Genel tablodan benim çıkardığım anlam şu: Hafız Esad denen diktatör ve kendi gibi yetiştirdiği iti Basil geberince Beşar Esad aslında (içinde bulunduğu diktatörlüğü göz önünde bulundurunca) büyük bir şans olarak Suriye'nin başına gelmiş, fakat bu şans ters tepilmiş. Suriye'de iç savaş başladığından beri çok bilinçli olmasam da hep takip ediyordum. Başlangıçtan sonuna kadar Esad lehine sonlanmasını ümit ettim, hâlâ aynı fikirdeyim. Sebebi de kabaca şu: Hafız Esad'ın kurduğu tiranlık rejimine rağmen seküler, bölgeye göre görece kültürlü ve ılımlı bir toplum vardı orada ve rejimle iyi geçindikleri sürece öyle sosyal hayata müdahale eden bir baskı da yoktu tepelerinde İran gibi. Öte yandan isyanın bayrağını taşıyanlar da aslında demokrasi vs. değil gücü devralmak isteyen İhvancı bir başka güruhtu. Yani bu toplum onların insafına kalacağına Esad'ın himayesinde şimdilik devam etmeli diye düşündüm. Şimdi tabi HTŞ denen kafa kesenler güruhuna kaldı direkt daha da feci şekilde. Düşünüyorum acaba bizim Beşar Esad'ın ilk dönemlerine denk gelen yönetimimiz başka bir yönetim olsaydı Suriye'yi ateş çemberine atmak yerine Batı'ya biz yakınlaştırsaydık tüm bunlar olmadan daha yumuşak bir geçiş mümkün olur muydu? İç savaş başladığından beri Beşar Esad'ın sayısız röportajını izledim, bende uyandırdığı tablo çok rasyonel, makul, anlaşılabilir bir insan olduğu yönündeydi. Hâlâ öyle gerçi. Doğru yaklaşımla çok rahat Batı safına çekilebilir ve İran'dan, Rusya'dan uzaklaştırılabilirdi bence. İran denen garabet rejimin kucağına iterek ülkeyi aslında biraz da biz bataklığa ittik. Esasında oradaki toplumun da kaderiyle kötü oynadık. Bizim yönetimin İhvancı ısrarı sağ olsun, Suriye'de en olmayacak & olmaması gereken tarafa oynadık oyunu. Artı bence savaş patlak verdikten sonra da bi büyük tarihi fırsatı daha kaçırdık: Suriye Kürtlerini hiç desteklemedik. İşid ve radikal İslâm peydah olduğunda adamlar dımdızlak kaldılar, yani PKK'nın kucağına da yine biz ittik onları. Öyle bir durumda hangi toplum olsa kendisine yardım eden ilk tarafa sarılır. Biz olmalıydık işte o. Belki de PKK sorununu oradan kaldırılan rüzgârla süpürecektik toplumsal düzeyde. Bir de tüm bunların üstüne ekonomimizi, demografimizi, kültürümüzü altüst eden bir göçe maruz kaldık ki bu da harladığımız iç savaşın hediyesiydi bize. Yıllardır sırtımızda yük bi terör örgütü de son nefesini veriyorken canlandı vücut buldu, hem de müttefikimiz bir ülkenin doğrudan & bizzat desteğiyle. Bunun üstüne bir de müttefikle limoni olduk, ekonomi iyice cozuttu. Bu müttefik atışmasında Rusya'ya yanaştık, aldık boruyu saldık f35'leri. Kullanamadığımız uçakların da, soba borularının da yükü ayrıca bindi. Yani ben genel tabloda tarihin çok yanlış yerinde seyrettiğimizi düşünüyorum politik olarak. Bizdeki hata komşu toplumu da olumsuz etkiledi ki görünene göre etkilemeye de devam edecek. Hâlbuki hem biz, hem de bu boktan coğrafyada sırtımızı dayayabileceğimiz doğru düzgün bir komşumuz ile istikrarlı devam edebilirdik. İç siyasete hiç girmeden siz de görüşlerinizi iletebilirsiniz, merak ediyorum daha farklı bir senaryo yorumlayan çıkar mı burada.
https://www.youtube.com/watch?v=plf4vgSBVtY

Portre: Beşar Esad

Şam'dan uçakla kaçtığı belirtilen Beşar Esad, bir zamanlar Londra'da göz doktorluğu eğitimi alırken, 10 yıldan uzun süredir devam eden kanlı iç savaşta büyük...
BeğenFavori PaylaşYorum yap
  • Tarık @tarikx

    Esed nod 52 de gitti. bakıyorumda baya seviniyorlar. İyi de bunları rahat bırakmazlar petrol cenneti vatanda söylemek istemediğim rejim getirilir. Dibimizde bi pakistan daha kurulur.
    Acı harbiden çok acı.

