Bağımsız geliştiriciler ile #G2A arasındaki son savaşı, hatta bu tartışmaların geçmişini, Pazartesi günü derinlemesine konuşacağız. Ancak şimdilik şu kadarı söylenebilir.

Gri marketin desteklenecek bir tarafı yok. Ne var ki oyun şirketlerinin piyasayı kontrol etme çabaları da aynı oranda mide bulandırıcı. Bunu gerçekten haklı olan bağımsızları ayırarak söylüyorum elbette; ancak geçmişte Gearbox'tan Activision'a, EA'den Ubisoft'a dev şirketlerin saçma sapan bahanelerle oyun anahtarlarının yeniden satışını, hatta ikinci el satışları bile engellemeye çalıştıklarını gördük.

Evet, ortada çalıntı kartlarla alınıp satılan oyunlar var. Evet, özellikle bu dolandırıcılıklar tespit edildiğinde hem sahte oyun anahtarlarının takibi, hem de kredi kartı geri ödemelerinde şirketler ciddi bir zaman ve para kaybına uğrayabiliyorlar. Ancak günün sonunda G2A sadece bir platform. Satıcı değil. Bu tarz platformlarda satılan bütün anahtarlar da dolandırıcılıkla elde edilmiş değil. Belki dolandırıcılara karşı daha ciddi önlemler alınabilir- ki bu yüzden zarara uğradığını ispat eden şirketlere 10 katıyla tazmin etme sözü de vermiş G2A. Eh, bu da bir şey.

Bu arada bütün tartışmaları başlatan Mike Rose'un şirketinin G2A'de sadece 5 (yazıyla beş) tane oyunu satılmış, bunu da belirtelim. Bunlar kredi kartı hırsızları tarafından mı satılmış bilmiyoruz. Zaten oyun anahtarları yasalsa, şirket de parayı çoktan kasasına koymuş demektir, merak etmeyin.

Bu konu iki ucu keskin kılıç. Şu taraf haklıdır demek pek sağlıklı değil. Buradan G2A'i savunduğum anlaşılmasın. Bilakis. Sadece bu tartışmada oyun geliştiricilerin tarafında da değilim.

#Oyun endüstrisinde bir şeylerin düzelmesi için de G2A gibi platformların kapanması değil; türlü soytarılık, yalan, hile ve dolandırıcılıkla cebimizdeki paraya göz diken, DRM saçmalıklarıyla fahiş bedeller ödeyerek satın aldığımız oyun zevkimizin içine eden, bir yandan 60$'ın artık oyun maliyetlerini karşılamadığı hikayesini yayarken bir yandan da tarihlerinin en karlı dönemlerini geçirip ABD'nin en çok kazanan CEO'larına, en mutlu hissedarlarına sahip oyun şirketlerinin iş modellerini değiştirmesi gerekiyor. Zaten öyle olduğunda da gri markete falan gerek kalmaz.

BeğenFavori PaylaşYorum yap
  • Melburg @melburg

    G2A kapatılsın demek sahibinden kapatılsın demek gibi bir olay ama bu yerler denetim iyi sağlayamıyorsa ona da dikkat etmeliler.

  • Orcun @orcun

    Bu para muhabbetinde beni çıkmaza sürükleyen bir yol var. Kutulu oyunların çıkış fiyatı da 60 dolar veya euro. Digital hali de aynı fiyat niçin ? Kutulu oyunda üretimi blu-ray'e kopyalanması, ambalajı kağıdı vs. yetmiyor nakliyesi + rafta duracak onun raf kirası vs. vs. varken nasıl 60 dolar olabiliyor ? digital sürümde ise bunların hiçbirisi yok ve fiyat aynı, tahminime göre kar oranı ama o zaman niye hala ya oyunlara artık bu fiyat az 80 90 dolar hakkı deniliyor ? yetmiyor kansızlar( tabir için kızmayın bildiğin kansızlık çünkü ) full price oyun parası veriyorum bana hala '' bik bik koin var hacı istersen bunu al bu bilmemneyi öyle geçersin '' diyor ? bu bildiğin kansızlık ve şerefsizlik değilde nedir ? g2a mış yok işte bunlarmış gördükçe valla eğer bilgisayarım oyun oynatsaydı köküne kadar korsan kullanırdım. Ps4'de bile kardeşlikle alıp alıp satıyorum zerre umurumda değiller. Ha hak eden oyunların değerini biliyorum ayrı konu ama böyle kansızları da gördükçe zaten onu yapan birkaç tane firma var ne oyununu alırım ne de oynarım korsan imkanım olsa bilgisayardan sırf inadına oynardım.

