Paylaş Paylaş

Oyun Gündemi 2018/10

  • Mount&Blade II: Bannerlord, tek kişilik senaryo videosu.
  • Nvidia, yeni üst seviye ekran kartlarını duyurdu. Gerçek zamanlı ray-tracing teknolojisini kullanacak oyunlar belli oldu.
  • Battlefield V açık betası 5 Eylül’de başlıyor. Yeni detaylar.
  • Ubisoft, yeni Settlers oyunu yapıyor.
  • Desperados 3 duyuruldu.
  • Until Dawn’un geliştiricisinden yeni korku antolojisi.
  • Underworld Ascendant Kasım ayına ertelendi.
  • Immersive Sim nedir?
  • Shenmue 3’ün çıkış tarihi nihayet belli oldu.
  • Devil May Cry 5, Mart 2019’da çıkıyor.
  • Sekiro: Shadows Die Twice çıkış tarihine kavuştu.
  • Dark Souls Trilogy, Ekim ayında çıkıyor.
  • Monster Hunter: World, 10 milyon satış barajını geçti.
  • 2019 yılında yeni bir Assassin’s Creed oyunu gelmeyecek.
  • Life is Strange 2’nin hikaye detayları belli oldu.
  • World War 3’ün oynanış videosu yayınlandı.
  • Space Hulk: Tactics’in çıkış tarihi belli oldu.
  • Mutant Year Zero: Road to Eden Aralık ayında çıkıyor.
  • Swery’nin yeni oyunu The Missing’den ilk oynanış görüntüleri yayınlandı.
  • The Sinking City’den ilk oynanış görüntüleri geldi.
  • Call of Cthulhu 30 Ekim’de çıkıyor. İlk oynanış görüntüleri de geldi.
  • Torchlight Frontiers’dan ilk oynanış videosu yayınlandı.
  • Trials Rising çıkış tarihi belli oldu. Kapalı beta yakında.
  • GOG’dan DRM’siz medya girişimi: FCK DRM
  • Cyberpunk 2077’den birkaç yeni ekran görüntüsü.
  • HTC, Vive için kablosuz VR deneyimi sunacak bir adaptör duyurdu.
  • Switch için birçok 3. parti oyun duyuruldu.
  • Madden 19 turnuvasına silahlı saldırı yapıldı.
  • Dota 2 International 2018’i OG kazandı.
BeğenFavori PaylaşYorum yap
  • ogulcanakkas @ogulcanakkas

    Lütfen iTunes a da gelsin rica ediyorum

  • xdaft @xdaft

    Bir Dotacı olarak ben de TI’a yorum yapayım: İlk elemelerden çok haz etmedim, bazı takımlar saçma sapan ölüyorlardı boş skill atıyorlardı ama finaller bayağı heyecanlıydı, özellikle en sondaki maç bayağı çekişmeliydi, ben PSG.LGD nin alacağını düşünüyordum lakin öyle olmadı 😀
    OpenAI maçları bana tek düze geliyor, sanki ya botların seviyesiyle oynuyorlar ya da karşılarına gelen rakip bilerek kaybediyor hissine kapılıyorum, biraz da troll lük yaptı botlar 😀 (aşağıdaki link örneği)
    https://www.youtube.com/watch?v=Js8i0UtBLJY

  • tbpmlk @tbpmlk

    kesinlikle en iyi TI idi. daha önceden hiçbir büyük turnuva geçmişi olmayan topson ile OG’nin kazanması ayrı bir sürpriz oldu. çeyrek finalden itibaren tüm maçlar olağan üstüydü. Takımlar da maçlarda süper eğlendi: bir ara ben de evde “lakad matatag! normalin normalin…” diye bağırmaya başladım.

    openAI bence geçen oyundaki gibi herkese ayrı ve öldürülemez bir kurye olmadığı için yenildi. ti öncesi maçlarda soluk aldırmıyordu insanlara.

    turnuvanın diğer önemli noktaları:

    1. ödül havuzu 25 milyon $’ı geçti. Valve’ın TI’dan toplam geliri 75 milyon $ olduğu söylendi.

    2. All Star maçında “mutasyonlar” adında yeni birkaç op özellik gösterdiler. bunlarla yeni modlar yapılır diye düşünyorum.

    3. iki yeni hero duyruldu: Mars ve Grimstroke.

