Paylaş Paylaş

Haftalık Gündem Değerlendirmesi 2020/46

TeknoSeyir editörlerinin haftalık teknoloji haberleri yorumu.


00:00
- Başlangıç

03:09 - Ticaret Bakanlığı muhteşem cumalara el atıyor.

11:47 - Merkez Bankasından yeni bir ödeme sistemi FAST.

13:54 - Google’a yeni ceza.

15:39 - Natro, KVKK’ya veri ihlali bildirimi yaptı.

16:56 - Apple Mac etkinliği.

31:24 - Zoom, FTC ile anlaştı, cezadan kurtuldu.

32:27 - Compal’in başı ransomware ile belada.

39:02 - Microsoft, telefon temelli güvenlik sistemlerinin bırakılmasını öneriyor.

41:18 - Nokia, medya oynatıcı pazarına giriyor.

43:15 - Python’un yaratıcısı Guido van Rossum, Microsoft’a katıldı.

44:54 - TikTok, kapatılmayınca ne olduğunu merak etti.

47:02 - Google ücretsiz foto depolama servisine son veriyor. 50:42 - Huawei, Honor’u satacak.

53:19 - YouTube bu sene Rewind videosu yapmayacak. Oyun Dünyasından 1:04:53 - CoD Cold War çıktı.

1:06:27 - Yeni Mass Effect oyunu yolda. Eski oyunlar da Legendary Edition ile güncellenecek.

1:08:21 - PlayStation 5’e 1440p eklenebilir. Tarayıcı yok. Yeni VR yolda olabilir.

1:12:52 - PlayStation 5’in çıkış oyunu Spiderman Miles Morales Türkçe desteği ile gelmiyor.

1:19:23 - Twitch, telif hakkı sisteminin kötülüğünden dolayı özür diledi.

Kaynakça

- Ticaret Bakanlığı muhteşem cumalra el atıyor.

- Merkez Bankasından yeni bir ödeme sistemi FAST.

- Google’a yeni ceza.

- Natro, KVKK’ya veri ihlali bildirimi yaptı.

- Apple Mac etkinliği.

- Zoom, FTC ile anlaştı, cezadan kurtuldu.

- Compal’in başı ransomware ile belada.

- Microsoft, telefon temelli güvenlik sistemlerinin bırakılmasını öneriyor. 

- Nokia, medya oynatıcı pazarına giriyor. 

- Python’un yaratıcısı Guido van Rossum, Microsoft’a katıldı.

- TikTok, kapatılmayınca ne olduğunu merak etti. 

- Google ücretsiz foto depolama servisine son veriyor.

- Huawei, Honor’u satacak.

- YouTube bu sene Rewind videosu yapmayacak.

Oyun Dünyasından

- CoD Cold War çıktı.

- Yeni Mass Effect oyunu yolda. Eski oyunlar da Legendary Edition ile güncellenecek.

- PlayStation 5’e 1440p eklenebilir. Tarayıcı yok. Yeni VR yolda olabilir.

- PlayStation 5’in çıkış oyunu Spiderman Miles Morales Türkçe desteği ile gelmiyor.

- Twitch, telif hakkı sisteminin kötülüğünden dolayı özür diledi.

BeğenFavori PaylaşYorum yap
  • homosapien @biggestliar

    Arm mimari ile, x86 mimarisi kas gücünde kapıştırmak olsa olsa "apple silikon işlemci üretiyor" diyen beyinli uzmanların denemesi olur.
    Değil, intel, amd güçlü demek benchmark yapmak bile ne olduğunu bilen için abesle iştigal olur.

    • ozturka @ozturka

      Kraldan çok kralcı olmak bunu gerektirir. Elin adamı yapıyor biz zevk alıyoruz şunu geçti şunu gömdü diye. Elmayla armudu karşılaştırmak da ayrı bir konu tabi...

    • lterlemez @lterlemez

      @ozturka; Elma ile armut olayını Apple'ın kendisi yapıyor zaten.

    • ozturka @ozturka

      @lterlemez Elma belli de armut belli değil onda da 😀 Az kaldı kara koyun belli olacak 1-2 haftaya

    • Murat Gamsız @gamsizm

      Aynı uygulamayı kullanırken elbette hangi işlemcinin hızlı olduğuna bakacağız. Genel olarak bir karşılaştırma yapılacağını sanmıyorum farklı mimarilere ki nasıl olacak o da ayrı konu.