  • M. Oğuz Sünnetci @vitalyscherbo

    Rami İsmail de key satın alacağınıza korsan oynayın, bize daha az zarar verirsiniz demişti. Bana biraz abartılı bir söylem gibi geldi.

    • Uğur Yurtsever @ugury

      Haftalar sonra çıkacak bir geri ödeme, tek başına çalışan bağımsız bir geliştirici için ciddi bir para ve zaman kaybı olabilir. Bu açıdan hak veriyorum aslında. Ama bu platformlarda bu oyunların yüzlerce satılmadığı da bir gerçek. Satılan anahtarların hepsi de çalıntı kartla falan alınmış değil zaten. Dediğin gibi söylem biraz abartılı yani. Özellikle de oyun endüstrisinin kanayan yarası gri marketmiş gibi davranmak çok acayip.

      Bence serbest pazarı engellemeye çalışmak yerine, ürettikleri oyun anahtarların satılacağı platformları daha iyi kontrol edebilirler. Böylece bu anahtarların gri markete giden yolculuğunu da takip edebilirler. Günün sonunda oyun anahtarlarını geliştiriciler/ dağıtımcıları üretiyor.

  • Outrun @outrun

    Kaçırdığınız noktalar var. Olayları Mike Rose'un tweeti başlatmadı, 2016'dan beri biliniyor, o tweet ile tekrar gündeme gelmiş oldu.

    Çalıntı kart olayı da kabaca şöyle oluyor:
    1) Hırsız/hacker bir şekilde kredi kartı bilgilerine ulaşıyor, ardından deep webde bu kart bilgilerini satışa çıkarıyor.
    2) Para kazanmak isteyen başka biri bu bilgileri hackerdan satın alıyor.
    3) Bu kişi resmi kanallardan bu kartları kullanarak çokça key alıyor.
    4) Kişi keyleri aldığı fiyatın çok altına G2A'da satışa çıkarıyor. Sonuçta keyleri çalıntı kartlarla aldı, o yüzden düşük fiyattan koyunca kendisi zarar etmiyor.
    5) G2A'da keyleri satınca, eline "temiz" para geçmiş oluyor.
    6) 1. maddeden tekrar başlıyorlar ve bu döngü böyle devam ediyor.

    Bildiğiniz para aklama.

    Ayrıca G2A bütün satışlardan pay alıyor. G2A'nın payı 20-30% arasında oluyor (sitede direkt olarak yazmasa da birçok kalemden ücret alıyorlar ve ortalama bu değere geliyor satış başına). Elbette iş modelleri bu, parayı bu şekilde kazanıyorlar ancak çok önemli olan nokta şu ki; G2A yasa dışı key satışlarından da para kazanıyor.

    Hatta ve hatta, G2A bir üyenin bu şekilde yasa dışı elde ettiği key sattığını tespit ederse, G2A hesabındaki tüm paraya el koyuyor. Düpedüz hırsızdan çalıyor. Kullanım koşullarında görebilirsiniz ilgili maddeyi.

    G2A'nın yasa dışı satışlardan pay alması ve bu parayı iade etmemesi, yasa dışı satış yapanları tespit ettiğinde tüm paralarına el koyması, hırsızlığa ortak olduklarının birer kanıtıdır. Hırsızlığı bilfiil yapanlar değiller ama bu yasa dışı para aklama operasyonlarından yüklü miktarda para kazanıyorlar.

    İşte bu nedenlerden dolayı G2A'yı n11 ve sahibinden gibi sitelerle karşılaştıramazsınız. G2A basit bir satıcı değil, bahsettiğim para aklama işleri için mükemmel ortamı sağlayan bir platform. Hırsızlara ve hackerlara da ellerindeki çalıntı kart bilgilerini satmalarında da fayda sağlamış oluyorlar. Dolandırıcılık ile beslenen bir ekonomi oluşmasına ve gelişmesine katkı sağlıyorlar.