  • FIRAT @frt

    Rezalet! Cyberpunk oynanış videosu geldi siz hala ekran görüntüsü diyorsunuz. Alt tarafı 35 saniyede render edip yüklüyorsunuz. Böyle oyun gündemi mi olur, ne bu sorumsuzluk, ne bu rezalet…

    Kimse yapmadan yetiştim mi? 😂

  • PCMODTR @pcmodtr

    Ses ortamdan alındığı için keskinliğini kaybediyor üstatlar bazı diyalogları anlamayı zorlaştırıyor.

  • ÖG @ozgurg

    @nuguryurtsever Kafanın üzerinde anket göremiyoruz çünkü video Vimeo’da.

  • ÖG @ozgurg

    DRM’i DRM olan bir yerde savunuyorsunuz. 🙂 Plus ile aktif olan videolar aslında DRM gibi oluyor.

    • Etgm @etgm

      Abonelik sistemi başlı başına bir DRM sayılır mı? Bu sorunun cevabını çok kestiremedim. Ama wikipedia’da DRM için yazılanları okudum, Teknoseyi’in kullandığı yöntem pek de DRM’e benzemiyor gibi geldi.

      Mesela klasik DRM özelliklerinden olan aboneliğiniz bittiğinde, ilgili içeriğe ulaşımınızın da bitmesi durumu söz konusu değil (en son yayınlanan içerik her ne ise ona erişiminiz bir gün gecikebiliyor bildiğim kadarıyla, bir tek bu durum var, eski tarihli içerikde eksilme olmuyor bildiğim kadarıyla). Yine abonelikten bağımsız olarak haftalık değerlendirmeleri indirebiliyoruz ve bunlara erişimimizin devam etmesi için üyeliğimizin devam etmesi şartı yok. Watermark eski DRM yöntemleri çerçevesinde anılmakta, watermark da kullanılmıyor sanırsam. İçeriğin kopyalanmasını engellemek için, hali hazırda kullanılan yayın kuruluşlarının üzerine, özel bir sistem kullanılıyor mu bilemiyorum ama doğrusu sanmıyorum da.

      DRM olarak anılan yöntemler özellikle günümüzde çok daha agresif oluyorlar. Mesela teknoseyir izlemek için arka planda (browser’ı ya da MP3 player’ı saymazsak 😀 ) ek bir program çalıştırma durumunda değiliz. Siteye girmek için telefona app kurma zorunluluğu ya da bir videoyu belirli sayıda izledikten sonra tekrar para ödeme vb da yok… yine de soru “Abonelik sistemi başlı başına bir DRM sayılır mı?” ise teknik olarak cevap ne olmalı, yukarıda yazdığım gibi bu sorunun cevabı biraz karışık galiba.

      Tabi daha detaylı bir inceleme yapmak lazım, ilgili wikipedia başlığında, teknolojiler başlığı altında “streaming services” kısmı pek de doyurucu değil.

    • ÖG @ozgurg

      @etgm Dersine çalışıp gelmişsin. 😀 Teorik kısmına değil, (Zaten bilmiyordum) bana yansıyan kısmına göre yorum yaptım.

  • Fatihmi @distance

    Vimeo oynatıcısından dolayı mı anlayamadım, başka taba geçince video duruyor 30 sn kadar sonra

  • sadas1453 @sadas1453

    Bir oyunu let’s play ve walkthrough tarzında haftalık yayınlasanız güzel olur.Yalnız oyunu oynarken yaptığın her hatada kendine hakaret etme.

  • Kadir Gündüz @kadirg1976

    Çok hızlı konuşuyor ve seyirci orada imiş gibi etkileşim olsa daha iyi olmaz mıydı? Nasıl olsa arkadaşına anlatıyor deyip videodan kopup, kapatıyorum…:=((( Kendini yen artık… Lütfen…

    • Forgotling @forgotling

      Fazla hızlı olmasından şikayetçiyseniz 0.5x hızda izleyebilirsiniz. Daha fazla ne kadar seyirciyle etkileşim içinde olabilirler bilemiyorum, özellikle ilk videolara göre çok daha iyiler. Tavsiyeleriniz varsa eminim dikkate alırlar. Oyunlarla fazla ilginiz yok sanırım gördüğüm kadarıyla, ondan kopup kapatıyor olabilirsiniz. Umarım en kısa zamanda kendinizi yenersiniz siz de. Saygılar.

