Ryzen geldi; hoş geldi tamam. Hani bazen sizin de aklınıza takılmıyor mu, "2.500 liraya işlemci olur mu" diye? Rakibinin yarı fiyatına yakın tamam ama yine de çok pahalı değil mi? Yani teknolojiye sahip olmak gittikçe pahalılaşıyor mu? Oyun oynamak, bırakın oyunu iyi bir sisteme sahip olmak gittikçe lüksleşiyor. Sizce de bu durum bir süre sonra bir darboğaza neden olmayacak mı?
Almayıver 2000 liraya, 4000 liraya işlemci diyebilirsiniz ama işlemcilerin ne kadar çabuk eskitildiğini düşünürsek 1000 liraya aldığınız işlemcinin konforunu yaşama süreniz ile 2000 liralık işlemcinin konfor süresi aynı değil.
Bu kadar çok işlem gücüne ihtiyacımız var mı gerçekten? Yoksa sürekli "daha yüksek kalite" hedefiyle güdülüyor muyuz?
İlerleme oluyor ama oran bakımından yeniye geçilmeyecek kadar çok az. Intel'in i serisinin çok eski işlemcileri bile bugün son nesil çıkan işlemlerden daha hızlı. (Eski i7, yeni i3-i5 gibi.) Render vb. işleri yoksa orta seviye bir i5 yıllarca idare eder. 600-800₺ arasında bu da.
Doğru paramız çok kıymetsiz ama gelir eşitsizliği de bir o kadar fazla. Tek başına çalışan ve kirada oturan bir baba (ki bayağı yüksek bir orandır) çocuğuna oyun oynayabileceği bir bilgisayarı nasıl alacak?
@neolindtr_apple_fan Elbette cevap basit ama isyan edilesi bir durum. Sorduğum sorular biraz retorik sorulardı. Bu iş başından beri böyleydi belki ama teknolojinin bizi git gide daha gereksiz bir güç tüketimine doğru sürüklediğini düşünüyorum.
Paranın değer kaybı önemli ama daha önemlisi gelir adaletsizliği.
O 530,- $ + KDV. olan işlemci 8 fiziksel ve 16 sanal çekirdeğe sahip bir İntel tarafında X99 platformuna eş değer bir şey... Bunu alıp sadece oyun oynamayı düşünüyorsan ve böyle söyleniyorsan sende sıkıntı var... Ha profesyönel adamlarda zaten buna sevinecek artık aynı performansı yarı fiyatına alabiliyoruz diye... AMD ye destek vermek gerek...
Normal adamın alacağı i7 muadili olan 1300 serisi 4 fiziksel ve 8 sanal çekirdekli model... O da 175-200 $ + KDV. olur diye zannediyorum istiyorum açıkcası...
Ben oyun oynayamıyorum maalesef, hem vakten hem de nakden. Fakat reklam pompalaması bu yönde değil mi? Teknoloji okur-yazarı olanlar zaten iyiyi kötüyü ayırd edebiliyorlar ama insanın sürekli kursağında bir düğüm bırakılmıyor mu sizce de?
Ayrıca zaten profesyonel anlamda iş yapanlar xeon/opteron serisini kullanıyorlar. İ7 alıp render yapan gerçek profesyonel bir firma bulmak zordur. Genellikle workstationlarla server farmlarla dönüyor işler. Bu işlemciler son kullanıcı için üretiliyor ve pazarlaması böyle yapılıyor. NVidia için de aynısı söylenebilir. Profesyonel işlerde viewport desteği veren Quadro serisidir NVidia tarafında. Bu binlerde ilralık 10 serisi kartlar hep son kullanıcı için pazarlanıyor.
@sertacs Gönül ister tabiki X99 ancak ele de i5 yerine i7 geçiyorsa bana düğün dernek...:=))) Total War serisi oynamadığımdan işlemciyle öyle çok işim yok benim... Gerisi ofis ve Plays.TV nin kaydettiği videoları kesip direkt youtube kanalına atmak... Gerisi bana İSRAF...
@kadirg1976 Amaca göre sistem toplamak elbette önemli.