    • Tai per Dog Un @alipektas

      Sadece petrol olarak bakmayı hatalı buluyorum ben açıkçası. Birbirleriyle kavgalı iki millet var orada. İsrailliler ve Araplar. İki taraf da karşıdakini geleceği için tehdit görüyor, iki taraf da bu görüde aşağı yukarı haklı. Haklı olmak yetmiyor ama öte yandan, kazananı ve kaybedeni güç belirliyor. E güçlü olan taraf da belli.

    • Tarık @tarikx

      @alipektas İnsanca özgürce yaşayabilecekleri ülke olsa en çok ben sevinirim. Yine çatışma, yine kargaşa, yüzlerce örgüt, parmak sokan ülkeler...
      Afganistan dememin sebebi senin gibi uzunca durumu yazmamak, sana katılıyorum.
      Suriye halkı da güzelce yaşamasını isterim. Ama malesef...

  • Tai per Dog Un @alipektas

    O hapishane kaç yılında yapılmış biliyor musunuz? Siz diktatörlüğü hakikaten tek ama tek bir kişinin koca ülkeyi yönetmesi mi zannediyorsunuz? Rejimi unsurlarını arkana almadan o diktatörlükte sağ kalamazsın. Esad o rejimin yediği her naneyi ne derece destekledi, tasvip etti, doğru buldu bilmiyorum, bilmek de çok mümkün değil içlerinde olmadan lâkin onlara karşı gelemeyeceğini çok iyi biliyorum. Gelemezsin, muhtemelen bir darbe ya da suikastle aynı rejim seni indirir. Çünkü bunlar Esad saha bebeyken babasıyla da bu işleri yapıyordu, Esad ismi soyu kanı taşıyor diye tiranlığı bunlar adına sürdürmesi için (bence) emri vaki başa getirildi. Esad ilk göreve geldiği yıllarda halk talep etmeden (daha doğrusu etmeye korktuğundan) kendi inisiyatifiyle demokratik atılımlar yapıyor & vaat ediyor. Hatta bu babasıyla naneleri yiyen birçok kişiyi görevden alıyor. Sonra birden kesiliyor, güvenlik güçleri muhalif ne kadar ses varsa sert bastırıyor. Yani bu benim kafamda tabloyu az çok çiziyor. Korkuyorlar işte daa Esad demokrasi getirir de bu güç, imkânlar, herkesin başını rahatça ezebildikleri ortam ellerinden gider diye. Ha şu da olabilir: Esad'ı korkutmak sindirmek değil de güç sarhoşluğuyla kendilerine benzettiler belki de. Yani bilmiyorum Beşar Esad ne kadar batmış bunların bokuna. Fakat toplumuyla iç içe olduğunu, sürekli halkın arasına karıştığını, tepeden bakan bir tablo çizmediğini biliyorum. Veriler var yani ortada. Esad'ı Aleviler mi iktidarda tuttu zannediyorsunuz iç savaşın ilk perdesinde. Sünniler ona hâlâ ılımlı bakıyordu. Şimdi bizim iç siyasetten örnek vereceğim ama burada olmayacak, ban yemek istemiyorum.

  • Rasko @rasko

    Kürtleri mi desteklemeliydik? Ahahaha özalın destekleyip kapıyı açtığı kürtlerle 40 yıldır uğraşıyoruz. Bunların sevgisini kazanamazsın, ölümden kurtarırsın gelir şehrin ortasında kendini patlatır.

    Diğer kalemlerde evet, hükümet yapılabilecek en kötü hamleyi yapıyor ve bunu istikrarlı şekilde yapıyor. Mörfi kanunu gibi bir hükümetimiz var. Bu gelenler esadı mumla aratacak muhtemelen.