    Gelelim bu durumdan geliştiricilerin nasıl etkilendiğine.

    Bu katakulliden en büyük darbeyi bağımsız geliştiriciler yiyor. Yukarıda üçüncü maddede bahsettiğim alışveriş yasa dışı olduğundan, "chargeback" bu alışverişe uygulanıyor. Aylar önce sattıkları keyin parasını ve "transfer ücreti" adı altındaki hatırı sayılır bir miktarı bankaya geri ödemek zorunda kalıyorlar. Gerçekten çok zor bir durumda kalıyorlar ve büyük zarara uğruyorlar. Birçok bağımsız geliştiricinin "oyunumuzu G2A yerine torrentten çekin" demesi işte bu yüzden kesinlikle abartı değil ve mantıklı.

    Geliştiricilerin bu keyleri takip etme gibi imkanları da olmuyor. Takip edip tespit etseler bile keyleri etkisizleştirmiyorlar. Neden? Çünkü öyle yapmak büyük bir PR faciası demek. Ubisoft zamanında bu tarz keyleri etkisizleştirdi ve feci bir tepkiyle karşılaşıp tekrar aktif etmek zorunda kaldı.

    Yani paraların kasalarına girmesi gibi bir durum yok.

    Ayrıca son paragrafınızda kan emici AAA oyun şirketlerinden bahsetmişsiniz. Bu şirketler de bu katakulliden zarar görüyor ama indieler gibi onları iflasa götürmüyor bu durum. Asıl zararı gören bu kan emiciler değil, bağımsız geliştiriciler.

    Oyun endüstrisinin kanayan yarası elbette bu gri marketler değil. Dünya'daki tüm parayı kazanmadan doyamayan kan emici büyük AAA şirketler. Ama biz zaten bu gri marketlerden AAA şirketler zarar görüyor diye değil, bağımsız geliştiriciler zarar görüyor diye üzülüyoruz.

    Sonuç olarak bu olaylardan fayda sağlayanlar; G2A, hırsızlar, hackerlar, deep webden kart alıp key satanlar.
    Zarar görenler ise bağımsız geliştiriciler.

    Her key çalıntı olmasa bile, gri marketlerden alışveriş yaptığınızda bu dolandırıcılıkla beslenen ekonominin yürümesine katkı sağlıyorsunuz.

    Bu sebeplerle ben bu konunun iki ucu keskin kılıç olduğunu düşünmüyorum.

    Saygılarımla.

    • Uğur Yurtsever @ugury

      G2A ile ilgili tartışmaların geçmişine bilhassa girmedim en başta da belirttiğim gibi. Zaten tartışmalar 2016'ya 2014'e kadar uzanıyor. Aslında gözden kaçırdığımı düşündüğünüz şeyleri de özellikle belirtmiştim; ama arada kaynadı sanırım (chargeback, sahte anahtarların takibi vs). Daha fazla detaya girmek istemeyişimin nedeni de haftaya konuşacak bir şeylerin kalmasıydı. Ama madem konu açıldı, konuyu biraz genişletmekten zarar gelmez.

      G2A'in ve genel olarak gri market platformların gelir kapısının ardında yasa dışı key satışlarının da olduğu bir gerçek. Zaten en başta gri marketin desteklenecek bir tarafının olmadığını belirtmiştim. Ancak burada satılan anahtarların tamamı çalıntı değil. Yani iş modeli çalıntı kartla alınmış oyunlar üzerinden dönmüyor. Burada nasıl bir oran söz konusu bilemiyoruz. Ancak benim gözlemlediğim kadarıyla bağımsız firmalar da tek bir oyunun bile peşinden gidiyorlar pekala. Büyük firmalar zaten aktif olarak çalıntı kartla alınan anahtarları revoke ediyorlar. Geçmişte yaşanan Ubisoft olayı aralarında yasal anahtarların da olduğu çok agresif bir hamleydi. Kaldı ki oyun anahtarlarının revoke edilmesi çok büyük bir olay değil. Günün sonunda bu anahtarları oluşturmaktan, hangi kanallara gideceğini belirleme yetkisine kadar her şey tamamen geliştiricinin/ dağıtımcının elinde. Yani "key'leri takip etmiyorlar, etseler bile iptal etmiyorlar" doğru bir anlatım değil. İşlemediğini nereden duydunuz bilmiyorum, ama yıllardır bu sistem tıkır tıkır işliyor. Ben çok yakından gözlemliyorum. 3 kuruşa yasal yollardan satılan oyunun fiyatındaki bir yanlışlık yüzünden bile haftalar sonra revoke edilen oyunlar gördüm.