    • Forgotling @forgotling

      @kadirg1976 Ben teşekkür ederim. Bahsettiğim oyunlar csgo ve türevleri değildi. Zaten sırf bu oyunlarla ilgileniyorsanız bu gündemi beğenmemeniz normal. Yeni ufuklara yelken açmanız dileğiyle 🙂

    • Kadir Gündüz @kadirg1976

      @forgotling Peki steam kütüphaneme bakıp değerlendirmeyin beni… Torrent geçmişimde var…:=))) Hey gidi gençlik… CS ( 1999 ) gibi türlerin doğumuna şahitlik etmişim… 2002 yılında doğan ergen kaç saat CSGO oynadın abi diyorlar ya, sen de bana oyunda kısırsın diyorsun ya…:=))) Peki… Ben anlatılan konuları değil, sunum şekli yani tavırdan rahatsız oldum ve sıkıcı buldum… Olayı çarpıtma… @leventp veya #konsolüssü Murat Sönmez’den rahatsız olmuyorum…

      Steam ve online oyunculuğa geçtiğimden ( 2015 Yılı ) beri single player oyunlar çok dikkati mi çekmiyor… İndirimlerde Kütüphaneme alıpta dokunmadığım oyun çok var…:=))) Artık kendini tekrar eden oyunlardan sıkıldım demek daha mantıklı… En son sonunu gördüğüm oyun Wolfenstein: The New Order ( 2014 yapımı )

      Youtube kanalıma her oynadığım oyunu değil Profesyönel bir yapım olmadığından genellikle arkadaşlarla etkileşimli oyunları video olarak atıyorum… Hatırat bazında, 2015 yılındaki oyunu kahvaltıda izleyip tat alan adam var bana yazınca mutlu oluyorum…:=)))

      @nuguryurtsever için olsun, @talha-turhal için olsun yapısal eleştri getirmeye çalışıyorum… Kırdıysam arkadaşları kusura bakmasınlar…:=(((

    • Uğur Yurtsever @nuguryurtsever

      Teşekkürler. Neden kırılalım ki? Merak etmeyin yapıcı olsun olmasın eleştirileri anlamaya çalışıyoruz elbette. “Kendini yen artık” ile tam olarak kimin ve neyin kastedildiğini anlayamadım, ama geri kalan hususlar biraz mizaç meselesi. Benim mizacım size ya da bir başkasına pek çekici gelmiyor, hatta sıkıcı geliyor olabilir. Bu konuda yapabileceğim bir şey yok; keşke olsa. Olmadığım bir insana dönüşmem pek mümkün değil. Sırf mizah olsun ya da ilgi çeksin diye bir şeyleri eleştiremem mesela. Bilgi birikimi konusunda kendimi yenmemi istiyorsanız, o konuda endişeniz olmasın. Onu her gün yapıyorum. 🙂

    • Kadir Gündüz @kadirg1976

      @nuguryurtsever Benle oynarken böyle ol sıkıntı yok hatta baş tacısın, bekleriz… Ancak artık Platform önemli değil, Yayıcısın… İster amatör ister yarı profesyönel gençelere de bunu söylüyorum… Olduğun değil olman gereken kimliğe bürünmen lazım… Ancak Rol yapma @gamsizm misali Özümse, doğal görün…:=))) İzleyici her fırından istediği ekmeği zaten temin edebiliyor… Önemli olan senin fırını tercih edecek bir Sebep vermek… Demem o ki ; neredeyse hergün PUBG oynuyorum amma denk geldim mi Kozmik Karıncanın videosunu izliyorum…

      @gamsizm yeni NVidia ekran kartları ve barındırdığı iddia edilen teknolojileri çok güzel bir şekilde anlattı, anladık… Başka beceren olmadı koca Ülkede…

    • Murat Gamsız @gamsizm

      @nuguryurtsever Ben memnunum. Uzun süreli yayında tane tane konuşan adam beni uyutuyor.

    • sadas1453 @sadas1453

      Benim nazikane 1-2 eleştirim oldu.Düzelttiler.
      Hızlı ve hırslı bir şekilde konuşmaları ve birbirlerini bazen düzeltmeleri hoşuma gidiyor.
      Birbirlerinin aynası gibi değiller.
      Eleştiri yaparken -donanım konuları hariç belki- ne kadar bilgili oldukları görünüyor.Oyun yapımcısının ailesine kadar anlatmaları bence güzel.
      Espri düzeyi biraz artsa güzel olacak ama bunun için olgunlaşma;olgunlaşma için de zaman gerekir.
      Levent abi ilk videosu için ne diyor.Bir yerde bulursanız izlemeyin.Çok kötü.