    • PhoeniXim @phoenixim

      Desteklemek ayrı, kapıyı açmak ayrı. Şu anda Amerika destek oluyor Ypg'ye bu herhangi bir Ypg'linin atlayıp Amerika'ya gidip vatandaş olup gönlünce takılabileceği anlamına gelmiyor. Uzaktan destek olup şekillendiriyor sadece. Bunca yıldır Türkiye de birilerini destekledi Suriye'de olsun başka yerde olsun. Kimlere destek verdik ve verdiğimiz bu destek neye yol açtı sonunda ona bakmamız lazım. Mayınları kaldırmak yerine mayın oranını tam tersi katlayıp düzgün ata oynayabilirdik. Suriye'yi şekillendirmek yerine bütün Suriye'yi ülkeye alıp vatandaş yaptık resmen.

    • Rasko @rasko

      @phoenixim Şu durumda kapıyı açmaya gerek mi var? Daha doğrusu ortada bir kapı mı kaldı? Canı sıkılan çıkıp geliyor zaten.

    • Tai per Dog Un @alipektas

      @rasko Hocam İŞİD oralarda katliamın tillahını yaptı Kürtlere & Ezidilere. Biz bunu çok rahat engelleyebilirdik. Evet gayet sempati kazanırsın bununla, böyle anlar zaten toplumlar için en duygusal hareket edilen anlar. Gelip kafanı kesen, karını kızını cariyesi yapan bi it sürüsünü düşmanın gelip öldürse düşman olarak bakmamaya başlarsın yani. Öyle bi durum bu. PKK kazandı bu sempatiyi YPG'yi kurarak işte. Artı meşrutiyet kazandı bizim açtığımız boşluğu doldurarak. Ne gerek vardı ki yani. Bunu göremedi bizim yöneticiler. Az daha kanton koridoru kuruyorlardı, "lan n'oluyoruz?" olduk. E günaydın içine edeyim, çok beli değil miydi.

  • PhoeniXim @phoenixim

    Bunca yılın sonunda Güney sınırımızda neresinden bakarsan bak bize karşı dezavantajlı bir durum oldu.

    Bi tarafı Htş, Şeriatçılar. Diğer tarafı Ypg, Irak'ta da bi kısmında Kürt devleti kuruldu, kalan kısmında da ne derece stabillik, düzen var bilmiyorum. En az 5m Suriyeliyle yaşıyoruz yıllardır, neredeyse tamamı vatandaş yapıldı. Göstermelik %5 falan ya gider ya gitmez bizde kalacaklar. Afganistan bizden o kadar uzak olmasına rağmen bir sürü Afgan dolmuştu ülkeye şimdi bir de çakması sınırımızda kuruluyor.

    Biz nasıl Avrupanın tamponuysak istesek de istemesek de, güneyimizde de bize tampon olabilecek kalitede bir ülke olsaydı her türlü bizim avantajımıza olurdu. Şimdi her yerde kaostan başka bir şey yok.

  • tolhildan @tolhildan

    Yorumlarda Kürtleri Özal getirdi diyen var, iyi ki silmişim hesabı.

  • Cowboys @cowboys

    Bu son durumun şahsım ve yandaşları hariç tek bir Türkiye vatandaşına bir gram faydası yok, aksine zararı olacak. yurtta sulh cihanda sulh

  • Kvothe @amurado

    https://www.indyturk.com/node/442826/d%C3%BCnya/suriye-parlamentosundan-bildiri-hatay%C4%B1-geri-alaca%C4%9F%C4%B1z

    adam ülkenden toprak almak istiyor sen onu övüyorsun. bir insanın seküler olması onu otamatik iyi bir insan yapmıyor ne zaman öğreneceksiniz.

    • Tai per Dog Un @alipektas

      "adam ülkenden toprak almak istiyor sen onu övüyorsun" Bizim silahlandırıp ülkesine soktuğumuz militanlar ülkesinde katliam üstüne katliam yapıyor. Bunlar üstüne bu politikayı devam ettiriyor ki öncesinde de bi 50 yıllık İhvancı destekleme, onların da karşılığında PKK'yı destekleme durumu var. Hatta Beşar Esad bu konuda da ilk defa iki ülke arasında uzlaşmacı bi iletişim yoluna gidiyor. Tarafsız olun demiyorum ama objektif olun en azından doğru değerlendirebilmek adına. Akıl var izan var.

