Başlangıç olarak 65 nm gayet iyi bence. Bir yerden başlamak lâzım.
https://youtu.be/XJson_dNiPs?si=7Cy-1jLb8_Bi9H9Q

Yerli ÇİP: Bağımsızlığın Anahtarı

KANALIMIZA DESTEK OLMAK İÇİN LÜTFEN ABONE OLMAYI BİLDİRİMLERİ AÇMAYI VE VİDEOYU BEĞENMEYİ UNUTMAYINIZ..KANALIMIZA ÜYE OLMAK İÇİN : https://www.youtube.com/ch...
BeğenFavori PaylaşYorum yap
  • Ali Kılıç @alinux

    Tabii iyide bunu sanki 5 nm teknolojiymiş gibi sunmaları saçma

  • 2GB DDR3 64BIT @gt710gaming

    Seçim yaklaştıkça haberleri gelir yine.

    • Memoli @memoli

      Abi hiç biriniz videoyu izlememişsiniz. Adamlar beyaz eşya, güvenlik kameralarına yönelik görüntü işleme vb nispeten basit alanlara yönelik uzun zamandır üretim yapıyorlarmış zaten. Bu videoda ileriye dönük hedeflerden bahsedilmiş.

    • 2GB DDR3 64BIT @gt710gaming

      @memoli Hocam videoyu izlemeden yorum yapmıştım ama şimdi izledim. 65 nanometreyi kendimiz kendi başımıza üretebiliyosak çok iyi. Zaten öyle bişey olsa ve yerli ürünlerde kullanabiliyo olsak çok iyi olurdu. Dediği gibi çamaşır makinesi gibi yerlerde tabiki işimize yarardı. Ama sorun şu ki hiçbir başarı cezasız kalmaz. Zaten seri üretim değilmiş. Daha geçen gün güneş paneli ile ilgili paylaşım yaptım. Orada da göreceğiniz üzere ürettiğiniz elektriği devlete satmak sizi zarar ettiriyor. Yani öyle fayda sağlayım da iyi şeyler olsun gibi şeyler olamıyor malesef. 65'i geçtim 85 90 olsa bile çok işe yarayacak yerler var. Ama bu adam ilk değil. Kaç kere haber oldu böyle şeyler. Bu adam veya şirket diyelim farketmez, gerçekten üretiyo olsa bile sizce bunu anlayabilecek, buna destek verecek ve üzerine çökülmeyecek bir ortam var mı? Gerçekten başarılılarsa üzerine öyle bi mevzuat ve vergi atarlar ki, başlamadan biter. Sorun bizde yapılamıyo olması değil. O yüzden artık bişeylerin yapılabiliyo olma haberleri bi anlam ifade etmiyor. Yakında kimlikle sosyal medyaya giricez. Sizce çip felan üretimi gibi bir teknolojiyi bizim kavramamız mümkün mü? Teknik olarak demiyorum, felsefi olarak.

    • Memoli @memoli

      @gt710gaming Vatandaşın anlamasına gerek yok. Bunu bilen, üreten firmaların olması yeterli. Tübitak destekliyor diyor videodaki adam, demekki bu felsefeyi bilen birileri varmış. O kadar ısrarla yok biz yapamayız yaptırmazlar diye ısrar ediyorsunuz ki size cevap verip akp li gibi görünmek istemiyorum. Daha ilk yorumunuzda böyle değerli bir çabayı seçim çalışmasına indirgediniz zaten.

    • 2GB DDR3 64BIT @gt710gaming

      @memoli Halkın anlamasından bahsetmiyorum hocam. Çabayı küçümsemiyorum. Umudumuz yok sadece. Yerli çip olayı diye aratırsanız kaç senedir bu şekilde haberler yapılıyor. Heyecanınızı anlıyorum ama gerçekten hem yeni bir haber değil hem de umudumuz kalmadı. Ben bu yorumu yapsam da yapmasam da olmayacak. Olsa bile en az 15-20 sene öncesinde olması mümkün değil. Ülkede rejimin felan değişmesi lazım da, kamuoyu oluşacak da, bizde çamaşır makinelerinde kullanılacak da. Biz görür müyüz bilmem. Savunma sanayinde kullanılır en fazla ama o da seri üretim olmadıkça gelişme olabilir mi sanmıyorum. Yani kısacası bize bi fayda sağlayacağını düşünmüyorum. Firmanın becerisinden bahsetmiyorum. Böyle gelişmeler olur ama haberleri felan seçim zamanı tavan yapar. Yoksa konuşan eden olmaz. Konuşsalar da bi yere gelmez.

  • Mehmet @m-menguc

    Üretimi kim yapıyor anlamadım ben?