    • Yekta F. @electric

      @gamsizm bir yanlışı düzeltmek isterim. Apple zaten Windows içindeki i9 ile tutup M1 işlemcisini karşılaştırmıyor.

      Yapılan benchmark testlerinde “sızanlar” macOS işletim sistemli 16inç i9 işlemcili MacBook Pro ile MacBook Air içerisindeki M1 gene macOS içerisinde ARM desteğini sunan profesyonel uygulama olan AffinityPro uygulaması ile test ediliyor.

      Burada durum çok garip. Evet kimse şu an sentetik testlerde önceden macOS intel kullandığında da gidip intelli Windows’u karşılaştıramazdı bambaşka işletim sistemleri ancak profesyonel uygulamalar da takır takır ARM desteğine geçecek macOS’ta mesela Adobe ürünleri.

      Durum bu olunca Windows üstünde çalışan i9 işlemcili Premiere aynı proje dosyasını 10 dakikada çıktı alırken farzı misal aynı proje dosyasını M2 işlemci ile 3 dakikada çıktı alan MacBook Pro 16’ karşılaştırılacaktır. İnsanlar ulan bu daha hızlı diyecek ki sapla saman değil direk samanla samanın karşılaştırılması bu. İki işletim sisteminde de profesyonel uygulamalar aynı. Bir işletim sisteminde o uygulama 3 kat daha hızlı render alıyorsa neden insanlar “aaa dur işletim sistemleri aynı değil karşılaştırmayalım.” Desinler anlayamadım.

      Bunu karşılaştırmayacakta tüketici neyi karşılaştıracak merak ediyorum.

      Levent abinin de ağzına sağlık güzel yorumlamış ancak maalesef bu ürünler sadece tüketim için lafına katılmıyorum. Hali hazırda bulunan iPadPro ürünleri bile çoğu ajansın illüstrasyon için bel kemiği durumda ve bu aletlerle ajanslar para kazanıyor durum bu olunca M serisi işlemcili Mac’ler 2 seneye kalmadan çatır çatır üretim için kullanılacak şahsi kanaatim.

      Hali hazırda tanıttıkları M1 işlemcili ürünler tüketim ağırlıklı denmek istediyse evet o konuda haklı ama komple M serisi işlemciler tüketim amaçlı olacak denildiyse katılmıyorum.

    • Yekta F. @electric

      Yukarıda yazdığımda M serisi işlemciler süper falan gibi bir yorum yok dikkatle bunu belirtmek isterim. Şu an sadece sızan ve gelecek vaad eden bir durum var hayatta ne olur yakında belli olacak. Sadece sapla saman karşılaştırılmaz argümanınız benim şahsi kanaatimce yanlış onu belirtiyorum orada.

      M serisi işlemci desteği olan ve hem Windows hem macOS üzerinde çalışan uygulamaları çatır çatır herkes karşılaştırır neden karşılaştırmasın ve insanlar şu an sızan bilgiler gerçek hayata da yansırsa Intel, Windows hayırdır babacım sen neden bu kadar geridesin der, demesi de lazım ki sektör gelişsin.

    • Yalçın Bahadır @ybahadir

      @gamsizm Ne nasıl olacak? Sonuca bakılacak işte. Atıyorum Ryzen 3700x veya Core i9 10700K ile aldığın render süresinin iki katını dahi alsan 1/6 oranında TDP ve 2 kat uzun batarya ömrü ile bunu başaran M1 km taşı/dönüm noktası olur. Bu kadar basit. Yok işletim sistemleri farklıymış, yok mimari farklıymış bundan bize ne? Sonuçtur önemli olan.

    • Yalçın Bahadır @ybahadir

      @ozturka Elma ile Armut derken? Karşılaştırılan şeylerden biri işlemci de diğeri kamyon lastiği mi?

    • Murat Gamsız @gamsizm

      @ybahadir Ben de aynı şeyi yazmışım?

  • Yalçın Bahadır @ybahadir

    Levent Bey'in Apple eko sistemi ile alakası olmadığı için Android gibi iPad ve iPhone ailesinde üretim yapılamadığını sadece tüketime yönelik olduklarını sanıyor hala. Ne yapsın garip... Android dünyasında görmemiş ki öyle bir şey...

