gücü ve motordan bahsetmemek" gibi oluyor . Ama sizinle yazışmak çok keyifliydi. size de iyi bayramlar

  • Akif Sever @pauselife

    @gamsizm babanıza naçizane bir önerim olacak. RSS okuyucu kullansın. Benim önerim "inoreader" babanız alıştığında zamanını daha iyi kullandığını fark edecek. Ve saç baş yolmaları azalacak.

  • Emrah Yılmaz @gizmo

    @leventp abinin yorumlar her zamanki gibi bomba!, Seviliyorsun abi 😉

  • Mamba @blackmamba

    ülkeyi spamlayan abi kimdi bari buradan söyleyin 🙂 benim tahminim var ama emin olamadım 😀 @leventp @gamsizm

  • Apeiron @apeiron

    Hi-Fi müzik streaming'de Tidal'ı unuttunuz mu ne 🙂 @leventp @gamsizm

  • homosapien @biggestliar

    @hkellecioglu Bu insider 'in yaptığı karlılık haberine inanmıyorum. Bu kadar fazla (hatta uçuk) farklı karlılık oranı olamaz. Hele hele dünyada ezici bir farkla en çok Android ve hatta marka olarak samsung liderliği varken. Tamam çok fazla Android' li marka ve ürün var. Bu oransal anlamda karlılıkta düşüş demektir ama bu kadar fark olması imkansız.

    Eğer o oran "satılan ürünlerin karlılık oranı ise Apple kesinlikle liderdir, çünkü 1 TL'lik ürünü 100 TL'ye alacak kadar ................ Funboy'lari var. Ama tüm pazarın, tüm karlılığının %92'si Apple'ın demek matematikten anlayan herkes güler buna. Bu haber olsa olsa "şak şak" haberdir.

    • Hamdi Kellecioğlu @hkellecioglu

      Bu haber Canaccord Genuity isimli bir firmanın araştırmasına dayanıyor. Güvenip güvenmemek size kalmış tabi ama genel olarak yıllardır açıklanan verilerle örtüşüyor. %92 çok uçuk bir oran evet. Bbunu yanlış atmasyon kabul etsek bile sonuç değişmiyor. Apple telefon işinden en çok kâr eden firma olmaya devam ediyor. Samsung biraz kâr ediyor ama son yıllarda düştüğü ortada. Diğerleri az kâr, az zarar sürünüp gidiyorlar genelde. LG, HTC, Lenovo/Motorola gibi firmalar telefon işini bırakmadıklarına göre hala umutları var demek ki. Bir de bunların dışında onlarca küçük marka var. Çok az kârlarla ayakta kalmayı başarıyorlar.

  • lemot @lemot

    Ben digitürkü film paketi için almıştım ve gayet memnunum şu an için. Levent abinin genellemesinin dışında kalıyorum sanırım. Ya genellemeler hep sıkıntılıdır ya da sıkıntı bende bilemedim 🙂

  • homosapien @biggestliar

    selam @hkellecioglu
    Hepimiz Forbs'u biliriz. Hani, tüm dünyanın her yıl beklediği, en zengin 100 kişiyi, en büyük 500 şirketi açıklayıp tüm dünyada yayınlayan firma. Güvenilirliği konusunda kimsenin şüphesi yoktur sanırım.

    Link IDC'nin araştırması (ünlü Forbs'un araştırma işlerini yapan ve Forbs'un ortak olduğu şirket) . Dünyada kullanılan akıllı telefon işletim sistemleri üzerine ve güncel (2015 mayıs)
    http://www.idc.com/prodserv/smartphone-os-market-share.jsp

    Bu link markalar bazında pazar payları. Yine IDC'nin (Forbs'un haziran ayı sayısında yayınladığı rakamlar), bu da güncel (2015 mayıs)
    http://www.idc.com/prodserv/smartphone-market-share.jsp

    Karlılık konusunda IDC'nin sitesinde güzel bir cümle var; "borsaya resmi olarak açıklanmayan her türlü kar ve zarar beyanı, şirketler tarafından manüplatif olabilmektedir. Bu yüzden gerçek karları ya da zararları görmek için 2016 yılını bekleyin" diyor. bence ziyadesi ile haklı bir cümle. Yani Hamdi, ben hala (yukaridaki resmi pazar payları göz önünde bulundurulursa) pazarın sadece %18'sine sahip bir firma tüm pazarın karlılığının nasıl oluyorda %92'ni elde biliyor, anlayamadım!
    Ya 1 TL'lik telefonu 3.000'TL'ye satıyor -ki , böyle sübvanse ediyor aradaki farkı- ya da iyi paralar veriyor bu yalan haberler için.

    Baya zorlanarak da olsa 4 işleme kafası basan biri olarak, topladım, çıkardım, çarptım, böldüm ama nafile, denklem "KARLILIK=TÜM PAZARIN %92'si" olmuyor bir türlü.

    @gamsizm bence güzel bi gazetecilik konusu olurdu senin için.

  • lterlemez @lterlemez

    Kesinlikle katılıyorum, bulut sistemleri çok riskli. İlla ki istenen bir sistem ise, ülke içi, kurum içi kapalı sistem olmalıdır.

  • emrahkaracam @emrahkaracam

    10240 RTM olmayacak büyük ihtimalle. 10800 olması bekleniyor.