      "bir insanın seküler olması onu otamatik iyi bir insan yapmıyor ne zaman öğreneceksiniz."
      Okuduğunuzu anlamayı ne zaman öğreneceksiniz ben asıl onu merak ediyorum.
      1. "İyi bir insan" lafı geçmiyor, iyiyse de cami yaptırsın bana ne. Niyetini ne yapayım? Tutum ve bakış açısı önem arzediyor benim değerlendirmem için. Bu değerlendirdiğim tutumlarını fanteziden yapar, iyilikten yapar, egodan yapar vs. bana ne dediğim gibi.
      2. Hafız Esad denen dal yaprak da seküler, bu saçma sapan düz mantığınıza göre onu da iyi görmem gerekiyor. Ne kadar alakasız, safsata dolu bi karşı tez ürettiğinizi bu açıklamalardan anlarsınız umarım.
      Bu arada bu konuyu başka bir gönderi olarak paylaşım devam ettirirseniz oradan devam edebiliriz. Ben gönderimi ve altındaki değerli gördüğm diğer yorumları riske atmak istemiyorum. üye olarak tanıyorum sizi çünkü, az çok konuyu nerelere getireceğinizi tahmin edebiliyorum. Boşuna hır gür çıkmasın bu gönderi altında.

  • Ronnie James Dio @ronniejamesdio

    Irak gibi paramparça olacak bir coğrafya orası da, birçok terör grubu ortalığı kasıp kavuracak.

    • Tai per Dog Un @alipektas

      İsrail şimdiden içinden geçti zaten. Adamlar hiç aman vermiyor, hakikaten ülke menfaati nasıl korunurun timsaliler bilhassa Orta Doğu'da. Karşılarında bu gücü dengeleyecek adam akıllı devlet yok koca coğrafyada.

    • Kadir @abdlkadrergin

      @alipektas Adamlar gerçekten çok teknik çalışıyorlar. İlmek ilmek dokuyorlar olay örgüsünü. Yaptıklarını desteklemiyorum ama takdir edilesi bir performans. Bölgedeki radikalleri de parlatıp coşturanlar yine onlar. Teokratik bir devlet olmaları da cabası. Tuhaf.

    • Tai per Dog Un @alipektas

      @abdlkadrergin Çok teokratik olduğu söylenemez pratikte. Bizdekinin tersi var onlarda da: Yasalarda biz laik devletiz ama politikada İslâmcıyız; onlar da yasalara şeriatçı, politikada (bilhassa iç) laikler. Netenyahu kendi ülkesinde sekürler kesim tarafından pek sevilmeyen biri. Orada da güçlü bi seküler kitle var ama dış politikaya içteki çokluk kötü etkilemiyor. Devlet yapısı olarak çok iyi oturtmuşlar, sekmiyor yani hiçbir şey.

  • Shinsekuruza @shinsekuruza

    İnternette her gördüğünüze inanmayın. Akla mantığa aykırı iddialar var. Yayıldıkları andan beri takip ettim ve kitlelere algı oluşturmanın ne kadar kolay olduğunu canlı gözlemledim. Medyaya pompalanmadan önce her kaynak, anlatım biçiminden virgülüne kadar aynı, tek bir noktadan çıktığı belli ağız birliğine sahipti. Çok kısa bir zamanda bu şekilde yaydılar. 1'e 1000 katma var. Güncel konjonktür -artık kime, neye yarıyorsa- haklı sebepler yaratmak için bunu gerektiriyor. Kimse de çıkıp sorgulamadı. Bazı gruplar bunun bayrak taşıyıcılığını yaptı.

    Adama delillerle geliyorsun, hâlâ yok öyle değil böyle diye kendi gözüyle görmüş gibi yalanını sürdürmeye devam ediyor. Bunun kasıt taşıdığı ortada. Hepsine tek tek değinmeye gerek yok. İş artık süper teknolojik sistemlerle korunan yer altı krallığı gibi fantastik öğelerle dizili hikayeler kurmaya gitti. Yok dünyanın merkezine inen -50 katlı 1 metre karelik odalarla bezeli gizli hücre apartmanları varmış olur mu yahu... Öyle bir rejimde suçlularım çocuk sahibi olacak, yıllarca hepsine para harcayıp bakacağım, ama öldürme imkanım da var. Zaten kimsenin haberi yok ne diye besliyorsam artık böyle über yapıları kurup? Kayıt kuyut tutulmuyor düzgün. İddialardan biri nüfustan düşüp sadece numaralandırılmalarıydı. Sonra o ortamda birileri yıllar önce kayıp ama aklını yitirmiş insanları bulup hemen kimliğini tespit ediyor da bilmem ne. Hemen ulusal veritabanına bilgisayarla bağlanıp parmak izi eşleşmesi mi yaptın, hemen sülalesine mi ulaştın o kargaşada ne anlatıyorsunuz lütfen ya. 😃 Daha bunun gibi nice çelişkili hikayeler.