    • kirazerik @kirazerik

      Android de üretim yapılabilir ne engeli var. Üretimden kasıt kod falan yazmaksa. Levent bey işler ile ilgilenmiyor. O işlerin yapılacağı cihazlarda cep telefonu değil. Tabletler ile belki olabilir. Ama acil durumlarda geliştirici yine önünde klavye fare falan ister. Yapılamaz demiyorum yapılmaz diyorum. Bi yazılım firmasında adamların bilgisayarını alıp ios veya android tablet verirseniz. Olmaz diyeyim sadece dahasına gerek yok. 😁

    • Yalçın Bahadır @ybahadir

      @kirazerik Uygulama yok en başta. En belirgin örnek video içerik ve foto içerik üreticileri... iOS ve iPadOS eko sistemlerinde bunlara yönelik onlarca araç var. Ama Android tarafında düzgün bir tane bile yok. Koray Birand iPhone 11 ile moda çekimi yapıp bunu -sanırım- ELLE dergisinde yayınladı. @mesutcevik ve @fx57 her fırsatta yurt dışı fuar gezilerine sadece iPhone (Çekim yapmak için) ve iPad (editleyip yayınlamak için) ile çıktıklarını söylüyorlar. Sadece iPhone bile yeter ama iPad de çantada çok yer kaplamayıp ağırlık vermediğinden daha büyük ekranın rahatlığı için yanlarına alıyorlar.

      Kod yazma kısmı dediğiniz gibi iPhone'da olmaz ama özellikle iPad Pro ailesinde olabilir diye tahmin ediyorum. Bildiğimden söylemiyorum.

    • qubit @qubit

      Eski iPad'lere göre tabii ki üretim konusunda iyileşme var. Fare takılabiliyor bu bile bir şey. Ama şimdi Autocad, Netcad, Matlab, Excel, Illustrator gibi Linux'un masaüstünde yer edinebilmesine taş koyan "ekmek kazanma" yazılımları var. Bunlar var ve eksiksiz çalışabiliyorum diyemiyoruz. Cihazın zaten hedeflediği pazar bu değil: öyle olsa firma kimseye MBA satamaz. Dolayısı ile aletin ana hedeflediği pazar şu an kısıtlı. Aletin kabahati değil firmanın kabahati. Yoksa mesela uçaklarda tablet görür olduk pilotların yanında. Firma müsaade etse çok daha iş çıkarabilirdi bu vatandaşlar.

    • Yalçın Bahadır @ybahadir

      @qubit Bir inşaat mühendisi olarak benim PC yerine iPad Pro'ya geçmemiş olmamın tek nedeni normal Mac bilgisayardaki bir fare deneyiminin hala gelmemiş olması. Auotocad iPad için çıktı. Gerçi çizim yapacak olanların işini görmez ama daha çok metraj, hakediş ve ufak tefek çizim yapacak olanların işini gayet görür. Masaüstü gibi Autocad, M1 işlemcili gelecekteki iPad'lere gelirse ttam teşekküllü (kalemi, klavyesi vs) iPad Pro sistemine geçeceğim.

  • kirazerik @kirazerik

    Şimdi olayı şöyle özetleyeyim. Sanırım öncelikle bir tavsiye ile başlamamız lazım. 1) ingilizce öğrenin evet ne yazık ki bu gibi şeylerin de doğrusunu öğrenmek için bu gerekiyor. 2) internette neyin nereden indirileceğini biliyorsunuz. Brookshear in bilgisayar bilimine giriş kitabını bir okuyun. Bunları editörlere de söylüyorum. Ne yazık ki vaziyet bu.

    Modern bilgisayar sistemleri neuman mimarisini kullanır. İşlemcilerin için komut setleri bulunur arm cephesi veya x86 mimarisi farklı komut setlerine sahiptir. Birinin uygulaması diğerinde çalışmaz. Bu birinin diğerinden kuvvetli olduğu anlamına gelmez. 2020 arm işlemciler 2010 belki 2015 x86 işlemcilerinden işlem gücü olarak yüksek olabilir. Ama komut setleri farklı olduğundan yazılımları farklıdır. Aynı uygulamayı ona da yazarsın çalışır microsoft yazmış m1 çalışıyor. Microsftdan çok Microsoftçuluk yapmayın para görüyorsa orada oturur yazarlar. Şıkır şıkır da çalışır.