  • Edogawa @narako

    2000 li yıllardan önce bu farkındalık oluşmuş yerli ve milli teknoloji ürzerinde tubitak çalışılıyormuş tubitak eldeki imkanlar oldukça tam teknoloji gelişti işe koyulacak hatta bazı çalışmalar meyve vermeye başlamış ama videodaki prof dr sıddık yarmanın dediği gibi zaten yapan var ucuz olsun diye yurt dışına yönlendirilmiş.

    https://www.kanald.com.tr/abbas-guclu-ile-genc-bakis/bolumler/28-05-2014-genc-bakis

    • Memoli @memoli

      Zaman değişti. Son yıllarda Türkiye'nin yediği ambargolar algıyı değştirdi. Bu sefer olacağını düşünüyoeum. Aynı Tübitak videodaki firmaya destek sağlıyor. İzleyin şu videoyu kurban olduklarım. Yanıt vermekten yoruldum 🙂

    • Edogawa @narako

      @memoli izledim zaten bu iş yeni değilki bayadır yapılıyor. tubitakın ilk takımınn yaptığı yerli linux distrosu pardusun başına gelenleri biliyoruz fatih projesi adlı akıllı tahtalarda ve dağıtılan tabletlerde pardus kullanılacaktı bill gates ülkemize gelince o cihazların içinden findows çıktı...

    • lterlemez :) :\ :( @lterlemez

      @memoli TMSC üzerinden de ambargo yeme riski devam ediyor. Durum ciddileşmeden Çin'in yaptığı gibi çip üretimindeki cihazlardan edinilmesi lazım. İşte bu yüzden Vestel vb'ne kızıldı. Böyle bir şeye %100 Çin üzerinden üretim ile girmek büyük hataydı. Üstelik rekabet edebilecek kalitede ürün bile çıkmıyordu, neredeyse...

  • thundermack @thundermack

    Üretim yapmadan tasarım yapma olayı amerikanın başını yaktı.Sürekli ülke içinde tesis kurmaya çalışıyorlar.Bizim girişimlerde hala tasarım boyutunda.En az 50 yıl gerideyiz şu anda...

    • Memoli @memoli

      Amerika'nın durumuyla Türkiye'nin durumu aynı değil. Amerikan salağı çok daha ucuz diye kendi ülkesindeki yonga fabrikalarını kapatıp Çin'e taşındığı için yandı. Bizde daha fabrika yok. Türkiye'de çip üretim fabrikası kurmak ileri zamanların hedeflerinde var. 50 sene biraz abartmışsınız. Hadi 20-25 sene diyelim akla yatsın.

  • ilker @gilker

    Yerli muadil olan ürünlerin tamamının ithal ikamelerine ciddi vergi getirilmeli yoksa bu chipleri üreten var zaten ithal edelim diyip vaz geçerler.

  • NOKSYESVS @noksyesvs

    işlemci dahi üretiyoruz aslında. mesela çakıl, savunma sanayinde kullanılıyor. katarın satın aldığı bazı litoğrafi makineleri üzerinden de üniversiteler bazında birşeyler yapmaya çalışılıyor.

    bu tarz şeylere ilgiliyseniz Prof. Dr. Oğuz Ergin kanalında üniversite hocalığı yaptığı dönemde işlemci üretme hikayesini, yaşadığı bürokratik sorunları ve yoluna nasıl taş kolunduğunu öğrenebilirsiniz.

    türkiyede otel lobisi, inşaat lobisi, tekstil lobisi vb. lobiler yüzünden dişe dokunur birşeyler yapmak imkansız. çünkü bu iş gerçekten dehşet derecede pahalı, ciddi arge gerektiriyor, sonuç almak için yıllar gerekiyor, yetişmiş mühendileri kaçırmamak gerekiyor, en ufak bir casuslukta da o kişinin hayatını kaydırmak gerekiyor. bizde adam öldüren bile 2-3 sene sonra elini kolunu sallaya sallaya çıkıyor, yaya geçidinde yaya çarpan sarhoş ve ehliyetsiz sürücü adli kontollee serbest bırakılıyor falan ne dediğimi anladınız.

    ayrıca tasarım işi mevzu da, savunma değilse (ki onda da güvenlik önceliği var) biraz gereksiz. boş iş demiyorum, bir yerden başlamak lazım ama biraz enerjiyi boşa harcamak oluyor. apple bile bu işe standart arm tasarımıyla girdi sonra kendi yolunu çizdi, android tarafı kendi tasarımlarını denedi sonra standart armdan devam etti. risc-v gümbür gümbür geliyor. işlemci işinin öneminin kavranması sektörün dönüşmesi açısından iyiye işaret ama daha çooook işimiz var.

    keşke bir şirket 28nmde üretim işini çözse, onunla bir risc-v işlemci üretse, tübitak eskisi gibi bağımsız olarak pardusu o işlemciye göre yapsa, sonra bütün devlet kurumlarının işlerini görecek programlr yapılsa, bütün devlet daireleri risc-v ve parduslu sisteme geçse, genel kullanıcı için de mini pcler satışa çıksa, öyle server işleri falan filan derken türkiye çağ atlar. ama o vizyon nerde? bu dediklerimi yapan şirkede 10 yıl sonra geri ödemeli 0 faizli kredi verseler bile değer. ama avm yapmak varken, otel yapmak varken, saçma sapan şirketlerin distribütörlüğünü yapmak varken falan kim uğraşsın bu işlerle.