Windows Phone Uygulamaları İncelemesi
Merhaba teknoseyir takipçileri. Bende bir takipçi olarak teknolojiyi yakından takip eden ve olabildiğince çeşitli ürüne sahip olmaya çalışan biriyim. Geçen günlerde Turkcell'in kampanyasıyla edindiğim Windows Phone platformundan Nokia Lumia 1320 tecrubelerimi anlatacağım. Yalnız bu inceleme telefon odaklı değil WP platformunun bizlere sunduğu uygulama "zenginliği" üzerine olacak.
Telefonu almadan önce Nokia Store' da inceleme fırsatı bulmuştum. İlk yaptığım şey uygulama mağazasına bakmak oldu. Çok sık kullandığım, olmazsa olmaz uygulamalarım var mıydı acaba? Hemen baktım. Facebook, Instagram, Spotify, Soundcloud, Whatsapp,Foursquare, Youtube... Evet hepsi vardı. Tamam dedim Windows bu platformu tamamlamış. En azından benim adıma.
Telefonu tabi ki Nokia dan alamadım. Kontratla turkcell den almak daha cazip geldi çünkü artık taksit imkanı telefon satıcılarından kaldırıldı. Alır almaz yavaş yavaş bütün olmazsa olmaz uygulamalarımı yükledim. Her yüklediğim uygulamada biraz daha ve biraz daha moralim bozuldu. Çünkü bu zamana kadar kullandığım uygulamalar platforma göre ya hiç değişmiyordu. Ya da platforma göre (ios veya android) ufak, ayırt edilmeyecek farklılıklar içeriyordu ama o kadardı. Ta ki Windows Phone platformunu görene kadar.
Neredeyse bütün uygulamalar özelliklerini fazlasıyla kaybetmiş kırpılmış beta bile sayılamayacak düzeyde uygulamalar olarak çıktı karşıma.
Teker teker saymam gerekirse,
1.Facebook cicilerini kaybetmiş, o eski ilk dokunmatik ekranlı telefonlarımızda web tarayıcısından girdiğimiz zamanlardaki facebook'tan hiçbir farkı yok. Bildirimler desen seçenek olarak var ama daha herhangi bir olayı haber vermişliğini göremedim. Çok sonradan android tabletimde farkettimki beni tatmin eden android versiyonu kabuk bile değiştirmiş. WP yi sorarsanız eğer cevabım şaşılmayacak şekilde. Hala aynı.
2. Instagram ilk kullanmaya başladığım 1 sene kadar öncesiyle aynı. Zaten instagram Beta olarak geçiyor. Video yüklemek ve sonradan gelen kişiye özel resim göndermek (instagram direct) bulunmuyor. Çoğu kez ekranda görünen akış yenilenemedi hatası da cabası.
3.Spotify kullananlar bilir çok güzel bir müzik uygulamasıdır. Premium üyeyim. Bu da şu demek bazı özellikler ekstra olarak geliyor. Çevirimdışı dinlemek ve istediğim kadar şarkı değiştirip dinlemek gibi. WP de bırakın bunları normal üyelerin dahi sahip olduğu özellikler yok. Arkadaşlarına mesaj gönderme ve Moduna göre seçebildiğin (yol şarkıları veya spor şarkıları gibi) radyolar programdan itina ile kırpılmış. Bunları gördükten sonra yeni bir telefon alana kadar veya Spotify yenilenene kadar premium üyeliğimi iptal ettim.
4.Soundcloud da spotify dan aşağı kalır yeri pek yok. Arayüzden tutunda özelliklere kadar birçok eksik mevcut. Bildirim tahmin edeceğiniz gibi yine yok.
5.Whatsapp. unların içinde yine en düzgün çalışan program ama tabiiki eksikler WP klasiği olarak mevcut. Kişi ya da grup mesajı sesi ayrı ayrı olamıyor. Eskiden daha ses gelirken kimden mesaj aldığımı bildiğim telefonumdan sonra buna alışmak çok zor oldu. Bir bildirim merkezide olmadığından o mesajı görmek için mecbur whatsapp ı açmak zorundayım. Bu da demek oluyor ki "mesajını görmemişim, uyumuşum" gibi beyaz yalanları söyleyemeyeceğiniz anlamına geliyor. Çünkü program açıldığı anda çevirimiçi olduğunuz görünüyor. Bir de mesajların çok sonradan gelmesi gibi ilginç bir alışkanlığı var.