    Özet bitti. Gelelim tartışmamıza sanırım m1 işlemcisinde ne olduğunu ıskalanıyor. Bir görüş belli bir süredir bazı hesaplama komut setlerinin ramlere veya harddisklere taşınması görüşünü savunuyor. Hdd de işlem komut setleri yani. He bu görüşü savunmuyorlar bu ürünleri üretiyorlar ve bunlar satılıyor. Haberiniz olmayabilir ondan madde 1 de Ingilizce öğrenin dedim. Yoksa fanboyların eline düşersiniz. Bir türk akademisyende ramlere taşımmasının hız kazandıracağını söylüyor. Türkiyede bunları takip eden bir teknoloji editörlü var. Adı bende kalsın. Reklam olmasın. Ama teknoseyir editörü değil öyle kenarda köşede de değil. Neyse konumuza gelelim apple neuman mimarisine az önceki hdd den farklı bir öneri sundu. Ram e compute yeteneği vermedi. Rami aldı işlemcinin içine soktu.
    Apple android falan hepsi hikaye bu değişik bir şey. Farklı bir yaklaşım. İyi mi kötü mü görecez.
    Elbette ram arttırmasınlar para kazansınlar diye yaptı diyecekler olacaktır. Oraları geçtik kardeş bunlar şirket illa para kazanmayı hesaplıyor. Bu ilkokul seviyesi işletmecilik 101 dersi konusu. Apple lansmanından bu çıkarımı yapacak seviye ayrı. Al alma başka bir şey deneniyor. Alma küfret ki çok haklı gerekçelerin var bunun için ama olayı çözmeye çalışalım. Teknik olarak değişiklik bu.

    Gelelim buradaki tartışmaya. Ghz verilmedi diye ayarlar bozuldu tabi. Neden eski mimari ile yeniyi yan yana koyup test edip bize göstermediler diyenler çıkabilir. O devir geçti. O iş maliyetli youtuberlara bedavaya yaptırıyorlar o işi 😄😄.

    Diyelim ki biz bu ürünü alacaz. Performansı ne bu aletin ölçülebilir mi??? Evet ikisi de işlemci iki platformda da çalışan uygulamayı bulursun test edersin ölçersin. Birim zamanda daha fazla iş yapan hızlıdır. Bu kadar basit burada ne bu kadar tartışılmış anlamadım. Sanırım gündemde bir muhabbet döndü ondan girişti millet birbirine. Youtube pazarlama 101 fanboyluk tartışma ve etkileşim üzerinden rating ve gelir getirir. 😞

    He bu arada birinci maddeye geri dönüyoruz ingiliççe bilmek lazım. ölçülürmü, ölçülmez mi, ölçen bizden değildir, ölçmeyen adam değildir, delikanlı gibi ölçtü, kıyaslayamazsınız, kıyaslayanlar satılmıştır 😄🤣😂😄

    Geçelim bunları kardeşim ölçülmüş bile

    https://gfxbench.com/compare.jsp?benchmark=gfx50&did1=90754264&os1=OS%20X&api1=metal&hwtype1=GPU&hwname1=Apple+M1&did2=40679076&os2=OS%20X&api2=metal&hwtype2=dGPU&hwname2=NVIDIA+GeForce+GTX+1050+Ti

    Daha bunlar developerlara gidenler. Bir hafta sonra youtube bu testler ile dolacak.

  • Avni @avncen

    Hem yandaş hem de -eski- karikatürist var: Heten Keten

  • homosapien @biggestliar

    Şu an için ARM asla x86 mimarisini kas gücünde geçemez diye yorum yazmıştım ve bu kadar yorum geleceğini hiç düşnmemiştim. Şunu da söylemek lazım arm ve x86 yanlış tanım oluyor RISK ve CISK mimarisi demek gerekli çünkü x64 var, itanium mimarisi var vs vs.
    Bazı takipçiler , özellikle @kirazerik uzun ve güzel yazmış; kendisine katılıyorum x86'nın pazuları ARM'den çok daha fazla olabilir ama iş çıktısına bakmak lazım; aynı işi kabul edlebilir bir sürede, daha düşük bir enerjiyle, daha az ısı ile yaparsa intel'i de öper, AMD'yi de. Tabii bu çoook uzak ihtimal şu an için.
    İşlemci özelinde değil de Apple özelinde belki apple kendine özel programları ARM'de çalışacak şekilde optimize eder ve bunun sonucunda kabul edilebilir sonuçlar ile iş çıktısı verirse olur ama sözüm ona PRO versiyonu intel ama LIGHT versiyonu Arm olacak derse (ki, bence böyle olacak) o zaman kendi fanatik tüketicileri bile önce bir düşünecektir.

    Teknik olarak bakarsak meraklıları için birkaç temel teknik detay vereyim. Ki, u detaylar temel kas gücü farkını oluşturan büyük farklar ve ayrıca, bu farkların birbirinin üzerine bindirerek, ve/veya birbirinin sonuçlarını kullanarak yeni bir iş çevrimine girilmesi durumunda o kas gücü farkı kümülatif olarak artmaya başlayacaktır.