  • LD3 @lvntd

    Ray tracing’i bilgisayar grafiklerinden, hatta belki biraz da programcılıktan anlamayan, ya da bu konulara kafası yatkın olmayanlara anlatmak çok zor. O yüzden bence Nvidia her ne kadar bu işi realtime seviyesine çekmeyi bir nebze başararak, bilgisayar grafiklerinin ilk yıllarından beri süregelen bir hayali gerçekleştirmenin ilk adımlarını atmış olsa da, çok büyük bir kesim tarafından bu tam olarak anlaşılmayacak, arabanın kapısına ateşin yansıması seviyesinde kalacak ve beklenilen değeri görmeyecektir.

    • Murat Gamsız @gamsizm

      O biraz da oyun yapımcısının imkanları nasıl kullandığı ile ilgili.

    • LD3 @lvntd

      @gamsizm Biraz öyle. Dice, kökenleri Amiga demo camiasına kadar dayanan bir firma mesela. Bence sırf o yansımalar bile harika, imkanlar gayet güzel kullanılmış. Ama pek çok kişi bunu normal bir şey olarak, zaten olması gereken bir şeymiş gibi görecek. Yani bu teknolojiye kullanıcı tarafından geri dönüş “zaten yansıyacak işte ne olacaktı ki” seyiyesinde kalacakmış gibi geliyor bana.

    • Murat Gamsız @gamsizm

      @lvntd Aslında şöyle bir açmazda kalabiliriz. 4K 60 fps mi 1080p 60 fps mi? Hız mı kalite mi? Çoğu kişinin kaliteyi seçmeyeceğini ben de düşünüyorum.

    • Erman Yurdakan @ermanyurdakann

      @gamsizm 60 FPS ne ki, yeterince güzel görünecekse 30 FPS ile de oynarım ben 😀 Aynı şekilde 4K yerine 1080p daha kaliteli grafikleri, daha fazla efekti tercih ederim. Bence online oyunlar dışında insanlar kaliteyi seçerler ki kalite-hız arasında kendileri grafik ayarlarıyla seçim yapabilirler. Konsollar bunun net kanıtı, 25 FPS ile gayet oynuyor herkes.

      @lvntd İnsanlar bu teknolojiyi anlamasalar bile Youtube’da grafik karşılaştırma videolarına bakarak, sebebini anlamasalar da, daha güzel grafiği fark eder ve buna yönelir insanlar. Bugünkü AA teknolojilerinin de nasıl çalıştığını çoğu kişi bilmiyordur ama tırkıklı ve keskin grafiği ayırt edebiliyor herkes.

    • lterlemez @lterlemez

      Bu iş aslında, oyun yapımcılarının olaya nasıl yaklaşacağı, NVidia’nın ise oyun yapımcılarına ne kadar yardımcı olup olmayacağına bağlı bir durum. Işın izleme için ayrı birim olduğu için kartın ne kadar zorlanacağını tahmin edemiyorum ama eğer cpu ile iş paylaşımı yapacak bir sistem ise durumlar physic ve hair olaylarındaki gibi sıkıntılara sebep olabilir ki bunun bir de AMD tarafı var. AMD eninde sonunda kendi versiyonunu çıkartacaktır. Eğer farklı bir şekilde ele alırda, NVidia ile uyumsuzluk/anlaşmazlık gibi konular söz konusu olması durumunda son kullanıcı için daha da çekilmez bir hal alacaktır diye düşünüyorum.
      Bana kalırsa, bu tip iyileştirmeler (pc grafiklerinin doğal yapısında yer alan grafik bileşenlerin) iki marka arasında, bir şekilde orta noktada buluşularak sistemlere entegre edilmesi gerektiğini düşünüyorum. Aksi halde, biz son kullanıcılar için daima problem olacak.

  • Fatihmi @distance

    Gündem güzel elbette sevenleri var. Belli temalar hakkında konuşulan videolar olsa da güzel olur bence

  • Erman Yurdakan @ermanyurdakann

    Immersive sim konusuna benim kalın kafam tam basmadı. FPS olma şartını saymazsak Mass Effect üçlemesi de immersive sim olabilir mi mesela? Bir sürü karar alabiliyoruz, bu kararlar ciddi değişimlere yol açıyor ve bazen gerçekten berbat sonuçlara katlanmamız gerekiyor, bir sürü emeğimiz boşa gidebiliyor. Ya da yine birinci kişi görüş açısından oynansaydı Taletell’in The Walking Dead oyunu immersive sim olur muydu? Bazı kararların oyunu değiştirmesi sadece bir ilizyondu, gerçekten değişmeyebiliyordu olaylar ama oyun bizi, en azından ilk seferde, kandırmayı başarıyordu. Bana gayet immersive geliyor, bilemedim. Mevzu etkileşim ise en etkileşimli oyun bile “sim” denilebilecek kadar etkileşim sunamaz ki, yine etkileşime gireceğimiz şeyler sınırlıdır, az ya da çok; peki buradaki sınır nedir ki biri immersive sim iken diğeri olamıyor? Immersive Sim 101 videosu bana lazım belli ki 😀