    Altına da dünyadan habersiz insanları toplamışlar ah vah çektiriyorlar bela okutuyorlar. İşin ucunda drama olduğu için koca yayın kuruluşları olduğu gibi aktardı. Çünkü böylesi daha sansasyonel. Artık geri döndürülemez şekilde doğru kabul edilecektir çünkü 10 değil 1000 yerde böyle bahsedildi. Aynı numarayı yıllardır çekiyorlar, her seferinde de bu coğrafya bunu afiyetle yiyor pes artık yahu. Umarım son elde aynı süreç bizim üstümüzde gerçekleştirilmez lakin gidişat bunu destekler yönde. Bu yorumun amacı asla 5N1K sorularını unutmamanızı hatırlatmaktır.

  • Tai per Dog Un @alipektas

    @shinsekuruza Kabaca bu işte hocam, dediğiniz gibi mevcut & güncel durum neyse ona göre davranıyorlar artı onu da destek alıp menfaatlerine uygun sallıyorlar. Sanki fırsatı versen kendi sevmedklerine bunları yapmaktan geri duracaklarmış gibi birçoğu. https://teknoseyir.com/durum/1735715#comment-6213459

  • Agah @agah

    @shinsekuruza ben de tam onu diyecektim, kelimesi kelimesine aynı metin.

    üstelik her maddesi de ayrı mantıksız.
    ölüleri preslemenin hiçbir kazancı olamaz, bari insanları presleyerek öldürüyorlardı deselermiş.
    bu da mantıksız olurdu gerçi çünkü madem öldürmek istiyorlar neden 20-30 senedir beslemişler? neymiş cep telefonunun icadından habersiz kişi varmış, yani minimum 30 senedir orada tecrit altında tutulması lazım. kim niye bununla uğraşsın? niye öldürmeyip de besliyor?

    ayrıca babası da dahil 50 yıldır iktidardalar ve katliam yapan katillerse nasıl şimdiye kadar ülkenin demografisini sıfırdan tasarlayamadılar? bakın bize, birkaç senede milyonlarca dış unsur aldık ülkemize, ülke demografimiz türkler aleyhine değişti 10 senede. 50 senedir iktidardalar, diktatörler ve katliam yapıyorlarsa nasıl halen azıklıkta oluyorlar bunlar. ikisinden birisi yalan olmalı. ya katliam yaptıkları yalan ya da azıklıkta oldukları yalan. devlet gücünü elinde bulunduran birisi katliam da yapıyorsa ülkeyi 10-20 senede istediği kıvama getirebilmesi gerekirdi.

  • LOOP @loop

    bir kemalistten beklendiği gibi düşünmüşsünüz , yazık gerçekten...laiklik olsunda kime ne yapılırsa yapılsın ... iyiki din günü var.

    • Tai per Dog Un @alipektas

      Buyrun doğrusunu yazık olmayanını siz söyleyin. Bi anlam ifade etmiyor bu yorum benim için. Herhangi bir şeyin / kişinin ist'i değilim ayrıca, böyle bakarsanız böyle yorum yapmanız tabi normal. "iyiki din günü var." bunu zaten anlamadım bile.

    • Agah @agah

      din günü yok, her şey burada. adalet de burada adaletsizlik de burada. burada sağlanmayan adalet başka hiçbir yerde sağlanmayacak, ölen öldüğüyle kalır.

      suriyede öncesi mi daha iyiydi sonrası mı göreceğiz.
      ben ırak'ta 8 ay kaldım, suriyenin bugünü ırak'ın dünü, suriyenin yarını ırak'ın bugünü.
      bugün ırak diye müstakil bir devletten bahsedemeyiz, orada ne idüğü belirsiz bir toprak parçası olarak duruyor. suriye de aynısı olacak. çünkü ırak'ı bu hale getirenlerle suriyeyi bu hale getirenler aynı kişiler ve yaptıkları yapacaklarının teminatıdır.

      saddam devrileli 21 sene olmuş, ırak'ın hali orada. suriyede de 20 sene sonra bile gruplar birbirini kesmeye devam edecek muhtemelen. bugüne kadar olanların vebali esad'ın üzerineyse, bundan sonra suriyede olacakların vebali de bu olanları destekleyenlerin üzerinedir. amerikanın ve israilin yaptıklarının vebalini almayı kabul ediyorsun herhalde. tabi senin dininde vebal diye bir şey yoksa onu bilemem.

