Asus UX310 ve Macbook Pro ile deneyimlerim
Yaklaşık 1 yıldır 2 yıllık bir aranı ardından tekrar Mac kullanıyorum. Daha önce kullanduğım Macbook Air ile Şu a kullandığım Macbook Pro arasında Teknoseyir'de de incelemesi çıkan Asus UX310 model Ultrabook'u çeşitli dağıtımlarla (Çoğunlukla Arch ve Solus) kullandım. Aslında bu yazıyı da monitöre bağladığım Asus'tan yazıyorum. Asus bilgisayar ve Macbook Pro ile olan deneyimlerimi özetleyip Mac ve Linux'un günlük hayatıma olan etkisinden bahsedeyim dedim. Aslında benim Mac'ten üstüne Linux kuracağım bir Asus'a geçişim ani bir kararla olmuştu. Macbook Air'ın ekranıyla yaşadığım sorunlar, pilinin bir okul gününü tamamlamam için artık yetmez olması ve anidan kapanıp açılması gibi sorunlar beni yeni bir bilgisayar alma düşüncesine itmişti. Teknoseyir'de zaten birkaç ay önce incelemesini görüp beğendiğim bilgisayarı daha çok araştırdım ve o sırada yeni çıkmış olan yeni nesil Macbook Pro'lardan hem daha ucuz hem de daha çoğu alanda daha iyi teknik özellikler sunduğunu gördüm. Zaten uzun zamandır Linux'a da tam zamanlı geçmek istediğim için yeni nesil bir Macbook yerine Asus aldım ve kullanmaya başladım. Aldıktan sonra fark ettiğim birkaç şeyler malzeme kalitesinin açıkça daha kötü olması, hoperörün yeterli sesi verememesi ve verdiği sesin kalitesiz olması ve Touchpad'inin gerçekten Mac ike karşılaştırılamayacak derecede kötü olmasıydı. Hem Windows hem Linux'ta farklı sürücülerle hissi biraz değişiyor olsa da sonuçta kullanması gerçekten rahatsızlık veren ve insanı bir aşamadan sonra mouse kullanma zorunluluğunda bırakan bir touchpad'di. Bunun yanında malzeme kalitesi her ne kadar biraz ucuz bir his verse de aldığım dönem bunu takmadım, sonuçta içinde kullanılan komponentler açıkça benzer fiyatta bir Macbook'tan daha iyiydi. Bilgisayarı aldıktan sonra bir süre (herhalde yaklaşık 3-4 ay) çok sayıda Linux dağıtımı denedim ve Linux'un yapısını öğrenmeye başladım. Ubuntu, Mint gibi çok bilinen dağıtımlarla başlayıp, belki burada da hatırlayanlar vardır, en küçük sürücü sorununda bile burada yardım aradım, ve sonrasında küçük bir Funtoo denemesi hariç Solus ve Arch kullanarak hayatıma devam ettim. Özellikle yaz aylarının gelmesiyle ekran parlaklığının azlığı rahatsız edici bir hal almaya başlamıştı. Aslında Teknoseyir'deki inceleme videosunda da parlaklık övülüyor dolayısıyla bendeki modelde bir sorun olup olmadığını da merak ediyorum. Bilgisayarı aldıktan yaklaşık 6 ay sonra artık Linux kullanmaya alışmıştım ve devamlı Solus kullanmaya başlamıştım. Artık bu zamandan sonra Solus ve Arch arasında gidip geldim, KDE'nin sunduğu seçenekler gerçekten de beni kendine hayran bıraktı ve i3 WM diğer tiling WM'ların da sunduğu çok az kaynak tüketimi, yapısı gereği çok hızlı ve pratik kullanılabilirlik ve insanı gerçekten geliştiren ve işletim sisteminin yapısını daha iyi kavramasını sağlayan config dosyalarını modifiye etme gibi kullanım özellikleriyle beni kendine bağladı. Şu anda da i3 ile kullanıyorum zaten Solus'u, şu sıralar LaTex öğrenmeye başladığım için tiling WM gerçekten çok işe yarıyor. Aslında Linux kullanma deneyimimi daha uzun açıklayacağım bir yazı yazmayı planlıyorum fakat yaşadığım sorunlar çok büyük oranda Nvidia, Intel ve Asus'tan kaynaklandı. Klavye aydınlatmasını kontrol etmeye yarayan sürücü bir ara sorun çıkardı ama aslında bunun nedeni bu sürücüyü 3. parti geliştiricilerin yazması tabii. Alında en büyük sorun hep Nvidia sürücüleriyle oldu. Açık kaynak kodlu alternatif sürücülerde bir sorun çıkmazken Nvidia'nın kendi geliştirdiği sürücüde ekran kesilmeleri (şimdi yaşanan şeyin adını unuttum umarım böyle de anlaşılıyordur) ve çok yüksek pil tüketimi olurken istediğim hızlara da çıkamadı. HOI4, Cities Skylines ve ETS 2 oynadım hep aslında, yani pek zorlayıcı oyunlar değil ama yine de özellikle Cities Skylines çok zorladı Nvidia 940MX'i. Bunun yanında bir ara denemek için kurduğum Windows 10'da oyunlar çok daha akıcı çalışıyordu. Bunun temel nedeninin Nvidia sürücüsü olduğunun farkında olmakla birlikte bir diğer nedenin de oyunların OpenGL için değil de DirectX için optimize edilmesi olduğunu düşünüyorum. Ama tabii sürücü sorunları filan doğru markalar tercih edilerek (burada aslında tek düzgü seçenek AMD işlemci ve ekran kartı) çözülebilir, fakat ben esas sorunu touchpad ile yaşadım. Aslında bir insanın bir bilgisayarla yaaşadığı en büyük sorunun touchpad olması pek beklenmez fakat eğer mouse öyle her an kullanılamıyorsa, ki ben okulda sıralar küçük olduğu için kullanamıyordum, bir insanın bilgisayarla en çok etkileşim kurduğu girdi touchpad ve klavye oluyor. Cihazın klavyesi her ne kadar fena olmasa da touchpad Mac ile karşılaştırılamayacak kadar kötüydü (genel olarak kullanması zordu, nasıl açıklanır pek bilmiyorum). Hoparlörün kötülüğü de rahatsızlık vermiş olsa da aslında Mac'e geçmemdeki temel sebep trackpad kullanmanın rahatlığı. Parmak hareketleriyle kontrol imkanı ve tam anlamıyla hassas oluyor Mac'lerdeki klavyeler. 