Dolar olarak maaş alsaydık bakardık tabii ama maalesef ülkemizin para biriminden ödeniyor maaşlarımız. Dolayısıyla paramız değersizleştikçe bir de teknolojisizleşiyoruz. 🙁
@tekir Yanlış yazmışım zaten "değersizleştikçe bir de teknolojisizleşiyoruz" olacaktı 🙂
Kur adaletsiz ve gelir dağılımı dengesizliği tabi ki sıkıntı ama bunun yanında olması gerekenden çok düşük veya çok yüksek donanım alımı da önemli konulardan bir tanesidir. Mesela Intel G serisi işlemcilerinin çok önerildiği sistemler var mesela veya i7 serisinin çok önerildiği sistemler de var. Tamam bazen cuk oturuyor ama bu önerilerin kimlere yapıldığı konusu da çok önemli bir konu. İmkanı iyi olan birisine G serisi işlemci önerebilirsiniz ama gelir durumu iyi olmayan veya istikrarlı olmayan birisine G serisi önermek bence yanlış. İyi kurulmuş bir sistemi bir kere alıp, çok uzun süre kullanmak zorunda olacak birisine G serisi önermek kadar yanlış bir davranış yok.
Bu tür durumları çok iyi değerlendirmek lazım, G serisi önermek yerine en azından giriş seviyesi bir i7 veya en kötü üst seviye bir i5 önermek veya bir AMD sistem göstermek ve aralarındaki farkları (avantaj/dezavantaj) iyi değerlendirmek gerekiyor.
Bunun yanında, artık bir seferde almak yerine, önce gerekli meblağı bir yere kadar toplamaya başlamak lazım.
Bununla birlikte, artık özellikle dağıtıcı firmaların güzel bir ikinci el sistemi kurması gerekiyor. Hem ülkenin tasarruf yapabilmesi hem de donanıma erişmekte maddi güçlükler çeken kullanıcıların bu donanımlara daha kolay erişmesini sağlamak için.
2500 tl işlemci feci lüks. Aylık gelirim 5000 tl olsa ve verdiğim bu parayı eğer bana getirmeycekse almak istemezdim. Ve şunu söyleyeyim eğer para harcanacaksa 1000 tl de kazansan 10.000 tl de kazansan saniyesinde harcanabilir ve dersiniz ki bana kazandığım yetmiyor. Ama ha Türkiye ortalaması iyi kazanmıyor ve geliri düşük o ayrı. Beni üzen giriş sevyesi dizüstü bilgisayarların ve cep telefonların bile çok ama çok fazla pahallı olması ve bilgi ve iletişim çağında bile haksız bir şekilde fiyatlarının artması. Evet dediğiniz gibi oyunu bir kenera bırakın. Sonuçta eğer amaç eylenmek ise şimdiye kadar gelmiş geçmiş bütün düşük sevye oyunlar ve emülator oyunları emrimizde. Eskiden millet atari 2600 ile dehset eğleniyordu. Çocuklar atari salanlarından çıkmıyordu. Bügün tozlu raflarda anlatılan oyunlar o yıllarda rüzgar gibi esiyordu. Hatta çocuk olsam o ortam olsa yine aynı mutluluğu duyardım. Bir de hani insan bir gün para kazanır bir gün kazanmaz. Yani her zaman durumu iyi olmayabilir. Ama önemli olan temel ihitiyaclarının karşılanması. Ve şimdiki durumda bu iş çok pis oldu.
Ben bunu daha önce belirttim. Bu sitede ve genel olarak diğer teknoloji sitelerinde , abi ver ordan iphone, ver şurdan, samsung galaksi, götür burdan i7, 32 gb ram, kök sötüren ekran kartı filan filan, geçin bunları. Türkiye geneli, giriş sevyesi ve bir az üstü takılıyor genellikle. Bu siteler malesef üreticilerin isteği gereği çok üst sevye donanımları tanıtıyor ve incelemesini yapıyor.
@skyforce @lterlemez Benim dem vurduğum eleştiriyi daha güzel bir şekilde ifade etmişsiniz teşekkürler. Demek istediğim aslında konuya hakim olanların da çok iyi bildiği gibi gereksiz bir güç tüketimi çılgınlığının ortasındayız ve bu tabii ki sistemin tüketim pompalamasının dışında bir şey değil. Popüler kültür neyin eğlenceli olacağını bize dikte ettiği sürece de böyle olacak sanırım.
Teknolojiye sahip olma maliyetinin haksız pahalı olması en başta rahatsız olduğum konulardan birisi. İkinci el piyasasının zayıflığı eleştirisi de doğru ve bunun sebeplerinden birisi de satıcılara olan güvensizliğin had safhada olması ve ikinci elde hak savunacak bir sistemin henüz var olmaması.
Eskiden sistemimi neredeyse 2 senede bir bölgesel yükseltmelerle, 4 senede bir de toptan yükseltmeyle güncel tutabiliyordum. Şimdi böylesi bir çaba oldukça fazla maliyet ortaya çıkartıyor maalesef. Başka yönden bakınca da ufak bir SSD yüksetmesi ile halihazırda elimde olan C2D 4GB ramlı makinemi internette dolaşmak ve hatta oyun -güncel olmasa bile- oynamak gibi amaçlarla kullanabiliyorum.