6. Foursquare de ise demin bahsettiğimin tersine bildirimleri görseniz bile inatla görmemişsiniz gibi göstermeye devam ediyor. Bazen gördüğüme inandırmak çok zor oluyor. Yenile yenile yaparak durumu bir şekilde atlatabiliyorsunuz. Arayüz yine WP klasiği olarak çok farklı tasarlanmış alışmak zaman istiyor.
7.Youtube. Bilgim vardı google konusunda. Google, WP paltformuna hiçbir yazılım geliştirmeyeceğini duyurmuştu. Ama mağazadaki youtube uygulamasını görünce sevindim. Geliştirici kısmında Microsoft Corporation yazıyordu. Evet bencede microsoft müşterilerini memnuniyeti için youtube programını kendi yazmış helal olsun dedim. Bu lafı yutmam çok sürmedi. Program diye görünen ikon internet explorer'a bir kısayoldan ibaretmiş. Yani internet explorer a girip youtube yazmanızla hiçbir farkı yok. Android veya ios'daki pencere küçültüp diğer videoyu arama gibi özellikleri zaten hiç düşünmeyin bile dediğim gibi m.youtube.com a girdiğinizle hiçbir farkı yok.
8.Email. Microsoft senelerdir çıkardığı outlook excel gibi ofis programlarını telefona aktarmıştır elbet. Evet aktarmış. Bir mail e pdf eklemeye çalışana kadar memnundumda. Birgün çok önem taşıyan bir pdf i mail yoluyla göndermem gerekti. Aşağıda ekle diye bir seçenek vardı tıkladım. Fotoğraf galerime geldim. Acaba Yanlış bir tuşa mı bastım diye düşünüp tekrar ekle ye bastım. Tekrar galerimdeydim. Evet mail e sadece fotoğraf ekleyebilirsiniz. Başka bir ek göndermeniz söz konusu değil. İmkansız değil tabi ki. Bir pdf i aktarabilmeniz için en kısa yol şu. İlk önce sahip olduğunuz pdf i Microsoft un PDF Reader programıyla açıp ordan paylaş a basıp pdf i OneDrive a upload etmeniz gerekiyor. Upload ettikten sonra OneDrive ı açıp oradan pdf dosyasını buluttan paylaşabilirsiniz. Tabii ki ben bunu yapmadım en yakın pc den yardım alıp günü kurtardım.
Bunlar sadece hayal kırıklığımın 8 maddesi. Bunun gibi aklıma gelen gelmeyen bir sürü daha örnek sayabilirim. WP için "daha çok yeni bir platform" veya "araştırıp alsaydın" diyebilirsiniz fakat bu tip bilgileri malesef telefonu edinmeden bilemiyorsunuz. Ya da birine gidip "bu telefonu bir hafta kullanıp sana geri getireyim" de diyemezsiniz. Bunlar tecrubeyle edinilecek bilgiler. Sonuçta bu telefonlar bedava değil ve bunları birinin söylemesi lazım.
Bunlara rağmen hala ben WP platformunu denemek istiyorum diyorsanız size tavsiyem ucuz bir modelini alın ve hevesinizi bu şekilde alın. Sonuçta hepsinin arayüzü aynı ve en iyi en pahalı telefonunu dahi alsanız çok farklı deneyimler vaad etmiyor.
Windows Phone platformu hakkında 12.05.2014 itibaiyle söyleyeceklerim bu kadar. Bu sorunlar 1 ay içinde düzelebilir veya hiç düzelmeyebilir zamanla göreceğiz. Umarım bu inceleme kararsız potansiyel Windows Phone sahiplerine bi nebze yol gösterici olur.
Hayatınızdan teknoloji eksik olmasın...

Bir bilgilendirme yapayım. MS kendi Youtube uygulamasını yapmıştı. Platformdaki en iyi uygulamaydı ama Google bu işe taş koyduğu için uygulama rafa kaldırıldı.
Ona yetişemedim benim gördüğümde bu şekildeydi. İlerleyen günlerde belki bi anlaşma yapılır ve bu platformada güzel bir youtube uygulaması gelebilir. Spotify güncellemesi için bir inceleme yaptım. Spotify artık buradaki yoruma dahil değildir. Güncel versiyonu incelememdeki gibidir.
Ben bunu yazalı 5 ay oldu. Tabii ki gelişmeler olacaktır. Benim şu anki görüşüm şöyle. 600tl ye kadar paranız varsa wp mantıklı. Ama tutupta 2000tl lik telefonu windows phone alırsan çok kafanı vurursun. şu anda 512 ram ve makul bir donanımla akıcı bir şekilde kullanılıyor. Ama iyi donanımlı bir telefonada Windows Phone yetmiyor. 400 beygirlik bir araban var ama hız sınırı heryerde 50km gibi bir durum.