2 yıllık görece özenli kullanımın ardından ekranının önce bağlantılarını gizleyen plastiğin yerinden çıkması, sonra bilgisayara bağlayan menteşenin kırılması, parlaklığının ve pil ömrünün artık çok azalması ve ekranın zor görülür olması gibi sebeplerle bilgisayarı 2 yıl gibi kısa bir sürenin ardından kullanmayı bıraktım ve 13 inç Macbook Pro satın aldım. Bu Macbook'un klavye sorunlarının filan farkındaydım aslında ama açık konuşmak gerekirse nereseyde sırf trackpad ve okul desteği nedeniyle Dell XPS veya Lenovo Thinkpad gibi bir cihaza tercih ettim. Okuduğum okul maalesef Linux'u desteklemiyor, ben Windows kullanmak istemiyorum, dolayısıyla derslerde kullanmamız istenen bazı programlar (gerçi 9. sınıfın ardınan bu programlarla pek işim olmadı) ve belki de en önemlisi printerlar kullanılamıyor Linux ile. Macbook'u kullanmaya başladığımda gerçekten çok büyük bir fark hissettim. Ekran parlaklığı, yapı kalitesi, pil ömrü gibi şeylerle eski bilgisayarımın önüne geçti. Mac OS arayüzü gerçekten diz üstü bilgisayarlarda kullanılmaya çok uygun. Uygulama desteği aslında çok bir şey kazandırmadı, aslınd Linux'ta olan açık kaynak kodlu alternatifleri kullanmaya çok alışmıştım ve bir eksiklik hissetmiyordum. İşletim sisteminin neredeyse hiç özelliştirilememesi ve Apple olmayan her türlü cihazla uyumsuz olması ise başlarda (ve hala) en büyük şikayetlerimdendi. Fakat bir süre sonra tüm bu şikayetleri tamamen gölgeleyen çok daha büyük bir sorun ortaya çıktı, klavye. Bazıları kelebel mekanizmalı klavyenin verdiği hissi beğenmiyor, bense 2. nesilden sonra gayet hızlı yazılabilen ve insanı tatmin eden bir his verdiklerini düşünüyorum. Fakat benim bilgisayarımda da olan 2. nesil klavyenin ünlü olduğu sorunları ben de yaşamaya başladım. Başlarda da bazı tuşlar arada bir tuhaf bir şekilde farklı ve rahtsız edici bir his veriyordu fakat çok sert bir şekilde basınca takır tukur edip normal hallerine dönüyorlardı. Fakat boşluk tuşunda ne yaparsam yapayım çözülmedi bu sorun ve diğer tuşlara da yayıldı. Artık neredeyse yazılmaz oldu klavye ile. Ufak tefek şeyler yazılıyor fakat WP'da uzunca bir mesaj yazarken bile çok vakit kaybediyorum ve devamlı yazım yanlışları yapıyorum. İnsanın binlerce lira verdiği bir cihazda böyle çok büyük sorunlar olması gerçekten çok rahatsız edici. Değişim programından da yararlanamıyorum tabii durum malum, bu hastalık çıkmadan önce de hiç vaktim olmamıştı, bir süreliğine böyle kaldı. Neyse ki eski bir Apple klavyem var onu kullanarak gerekli yazıları yazıp ödevlerimi yapabiliyorum. Bu 1 yıllık deneyimin ardından gelecekte alacağım (umarım en az 2-3 yıl sonra) bilgisayarlarda Apple tercih etmeyeceğimi kesinlikle söyleyebilirim. Alışmış birine Linux'tan başka işletim sistemi uymuyor ve Apple gözümdeki "sorunsuz" imajını kesinlikle kaybetti.
degisim niye olmuyor onu anlamadim. bir de araya paragraf koyun hocam kayboluyorum.
Nasıl olduysa paragraf koymayı unuttum, Tab'e basınca nedense olmadı sonra da unuttum, birazdan değiştiririm yazıyı. Değişim olmama nedeni bütün Apple Store'ların kapalı olması. Online değişim gibi bir şey olduğunu sanmıyorum ama bunu yapmaya çalışsam da derslere katılamam. Tabii bu kadarı Apple'ın suçu değil, keşke hiç beklemeden servise götürseydim.
Bu minvalde ikinci soru da geldiği için sanırım ben kendimi yanlış ifade ettim; değişim programının dışında kalmadı sadece her yer kapalı olduğu için değiştiremiyorum. HP pek düşünmem zaten, Dell XPS ve Lenovo Thinkpad benim Linux kullanacağım düşünülürse mantıklı iki seçenek olurdu. Aslında Surface'lar çok çekici fakat hem Linux kullanılacak son cihaz hem de Microsoft'a pek güvenmiyorum. Yeniden eski tarzda klavyelerine geri dönüyor Apple, sonunda verilmiş iyi ve doğru bir karar.