Hayırlısı ile Cachy OS kurulumu bitti. Kaç kere "Terminal" açtım saymadım. Bunu hadi ben hallettim. Ama sıradan bir kullanıcı yapamaz. Mesela Libre Office kurmak için sitesine girip inen şeyi tıklayarak kuramamak bu çağda çok sıkıntı. Şu terminal meselesi "temel" araç olmaktan çıkıp ileri kullanıcılar için bir "alternatif" olmalı.

#Linux #cachyos

BeğenFavori PaylaşYorum yap
  • Burak Özyürek @burakozyurek

    Geçen aylarda, 2018 model bir mini PC'de cachy ve zorin de dahil yaklaşık 20 dağıtım denedim, driver ile alakalı bir sorun yaşamadım. Hatta genel olarak pek bir sorun yaşamadım diyebilirim. Muhtemelen 2012 cihazları eski sayılıyor artık.

    • ciddiyetsiz @ciddiyetsiz

      Sürücü ile yaşanabilecek sorunları çok kafaya takmıyorum açıkçası. Bu Windows 11 ile bile yaşanabilir bir durum. Ama işte eski bir sistemde tanımasını beklerdim. Yine de kurulum tam anlamıyla bitince otomatik tanıdı. Bunda sorun yok. Ama şimdi kafama takılan Nvidia grafik kartı oyunlarda aynı windows'daki gibi otomatik seçilecek mi?

  • Ahmed Erdoğan #_# @aerdogan17

    libreoffice için terminal mi? orda yanlış birşey var... bir repo uygulaması yok mu? zorinos'ta chromium'un en son beta kanalı üzerinden dağıtılan sürümü için bile hiç terminal kullanmadım... ki windows'ta portable sürümü ile ancak bu sürümü kullanabiliyorum... firefox'un farklı repo'larında yayınlanan sürümlerini yine sadece OS ile varsayılan gelen repo aracıyle yükleyebildim... sanırım bu arc-based linux biraz eksik...

    • Alptekin @alptekinck

      sanırım flatpak kullanmak istememiş. arch reposu için de cachyde mağaza uygulaması olmayabilir emin değilim.
      yay pamac-flatpak 🙂

    • ciddiyetsiz @ciddiyetsiz

      Kurulumdan sonra bir uygulama yükleme penceresi çıktı tabi. Ama ben kendi sitesine gidip sıkıştırılmış bir dosya indirdim. O dosya içinde direk kurulum sihirbazı tarzı bir şey başlatacak dosya bulamadım.

    • errante @ersoy

      @ciddiyetsiz biraz boşuna uğraşmışsınız sanırım, libreoffice bir çok dağıtımda zaten yüklü oluyor olmadı yüklemede seçenek oluyor. Hadi o da olmadı, Android gibi uygulama mağazasından ya da flatpak gibi basit araçlar ile tek tıkla kuruluyor. Uygulama, program kurma Windows'tan daha kolay. Ben hadi en fazla dört beş komut bilirim terminal için ama hiç bilmeyen kardeşim, arkadaşlar yıllarca kullandılar. Yani aslında hiç Windows ya da işletim sistemi bilmeyen biri için Linux daha kolay.

    • Ahmed Erdoğan #_# @aerdogan17

      @ciddiyetsiz o sihirbaz tarzı yükleme sistemleri pek yok hocam… tar.gz tarzı yüklemeler windows’taki powershell ile uygulama yükleme gibi yani doğru parametrelerle açıp çalıştırmaya dayanıyor sistem… o da lazım oluyor ama basit gündelik işlerde çok gerek yok gibi…

  • Issız_adam @systemnet

    Ama zaten herkes kullansın diye bir derdi de yok

  • Umut Kurt @kurt-umut

    Octopi ile (Arch Linux tabanlı sistemlerde (CachyOS dahil) terminale komut yazmadan uygulama yüklemeni, silmeni ve sistemi güncellemeni sağlayan arayüz.) Libre dahil hemen her türlü uygulamayı konsola gerek olmadan kurabilirsiniz. AUR (Arch User Repository) desteği vardır, internette bulunun çoğu Linux paketini buradan tek tıkla aratıp yükleyebilirsin, yüklüyse kaldırabilirsin...

