Paylaş Paylaş

Oyun Gündemi 2019/06

CD Projekt Red ile Witcher serisinin yaratıcısı, ekstra telif ücreti konusunda anlaştılar.

Activision- Blizzard, büyük işten çıkarmalara karşı karşıya.

Battlefield 5, EA’in satış beklentilerini karşılayamadı. Hadi ya?

Respawn’un yeni oyunu Apex Legends çıktı.

Yeni Plants vs Zombies ve Need For Speed oyunları yolda.

Yeni Jade Empire oyunu mu geliyor?

Take Two’dan Epic Store hakkında açıklama.

Red Dead Redemption 2 satışları hedeflerin üzerinde.

The Outer Worlds, 40 saat civarı sürecekmiş.

Creative Assembly, yeni bir FPS üzerinde çalışıyor.

Dead Space’in yönetmeni, 2K Games bünyesinde yeni bir stüdyo kurdu. İlk oyunları üzerinde çalışmaya da başlamışlar.

Dört eski Telltale çalışanı yeni stüdyo kuruyor.

Microsoft, Xbox Live’ı Switch’e ve mobil platformlarla getirmeyi planlıyor.

Orijinal X-COM’un yaratıcısı Julian Gollop’un yeni oyunu Phoenix Point, bir kez daha ertelendi.

Shaggy, Mortal Kombat 11’e gelmiyor.

FIFA eClub World Cup’ın kazananı King ESports oldu. Temsilcimiz Futbolist yarı finalde elendi.

Vestel, 1907 Fenerbahçe  Espor’un yeni sponsoru oldu.

BeğenFavori PaylaşYorum yap
  • Gökay Aktan @aktangokay

    oyun gündemi diye geldim monitör çıktı 😀

  • ulvi incecik @ulviincecik

    video karışmış sanırım monitör incelemesi var

  • Anıl Kılıç @anilk

    Oh be tam zamanında, yedekte 1 tane Teknoloji ve Bilim Gündemi podcasti kalmıştı.

  • Ekrem 🎧 🎮 @huseyinekrem

    Tahin-pekmez / ceviz kombosu yaptım, sabahlar olmasın 😀

  • Erdem Ç. @rockerdem

    Daha önceki gündem altında Epic için yazdıklarımı doğru anlatamamışım sanırım 🙂 Epic'in yaptığı hamleyi doğru ya da "etik" bulmuyorum. Sadece "oyuncular bunu istemiyor, bu yöntem doğru değil" itirazlarının anlamsız olduğunu iletiyorum. Bağımsız yapımcılar (hepsi mi, emin değilim) dışında hiçbir kurumsal oyun yapımcısı firmanın önceliği bana göre oyuncunun rahatı, memnuniyeti değil; "para". Bizleri memnun etmek adına yaptıklarını söyledikleri her şeyin de altında memnun olup daha fazla satın almamız. Verdiğim Sony/PS örneği de temelde bunun üzerine kurulu:

    Sony, God of War'u PC için de çıkaramaz mı? Bal gibi çıkarır. Satar mı? Deli gibi satar. Para kazanır mı? Üfff! Neden yapmıyor? Çünkü konsolu satmak, oyunu satmaktan daha önemli onlar için. Konsolu satacak ki uzun vadede daha fazla potansiyel müşterisi olsun. Konsolu alacak potansiyel müşterisi de bilecek ki bazı oyunları "sadece" o konsolu satın aldığı için oynayabilecek.

    Örneği revize ediyorum:

    Metro'nun yapımcısı, oyunu hem steam'e, hem epic'e açabilir mi? Açar (birkaç milyon dolar bonustan feragat eder). Her iki platformda da satar mı? Deli gibi satar. Para kazanır mı? Üfff! Neden açmıyor? Çünkü birkaç milyon dolar tatlı geliyor, Epic de oyundan kazanacağı komisyondan ziyade kendi platformunun yayılmasını istiyor ki uzun vade daha fazla potansiyel müşterisi olsun.

    Örneklerimdeki firmaların hiçbiri, oyuncunun "oyunlarımın hepsinin steam kütüphanemde olmasını istiyorum" feryadını zerre dikkate almıyor. Çünkü öncelik her zaman para.