Bu durumda yükseltme isteğim neden hala taze? Güncel oyunları oynamak için mi? Hayır, çünkü çoğu zaman oyun oynamaya vakit bulamıyorum. Peki güncel bir sistemim olsa o hevesle oyuna bir şekilde daha fazla vakit ayırır mıyım? Bilmiyorum. Meslek icabı sürekli teknoloji ile iç içe olmaktan dolayı düşük sistemle tatmin olamamak mı? İşte bu olabilir. Gündemden uzak kalmamak için güncel teknolojiye sahip olmak zorunluluğu olabilir mi? Olabilir.
Sistemimi güncellemek (anakart+işlemci+ram+kasa) i5 6600 ile 2000 lira civarında tutuyor. Buna bir de 1060 bir kart eklerseniz 3000 lira minimum maliyet çıkıyor ortaya. Bir de monitör (ki 1280x1024 çözünürlüklü bir monitörüm olduğu düşünülürse makul) eklenirse 3500-3600 lirayı bulmak olası. Ha 10 serisi bir kart değil de 9 serisi alırsam ~500 lira düşürebilirim belki maliyeti ama o haliyle bile fazla benim standartlarıma göre.
Velhasılı kelam zenginin malı züğürdün çenesini yorar lafının içinde yaşıyoruz sanırım 🙂
Bu, son bahsettiğiniz konu biraz alakasız çünkü, bu biraz da üretimi yapan şirketlerin mali durumlarını sürdürme isteklerinden kaynaklanıyor. Herkes biliyor ki eldeki teknoloji olandan daha iyisine götüremeyecek. Ama buna rağmen, mesela oyun üreticileri hala çok daha iyi grafikler elde etmek için zorluyor. Kaldı ki işletim sistemi üreticileri de aynı konumda, özellikle W her yeni versiyonda çok daha fazla donanım talebi istiyor (hızlı başlaması/kapanması sistemin hızlı çalıştığı anlamına gelmiyor. Bu konu tamamen kandırmaca bence).
Örnek de çok güzel aslında, çok çekirdekli cpu/gpu donanımlara sahip olduğumuz halde, cpu'da genel olarak 4'den fazlası önerilmiyor (çünkü tek avantajı, mesela oyun oynarken arka planda dvd yazdırabilmeniz. Çoğu uygulama/oyun hala çok çekirdek avantajını kullanmıyor ki ben bile sırf bu yüzden en az 4 diye tavsiye ediyorum. Çünkü ilk zamanlarda bunun sıkıntısını çok çektik. Az beklemedim yazdırma işlerinde saatlerce), çok gpu seçeneğimiz de var ama nedense, gene kimse pek önermiyor. "Gidip bir üst model alın" diyerek SLI, CrossFire yapın demiyor, üstüne üstlük çift gpu kart üretimi de sadece göstermelik ve para yolmak için. Yani piyasada ve sektörde bir ikilem var, hem yüksek donanım talep ediliyor ama güncel donanımla bu talep bir türlü karşılanamıyor. Hep bir satın alma dürtüsü yaratılıyor.
@lterlemez Aslında konunun geneliyle alakalı. Şirketlerinin ekomilerini canlı tutmak için bizim ekonomilerimizi sömürmesi adaletli mi sizce? 🙂
@sertacs Tabi ki değil ama ikilemde olmaları da garip bir durum. Sanki bir birlerinin aleyhine çalışıyorlarmış gibi. Olmayan donanıma yazılım yazmak, olmayan yazılıma donanım üretmek....
@lterlemez Tüketici bu bilinçte olmadıktan sonra kimin umurunda? Sanal talepler yaratıp gerçek parayla bu talepleri karşılamak. Bence işin dehası burada. 🙂
@sertacs Bu yüzden, tüketicinin tüketiciyi bilinçlendirmesi lazım. Bir başkasının değil, devlet bile tüketicinin yanında olmaz (üründe bir sıkıntı olmadığı sürece, çünkü devletin kazancı da tüketicinin üstünde)...
500 dolar bazı ülkelerin asgari ücretinin %20'si. Sorun teknolojide değil. Hatta teknoloji ucuzladı insan ile birlikte.
Bu da var tabi ki. Şirketler insanların yerini almaya başladı.
asıl sebep para biriminin değersizliği ve gelir adaletsizliği. ayrıca vergiler.