    • Kvothe @amurado

      @agah ahiret var. Herkes herkesten hakkını alacak. Elhamdulillah.

    • Agah @agah

      @amurado bu dünyada hakkını alabilen alacak, alamayan avcunu yalayacak. etrafımıza bakınca hayatın sonu herkesin hakkını almasıyla biten bir peri masalı olmadığını görebiliyoruz.

      mesela şu fotoğrafta insanat bahçesinde tutulan insanlar var. bu fotoğrafı çok kolay eleştirirsin değil mi? peki bu fotoğraftaki anne ve çocuk sadece teşhir edilmese, aynı ortamda satılık olsa, üzerlerinde de fiyat etiketleri olsa. mesela 1000 frank yazsa anasını alana çocuk bedave şeklinde de kampanya olsa aynı şekilde eleştirebilir miydin? eleştiremezdin. çünkü sana ahiret var diyen, herkes herkesten hakkını alacak diyenler elhamdulillah demeyi öğretenler şunu da öğrettiler ki insan alınıp satılabilir, bunda bir sorun yoktur. köle olarak alınıp satılanlar da alıp satanlardan hakkını alacak mı ahirette? mesela köle tüccarlarının ahiretteki akıbetleri nasıl olacak? bu yaptıkları insan ticaretinden ötürü cezalandırılacaklar mı?

    • Kvothe @amurado

      @agah bu fotoğrafı çok kolay eleştiririm. Bu şuan medeniyetin beşiği dediğimiz ülkelerde çok ta uzak olmayan bir dönemde çekilmiş bir fotoğraf. Kimse kole olmak istemez. Kole azad etmenin hükmünü sana açıklamama gerek yoktur sabitim. İslam kolelerin hakları konusunda çok büyük reformsalar yapmıştır. Şimdiki ücretli çalışan insanlardan belki daha hür olmaları muhtemel. Koleligi kaldıran ilk büyük devletin Osmanlı olduğunu da belirtmek isterim. Kolelik üzerinden eleştirilmek ıslama haksızlık.

    • Agah @agah

      @amurado köle tüccarlarının ahiretteki akıbetleri nasıl olacak? bu yaptıkları insan ticaretinden ötürü cezalandırılacaklar mı?

    • LOOP @loop

      @agah islamı cüppeliden filan mı tanıdınız Kuran okuyun Allahın dininde köle edinmek yok kölelik düzenine savaş açmış bir dini bile böyle okuyabilen insanlarda anlama sorunu var başka türlü izah edemiyorum.

    • Agah @agah

      @loop nasıl kuranda kölelik yok? hüre kür kadına kadın köleye köle kısas olur ayeti de mi yalan?

    • LOOP @loop

      @agah https://www.suleymaniyevakfimeali.com/Sura/Comment/185 şu açıklama yeterli... Kuran parçacı okunmaz netleşemediğiniz bölümleri açıklayan diğer ayetlere bakarsınız bu sayede herşey netleşir.

    • Kvothe @amurado

      @agah Kur'an'da hür kişilerin sahip oldukları haklara kölelerin de sahip olduğuna ve insanlık onurunu korumak adına kölelerin haklarına yer vermiştir. Bununla beraber köle edinmeyi zorlaştırmış ve kölelerin azad edilmesini teşvik etmiştir. eğer kole tüccarları ıslama uygun hareket etmişlerse herhangi bir ceza mümkün değil. 1400 sene öncesi için büyük devrimdir. Nihayetinde islamin sayesinde kolelik kalkmistir. Müslüman olmayan ülkelerde son 50 yıl öncesine kadar zencilerin beyazlarla aynı otobüse bile binmesinin yasak oldugu dünyada, Müslüman bir ülkenin 220 yıl önce koleligi kaldirmasi. İslamin reformist bin oldugunun kanıtıdır.