    Meraklıları için temel birkaç fark:
    1-ARM tek bir iş çevriminde bir iş yapar x86 pek çok (işlemcinin iç yapısına, çekirdek sayısına göre değişmek kaydı ile.).
    Örneğin; (2x2)+3 gibi bir işlem yapacak olsun; ARM'da önce 2x2 işleminin sonucu beklenir, çıkan sonuç 3 ile toplanır . X86'da hepsi aynı anda işleme sokulur. çok kaba ve basit oldu biliyorum ama anlatmak için aslında gate yapısı, kümülasyon , logaritma vs gibi matematik gerek. Neyse ne demek istediğimi anladığınıza eminim.

    2- çok çok çok daha fazla transistör kapıları arasında veri yolu ( pipelining). Bu anlaşılması en kolay fark; yukarıdaki örneğin x86'da tek seferde işleme alınabilmesini sağlayan nedenlerden biri.

    3- x86 doğrudan adresleme yapabilir, fakat arm bir kaç küçük işlemden sonra adresleme yapar. Bu kas gücünden ziyade yapılan iş miktarının artmasına neden olur. Bu durum en temelde daha karmaşık işlemleri logaritmik olarak daha da karmaşıklaştıkça daha hızlı sonuçlanmasına neden olur.

    4- Arm işlemcilerde komutlar tek ve basit br pakette gelemek zorundadır (sebebi en temelde yukarıdaki 3 neden), fakat x86' da çoklu paketler halinde gelebilir.

    5- Son olarak ARM işlemcilerde komut en fazla 2 byte'lık tek pakette gelmesi gerekirken, x86'da en fazla 15 byte olarak çoklu gelebilir. Bu durum işlemci mimarilerinin yapılış nedenini de tanımlıyor aslında; ARM küçük, soğuk ve az yakar ama x86 büyük, sıcak ve 100 km'de 15 litre yakar demek oluyor.

    Yukrıdaki farkları anlatabilmek için biraz eksikte olsa basitleştirmeye çalıştım. Umarım hoş görürsünüz.

    Kısaca evet x86 mimarisi LP'nin tabiri ile Reno klio'nun yanındaki kamyon kalır ama umarım apple arm işlemcileri ile başarılı olur ve şarzı bir gün giden, fansız, hafif windows laptoplarda piyasada olur.
    En azından kendim için şunu söyleyebilirim; işim için workstation gerekirken kişisel kullanımım için celeron bile yetiyor desem yeridir. Celeron yerine ARM'li ama fansız, hafif bir laptop ziyadesi ile mutlu eder beni.

    Not: Tam bununla ilgili çok güzel bir üniversite çalışması okumuştum birkaç sene önce Google scolary'de arattım ama tam okuduğum makaleyi bulamadım. Google scolry'de "architectural difference between risk and cisk" yazarsanız en basitinden en karmaşığına pek çok makaleye ulaşabilirsiniz

    • kirazerik @kirazerik

      Güzel bir özet vermişsiniz ellerinize sağlık. En sonda eklediğiniz arama anahtar kelimeleri de çok faydalı olur umarım işin marka tarafının ötesini düşünenlere. Ellerinize sağlık.

    • Murat Gamsız @gamsizm

      İşte finalde bunların bir önemi kalmıyor. Hep söylüyorum, müşteri işletim sistemi ya da işlemci kullanmaz, Photoshop kullanır ofis kullanır vs. Yıllarca Linux'e geçmeyen insanlar bir çırpıda iOS ya da Android kullanıcısı oldu Windows yok bunda demedi çünkü telefon kullandılar ve uygulamaları yüklediler. Microsoft kendi özelinde PC dışına çıktığında uygulamaları kendine özel hale getiremedi. Apple ise bunu süper hızlı yaptığı için uygulamalar ARM'da çalışacak hatta ARM'da daha iyi çalışacak. Bunun PC tarafına da yansıması olur. Şu an eğer çok kullanılan uygulamalarda sorun çıkmazsa, Air ideal günlük laptop olur. Pro ise bence erken.

      Orda muhtemelen aynı bu HBM belleklerde olduğu gibi zaman içinde gömülü 32 ve 64 GB modelleri göreceğiz. O zamana kadar birçok Pro kişiye Pro satamazlar mevcut M1 ile. Herkes için pahalı cihazlar, baştan iyi konfigürasyonla almak önemli.