    Bir de siyah kahve kupalarınız çok güzel, gözüm takılıyor hep, kırılırsa benim nazarım değmiş demektir 😂

    • Uğur Yurtsever @nuguryurtsever

      Aslında laf lafı açmasın da video çok uzamasın derken bazı önemli noktaların üzerinde durmayı unutmuşum bu konuda. Her şeyden önce bir immersive sim’in fazla “oyunsu” hissettirmemesi lazım. Sistemleri ve mekanikleri oyuncuyla özgürce etkileşime açık olmalı (teknik sınırlar ölçüsünde elbette) ve oyuncuya bir problemi çözmek için farklı yollar sunabilmeli. Bütün bunları yaparken de hikaye anlatımı oyuncuya dayatılmamalı. Oyuncu keşfederek anlatımı açmalı. Bunları zaten konuştuk.

      Mass Effect’in neden immersive sim olmadığı sorusuna gelirsek. Bence de “immersion” kısmında pek bir sorun yok. Bana kalırsa bir birinci şahıs kamerası çok büyük bir gereklilik değil, ama üçüncü şahıs kamerasına göre daha başarılı bir “orada olma” ve oyun dünyasıyla etkileşim hissi yarattığı da gerçek. Ancak simülasyon kısmı ME serisinde tamamen eksik. Olaylar eninde sonunda oyunun ilerlemesi için bir şeyleri öldürmeye varıyor. Ayrıca anlatım, oyunun büyük bir kısmında oyuncuya dayatılıyor. Verdiğimiz kararlar da genellikle sistemik değil oyunun anlatımıyla ilgili kararlar. Çevreyle etkileşim kısıtlı. Oynanışın da pek açık uçlu olduğu söylenemez.

      BioShock’un neden ucundan immersive olduğu sorusu da sorulabilirdi mesela. Çevreyle ve oyun dünyasıyla etkileşim yeterli. Aksiyonlarımızla oyun dünyasına etki de edebiliyoruz belli oranda. Yine de BioShock, temelde System Shock ekolünden ziyade Half-Life ekolüne daha yakın. Zira burada oyun sırtını zorlanmış bir anlatıma dayıyor.

      Bir başka tartışma konusu da yeni Fallout’ların ve Elder Scrolls’ların neden bu kategoriye pek dahil edilemeyeceği. Burada bu oyunların özgür bir oynanış sunması, oyuncuları bir yanılgıya düşürüyor. Ama daha fazla özgürlük, daha immersive sim anlamına gelmiyor. Aksiyonlarımızın, anlamlı sonuçlarla desteklenmesi gerekiyor. Bethesda’nın başarısız olduğu konu bu. Bu oyunlarda aksiyonlarımızın oyun dünyasına göstermelik birkaç şey dışında pek bir etkisi yok. Oyun dünyaları fazla statik yani. Skyrim’deki Civil War görev dizisi bunun en güzel örneği. Gerçekten çok kötü tasarlanmış ve immersive sim tasarım felsefesinin neredeyse tam zıttı. Öte yandan sistemleri fazlasıyla oyunsu ve etkileşim kısıtlı. Anlatım oyuncuya zorla dayatılmıyor olsa da, ortada keşfedilecek ve etkileşime girecek anlamlı bir anlatım da çoğu zaman yok.

      Walking Dead, tartışma konusu bile olmazdı. Zira etkileşimi kısıtlı ve yönlendirmeli olan, tamamen lineer bir oyundan bahsediyoruz. Karar verme özgürlüğü immersive sim’lerin bir ortak noktası olsa da dediğim gibi başka bir çok noktası var. Birinci şahıstan oynanıyor olsa bile olmazdı yani.

      Aslında uzun uzun, örneklerle konuşulması gereken, keyifli bir konu. Bir ara bu konu üzerine bir şeyler yapılabilir gerçekten.