      Ufak bağımsız geliştiricilerin özellikle chargeback'lerde sıkıntı yaşadığını ve bu yüzden haklı olduklarını yukarıda belirtmiştim zaten. Ancak burada G2A gibi platformların yok olmasını istemek çok mantıklı değil. Konuyu G2A'ye sıkıştırmak da anlamlı değil zaten. 25 tane benzer platform var. Hepsi yok oldu diyelim. Bu anahtarları yasal ya da değil bir şekilde elde edenler, gidip ebay'de de satabilirler pekala. Yukarıda da bahsettiğim gibi bu oyun anahtarlarının yaratımından dağıtımına kadar sürecin her adımı dağıtımcının kontrolünde. Burada piyasayı kontrol etmeye çalışmak yerine bu anahtarların istemedikleri platformlara düşmemesi için önlemler almayı deneyebilirler. Serbest piyasanın ve internet üzerinden alışverişin güvensizliğinden mızmızlanmak geliştiriciler adına hiçbir şeyi çözmeyecek zira.

      Günün sonunda bütün bu tartışmaların asıl nedeni, gri market falan değil oyun anahtarlarının yeniden satılmasının istenmiyor olması. Tıpkı ikinci el oyunlar gibi. Ubisoft ve başka birkaç büyük şirketinin üçüncü parti platformlar üzerinde açıktan oyun anahtarı alış-verişi olmadan "sessiz aktivasyon" gerçekleştiren bir sistem üzerinde çalıştığını biliyoruz zaten. Nvidia çok önceden ekran kartı yanında verilen oyun kodlarının yeniden satışını zorlaştıran bir sistem getirmişti. Yani yakın zamanda zaten bu tarz anahtar alım satımları bir dert olmaktan çıkacak gibi. En azından büyük oranda.

      Sonuç olarak; evet, gri market iyi bir şey değil. Buralardan alışveriş yapmak bu ekonominin büyümesine katkı anlamına geliyor. Özellikle bağımsız ekiplerin halini düşündükçe bütün bu süreç, bir vicdan meselesine de dönüşüyor ister istemez. Ancak bir çeşit öcü yaratmak da meselenin asıl nirengi noktasını kaçırmamıza neden oluyor. Zira kılıcın iki keskin ucu, bağımsız geliştiriciler ile G2A değil, oyunların (ikinci el ya da değil) yeniden satışı ve dağıtımcılar.

    • protego @protego

      Şu resmi kanalları merak ediyorum. Sadece Steam'de satılan bir indie oyunu, resmi olarak key halinde nereden alıp da satıyorlar?

    • Outrun @outrun

      @protego humble, indiegala, greenmangaming, gog, gamersgate gibi siteler. Bu kadar değil elbette dahası var.

    • protego @protego

      @outrun Key olarak satmasınlar hesabın bağlanmasını istesinler o zaman oldu bitti. Sorunu kökünden çözmek yerine böyle abidik gubidik işlerle uğraşıyorlar

    • Outrun @outrun

      @protego Key işini bırakmaya çalışıyorlar zaten. Yani basit bir sistem değil anladığım kadarıyla. Ama ufukta görünüyor bu sistem.