    Nasıl Metro'nun geliştirme sürecinde "amerikan filmine çevirmek istediler, izin vermedik, özgün olacağız" dedi yapımcı, biz de takdir ettik... Bunun da kökünde biz garip oyunculara daha güzel bir şey sunmak var gibi görünse de aslında hikayeyi sulandırıp kötü geri dönüşler almak yerine "daha fazla satmak".

    Epic'e edilen isyanın yarısı yapımcısına edilse bence daha güzel olurdu. "Kaç paraya kabul ettin bu exclusive anlaşmayı da bizi epic'e mahkum ettin?" denmeliydi.

    Yeni soru 🙂

    Diyelim ki Epic coştu, pazar payının yarısını eline aldı; karşısında da düşüşte olan Steam var. Steam, benzer exclusive anlaşma yapmaz mı sizce ilerideki oyunlarda? Biz oyuncuları düşünüp "exclusive işine bulaşmayalım, tekel olmayalım" der mi? Hiç sanmıyorum 🙂

    • Erdem Ç. @rockerdem

      @harrower Yok estafurullah, alınmak değil de "yanlış anlaşılmışımdır belki" endişesiyle açıklamak istedim 🙂 Kıymetlisiniz.

    • LD3 @lvntd

      İşin zararlı olan kısmı şu. Şu anda atıyorum oyun Epic'de 60 dolar olsun. Steam çıkıp da gel kardeşim bende 50 dolar, benden al diyemiyor. Bu bizim zararımıza olan bir strateji ve buna karşı çıkmamız gerekir. Steam'de o para yok mu? Steam daha güçlü misilleme yapamaz mı? Peki o parayı yatırıp bazı oyunları tekeline alırsa, parasını çıkartması gerekirken o oyunları bize ucuza satar mı?

    • Erdem Ç. @rockerdem

      @lvntd Epic zaten düşük komisyon alacağını açıklayarak oyunların daha ucuza satılabilmesi kozunu kullandı ama yetmedi işte. Onlar da biliyor ki, 60 $ steam, 50 $ epic fiyatı olsa, milletin çoğu 10 $ için alıştığı platformdan vazgeçmeyecek. O yüzden en sinir olduğum "exclusive" olayına girdiler. Steam, söylendiği gibi şu an "bekle, gör" aşamasında. İleride Epic daha fantastik işlere girerse, Steam ne kadar pisleşebilecek, onu da göreceğiz korkarım.

    • LD3 @lvntd

      Epic düşük komisyon kozunu oyunlar daha ucuza satılsın diye değil, geliştiricileri kendisine çekmek için kullandı bence. Çünkü Epic'in düşük komisyon alması oyun fiyatını değiştirmiyor, geliştiriciye giden miktar yükseliyor sadece. 50$ miktarını tamamen kafadan attım, 40 da yapamaz, 30 da yapamaz, yaz veya kış indirimine sokup yarı fiyatına da düşüremez. Epic'e karşı veya Steam'i savunuyor değilim. Platformlar adları ne olursa olsun birbirlerini bu şekilde yenerlerse bu durumun bizim zararımıza olacağını düşünüyorum. Biz oyuncular olarak firmaların bekasını değil, kendimizin ve topluluğumuzun iyiliğini düşünmeliyiz.

  • Erdem Ç. @rockerdem

    Ya bu Alien'a da, Star Wars'a da çok şaşıyorum. Ortada eşek gibi bir külliyat var, karakterler var, hikayelerin oturmuş birer temeli var. Markaları elinde tutanlara bakınca, teknik imkan kamyonla var. Buna rağmen oynanabilir, düzgün bir oyun çıkarılamamasını aklım almıyor.

    Şu an yazarken düşünüyorum öylesine: Aliens'daki küçük kızı (güncel resmini de ekliyorum 🙂 ) canlandırdığımız bir hikaye geldi aklıma. Bu bile muhteşem bir survival olmaz mı? Ya da Alien'ın yakalayıp, ağ örüp hapsettiği, yumurtaların önünde uyanan bir asker olsak? Ya da ne bileyim "exoskeleton"a girip Alien'a karşı kullandığınızı hayal etsenize? Bunca malzeme varken nasıl güzel iş çıkmıyor, akıl alır gibi değil.