    • Erman Yurdakan @ermanyurdakann

      @nuguryurtsever Uzun yanıt için çok teşekkür ederim, saat olmuş 1 buçuk, adam immersive sim anlatıyor, vallahi zahmet verdim diye utanacağım 🙂

      Yalnız, ne yazık ki, birazcık boşa gitti anlatımınız. Daha doğrusu ben anlayamadım, muhtemelen kafamda bir algı var önceden ve onu kırıp konuya farklı yerden bakamadım. Bioshock Infinite’in ME’den daha IE olmasını hiçbir şekilde anlamadım mesela. Oyunun belli bir sona doğru ilerlemesiyle ikisi de aynı bu noktada; lineer ilerleyiş ise Bioshock ME’ye göre çok daha fazla lineer, ME’de en azından çoğu görevi istediğimiz sırayla yapabiliyorduk; kararların oyun dünyasını değiştirmesi konusunda bir sürü örnek var kafamda ME’nin daha sim sayılabileceğini iddia etmek için ama spoiler olur diye yazmak istemiyorum, sadece birinci oyunda bir karakter ile ilgili verilen bir kararın oyunun sonuna etki edebileceğini söyleyeyim (ki bir karakter desem de bu durum -tam sayısını hatırlamıyorum ama en azından- companionlara NPC’leri de katarsak 10-15 karakter için geçerli, aynı şekilde ilk oyunda verdiğimiz bazı kararlar bazı ırkların kaderini değiştirebiliyor, son oyunda oyun boyunca verdiğimiz kararlarla komple dört hatta beş ırkı… Neyse, spoiler olacak, burada durayım 😀 ). Bu sim değilse sim nedir? Daha ne olsundur? Hani bir nevi singleplayer Second Life havası mı olması gerek? Gerçekten örnekler arasında kıyaslama yaparak oyunları sizin gibi kategorilendirmeyi başaramadım ben. Hikayenin sunumu konusunda da diyaloglar, çeşitli mesajlaşmalar, ya da sadace yanından geçerken tanık olunan olaylar bütün bu oyunlarda, Fallout ve Elder Scrolls oyunları da dahil, birbirinden çok farklı değil, biri çok daha geride kalıyor diyemeyiz bence. Ancak etkileşim seviyeleri ve biçimleri üzerinden bir farklılık görebiliyorum ben ama o da çok fazla değil, oyunun türü ve ihtiyaç duyduğu etkileşim miktarı bağlamında bakınca hiçbiri için “şunu da yapabilseydim” demedim, onu demekten aklımı çelebildiler, yeterli geldiler.

      Oyunun oyun gibi hissettirmemesi, mediumun aradan çıkması konusunda size katılıyorum ancak bu katılışım immersive sim konusunda size katılmama engel oluyor. Bir yorumumda Mass Effect hakkında “tuşlara basarak Shepard’ı yönlendirdiğimi hissetmiyordum, ben Sheapd olmuştum, ben konuşuyordum, ben karar veriyordum, ben yaşıyordum” diye yazmıştım. Eh, sim o zaman. Bu da mı gol değil? 😀

      Sohbet hoşunuza gittiyse buna yanıt yazın tabii ama zorunlu hissetmeyin lütfen, bir kişiye özel anlatmış olmayın, gerçi başkaları da okuyor ama yine de adım etiketli olunca, ne bileyim 🙂 Bu konuda özel içerek yaparsanız orada yanıtları almış olurum nasılsa. Ben yanıtsız bırakmamak için yazdım. Bir de Mass Effect’in immersive sim olduğunu iddia etmezsem olmazdı, taktım buna ben, en sevdiğim oyun serisi çünkü 😛

    • Uğur Yurtsever @nuguryurtsever

      Güzel sorular, ama örneklerle canlı canlı gösteremeyince aradaki farkları anlatmak zorlaşıyor.

      Immersive sim’in en önemli ayaklarından biri seçimler. Bu konuda bir tartışma yok. Ancak seçimler dediğimiz zaman Mass Effect’te karşımıza çıkan seçimler klasik rol yapma oyunu seçimlerinden fazlası değil. Yani çok büyük oranda hikaye anlatımı (narrative) odaklı seçimlerden bahsediyoruz. Sonuçları da benzer şekilde karşımıza çıkıyor doğal olarak. Kaderleri değişen uzaylılar sadece birer hikaye öğesi aslında. Oynayışı radikal biçimde değiştiren bir seçim yok. Deus Ex’te öğrenmediğimiz bir yetenek yüzünden işlerin sarpa sarması ve sessizce halledebileceğimiz bir işin Orta Doğu’da kötü bir güne dönüşmesi gibi çok farklı oynanış yolları açan, yeri geldiğinde hikayeyi tamamen bambaşka bir yola sokan seçimler yapmıyoruz. Evet, çok anlamlı tercihler yapıyoruz ve bunların bir takım dramatik sonuçları oluyor, ama bunlar oyun dünyasını, oynanış yaklaşımımızı değiştirecek şekilde etkilemiyor.