    • protego @protego

      @outrun Basittir hocam niye basit olmasın. AMD'nin ekran kartına oyun kapmanyası vardı mesela. Bir sayfa hazırlamışlar oraya hesabını bağlamanı istiyor kendi oyunu ekliyor gayet basit bir iş. Hem Steam oyunları hem Uplay oyunları için yapmışlar bu sistemi. Çok zor olmasa gerek

    • Outrun @outrun

      @protego Bana da öyle geliyor. Ama o sistem şöyle işliyor olabilir. Normalde bir key var yine, mesela humble'da tuşa basıp hesaba ekleyebiliyorsunuz. Şöyle bir linke tıklıyorsunuz: https://store.steampowered.com/account/registerkey?key=XXXXX-XXXXX-XXXXX
      Amd'nin sisteminde de bu tarz bir durum vardır belki, bize görünmese de ortada bir key var. Bu keyleri direkt yok etmeye çalışıyorlar. Bana da çok basit bir şeymiş gibi geliyor ama arkasında karmaşık bazı engeller olabilir bu sistemi her yerde uygulamamalarının.

    • Uğur Yurtsever @ugury

      @protego AMD'nin sistemi bütün işlemin sonunda yine oyun anahtarını veriyor. Burada bir arkadaştan DMC 5 satın almıştım bu şekilde. Aşılması çok kolay bir sistem. Ubisoft'un planladığı, Nvidia'nınkine benzer ortada herhangi bir anahtarın dolaşmadığı, sessiz bir aktivasyon.

      GMG'den oyun mu alacaksın, Uplay hesabını GMG'ye bağlayacaksın gerisini sistem halledecek.

    • M. Oğuz Sünnetci @vitalyscherbo

      Eğer bağımsız geliştiriciler bu konuda anlatıldığı kadar zarara uğruyorlarsa haklılıklarını ispat etmek adına oyun satışlarının ne kadarının Steam gibi platformlarda ne kadarının da gri markette gerçekleştiğini şeffaf bir şekilde açıklamalılar. Atıyorum satışların %80'i Steam üzerinden gerçekleşiyorsa -ki bence en az bu kadardır- bu yaptıkları yaygaradan ve reklamdan öteye gidemez benim gözümde.

      Ayrıca bütün bu olayların temelinde yatan DRM gerçeğini niyeyse kimse konuşmuyor. Bu kadar yaygara koparan bağımsız yapımcılardan hiçbirisi oyunlarında kullandıkları DRM'den bahsetmiyor niyeyse. Oyuncuları korsan kullanmaya yönlendirecek kadar zarar ediyorsanız oyununuza DRM koymazsınız, anahtar satışı yapan sitelerde yer almasına gerek kalmaz böylece. Bütün bu ekosistemin dönmesinin tek sebebi DRM. Oyunu Steamworks tabanlı yapıyorsun (Tamam bulut kaydı gibi birçok yararı var ama kabul edelim oyunlarda Steamworks kullanılmasının en büyük sebebi korsan satışı azaltmak.), oyun anahtarı Steam'de aktifleşebiliyor, adam da gidiyor ucuz olan siteden anahtarı alıp kütüphanesine ekliyor. Korsan oyun indirmekten bence çok daha basit bir şey, ayrıca iyi niyetli kullanıcılar korsan indirmek yerine bunu tercih ediyorlar (yapımcıya destek olduğunu düşünüyor gayet normal olarak).

      Rami İsmail gibilerin söylemlerini abartılı buluyorum ve oyunlarında DRM kullanımını bırakmadıkları sürece veya satış dağılımlarını açıklamadıkları sürece de yaygara kopardıklarını düşüneceğim.

    • Mert Kırımgeri @mertkirimgeri

      @vitalyscherbo oyun satislarini belgeleyebilseler o keyleri iptal ederler zaten hocam. Bununla beraber cogu indie gelistirici drm koymuyor.

    • Uğur Yurtsever @ugury

      @mertkirimgeri Key'leri iptal ediyorlar. Evet, tek başına çalışan bir bağımsız geliştirici için belki gereksiz, yorucu bir işlem bu; ama yapmıyor değiller. Bu key'leri oluşturma yetkisi zaten geliştiricinin elinde. Hangi platformdan hangi oyun anahtarı çalıntı kredi kartıyla alınmış takip edilebiliyor.