    • LOOP @loop

      @amurado ek: Kavramı genişleterek okursak aslında kölelik isim ve form değiştirerek hala günümüzde de devam etmektedir gecesini gündüzüne katarak çalışan asgari ücretliler de bir bakıma köledirler. Bu defa başlarında sahipler değil patronlar var... Bir çok yönden daha acımasız koşullar bile sıralanabilir... Bu insanlar bir ömür çalışsa dahi bir ev bile almak için para biriktiremeyecek şekilde sistem kurulmuştur. Türkiyede milyonlarca köle var diyebiliriz rahatlıkla...

  • Agah @agah

    iki görüşün de anlaştığı kısımdan devam edeceğim, bugün çalışma şartları kölelik sayılır hatta daha kötü bile olabilir diyorsunuz. peki bu durumda ahiretteki kusursuz adaletin olduğu yerde patronlar cezalandırılacak mı? patronların ahiretteki akıbeti ne olacak? yok eğer patronlar işçi çalıştırdığı için ahiretteki kusursuz adaletten paylarına düşecek cezayı almayacaksa bunun konumuzla ne alakası var?

    • LOOP @loop

      Neden çok genelleyici cevaplar arıyorsunuz? Genel bir cevap verilecekse elbette emek sömürüsüne neden olan herkes yargılanacak. https://www.kuranmeali.com/AyetKarsilastirma.php?sure=21&ayet=47

    • Agah @agah

      @loop ahirette kusursuz adalet varmış ya, bu dünyada kusursuz düzen yokken nasıl ahirette kusursuz adalet olacak? bu dünyaya ve bu dinin kurallarına göre yargılanmayacaklar mı?

      mesela kuranda kölelik yok demiştin, olduğunu gösterdim. ki olmasa da sorunu çözmezdi daha farklı bir şekilde karmaşıklaştırırdı sadece. kuranda insan ticareti yapmak haram kılınmamışken ahirette nasıl bundan ötürü ceza verilebilir?

    • Agah @agah

      emek sömürüsü konusunda da işte neyin emek sömürüsü olduğuna kim hangi ayete göre karar verecek? böyle bir ayet yok. ahirette patron demeyecek mi kitapta bu yaptığımın haram olduğuna dair bir bölüm yok, ben adamla anlaştım anlaştığım parayı da ödedim sıkıntı nedir diye?

    • LOOP @loop

      @agah akıllıca bir okuma yapan kuranda köleliğin yasaklandığını net görebilir. Kulluk kavramını ve bu kavramla birlikte tevhit mesajını incelememişsiniz dinin en özü bu oysaki. Yalnızca Allah a kul olmak onun haricindeki en ufak otoriteyi bile reddetmeyi esas kılar. Bu kurala büyüklük taslayan, sahiplik taslayan herkes de dahildir. Allah otorite olarak yalnız kendinin görülmesini ve adil ve eşit bir yaşamı öneriyor...

    • Agah @agah

      @loop kuran yasakladığı şeyi neden hürler ve kadınlarla beraber geçerli bir sınıf olarak sayıyor o zaman?

    • LOOP @loop

      @agah sınıfların varlığı (isimlerinin geçiyor olması ki elmeya elma armuta armut diyecek elbette ) onların onaylandığı anlamına gelmez total bir okuma yaparsanız onaylanmadığını hatta bunlara düşman olunduğunu göreceksiniz.

    • Agah @agah

      @loop orada elmalardan veya armutlardan bahsetmesine hiç gerek yokken bahsediyor. demek ki bir amaç güdülüyor. meyveler meyvelerle kısas olur demiyor, elmalar elmalarla armutlar armutlarla kısas olur diyor.

      ayrıca başka bir ayette hür bir müşrikle evleneceğinize müslüman bir köle ile evlenin daha iyi diyor. burada kölelerin daha aşağı olduğu iması da var ama şimdilik o konuya girmeyelim. kuranda kölelik yasaksa nasıl müslüman bir köle ile evlenecek insanlar? ayrıca müslüman olmak bile kölelikten kurtarmıyor, din kardeşlerinizi köle olarak alıp satmayın demiyor. hür bir müşrikle evlenmek yerine müslüman bir köle ile evlenmek daha iyidir diyor.

      hepsi bir yana, köle alıp satmanın günah olduğuna dair hiçbir şey söylemiyor.