      “Seçimler” ayağında incelenmesi gereken önemli bir alt konu da “açık uçlu” oynanış. Mass Effect’te oyunun ilerlemesi için birçok kez bir şeyleri öldürmemiz gerekiyor ve bu noktada bize verilen seçim imkanı, kullanabileceğimiz yeteneklerle sınırlı. Bölüm ve görev tasarımları çoğu zaman birbirine tamamen zıt yaklaşımlara izin vermiyor. İzin verdiği anlarda da bu tamamen anlatım odaklı oluyor. Oyun dünyasıyla etkileşim yerine diyalog ağacında tercih yapmak gibi.

      Bölüm tasarımlarını da ayrıca değerlendirmek gerek bu noktada. Oyunların büyük bir çoğunluğunda amaç, A noktasından B noktasına gitmek olsa da, immersive sim’ler genelde lineer olmayan, ileri geri çok fazla keşif yapmamızı gerektiren ve hedefe birden çok daha fazla şekillerde erişmemizi sağlayacak kompleks tasarımlarda karşımıza çıkıyorlar. Thief 2’deki meşhur banka görevi mesela. Mass Effect ise bize elimizden tutan bir oyun alanı sunuyor. Özgür kaldığımız anlarda yapabildiğimiz tek şey etrafı keşfedip, karakterlerle etkileşime girmek.

      Immersive sim’lerin bir diğer önemli ayağı, hikaye anlatımının oyuncuya dayatılmaması. Mass Effect, tam olarak bunu yapıyor. Sinematik hikaye anlatımı, uzun ve önceden tasarlanmış ara sahneler, scripted olaylar, immersive sim’lerde yoğun bir şekilde karşımıza çıkan unsurlar değil. Elbette modern örneklerinde çıktıkları oluyor ancak hiçbiri sırtını Mass Effect kadar bu öğelere dayamıyor.

      Çevreyle etkileşim bir diğer önemli nokta. Burada kullanabileceğimiz araçlar önemli. Thief’teki farklı ok çeşitleri vs, BioShock’ta plasmid’ler System Shock ya da Deus Ex’teki farklı mermi çeşitleri veya çeşitli diğer alet edevatlar. Mass Effect’te bu tarz öğeler sadece çatışma odaklıyken, immersive sim’lerde bunların çevreyle etkileşimi oyunu değiştiren, oyun stilimizi belirleyen araçlar haline gelebiliyorlar.

      Oyunun sistemiyle etkileşim belki de etkisine en az dikkat ettiğimiz, ama bence en önemli konulardan bir diğeri. Dishonored’dan bir örnek verebiliriz mesela. Oyun dünyası, yani diğer bir deyişle yapay zeka, ne kadar insan öldürdüğümüze ya da belli durumları nasıl aştığımıza göre tepki veriyor.. Aksiyonlarımızın sonuçları “oyunun durumunu” yani oynanışı değiştiriyor. Mass Effect’te bu hiç yok. Sadece narrative dediğimiz klasik rol yapma oyunu tercihleri yapıyoruz ve oynanış büyük oranda planlanmış ufak değişimlere uğruyor. Arx Fatalis’te farelerin dikkatini çekmek için yere peynir atabilmek, Thief’te yapay zekayı sesle falan manipüle edebilmek de oyun sistemiyle etkileşimin güzel örnekleri.

      Mass Effect’in neden immersive sim olmadığına dair maddelerin sayısı çoğaltılabilir, sabaha kadar konuşabiliriz. Ancak Mass Effect’in immersive sim kategorisine girmiyor olması onu daha az değerli bir oyun yapmıyor. Sadece farklı bir dizayn felsefesine sahip bir oyun.

    • Erman Yurdakan @ermanyurdakann

      @nuguryurtsever Bu sefer oldu, oldu 😀 Thief ve Arx Fatalis örnekleri ayrımı belirginleştirdi benim için. Hikayenin, sonun, karakterlerin vs değişmesi yetmiyor; oyun alanı ve etkileşimin kendisi gerçek zamanlı olarak bizim etkimizle değişmeli diyorsunuz, öyle anladım. O açıdan Mass Effect’ten elbette çok farklılar. En basitinden immersive sim oyunlarda bir bölgedeki düşmanları öldürmeden geçip gitme özgürlüğümüz var, Mass Effect’te bu özgürlük en fazla o bölümün sonunda bir kişiyi sağ bırakmak ya da bırakmamak ile sınırlı, geri kalan herkesi illa ki vura vura gidiyoruz, gizlenme yok, farklı yol yok, görevlerin kendisi lineer. Bunun bir oyun türü olmaması, farklı türlerde görülmesi fark etmemi zorlaştırıyordu sanırım, şimdi böyle bakınca hak verdim size.