      Ben, key'ler iptal edilmiyor anlatısının kaynağı kim merak ediyorum. Herkesten aynı şeyi duyuyorum; ama gözlerimle gördüklerim farklı şeyler söylüyor. İptal edilmiyorsa demek ki yasal yollardan alınmış. Ben 3 kuruşluk fiyat yanlışı için yasal kanallardan alınmış oyunun peşinden gidip 2 ay sonra oyun anahtarını revoke edip para iadesi yapan bağımsız geliştirici bile gördüm. G2A'den alınan çalıntı key'ler er ya da geç zaten iptal ediliyor.

    • M. Oğuz Sünnetci @vitalyscherbo

      @mertkirimgeri Hocam Steam'de yayınlananların neredeyse hepsi Steamworks kullanıyor. Özellikle çok küçük çaplı geliştiriciler için birçok kolaylık sağladığından tercih ediliyor ve ortada bir DRM yazılımı yokmuş gibi görünse de Steamworks'ün kendisi DRM. Aslında bunu Steam ve Steamworks'e indirgemek de yanlış, bir oyunda anahtar aktiflrştirmesi %99 DRM'le ilişkili oluyor. Çok nadir istisnalardan birisi Witcher 3; anahtar olmadan da çalışıyor ama anahtarı gog'da aktifleştirirseniz ücretsiz DLC'ler veriyor.

    • Mert Kırımgeri @mertkirimgeri

      @vitalyscherbo Ha, steamworks harici bir drm yok diyeyim o zaman. Adam kendi yazılımından niye kopya korumayı kaldırsın ki ? Ben oyun yapımcısıyım, tüm baktığım olay şu, adamlar indirimde vs ucuza key kapıyor bir şey yapıyor ondan sonra onları toplayıp ikinci el olarak satıyor. Benim cebime ne giriyor sıfır. Üstüne google'a reklam veriyorum oyunun satış linki için siteme götürsün diye, g2a da gidip reklam veriyor onunki benimkinin üzerinde çıkıyor, ikinci el ucuza keylerden ben de babayı alıyorum. Büyük firmalar için hadi neyse de akşam makarna mı yoksa kuru pilav mı yiyebileceğimi düşünen indieler için ikinci el key olayı çok büyük mali kayıp çünkü adam zaten az kazanıyor.

    • M. Oğuz Sünnetci @vitalyscherbo

      @mertkirimgeri Evet zaten burada hemfikiriz ama madem key alacağınıza korsan alın diyorsunuz o zaman DRM kullanmayın. Korsan indiren indirsin, orijinal alan alsın, ortada satılacak bir key olmadığı için sorun da kalmasın. Bu bakımdan açıklamalarını samimi bulmuyorum.

    • Uğur Yurtsever @ugury

      @mertkirimgeri İndirimde yasal yollardan ucuza alınan oyunlardan ve key'lerden geliştiricinin kasasına para giriyor en nihayetinde. Bundan sonrası bence ne dağıtımcıyı ne de geliştiriciyi ilgilendiriyor. Ben yasal yollardan aldığım bir oyunu, ister ikinci el ister beşinci el satabilmeliyim.

      Bu arada G2A'in paylaştığı veriler belki olaya biraz daha ışık tutar. Biraz tek taraflı gelebilir rakamlar; ama geliştiriciler tarafında da birtakım veriler açıklanana kadar elimizde daha iyisi yok.

      G2A'de ayda ortalama 1 milyon oyun satılıyormuş. Bunun yaklaşık %8'i bağımsız oyun. Çalıntı kredi kartıyla alındığı tespit edilip oyun anahtarı revoke edilen oyun oranı ise onbinde 2. Yani yaklaşık 200. Tabii herkes oyunum hesabımdan silindi diye G2A'ye durumu bildirmiyor olabilir. Yine de müthiş yüksek bir orandan bahsetmiyoruz.

    • Uğur Yurtsever @ugury

      @protego Evet, zaten bundan en başta bahsetmiştim.