    NOT: Isolation'ı tamamen ayrı tutuyorum. Yüreğim kaldırmadığı için bitiremediğim kadar güzeldi zira 🙂

    • Murat Gamsız @gamsizm

      Özellikle SW konusunda fanların yaptığı neredeyse her çalışmanın filmlerden güzel olması. Hatta Rebels çizgi filminin filmlerin ötesine geçmeyi başarması gibi gerçekler de var. Eski SW oyunlarında o an popüler hangi motor varsa alıp oyun yaptılar kimsenin de umrunda olmadı ya hu bu skin giyidirilmiş Quake diye. Hikayeler sağlam olunca kimsenin umrunda olmuyordu. Şimdi de aynısını yapıp geçmeleri lazım.

    • Uğur Yurtsever @ugury

      @rockerdem Sorunuzun cevabı aslında çok basit. Activision ve EA gibi dev firmalar, hikaye odaklı; dünya yaratımının ve farklı tasarımların önemli olduğu işlerin yeterince paraya çevrilemeyeceğini düşünüyorlar. Son dönemin modası "çevrimiçi hizmet" kılıklı "formül oyunlar" yapmak ve bunları da ağzına kadar mikro ödemeyle ve yarım yırtık indirilebilir içeriklerle doldurmak, ölü Amerikan başkanlarına giden en kısa yol onlar için. Son yıllarda sık sık gündeme gelen hikaye odaklı oyunlar ölüyor anlatısı da bu şirketlere ait. Gündemde de konuştuğumuz gibi EA'in BioWare'in KOTOR projesine bir türlü yeşil ışık yakmaması ve günün sonunda BioWare'in Anthem adında "diyalog seçimleri insanların kafalarını karıştırıyor" alt metinli, dünya yaratımından hikayesine baştan aşağı sıradan bir "formül oyun" yapması bunun en güzel örneği. Bu yüzden geçtiğimiz gündemlerde Disney'in Star Wars lisansını EA'den geri alması gerektiğini konuşmuştuk. Ancak görünüşe bakılırsa; Disney'in de ergen eğlencesi yerine derinlikli, oyun medyumunu ileriye taşıyacak işler yapalım gibi bir endişesi yok.

    • Uğur Yurtsever @ugury

      @rockerdem Alien mevzusu da çok farklı sayılmaz. Aslına bakarsan SEGA, zamanında hiç de fena para harcamadı Alien için. Lakin bu süreçte, Obsidian gibi bir stüdyo ve Alien RPG gibi derin bir proje yerine, Gearbox gibi ekibe, daha doğrusu Randy Pitchford gibi bir adama ve onun utanmaz yalanlarına yatırım yapmak gibi geri dönüşü olmayan stratejik hatalar yaptılar. Sonunda büyük paralar kaybedip dolandırıldılar (bütün bu süreçte de Alpha Protocol gibi klasik olabilecek bir işin de içine ettiler). Ellerindeki fikri mülkün değeri de geçmişte çalıştıkları orta ölçekli stüdyoların ortaya ancak ortalama işler koymuş olması yüzünden (Rebellion ve AvP mesela) heba oldu tabiri caizse. Alien Isolation ise aslında korku oyunlarının eskisi kadar popüler olmadığı bir dönemde hiç de fena bir satış grafiği çizmemişken, gündemdeki EA örneğinde olduğu gibi, yatırımcı dayıların koydukları parayı 18'e katlayamaması nedeniyle finansal başarısızlık olarak görüldü. Günün sonunda sağlam bir yazım, ciddi bir yaratım ve iyi bir tasarıma sahip, nispeten derin ve niş işlerin de önü kapanmış oldu bu firmalar için. Gelebilecek yeni Alien oyunları da şu noktada en azından "doğru düzgün bir yapım kalitesine sahip olsun bari" seviyesinde benim için. Fazlası olursa ne ala.

      Tabii öte yandan bu tarz işlere hiç durmadan yatırım yapan Sony gibi bir dev var. Detroit gibi bir oyun, 2 milyon barajını aştığında büyük bir başarı olarak görülebiliyor. Sony, oyun yapma vizyonunu öyle bir noktaya taşıdı ki; Microsoft, bile günün sonunda geçmişte yaptıkları gülünç hatalardan büyük dersler çıkarmayı öğrenmişe benziyor. EA ve Activision gibi firmalar için umut var mı peki? Maalesef yok. Nedenlerini ise bu şirketlerin yapılanmalarına bakarak görebiliriz.