      Teşekkür ederim, sabah dinç kafayla güzel okuma oldu bana 🙂

  • Burcin Cerci @noonelivesforever

    Bakalim bu sefer kac dakika seyredebilecegim. Gecen sefer RDR2 konusunu komple seyretmistim. Bu arkadaslarin evinde kanape gibi bir sey yok mu? illaki onlerinde laptop olmak zorunda mi? bu sorulari da kendilerine sorabilsek keske.

  • Uğur Yurtsever @nuguryurtsever

    01:15 – Mount&Blade II: Bannerlord, tek kişilik senaryo videosu.
    02:48 – Nvidia, yeni üst seviye ekran kartlarını duyurdu. Gerçek zamanlı ray-tracing teknolojisini kullanacak oyunlar belli oldu.
    08:49 – Battlefield V açık betası 5 Eylül’de başlıyor. Yeni detaylar.
    14:39 – Ubisoft, yeni Settlers oyunu yapıyor.
    16:50 – Desperados 3 duyuruldu.
    20:23 – Until Dawn’un geliştiricisinden yeni korku antolojisi.
    22:09 – Underworld Ascendant Kasım ayına ertelendi.
    23:55 – Immersive Sim nedir?
    30:01 – Shenmue 3’ün çıkış tarihi nihayet belli oldu.
    31:17 – Devil May Cry 5, Mart 2019’da çıkıyor.
    32:42 – Sekiro: Shadows Die Twice çıkış tarihine kavuştu.
    34:47 – Dark Souls Trilogy, Ekim ayında çıkıyor.
    36:08 – Monster Hunter: World, 10 milyon satış barajını geçti.
    37:12 – 2019 yılında yeni bir Assassin’s Creed oyunu gelmeyecek.
    38:45 – Life is Strange 2’nin hikaye detayları belli oldu.
    40:10 – World War 3’ün oynanış videosu yayınlandı.
    42:16 – Space Hulk: Tactics’in çıkış tarihi belli oldu.
    44:37 – Mutant Year Zero: Road to Eden Aralık ayında çıkıyor.
    46:56 – Swery’nin yeni oyunu The Missing’den ilk oynanış görüntüleri yayınlandı.
    49:24 – The Sinking City’den ilk oynanış görüntüleri geldi.
    51:07 – Call of Cthulhu 30 Ekim’de çıkıyor. İlk oynanış görüntüleri de geldi.
    53:26 – Torchlight Frontiers’dan ilk oynanış videosu yayınlandı.
    54:15 – Trials Rising çıkış tarihi belli oldu. Kapalı beta yakında.
    54:54 – GOG’dan DRM’siz medya girişimi: FCK DRM
    59:50 – Cyberpunk 2077’den birkaç yeni ekran görüntüsü.
    1:01:50 – HTC, Vive için kablosuz VR deneyimi sunacak bir adaptör duyurdu.
    1:04:24 – Switch için birçok 3. parti oyun duyuruldu.
    1:07:20 – Madden 19 turnuvasına silahlı saldırı yapıldı.
    1:12:06 – Dota 2 International 2018’i OG kazandı.

  • ArcanoiD @arcanoid

    Merhaba Uğur ve Tansel,
    Gündem vidyolarınızın her bölümünü dikkatle takip etmeye çalışıyorum. Günden güne kalitesi artan içerikler için çok teşekkür ederim.
    Vidyo kayıt edildiğinde sanırım cyberpunk oynanış vidyosu çıkmamıştı. Bu vidyo hakkında düşüncelerinizi ve yorumlarınızı duymak isterdim. 🙂

  • ad33p @ad33p

    @nuguryurtsever Bu Google Auth ile ilgili, benim başım bir kere yandı, o nedenle online yedek alabilen başka bir uygulamaya geçmeni tavsiye derim. Google’nin uygulaması yedek alamıyor, telefon bir şekilde bozulur, çalınır vs ise tüm 2FA sitelerine gidip kapatmak için uğraşmak gerekecek, yedek kodlarla vs. Onun yerine Lastpass Auth gibi uygulamaları kullanırsanız, onlar online yedek alabiliyorlar, uygulamayı tekrar kurup, oturum açtığınızda kullanııma hazır oluyor.
    Diğer uygulamaların fazladan parmak izi ile açma, açılışta pin ile güvenlik sağlama gibi özellikleri de oluyor.