    • Melburg @melburg

      @ugury Bu işin ağa babası plati'dir geliştiriciler yüklenmek istiyorsa oraya yüklensin

    • Mert Kırımgeri @mertkirimgeri

      @ugury bir oyuncu gözüyle bakınca evet ama geliştirici gözüyle bakınca, satamasanız daha iyi 😀 Çünkü indie adamın cebine giren zaten belli, aynı keyin dönmesinden se yenisini satması daha istenilen bir şey. lpnin tabiriyle, kiranın ödenmesi lazım 😛

    • Uğur Yurtsever @ugury

      @mertkirimgeri Evet, ama aynı key'in dönmesi zaten mümkün değil. Bir kere aktifleştirebiliyoruz en nihayetinde. Bir oyun anahtarı bir kere satıldığında para geliştiricinin kasasına giriyor. Benim daha sonra bu key ile ne yaptığıma karışmıyor olmaları lazım. Dilediğim fiyattan tekrar satmakta, köprü altlarına bel fıtığı başlığıyla yazmakta ya da hediye etmekte özgür olmam lazım.

      Geliştiricilerin gerçekten zarar ettiği tek durum, çalıntı kredi kartıyla alınmış oyun anahtarları. Bu konuda da daha fazla önlem almaktan başka yapılabilecek bir şey yok. Bu olay biraz şuna benziyor. Ben letgo'dan bisiklet satıyorsam letgo gelip benim elimde gerçekten bisiklet olup olmadığına ya da bisikletin söylediğim renkte olup olmadığına bakmıyor. BMX, twitter'dan mesaj atıp elimdeki bisikleti satmama da karışmıyor. Letgo sadece benim kişisel bilgilerimi alıyor, hepsi bu.

      Burada G2A'yi falan savunmuyorum elbette. G2A ve benzeri platformlar, sırf zorla sattıkları "shield" falan gibi üyeliklerle bile mide bulandırmaya yetiyor. Ancak burada tartışmanın özü zaten G2A değil. Dağıtımcıların piyasayı tamamen kontrol etmek istemeleri. İkinci el oyun tartışmalarıyla ayrı düşünmemek lazım bu durumu. Gidişat zaten oyun anahtarlarının yakın bir zamanda tarih olabileceğini gösteriyor. Ondan sonra hepimiz dev şirketlerin ve kalantor dayıların kontrolüne girmiş, oyun fiyatlarının gittikçe arttığı piyasanın tadını çıkartabiliriz.

    • Melburg @melburg

      @ugury İsterse key'i komple bitirsinler kredi kartları çalındığı sürece bu satış metodu bitmez, yukarıda plati örneği verdim adamlar direk hesap satıyor bunu nasıl engelleyeceksin.

    • Uğur Yurtsever @ugury

      @melburg Kredi kartlarının çalınmasını da biz düşüneceksek yandık zaten. 🙂

    • Melburg @melburg

      @ugury Yok hayır dedin ya key işi ortadan kalkar filan kalksa bile bu satış mantığı devam eder anlamında dedim

    • Melburg @melburg

      @ugury Ben mesela korsanın her zaman bir tehdit olarak durması gerektiğini düşünürüm ama tabii başka tartışmalara yol açıyor o işte

    • Uğur Yurtsever @ugury

      @melburg Evet, anladım zaten. Bu satış mantığı devam eder. Çünkü satış mantığında bir yanlış yok. Serbest piyasa. Ha insanlar satılan hesaplara oyun anahtarı kadar rağbet eder mi bilinmez. Gerçek sorun, kredi kartı ve internet üzerinden işlem güvenliği.

    • Uğur Yurtsever @ugury

      @melburg Korsanın bazı oyunların geliştiricisinden daha az korsan olduğu durumları görüyoruz zaten.

    • Melburg @melburg

      @ugury İşin kötüsü bu platiden filan 3-4 dolara hesap alıp instagram'dan filan 60-70 liraya satan çakallar türedi türk.

    • Faruk Zengin @farukzengin_

      Konuya hakim değilim ama başlıkta okuduklarımdan yola çıkarak meseyi anlamaya çalışıyorum. Şimdi sanal hırsızlar, oyunları kara paralarını aklama konusunda bir araç olarak kullandıkları bariz ama merak ettiğim konu ise ele geçirdekleri kart bilgilerinin dijital oyun satışlarıyla doğrudan bir alakasının olup olmadığı? Yaptığımız dijital oyun alışverişlerimiz esnasında (ikinci el de dahil) kart bilgilerimizin ele gerilmesi konusunda endişelenmemiz gerek mi?