    • homosapien @biggestliar

      @gamsizm
      Belki cep telefonu ile bilgisayar (daha doğrusu laptop) üzerindeki OS kıyası farklı beklenti, farklı deneyimler sunması açısından tam da doğru olmayabilir. Çünkü, 40 yıldır Linux var, 35 yıldır apple OS var ama hiçbiri windows gibi dünyanın %85, %90 oranında kullanım seviyesine oluşmadı. O yüzden bence konu bilgisayar olduğunda OS tüketimde olsun üretimde olsun etken olacaktır kannatindeyim.
      Ama şunda kesinlikle haklısın; eğer apple arm işlemciler ile günlük genel kullanımımızı karşılayan, pili 20 saat giden, fansız ince hafif bir bilgisayar sokabilirse hayatımıza kesinlikle bunun window için olanları da artmaya başlar ve o zaman pek kişinin tüketim alışkanlıklarını değiştirir. Hatta, (en azından ben) günlük kullanımın için bir tane alabilirim.
      Birlikte gireceğiz tüm firmalar gibi apple'ın da daha fazla kar etmek için attığı bu adımın nereye gideceğini. Yoksa Apple bu; "binmeyeceği" eşeğe asla semer vurmaz.
      Haa apple semer vuruyor da diğerleri şeker mi veriyor sanki!...

    • kirazerik @kirazerik

      @biggestliar özel bir şirketin her türlü adımı kar üzerinedir. Ama bu hamle SADECE daha fazla kar ile açıklanamayacak birşey. Kuzey veya güney köprüsünü işlemci içine almanın ötesinde bir durum var. Ram direk işlemci içine girdi. von Neumann mimarisi değişti. İşlem birimlerine sahip harddiskler var. Ramlere işlem ünitesi koyma fikirleri var. Bence mimari değiştiği için hız hakkında varsayımda bulunmamak lazım. m1 ile de sürpriz sonuçlar alabilirler. bugün yarın çıkar ortaya testler. daha ilk işlemci de şaşırtabilirler. Bu arada iki lansmanda da adobe yetkilileri vardı. Editörler kaçırmış sanırım lansmanları. microsoft ürünleri de var. Bazı adobe ürünleri geldi diğerleri 3 aya gelir.

    • homosapien @biggestliar

      @kirazerik
      Umarım M1 çok başarılı olur. Başarılı olursa daha ince, daha verimli bilgisayarlarımız olur. İntel amd'de de pazar kayıp etmemek için aynı fiyata daha güçlü işlemciler üretmek ve satmak zorunda kalır ve herkes kazanır.

      Apple bu dönüşümü başarılı hale getirmek, "bak yaptık oldu" demek için kesinlikle var gücüyle her anlamda iyi bir işlemci yapmak için çalışacaktır.

      Ben de merak ediyorum benchmark skorlarını. Ama öyle apple ürünlerini özel olarak gönderdiği 3-5 kişinin testleri değil, herkese ulaşınca ve Pek çok kişi test yaptığında tam bir sonuç çıkacaktır. Ama şahsen ve eminim eminim pentium, celeron sınıfı işlemcilerden daha iyi olacaktır. Öyle bile olsa en azından celeron, pentium, hatta i3 alt versiyonlarının yerine geçse bile benim için yetecektir. Ve o zaman dönüşüm başlar diye düşünürüm.

  • Alptekin @alptekinck

    @leventp nin bahsettiği daha önce kullanılmış olan telifsiz müziğin hakları bir süre sonra satıldığında ne olur mevzusu şöyle, youtubedan telif uyarısı (ya da adı her neyse) geliyor.

  • lterlemez @lterlemez

    Üzerinden bir hafta geçti neredeyse ama şu müzik telif hakkı olayında, saf müzik çalınıyor olsa anlarım da; müzik çalar iken konuşuluyor ise neden telife giriyor anlamıyorum. Yani; "kayıt edeyim, sonra dinlerim" desen konuşmalı mı dinleyeceksin müziği ya da oyun içi sesler ile birlikte mi dinleyeceksin? Bana çok saçma geliyor gerçekten. Ha, genel yayında, sesler işlenerek saf müzik çekip alacak şekilde vermeyin yayına deseler yine anlarım ama bu şekilde komple iptal etmeleri çok garip ya. Bana, yolma yolu olarak görülüyormuş gibi geliyor. O zaman komple izin vermesinler oyun yayınlarına...