    • Erdem Ç. @rockerdem

      @nuguryurtsever Peki diyelim ki paralel evrende Covenant inanılmaz başarılı oldu, efsaneyi diriltti, gişeler sallandı filan. Bu kodaman abiler o zaman "olm film çok tuttu, oyununu da yapmalıyız, senaryo ekibini toplayın çabuk" derler miydi? Bence kesin derlerdi. Holywood'cu abiler güzel film çekemiyor diye biz güzel oyun oynayamıyoruz belki de 🙂 Gerçi biraz başarı elde etseler de bu sefer senin dediğin gibi "çevrimiçi hizmet" kafasıyla Battlefront filan yapıyorlar. İki ucu fantastik değnek 🙂

  • Ekrem 🎧 🎮 @huseyinekrem

    Reyiz WolfTEAM ekleyin tırrrrmalarım. CcC_Wolfy_CcC

  • Uğur Yurtsever @ugury

    Siz yine atlamadan izleyin tabii... 🙂

    05:06 - CD Projekt Red ile Witcher serisinin yaratıcısı, ekstra telif ücreti konusunda anlaştılar.
    10:37 - Activision- Blizzard, büyük işten çıkarmalara karşı karşıya.
    15:40 - Battlefield 5, EA’in satış beklentilerini karşılayamadı. Hadi ya?
    21:40 - Respawn’un yeni oyunu Apex Legends çıktı.
    33:00 - Yeni Plants vs Zombies ve Need For Speed oyunları yolda.
    35:57 - Yeni Jade Empire oyunu mu geliyor?
    38:13 - Take Two’dan Epic Store hakkında açıklama.
    41:57 - Red Dead Redemption 2 satışları hedeflerin üzerinde.
    43:52 - The Outer Worlds, 40 saat civarı sürecekmiş.
    46:47 - Creative Assembly, yeni bir FPS üzerinde çalışıyor.
    49:11 - Dead Space’in yönetmeni, 2K Games bünyesinde yeni bir stüdyo kurdu. İlk oyunları üzerinde çalışmaya da başlamışlar.
    51:18 - Dört eski Telltale çalışanı yeni stüdyo kuruyor.
    53:05 - Microsoft, Xbox Live’ı Switch’e ve mobil platformlarla getirmeyi planlıyor.
    57:43 - Orijinal X-COM’un yaratıcısı Julian Gollop’un yeni oyunu Phoenix Point, bir kez daha ertelendi.
    59:47 - Shaggy, Mortal Kombat 11’e gelmiyor.
    01:00:54 - FIFA eClub World Cup’ın kazananı King ESports oldu. Temsilcimiz Futbolist yarı finalde elendi.
    01:03:00 - Vestel, 1907 Fenerbahçe Espor’un yeni sponsoru oldu.

  • okacikuce @okacikuce

    polonyadaki telif hakkı kanunu gibi türkiyede de benzer bir uygulama var. 2k verdiğin adamın eserinden 1 milyar kazanınca biraz şey oluyor çünkü 😛

  • Batuhan @achfighter

    Apex Legends'da takım oyununa zorlamaları benim hoşuma gitti. Solo takılınca hayatta kalma şansı çok azalıyor. Zaten revive/resurrection mekanikleri de tanımadığın insanlarla bile takım hâlinde oynamaya itiyor. Ne kadar battle royal sevmesem de bu oyunu beğendim.

  • pegasus @pegasus

    yine çok keyifli dolu dolu olmuş ağzınıza sağlık

  • protego @protego

    Bilmiyorum size getireceği yük ne kadar olur ama, videoyu işlerken ses farklarını ayarlamanız mümkün mü? Normal tonla konuşmanıza göre ayarlıyorum sesi mesela, bir yerde güldüğünüz veya sesinizi yükselttiğiniz zaman ortalığı inletiyor ses sistemi 🙂 Video işlerken ses normalize edilebiliyor bildiğim kadarıyla, eğer sizi çok uğraştırmayacaksa ayarlama yapabilir misiniz?

  • Jpage @jpage

    Anlatılan ping sisteminin Lol'de olan sistemden farkları neler?

  • Sezer SEVİNÇLER @sezers

    Podcast hala yok bir göz atsanız seyretmek iyi ama gündemdeki hep telefondan dinliyorum, PC sizliyorum. Kolay gelsin.

  • Burag Kalaycıyan @winkl3

    Bright Memory oynayıp, önümüzdeki gündem de konuşmanızı isterim. @nuguryurtsever @harrower

  • Onur Ertürk @creepy-47

    Yine çok keyifli bir gündem olmuş,Ağzınıza sağlık 🙂