    • Outrun @outrun

      @farukzengin_ kart bilgilerinin ele geçirilmesi basit phishing ataklarıyla oluyor, yani dikkatli olursanız sorun olma ihtimali çok düşük. Diğer türlü, bilgilerinizin kayıtlı olduğu sitelerin falan hacklenmesi gerekiyor, hacklendiyse bile açık açık şifrelemeden saklamaları gerekiyor ki kart bilgileriniz çalınsın. Bilindik sağlam siteler dışında kart bilgilerinizi girmedikçe sorun olmaz.
      Sağduyulu olan, birazcık internetten alışverişle haşır neşir olan birinin basit phishing ataklarına düşmesi çok zor. O kadar bariz olmasına rağmen insanlar halen kandırılabiliyor maalesef.

    • Faruk Zengin @farukzengin_

      @ugury Abi oyun satışlarında ikinci el piyasasının mevzu bahis olmasını dağıtıcılar potansiyel müşterilerinin kaybı olarak gördüklerinden ötürü bu duruma ket vurma çabası içinde olamazlar mı? Neticede ikinci el oyun piyasası araba alım satımındaki gibi kilometre vb. unsurların sıfır alımını teşvik etmesi tarzında bir ilişki ağına sahip değil. Yani ikinci el piyasanın aktif olması dağıtımcı tarafında mevcut oyuna olan arz/talep trafiğini sekteye uğratmaz mı? Bu durumun doğrudan veya dolaylı olarak şirketlerin kar marjlarına ne ölçüde bir etkisi olabilir bilemiyorum ama kayda değer bir ölçüde olsa gerek ki bu denli müdaheleci bir tavır sergiliyorlar? (Kaygım obez şirketleri savunmak değil sadece meseleyi anlamaya çalışmak yoksa mevzu bağımsız geliştiriciler için çok daha hayati önem taşımakta..)

  • M. Selim @msmertogluuuu

    https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/4fntxu/gray_market_key_resellers_and_what_they_mean_for/
    Güzel derlemişler özellikle şu yazı çok iyi :
    https://www.gamasutra.com/blogs/LeszekLisowski/20141001/226840/How_to_get_every_game_on_STEAM_for_free.php
    Ubisoft keyleri bırakmayı deniyor ve denedikleri sistem gayet iyi çalışıyor, humble bundle da keyleri bir zamandır son kullanma tarihli veriyor, daha fazla firmanın bu konuyu dert edinmesiyle çözülmeyecek sorun değil.

  • Chell @alperenxx

    Ya bunlar sinemacılar gibi. Twitterdan bi koparttılar milleti önceden 10 liraya bilet buluyordun şimdi tam ücret. Niye üretici 5 lira kazanıyormuş yok promosyondan kazanmıyormuş yok mısırdan kazanmıyormuş vs vs hep aynı hikaye.

  • Mert Kırımgeri @mertkirimgeri

    @ugury birde ustune g2a tweet atmis "biz satmasak baskasi satacak zaten" diye

  • bekir @bekiro

    ben g2a plati.ru gibi sitelerden alıyorum ama referansı çok olan satıcılardan alıyorum sorun çıkmadı bu zamana kadar

  • Faruk Zengin @farukzengin_

    DRM'yi araştırırken (Digital Right Management) (Dijital Haklar Yöneticisi) bir forumda şöyle bir şey okudum hakikat payı var mıdır? "Bahsettiğiniz sorunları şimdiden yaşıyoruz bile. Bir yapımcı Steam ile anlaşamazsa oyunları mağazadan kaldırılıyor, oyuna sahip olanların da elinden gidiyor. Bir gün Steam'in başına bir şey gelirse oyunlarımız da elden gidecektir. Çünkü Steam'den oyunları aslında satın almıyoruz, kiralıyoruz. İstedikleri zaman oyunları elimizden alabilirler."
    Kaynak: https://forum.strategyturk.com/konu-drm-gerekli-bir-sey-midir