    • ciddiyetsiz @ciddiyetsiz

      benim anlatmak istediğim o değildi. Libre office bir örnek. Ben bir şekilde programı kurarım. Google ile veya yapay zeka ile gerekirse komutsa komutları bulup yine yüklerim. Ancak hala Windows'daki .exe gibi tıkla-çalıştır bir seçenek olmalı. Ortalama bir windows kullanıcısı ilk defa herhangi bir Linux dağıtımı indirdiğinde aklına ilk uygulama yükleme seçeneği olarak bu gelir. Ama gel gör ki durum bu kadar basit değil. Ama böyle basit olmalı.

    • Umut Kurt @kurt-umut

      @ciddiyetsiz o konuda yerden göğe kadar haklısın, itirazım yok Windows gibi tek bir firmanın ürünü olmadığı için bir dağınıklık söz konusu. Bunu flatpak ve snap gibi yapılarla çözmeye çalışıyorlar ama hala yeterli değil.

    • ciddiyetsiz @ciddiyetsiz

      @kurt-umut gelişmesi için bu tarz talepler artmalı. daha önceleri de belirttiğim gibi Terminal "temel" bir araç olmak yerine ileri kullanıcılar için "alternatif" bir oyuncak olmalı. Windows'da da PowerShell ile komut giriliyor. Ama bu laptopu karıma versem Windows'ta böyle bir şey olduğunu bilmemesine rağmen herhangi bir Linux dağıtımında ilk Google aramasında "Terminali aç ve şu komutu yaz" diye bir çözüm çıkacak.

  • Mr. Paramedik @mr-paramedik

    İsteyen sabah kadar Linux övüp, Linux kullanabilir. Yolları açık olsun. Yıllarca kullandım, bundan sonra asla ana işletim sistemim olmayacak. Sadece elime başka bir bilgisayar daha geçerse, öylesine bir dağıtım kurup kurcalarım. Ama o kadar. Asla ana iş akışıma dahil etmeyi düşünmem bile.

  • cgdincer @cgdincer

    Windows 10 a dönün böyle maceralar arayacağınıza

  • dafk punt @ugurcansayan

    “Mesela Libre Office kurmak için sitesine girip inen şeyi tıklayarak kuramamak bu çağda çok sıkıntı.”
    Bu yorum Windows'tan kalma bir alışkanlığı sürdürdüğünüzü ifade ediyor.
    Uygulama mağazasını kullansanız 🙃 Dağıtımınızın kendi yazılım deposunda ve ek depolarında neler var neler

    Kurulum sırasında terminali neden açmanız gerekti, merak ettim

    • ciddiyetsiz @ciddiyetsiz

      Önceki yorumlarda da belirttim. Ben kurulumdan sonra Libre Office bir örnek. Ben zaten kendi uygulama mağazasından bulup yine yükledim. Ama sadece oraya mı bağlıyım? Belki başka bir uygulama gerekli ama mağazasında yok. O zaman ne yapacağız?

      Bu durum her seferinde böyle işte senin alışkanlığın falan diye geçiştirilemez. Sonuç itibariyle windows pazar payı ile en yaygın işletim sistemi. Bugün hayatında bilgisayar ile tanışan çocuk bile Windows ile haşır neşir. Sadece benim alışkanlığım değil, 7 yaşındaki çocuk için bile basit olmalı. Anlatmak istediğim bu.

      Herhangi bir kurulum gerekli ise mağaza dışı terminal ilk çözüm yolu olarak sunuluyor. Bundan bahsediyorum. Spesifik şu yüzden açtım dersem, o zaman savunma olarak "şöyle yapsan olmazdı" deniliyor. O yüzden örnek versem de aslında genel konuşuyorum.

    • dafk punt @ugurcansayan

      @ciddiyetsiz yazılım mağazasında olmayan bir programı Flathub'da veya GitHub/GitLab platformlarında aramak da önerilebilir. Zaten oralarda da yoksa hiçbir yerde yoktur. Flathub için terminal gerekli değil ama GitHub/GitLab'da bulunan programlar için muhtemelen terminali açmak gerekir, gerekmeyebilir de. Ama gerek dağıtımın deposu gerek flathub öncelikli tercih olmalı çünkü kurulum, güncelleme ve bakımı işleri için açık ara en kolay yol